KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
SANDERS-HALLER : DEUTSCHE BELGISCHE FREUNDSCHAFT.
De Belgisch-Duitse samenwerking tussen WK-rijder Davy Sanders en co-piloot Andres Haller doet ons mijmerend terugdenken aan de tijd van de Neue Deutsche Welle, begin jaren ’80. Weet je wel. Nina Hagen, Fehlfarben, Einstürzende Neubauten, Grauzone, Liaisons Dangereuses die de wereld het meesterwerk Los Ninos del Parque schonken, en uiteraard het onvolprezen Deutsche Amerikänische Freundschaft, kortweg D.A.F. geheten. Namen die u ongetwijfeld allen nog als, euh, muziek in de oren zullen klinken. Of , zijn we ondertussen tóch al zo oud aan het worden ?
Nee, geen ‘D.A.F.’ afgelopen zaterdag in zaal Ipso Facto in Oudenburg – of all places – maar wél ‘D.B.F.’ . Deutsche Bélgische Freundschaft dus . “Den beifahrer” en de geluidsproducent – Andres Haller en Zabel – zijn van Duitse makelij. De bestuurder Davy Sanders , is een uit rasechte Westvlaamse klei opgetrokken Belg. Deutsche Belgische Freundschaft , lukt dat een beetje, meneer Andres Haller ? vroegen wij in ons beste Jean-Marie Pfaff-Duits.
Andres Haller : Ja hoor, we hebben er allebei heel veel zin in voor het komende seizoen. De onderlinge afstand tussen de woonplaats van Davy en die van mij bedraagt zo’n 700 km, en dat is eigenlijk het grootste obstakel. Voor de rest is alles prima. We hebben samen de eerste motortrainingen al achter de rug, en het gevoel is perfect.
Sidecarcross.be : 700 km is inderdaad niet niks, zijn er in Duitsland geen zijspancrossers meer te vinden dan waarbij je aan je trekken komt ? Want vorig jaar reed je trouwens ook al samen met een Belg, nl. Andreas Clohse ?
Andres Haller : Tja, er zijn in Duitsland wel nog voldoende zijspanrijders, maar, met alle respect, momenteel hebben wij niet echt iemand die kan meedoen voor de top tien op mondiaal niveau. En dat is waar ik uiteindelijk graag naartoe wil. Ik wil weten wat ik in mijn mars heb, zo ver mogelijk geraken, en dat kun je enkel maar aan de zijde van een snelle rijder, zoals bvb. Davy Sanders.
Sidecarcross.be : Davy Sanders, in 2015 werd je 29ste in het WK, in 2016 schoof je door naar 19, en in 2017 besloot je het WK op plaats elf. Je maakt elk jaar een grote stap voorwaarts !
Davy Sanders : Dat klopt weliswaar, maar als je op de rand van de top tien begint te balanceren, dan gaat dat opschuiven niet meer zo vlot dan als je bvb. van 29 doorstoot naar plaats negentien hoor. Daar zijn we ons goed van bewust. Enfin, het is in elk geval de bedoeling dat die twee cijfers van ons nummerbord verdwijnen, en dat er tegen het eind van het seizoen nog slechts één cijfer nodig is om ons nummerbord in orde te maken. Wélk cijfer, dat wijst gaandeweg zichzelf uit, maar het is in elk geval ons doel om in 2018 onder het nummer tien te duiken.
Sidecarcross.be : Mét een Duitse co-piloot. Niet vanzelfsprekend voor een kustzoon als jij, die eerst 300 km moet fietsen alvorens ie de grens met Duitsland bereikt. Woon je niet aan de verkeerde kant van België voor dergelijke samenwerking ?
Davy Sanders : In theorie wel, maar ja, daarvoor kun je toch moeilijk gaan verhuizen hé ? Eind 2017 gaf mijn bijrijder, én streekgenoot trouwens, Eduard Soenens aan dat hij het in 2018 wat rustiger aan wou doen, en een stapje terug wilde zetten, richting MCLB-federatie. Daardoor moest ik op zoek naar een waardige vervanger, met als bijzonderste kenmerken : goed zijn én betaalbaar. Zo kwamen we uit bij de jonge Andres Haller, die misschien wel es zou kunnen uitgroeien tot één van de grote talenten die momenteel nog niemand van de toppers echt heeft opgemerkt. De eerste testen waren alvast bijzonder positief, ik heb er heel veel vertrouwen in voor 2018 !
Sidecarcross.be : Je haalde het daarnet al aan : Goed zijn én betaalbaar. Team Davy Sanders staat gekend als een soort low budget team, dat nogal es een eigenzinnige koers durft varen.
Davy Sanders : Wij beschikken inderdaad niet over het grote kapitaal en ook niet over een grote teamtruck, zoals je die de jongste jaren steeds vaker ziet opduiken in het rennerspark. Maar ik weet van mezelf dat ik met een hele dikke portefeuille en een grote luxueuze truck, niet sneller of beter ga crossen. Ons materiaal staat steeds tip top in orde, we zijn in 2017 geen enkele keer (!) uitgevallen met technische problemen. Voor de rest is inderdaad alles een beetje kleiner en eenvoudiger dan bij de grote teams, maar daar voelen we ons niet slechter door. Wij doen het graag op onze eigen manier, daar voelen we ons het best bij. Ons materiaal is tip top in orde, en zelf bereiden we ons fysiek optimaal voor op het nieuwe seizoen. Eens het starthek valt, strijd je toch allemaal met gelijke wapens hoor .
Sidecarcross.be : Wat zijn de verwachtingen voor 2018 ?
Davy Sanders : Zoals reeds gezegd zouden we in 2018 op mondiaal vlak graag onder de nummer tien duiken. Dat betekent top negen dus. Op Belgisch vlak willen we graag een podiumplaats in de eindstand van het Belgisch kampioenschap . En als alles in de plooi valt en we aan alle Duitse kampioenschapsproeven kunnen deelnemen, mikken we ook dààr op een top drie plaats in de eindstand.
Sidecarcross.be : Een goed gevulde kalender dus voor team Sanders-Haller.
Davy Sanders : Inderdaad, zonder pech of blessures stevenen we af op een seizoen waarvan de kilometerteller van ons busje aardig zal oplopen. Maar we zien het allebei helemaal zitten, en zijn razend benieuwd om te zien hoe ver we gaan reiken in 2018.
Terug naar overzicht