KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
ONGEZIENE OMWENTELINGEN IN WK ZIJSPANCROSS.
‘Never change a winning team’ , het wordt in de sportwereld vaak gezien als de logica zelve. In de zijspancrosswereld is dit wél even anders, en vooral bij de overgang naar het seizoen 2020, vindt een ongeziene stoelendans plaats binnen de mondiale top tien van het WK sidecarcross. Terwijl promotor WSC achter de schermen koortsachtig verder werkt om van het veertigste jubileumjaar uit de geschiedenis van het WK zijspancross ook een écht top motorsportjaar te maken, passen de teams de verschillende puzzelstukjes ineen om hun team komend jaar op de rails te krijgen. De top drie van vorig jaar Bax-Stupelis (wereldkampioen) , Vanluchene-vd Bogaart (vice wereldkampioen eén Belgisch kampioen) en Hermans-Musset (Nederlands kampioen, twee GP’s gewonnen én winnaars van de SMXof Nations) had qua sportieve resultaten allerminst te klagen. Desondanks gooien alle drie deze toppers het in 2020 over een andere boeg. En zij zijn overigens niét de enigen. Hoog tijd voor een overzicht dus.
De wereldtitel 2019 was amper een feit, of het gerucht dat de nieuwe wereldkampioenen E. Bax & K. Stupelis in 2020 niét meer samen zouden rijden, werd reeds bevestigd. Wereldkampioen Etienne Bax doet in 2020 opnieuw een beroep op de Fransman Nicolas Musset, met wie hij in 2017 al es een keertje wereldkampioen werd. M. Vanluchene en B. vd Bogaart, waren in de slotmaand van het seizoen 2019 ongetwijfeld de snelste combinatie van het peloton, en zetten het frame-merk VMC terug op de kaart met een wereldtitel in 2018, een vice-wereldtitel in 2019 én twee Belgische titels. In 2020 veranderen Vanluchene en vd Bogaart het geweer van schouder, en zoeken hun heil bij concurrent framebouwer WSP. Ook bij de bronzen WK-medaillewinnaar Koen Hermans is niets nog wat het was. Hermans neemt volgend jaar onze talentvolle landgenoot Glenn Janssens aan boord ter vervanging van Nico Musset, en stapt van de tweetakt Zabel over naar de viertakt AMS Husqvarna !
Nog meer veranderingen binnen de mondiale top tien ? Jazeker ! De Est Kert Varik ruilt passagier Lauris Daiders in voor de Fin Lari Kunnas. Davy Sanders gaat volgend jaar aan de slag met zuiderbuur Johny Badaire, en bij Kristof Santermans is het nog even afwachten op de nieuwe bezetting. Voor Brown sr en Brown jr, alsook voor Dierckens-Bax en Compalati-Chopin wijzigt er niks.
Vergeten we er vooral niet bij te vertellen dat onze jonge noorderbuur Julian Veldman voor 2020 de Tsjech Ondrej Cermak heeft aangetrokken als passagier, en opnieuw al zijn hoop en vertrouwen stelt op het veelbelovende tweetakt Mega-motorblok. En . . . dat good old Daniel Willemsen zich opnieuw verzekerd ziet van de diensten van wereldkampioen Kaspars Stupelis, met wie ie zélf twee keer wereldkampioen werd in . . . 2003 en 2004.
In eigen land kondigde Glenn van der Schraelen ondertussen aan dat ie in het seizoen 2020 team zal vormen met co-piloot Yan Hereygers aan zijn zijde.
De rijders lijken er aldus het volste vertrouwen in te hebben voor wat het WK 2020 betreft. Als nu ook nog de nieuwe promotor én de organisatoren er in slagen om de violen gelijk te stemmen, dan gaan we zeker en vast opnieuw een spannend én verrassend motorsportseizoen 2020 tegemoet.
(foto’s : Vanluchene en vd Bogaart naar WSP , Sanders volgend jaar samen met Badaire, en Van der Schraelen-Hereygers nieuwe combinatie in het WK 2020)
Terug naar overzicht