KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het wereldkampioenschap motorcross met sidecars – het tweeënveertigste uit de geschiedenis – wordt komend weekend afgetrapt in het Nederlandse Markelo. Het WK 2022 telt slechts zes wedstrijden, het zal dus vooral zaak zijn geen enkele steek te laten vallen en zowel op materieel als op fysiek vlak overal tip top in orde te zijn. En vooral dat laatste speelt enkele toppers nog wat parten in aanloop naar de WK-start van komend weekend . Etienne Bax komt als titelverdediger naar Markelo,en heeft naast een nieuwe co-piloot – de Tsjech Ondrej Cermak – ook een nagelnieuw motorisch concept onder de kont zitten. Een viertakt Husqvarna , een merk dat op de erelijst der wereldkampioenen tot op heden nog niét terug te vinden is ! Bax , Cermak én hun Husky zijn in de vier afgelopen ONK-wedstrijden flink gegroeid , en lieten afgelopen weekend in Oldebroek, op de allerlaatste generale repetitie zien, dat zij helemaal klaar zijn om ontspannen naar Markelo te kunnen toe leven. Iets wat eveneens geldt voor het jonge Hollandse talent Julian Veldman,die in 2022 zijn lot heeft gekoppeld aan onze landgenoot Glenn Janssens. Veldman liep een goeie maand geleden weliswaar een pijnlijke beenblessure op, maar is op korte tijd dermate hersteld dat ie zeker in staat moet worden geacht om de regerend wereldkampioen het vuur aan de schenen te leggen. Dan resten er nog twee andere titelkandidaten, voor wie de late start van het WK ongetwijfeld aardig meegenomen is.
De voorziene Grand Prix zijspancross in het Nederlandse Oss ,het tweede weekend van juni, gaat niet door. Daarmee worden de geruchten ,die al wekenlang de ronde deden, nu dus definitief bevestigd. Voor alle duidelijkheid : Het was niét de plaatselijke club MCO Oss die de Grand Prix zou organiseren !
Dat betekent dus dat er – voorlopig - nog zes WK-wedstrijden overblijven voor het WK 2022, waarvan komend weekend in Markelo, de eerste wordt verreden. Zes wedstrijden van elk twee manches, dat is in totaal twaalf manches. En dat is precies hetzelfde aantal als het WK van vorig jaar, dat bestond uit vier wedstrijden van elk drie manches.
Zes wedstrijden, het lijkt op zich misschien een beetje weinig, maar daarover zijn de meningen uiteraard verdeeld. De WK-rijders hoor je er alvast niet over klagen. En als de rijders blij zijn, dan zijn we bij www.sidecarcross ook blij. Zo zijn we nu eenmaal.
De ‘volledige’ WK kalender,bij de gele knop ‘Lees meer’.
Het is een moeilijke bevalling geworden om na de twee jaar durende Covid-pandemie opnieuw een degelijke WK-kalender op poten te zetten voor de sidecars categorie. Geplande races in Oekraïne en Noord Ierland vielen door onvoorziene omstandigheden af. Dat échte WK-klassiekers en grote zijspancrosslanden als Roggenburg (CH) , Strassbessenbach (D) of de Franse organisaties op de WK-kalender 2022 ontbreken, is echter absoluut geen goede zaak voor deze nichetak binnen de motorsport. Het lijkt een beetje de World Tour wielercompetitie zonder Paris-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen op het programma.
2022 wordt na het Covid-jaar 2021 (vier Grand Prix) het kortste WK-seizoen ooit uit de WK-geschiedenis, met zeven wedstrijden, verdeeld over slechts vijf landen. Ook halverwege de nineties moest het WK zijspancross het overigens verschillende jaren naeen doen met telkens een competitie van slechts negen of tien wedstrijden. Over het minimum aantal wedstrijden voor een wereldkampioenschap kan eindeloos gediscussieerd worden. In veel grotere sporten als wielrennen, atletiek of zwemmen wordt je wereldkampioen op één dag. Slechts één wedstrijd dus. In het voetbal zelfs amper één keer om de vier jaar. In andere sporten moet je voor een wereldtitel wel twintig keer per jaar aan de slag,denk maar aan Formule 1 of Moto GP.
