KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
DE BENZINE VAN WK-LEIDER ETIENNE BAX: DE VORK EN DE STEEL !
Er viel afgelopen weekend een bom op het WK zijspancross 2017 : Zowel de huidige WK-leiders Bax-Musset als de derde in de WK-tussenstand Willemsen-Bax, zouden ‘betrapt’ zijn op het rijden met niet conforme benzine. Dat bleek na de testen die werden uitgevoerd op de benzinestalen die door FIM werden afgenomen na de tweede manche in Chaumont (4 juni). Maar hoe zit de vork nu precies in de steel ? Wij vroegen het aan Etienne Bax zelf, voor wie de ganse zaak grote gevolgen kan hebben.
Laat ons wel wezen, de tijd dat de modale motorcrosser zijn benzine gewoon aan de pomp om de hoek ging tanken, er de nodige hoeveelheid tweetakt smeermiddel aan toevoegde, de substantie es goed schudde en dan in de benzinetank kapte, ligt reeds een paar decennia achter ons. Heel wat bedrijfjes hebben zich de jongste jaren gespecialiseerd in het ontwikkelen van specifieke race-benzine die zorgt voor de beste verbranding, en die wordt dan ook door het merendeel van de motorcrossers die op niveau met hun sport bezig zijn , gretig gebruikt.
Hallo Etienne Bax, ben je geschrokken van het nieuws over je niet-conforme benzine ?
Etienne Bax : Ik ben er flink van geschrokken, jazeker ! Wij rijden ook met specifieke race-benzine , en hadden eerder al eens – in 2015 – FIM-controle gehad op onze brandstof. Toen was ik er écht niet gerust in, want wij hadden onze benzine eigenlijk nog nooit laten testen aan de conformiteit met de FIM-reglementen qua benzinesamenstelling. Maar toen bleek onze benzine perfect reglementair. Wij rijden anno 2017 daarom nog steeds met dezelfde benzine, en nu blijkt die plots niet meer conform te zijn. Voor mij een donderslag bij heldere hemel, want ik was er absoluut gerust in nadat de FIM van mij benzinestalen afnam na de tweede manche in Chaumont, drie weken geleden.
Sidecarcross.be : Wat is er dan zo specifiek aan die race-benzine ?
Etienne Bax : Benzine die je gewoon tankt aan de pomp bestaat uit wel een dertigtal bestanddelen en additieven o.a. voor het milieu, voor een langere duurzaamheid van je motor, ter bescherming van je uitlaat, ter bescherming van de levensduur van je tank enz. enz. Voor motorsportlui zoals wij, die enkel geïnteresseerd zijn in snelheid, kracht en efficiënte verbranding een ganse resem overbodige bestanddelen dus. Die worden er allemaal uitgefilterd, zodat er – in ons geval – in onze race-benzine nog slechts vier bestanddelen overblijven.
Sidecarcross.be : So far no problem ?
Etienne Bax : Inderdaad. Het probleem is echter dat – doordat onze benzine slechts bestaat uit vier bestanddelen - deze vier bestanddelen uiteraard in een veel hogere concentratie voorkomen dan in standaard benzine. En daar wringt nu het schoentje : Eén van die bestandelen komt blijkbaar in een té hoge concentratie voor in onze benzine. Vergelijk het met soep die je maakt : Als je een liter soep maakt met zes verschillende soorten groenten, of als je een liter soep maakt met enkel tomaten, dan zal de tomaten-concentratie in die tweede soep uiteraard veel hoger zijn dan in die eerste soep. In onze soep zaten dus té veel tomaten.
Sidecarcross.be : Lijkt ons niet echt ongezond. Was je benzine dan concurrentie vervalsend ?
Etienne Bax (lachend) : Als jij weet waar je benzine kunt kopen waar je wereldkampioen mee wordt, begin er dan maar snel een handeltje in. Je wordt in een mum van tijd rijk, denk ik. Nee, alle gekheid op een stokje, zo’n wondermiddel bestaat natuurlijk niet. Bij ons draait het enkel om de meest efficiënte en meest zuivere verbranding, da’s alles. Trouwens vanuit FIM heeft men me mee gedeeld dat mijn benzine weliswaar niet conform de FIM-reglementen is, mààr absoluut nièt (!) prestatie bevorderend is ! Dus voordeel heb ik er in géén geval uit gehaald.
Sidecarcross.be : Wat zijn nu de gevolgen van de ganse zaak .
Etienne Bax: Dat weet ik momenteel zelf nog niet. Ik ben vanuit FIM op de hoogte gesteld dat mijn benzine niet conform was, maar de strafmaat wordt bij FIM pas in de loop van de week bepaald. Ik mag me woensdag of donderdag aan het verdict verwachten, of ten laatste komend weekend op de Grand Prix van Iffendic. Ik mag er nog van start gaan met de red plate, maar er is me duidelijk gezegd dat één van de mogelijke sancties is dat me de punten van Chaumont worden ontnomen. En dat waren er flink wat. Zevenenveertig om precies te zijn. Als ik die terug moet inleveren, dan geeft dat in elk geval mijn wereldtitelkansen een flinke knauw.
Sidecarcross.be : Ga je komend weekend in Iffendic met andere benzine rijden ?
Etienne Bax : Reken maar !
Sidecarcross.be : Niet teveel tomaten in doen dan hé Etienne !
(archieffoto Etienne Bax sidecarcross.be)
Terug naar overzicht