KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Met de Vlaamse Liefhebbers Motorrijdersbond heeft de laatste federatie haar kampioenschapsproeven voor dit jaar bekend gemaakt. De zijspannen rijden niet meer als voorheen in een 'A' en 'B' categorie, maar gaan nu door het leven in een gezamelijke zijspan categorie. Dit kampioenschap start op 6 april te Meldert en eindigt 9 proeven later op 28 september in Reet. Alle proeven 2014 staan in onze kalender met een sterretje (*) aangeduid.
Als het zo blijft doorgaan, dan moeten de organisatoren in Oss (NL), op 12/13 april straks t.g.v. de openings Grand Prix van het nieuwe WK-seizoen , een apart rennerspark voorzien voor de Belgische zijspanteams. Want afgelopen zondag kondigde alweer een - jeugdig - Belgisch team aan , om het in 2014 een stapje hogerop te zoeken. Davy Sanders, die pas in 2013 debuteerde op een zijspan, en wegens een blessure al meteen een half seizoen aan de kant stond, paste zich op het eind van vorig jaar plots zeer snel aan , aan het zijspanrijden, en koestert met zijn nieuwe bijzit Kenny Boxtaele ambities voor 2014. Laatstgenoemde, die al wat GP ervaring opdeed met o.a.Michael Beallieu, Boudewijn Gommeren en Davy Maris, ziet dit avontuur eveneens helemaal zitten. Sanders stamt bovendien uit een uit het juiste hout gesneden zijspancross-familie : Vader Yannick Sanders was in een ver verleden co-piloot in de MCLB-sidecars categorie , en 'nonkel Gino' was begin jaren negentig toch maar mooi twee keer vice-wereldkampioen aan de zijde van Eddy Ramon. Davy Sanders : " We gaan in 2014 proberen om de 'dicht bij huis Grand Prix-wedstrijden' mee te pikken, en zien wel wat dit oplevert. Ook de zes BMB- BK wedstrijden staan op ons programma, dat we dan verder graag aanvullen met wedstrijden bij de MCLB, toch zowat onze moeder-federatie. En ja, moest ik er ooit in slagen om de prestaties van 'nonkel Gino' te evenaren, dan zou ik daar al héél tevreden mee zijn, maar dit is in de nabije toekomst alvast nog niet aan de orde."
Niets dan goed nieuws dat ons dezer dagen bereikt uit het kamp van Marvin Vanluchene. Zijn revalidatie loopt voorspoedig, er werd een nieuwe sponsor in de naam van ‘Dakwerken Beirinckx Raf’ gevonden en nu is het heikelste punt van het team ook opgelost. Na wat zoekwerk en overleg zullen Marvin en Eduard bijgestaan worden door Johan Decuypere, die geen onbekende is in het milieu, als mechanieker. Zij houden er ook aan om iedereen te bedanken voor de grote steun en geloof in het nieuwe team.
Ben, het is een voornaam die in Vlaanderen eigenlijk niet zo vaak voorkomt. Des te zeldzamer is het als je twee Bennen bij mekaar krijgt, hen daarbovenop nog samen op een motorcross-zijspan ziet voorbijzoeven en beiden - zoals in 2013 - regelrecht op de wereldtitel ziet afstevenen. Méér dan voldoende redenen dus om die beide Bennen uitgebreid aan het woord te laten. Dat vond ook Motorgazet, het compleetste, snelste en meest actuele motorsportblad van de Benelux. Motorgazet besteed deze week opnieuw uitgebreid aandacht aan de zijspancross, via een drie pagina's tellend interview met Ben Adriaenssen en Ben Vandenbogaart. Redenen te over dus om dit nummer van Motorgazet vliegensvlug uit de krantenwinkel , én in huis te halen. Of wie weet, u zelfs te aboneren en uzelf zo in 2014 wekelijks op de hoogte te houden van alles wat reilt en zeilt in alle takken van de mondiale, nationale én regionale motorsport. Meer info ? www.motorgazet.be
De goeie prestaties van onze Belgische sidecaristen op mondiaal vlak werken blijkbaar aanstekelijk, want afgelopen weekend bood zich alweer een nieuw Belgisch team aan dat in het nieuwe seizoen 2014 op het hoogste internationale niveau zijn licht wil gaan opsteken. Koen de Kort uit Putte heeft voor 2014 een overeenkomst gesloten met Westvlaming AchlyVanlerberghe en beiden hebben een ambitieus programma opgesteld. Zaterdag jl werd het nieuwbakken team en de verse VMC-Zabel aan het publiek voorgesteld tijdens een verzorgde supportersavond in de plaatselijke feestzaal te Woumen, vlakbij oorlogsstad Diksmuide,alwaar co-piloot Achly Vanlerberghe woonachtig is. Een woordje uitleg kregen we van rijder Koen De Kort himself.