‘En elk nadeel heb ook zijn voordeel’ waren ooit de wijze woorden van een beroemd Nederlands voetballer. Een WK met slechts zeven Grand Prix zal voor de teams die het wat minder breed hebben als muziek in de oren klinken, met de huidige torenhoge brandstofprijzen in het achterhoofd. En laat ons wel wezen ,een megagrote, brandstof verslindende, wedstrijdbus heb je absoluut niet nodig om wereldkampioen zijspancross te worden. Dàt werd vorig jaar nog bewezen door Etienne Bax die alle wedstrijden af ging met een compact minibusje!
Goed nieuws voor de Belgische en Nederlandse zijspancrossfans, en het wereldkampioenschap zijspancross tout court ! De teller gaat van zes naar zeven Grand Prix, want . . . België komt er bij. Op 25 en 26 juni zullen de mannen van de Maaslandse motorsport en die van Sidecar Service en Denicol motoroliën de handen in mekaar slaan om ervoor te zorgen dat er ook in eigen land opnieuw kan worden gestreden om de WK-punten ! Hoera, hoera ! Voor het nevenprogramma is er reeds een overeenkomst met KNMV,en komen de Nationalen sidecars en deONK Quads aan de start in Lommel. Achter de schermen wordt nu ook hard gewerkt om de Belgische federaties allemaal op één lijn te krijgen, zodat ook alle Bélgische sidecaristen dat weekend in Lommel aan de slag zouden kunnen in een nevenwedstrijd. Hoe heette dat liedje van onze Belgische band Het Zesde Metaal ook alweer? ’t Is nog oal nie noar de wuppe ,of zoiets ?
Afgelopen week vond in Antwerp Expo de tweejaarlijkse internationale industriebeurs ‘Pumps & Valves’ plaats. Een vakbeurs voor industriële vloeistof – en gastechnologieën, met ruim honderdvijftig exposanten uit gans Europa. Ook Gillain & Co van Heleon Group had er een stand opgebouwd, en daarvoor werd een beroep gedaan op onze vice-wereldkampioen Marvin Vanluchene die Heleon tot zijn sponsors mag rekenen. ‘Voor wat hoort wat’ is anno 2022 in de zijspancross sport nog immer een courant toegepast principe,en Vanluchene moest er dan ook niet lang over nadenken toen hem werd gevraagd zijn wedstrijdmotor eventjes voor een paar dagen richting Antwerpen te verhuizen. De sponsor plezieren én de zijspancross onder de aandacht brengen van een publiek dat niet altijd zo vertrouwd is met de motorsport. Het is overduidelijk een win-win situatie. Ook Heleon Group zaakvoerder Jan Timmer himself nam de tijd om es plaats te nemen op de WK-machine van de jongste wereldkampioen ooit in de zijspancross . De WSP-Zabel van Vanluchene is dit jaar overigens voor ’t eerst afgeveerd met YSS schokdempers ,een overstap waarmee Marvin Vanluchene en co-piloot Robbie Bax hun voordeel hopen te doen. Het wereldkampioenschap zijspancross 2022 gaat van start op24 april in het Nederlandse Markelo.
Vandaag maakten promotor WSC en FIM de officiële versie van de WK kalender 2022 bekend. Een afgeslankte versie van de kalender die enkele maanden geleden werd voorgesteld , zeg maar. Momenteel prijken er zes wedstrijden op de kalender plus nog drie data onder voorbehoud. Het kunnen er dus nog negen worden . Wat ons bijzonder verheugt is uiteraard het feit dat plots . . . Lommel terug in beeld is. Komt er dàn toch nog een Belgische Grand Prix zijspancross dit jaar ? Laurent Delbroek, boegbeeld van de Maaslandse organisatoren in vroeger Neeroeteren en Genk, en sedert enkele jaren in Lommel , geeft tekst en uitleg.
Geef toe, het was iets om naar uit te kijken. Eindelijk ,na ruim veertig jaar onderbreking, stond er eindelijk – bijna – opnieuw een Grand Prix in Noord Ierland op de kalender. Eind november lieten de Noordierse organisatoren al verstaan dat de voorziene datum van half juli, waarschijnlijk zou opschuiven naar het eerste weekend van augustus. Gisteren verscheen dan plots,uit betrouwbare bron, het bericht dat de Noordierse Grand Prix in 2022 , wegens onvoorziene omstandigheden, toch niet zal doorgaan. (zie bericht bij de gele knop Extra) .
