KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Precies dertig teams passeerden deze ochtend de technische controle, en dat betekent dat er net eentje tekort is om de kwalificaties in twee groepen te laten verrijden. Slechts één groep dus, en bijgevolg een rustig zaterdagprogramma met om 13.00 uur de pre-kwalificatie en om 16 uur de kwalificatiewedstrijd, die dus enkel bepalend is voor de posities aan het starthek morgen.
Valentin Giraud verschijnt aan de start met Johny Badaire aan zijn zijde. Brett Wilkinson doet een beroep op Ryan Humphrey als invaller co-piloot. Julian Veldman is, zoals we reeds eerder schreven, gekoppeld aan onze landgenoot Glenn Janssens.
We wijzen er graag nog even op dat er in Oekraïne een uur tijdsverschil is met België. Dus, om alle misverstanden te voorkomen en er voor te zorgen dat iedereen tijdig voor het scherm zit voor de live-uitzendingen via www.fimsidecarcross.com :
Kwalificatiewedstrijd vandaag om 15 uur Belgische tijd. De twee manches morgen om 12.15 uur en om 15 uur Belgische tijd.
Chernivtsi is reeds vele jaren een klassieker in het WK zijspannen. Het is er telkenjare één van de drukst bezochte en gezelligste Grand Prix uit de WK-cyclus, en dat zal dit jaar niet anders zijn. Vooral niet nu onze landgenoten, en onze noorderburen de pannen van het dak rijden in dit wereldkampioenschap. Vanluchene-vd Bogaart trekken als terechte, maar toch eerder onverwachte, WK-leiders richting graanschuur van Europa van weleer. De jonge ambitieuze en gedreven Vanluchene gekoppeld aan de ervaring en de drive van ex-wereldkampioen vd Bogaart blijkt bijzonder goed te matchen. Beiden stonden in de eerste drie WK-wedstrijden telkens op het podium, wonnen zelfs één Grand Prix en tellen momenteel 13 punten voorsprong, op Hermans-Musset. Nederlander Koen Hermans, amper een jaartje jonger dan Vanluchene prijkt op plek twee, en is samen met zijn Franse bijrijder Nicolas Musset eveneens aan een bijzonder sterke WK-campagne begonnen.
Onze jonge Belgische co-piloot Glenn Janssens zet een stapje hogerop. Doordat Siebe vd Putten, co-piloot bij Nederlander Julian Veldman, kampt met een aanslepende hielblessure, moest Veldman noodgedwongen op zoek naar een vervanger. Afgelopen zondag trokken Veldman en Janssens al samen ten strijde in de BK-wedstrijd in Lommel, en werden er derde. De wedstrijd verliep voor beiden naar wens, en beiden gaan ook de twee eerstvolgende WK-wedstrijden de handen in elkaar slaan. Zowel komend weekend in het Oekraïense Chernivtsi, als de week erna in het Tsjechische Kramolin gaan beiden samen proberen om zoveel mogelijk WK punten binnen te rijven. In de voorlopige WK-tussenstand bekleedt Julian Veldman de 13de plaats met 53 punten.
De jongens van WSC maakten er opnieuw een meesterwerkje van, van de Spaanse Grand Prix. Een prachtige reportage, voorzien van de nodige omkadering, interviews en deskundig commentaar. Dat onze landgenoten Vanluchene-vd Bogaart wonnen en de WK-stand blijven aanvoeren was uiteraard de kers op de taart.. Ook zij komen uiteraard aan het woord in dit verslag. Zesentwintig minuten duimen en vingers aflikken dus, bij de gele knop 'Extra'.
Graag vermelden we er nog even bij dat WSC - de merknaam voor de filmcrew van het WK zijspancross - onder de vleugels van moederfirma APO Multicam, ook actief in het WK autorally, onlangs een definitieve overeenkomst sloot met FIM omtrent de TV- en filmrechten van het WK zijspancross 2018. Een goeie zaak in elk geval voor deze sporttak, waarin er reeds jaren luidop wordt geschreeuwd om meer aandacht op promotioneel vlak. Bij deze worden de teams en de zijspancrossfans op hun wenken bediend dus. WSC brengt in 2018 van elke Grand Prix een reportage van ongeveer 25 minuten, die ook te zien is op televisiezender Motorsport.TV. Voor de twee volgende Grand Prix (Oekraïene en Tsjechië) bestaat zelfs de kans dat er - in samenwerking met de lokale televisie - opnieuw live wordt uitgezonden, maar dat is momenteel nog geen zekerheid.
Op www.fimsidecarcross.com zit u in elk gaval op de eerste rij om dit WK in woord en beeld van dichtbij te volgen. Enjoy it !
Vandaag maakte FIM bekend dat de voorziene WK-finale in Rudersberg (D) op 15/16 september niet doorgaat, en ook niet wordt overgnomen door een andere Duitse DMSB organisator .Het aantal WK-wedstrijden .in 2018 wordt dus van dertien terug geschroefd naar twaalf, en wordt de WK-finale toegewezen aan het Franse Vésoul waar op 1 en 2 september wordt gezijspancrosst om de WK punten. Bij de gele knop 'Extra', de herwerkte kalender van het WK zijspancross 2018.