Andreas Clohse zocht voor dit seizoen ook andere oorden op. Zijn Zwitserse bakkenist Marius Strauss werd bedankt voor bewezen diensten en vervangen door de jonge Hasseltnaar Olivier Raskin. Ook zijn vertrouwde Zabel bron moet dit jaar wijken voor de 4-takt KTM, het VMC frame echter blijft behouden.
De feestdagen zijn amper voorbij, maar bij Jason Vandaele en Tim Smeuninx is de knop alvast reeds omgedraaid van feestmodus naar motorcross-stand. De eerste vrijdag van het nieuwe jaar riepen Jason en Tim hun mekaniekers, helpers en sponsors bijeen om hen te bedanken in het gestelde vertrouwen. Onder het motto 'Never change a winning team' , ziet team Vandaele er voor 2014 nagenoeg hetzelfde uit als in 2013. De bakkenist,Tim Smeuninx blijft dezelfde, net als de trouwe mekaniekers-crew, die Jason en Tim vergezellen naar de wedstrijden Ook de sponsors, met hier en daar enkele extra nieuwe gezichten, behouden het vertrouwen in het Westvlaams-Antwerps koppel , dat in 2013 twee keer op het Grand Prix podum mocht plaats nemen. De enige grote verandering is de overstap van het vertrouwde VMC-rijwiel gedeelte naar een WHT frame. Jason en Tim blikten ook even terug , en .. . even vooruit naar het nieuwe seizoen.
Opvallend nieuws toch wel. Kristof Santermans, zaakvoerder van Acerbis4you en organisator van 2 BK proeven, heeft nog de tijd gevonden om in 2014 opnieuw aan zijspancross te doen. Dit samen met de Westvlaming Olivier Valcke. Niiet de eerste de beste,zo bleek een paar maanden terug nog op de opstapdag in Tongerlo, waar Valcke door het kruim van de Belgische en NederlandseWK-rijders duchtig aan de tand werd gevoeld. Het programma van Santermans-Valcke zal bestaan uit alle BK's en zoveel mogelijk GP's. De materiaalkeuze staat momenteel nog niet vast. Limburgse ervaring, koppigheid en efficiëntie gekoppeld aan Westvlaams jeugdig talent en enthousiasme. We kijken er bij Sidecarcross.be alvast likkebaardend naar uit. Veel succes gasten !
Inderdaad, het heeft blijkbaar nogal wat voeten in de aarde om de BK-kalender 2014 voor de zijspannen - de méést succesvolle motorsport-klasse op mondiaal vlak voor de BMB - rond te krijgen. Of ie nu helemaal definitief is, daarvoor durven we onze hand niet in het vuur steken, maar slecht ziet ie er alvast niet uit die 'ge-update' BK-kalender 2014.. Alhoewel wij van sidecarcoss.be het blijven doodjammer vinden dat Kester er in 2014 niet meer bij is. De driewielers mogen volgend jaar niet meer mee spelen bij 'de grote jongens', maar daarvoor dient de zijspancross-wereld vooral de hand in eigen boezem te steken, terwijl uiteraard ook het weer de combinatie' Kester en sidecars' de jongste jaren allerminst goed gezind was.
Enfin, met twee proeven meer dan in 2013 (het maximum dus, want de BMB laat maximaal zes proeven toe voor dit BK) kunnen we alvast niet klagen, en ook voor de finale wedstrijd in Quiévrain, waar dit jaar voor 't eerst op een nieuw en zeer aantrekkelijk circuit werd georganiseerd, werd uiteindelijk een geschikte datum gevonden, en dat was geen sinecure !
Beide heren moesten deze winter op zoek naar een nieuwe compagnon. Koen en Achly kenden elkaar al uit de VMCF amateurfederatie en zo konden er snel knopen doorgehakt worden. In 2014 zullen aan het hek staan met een VMC-Zabel. Op hun programma staan alle BK's enkele WK's en daartussenin nemen ze deel aan wedstrijden bij VMCF.