Eerder al lieten ook de Franse WK-organisatoren weten niet te zullen organiseren in 2022. België en Zwitserland waren sowieso al persona non grata op de WK-kalender van 2022. En ook vanuit Duitsland konden de organisatoren tot op heden nog geen definitieve bevestiging geven over het al of niet doorgaan van de twee voorziene WK-wedstrijden aldaar. Het blijft aldus nog even wachten op een definitieve WK-kalender voor 2022, waar we uiteraard reikhalzend naar uitkijken. De openingswedstrijd is in elk geval voorzien in het weekend van 23/24 april in het Nederlandse Markelo.
De jaarwisseling is traditioneel hét uitgesproken tijdstip om terug te blikken op het afgelopen jaar en vooruit te blikken op wat komen gaat. De jaarlijkse uitreikingen van de diverse sporttitels en de sportjaaroverzichten waren de afgelopen weken hot news. Over de motor – en/of zijspancross naar ‘goeie’ gewoonte geen woord. De zilveren WK-medailles van onze landgenoten Jago Geerts (MX 2) en Marvin Vanluchene (sidecar) zijn blijkbaar nog steeds van nul en generlei waarde in het Belgische sportlandschap, waar men het liever heeft over voetballers die niet eens de kwartfinale van het EK halen , of Belgische tennissers die met moeite de mondiale top vijftig halen en ergens in een tornooi van huppeldepup in de eerste ronde worden uitgeschakeld. Bij www.sidecarcross.be besteden we wél de nodige aandacht aan de mooiste sport ter wereld,en blikken we rond deze tijd graag even terug op het afgelopen seizoen 2021 , dat pas eind juni ,na anderhalf jaar Covid-onderbreking,opnieuw van start ging.
Echt big news is het natuurlijk al lang niet meer, maar aangezien we bij www.sidecarcross.be niet de gewoonte hebben om voor onze beurt te spreken, wachtten we dus maar geduldig af . . . wéken en weken lang , tot de heren uiteindelijk de tijd rijp achtten, om zélf het ‘grote geheim’ te ontsluieren. Met Kerstmis in zicht kwam blijkbaar plots het licht neder gedaald én de nodige inspiratie aan de oppervlakte om openbaar te verkondigen wat iedereen eigenlijk al lang wist : Wereldkampioen Etienne Bax rijdt komend seizoen met Ondrej Cermak, en de jeugdige Julian Veldman verbindt in 2022 zijn lot aan onze landgenoot Glenn Janssens. De talentvolle ,nog jonge, Belgische co-piloot, die twee maanden geleden bij de huldiging op de WK-finale in Oss op het podium nog openlijk verkondigde er absoluut niét meer bij te zullen zijn in 2022 , herziet bij deze aldus zijn mening en kan in 2022 gaan meestrijden om de wereldtitel. Een beslissing waar uiteraard alle Belgische zijspancrossfans zeer blij zullen om zijn, en die we ook bij www.sidecarcross.be enkel maar kunnen toejuichen. Hoe meer Belgische ijzers in het vuur, hoe liever wij het hebben ! Overigens, ook Ondrej Cermak was na afgelopen seizoen van plan om zijn carrière te beëindigen, maar het aanbod van wereldkampioen Etienne Bax zette de sympathieke Tsjech er toe aan ,om toch nog maar een jaartje door te gaan.
Afgelopen weekend maakten WK zijspancrosspromotor WSC en FIM de WK-kalender voor 2022 bekend. Ook onze Belgische federaties VMCF, VLM en MCLB lieten de afgelopen weken hun licht reeds schijnen over het motor – en zijspancross seizoen 2022. Veel geld willen we voorlopig nog niet inzetten op de diverse kalenders , en met publicatie wachten we nog maar even af, tot er meer duidelijkheid komt en er meer zekerheden zijn. Toch vonden we het nuttig om es ons licht op te steken bij onze Belgische WK-organisatoren Gooik (AMC Dworp) en Lommel (Maasland Motorsport) ,aangezien er op de voorlopige WK- kalender geen spoor te vinden is van een Belgische Grand Prix zijspancross in 2022 ! We hebben met Marvin Vanluchene toch de vice-wereldkampioen van 2021 in onze rangen ?!