Marvin Vanluchene en Ben vd Bogaart werden door het motorsportblad Motorgazet gisteren extra in de kijker gezet, en sierden de cover van het snelste en meest complete motorsportblad van Europa. Op de redactie van Motorgazet werkt men zich elke zondagnacht uit de naad, om al het motorsport nieuws – motorcross, snelheid, enduro, trial, supercross, ijsspeedway, grasstrack, enz. – uit àlle hoeken van de wereld, en uit alle Belgische en Nederlandse federaties , samen te bundelen , drukklaar te maken, en ervoor te zorgen dat het blad op dinsdagochtend bij de abonnees in de bus ligt. Een huzarenwerk dus, week na week. Vandaar ook de – terechte – naam ‘meest complete motorsportblad van Europa’. En met zo veel motorsportnieuws, week na week, is het vaak ook niet makkelijk om de juiste cover te kiezen, want elke zondag gebeuren er wel verschillende topgebeurtenissen in motorsportland.
Bijzonder verrassend toch wel, het plotse nieuws dat de Grand Prix van Rudersberg (D ), voorzien op 15 en 16 september , en zoals reeds zo vaak in het verleden, voorzien als WK-finale, niét zal doorgaan. Als officiële reden wordt opgegeven dat het financiële risico te hoog is. Wel wordt er aan toegevoegd dat het de bedoeling is om in de toekomst de Grand Prix sidecars wèl terug naar - laat ons wel wezen – het immer gezellige, Rudersberg te halen.
In elk geval heeft de organiserende MSC Wieslauftal de voorziene Grand Prix van 16 september e.k. afgezegd, en dat ook reeds gemeld bij de Duitse nationale DMSB federatie.
Of er alsnog een andere Duitse organisator op de proppen komt als vervanger om de WK-finale te organiseren, of als de finale nu gewoon opschuift naar wat aanvankelijk als voorlaatste Grand Prix was voorzien, nl. 2 sept in het Franse Vesoul, is momenteel nog niet duidelijk.
Het was alweer géén makkelijke opgave afgelopen weekend in Talavera de la Reina. Wie had kunnen voorspellen, dat noch Giraud-Mucenieks, noch Bax-Stupelis de start van de eerste reeks niet zouden halen ? En wie had verwacht dat Vanluchene-vd Bogaart hun eerste Grand Prix samen gingen winnen ? Dat Brown-Millard er terug zouden staan ? En dat de Cermak-broers terug de top vijf zouden in duiken ? Ellen Thys is de winnares van de week, met amper 14 punten op 30. Haar geloof in de eerste overwinning van Marvin Vanluchene gaf hierbij de doorslag. Romane Cormerais en Ralf van Kessel scoorden beiden 13 op 30. De rest . . . tja. Luc van de Aa scoort tot nu toe het regelmatigst over de drie verreden Grand Prix en wordt de nieuwe leider, met 48 punten op de negentig die reeds te verdienen waren. Theo Bollansee op twee weet met zijn 46 op 90 nog net de helft te halen. Daarna valt er al een gat van vijf punten op Ricardo Klein Nijenhuis (41) en Luc Maenhaut en Brain Vullers die elk 40 punten tellen. Binnen twee weken : nieuwe GP, nieuwe kansen !
Het was frisjes en bewolkt voor de start van reeks twee. Bax en Stupelis waren er nu wél terug bij. Er werd een nieuw motorblok gemonteerd en met frisse moed herbegonnen. Vanwege het aangepaste tijdschema hadden de rijders tussen de manches slechts anderhalf uur tijd gehad om te recupereren. Willemsen-Bax namen een vliegende start voor Van Werven-Mans, Vanluchene-vd Bogaart, Brown-Millard , Bax-Stupelis en Hermans-Musset die de openingsheat hadden gewonnen. Door een opstopping in de tweede bocht verzeilden o.a. Veldman, Santermans en Keuben meteen in de achterhoede. Dierckens-Rostingt kwamen na één ronde als zevende door, Sanders-Haller als twaalfde.
Geen Giraud-Mucenieks aan de start van reeks één. De Frans-Letse combinatie was in de warm-up zwaar gecrasht , waarbij co-piloot Mucenieks onder de motor was terecht gekomen, en met hevige pijn aan rug en borstkas werd afgevoerd naar het ziekenhuis. En alsof dàt nog niet volstond , verscheen ook . . . wereldkampioen Etienne Bax niet aan de start. Tijdens de sighting lap gaf het motorblok van de machine van Bax & Stupelis de geest. Duwend teruglopen naar het rennerspark, meer zat er voor beiden niet meer in , in heat één. Uiteindelijk waren ze dus nog met vierentwintig toen het starthek een eerste keer viel. Brown-Millard namen de kopstart voor verrassend onze landgenoot Kristof Santermans. Hermans-Musset volgden op drie, voor Van Werven-Mans, Vanluchene-vd Bogaart , Willemsen, Cermak en Veldman. Sanders-Haller en Clohse-van Hal begon rond plek vijftien aan het karwei, terwijl Dierckens-Rostingt nog wat verderop zaten.