KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
FRIEDHELM ZABEL ONVERWACHT OVERLEDEN.
Gisteren is op 72-jarige leeftijd , vrij onverwacht Friedhelm Zabel (Wiesenburg , Duitsland) overleden. Dhr Zabel kan zowat aanzien worden als de ’uitvinder’ van de ééncilinder tweetakt krachtbronnen , die heden ten dage nog volop gebruikt worden als krachtbron in de zijspancrossdiscipline. De jongste wereldkampioenen (E. Bax en K. Stupelis 2019) verplaatsten zich op een Zabel-krachtbron, een creatie van de heer Zabel, die in de jaren ’70 werkzaam was als ingenieur in de Maico werkhuizen, waar het roemrijke motorcrossmerk werd vervaardigd. De teloorgang van het Duitse motormerk, begin jaren ’80 ging zowat gepaard met de opkomst van de tweetakt-ééncilinder motorblokken in de zijspancrosserij. Doordat de tweetakt ééncilinders in de solo-klasse 500 cc door hun overvloed aan PK’s stilaan onberijdbaar waren geworden, waren er enkele snoodaards die algauw doorhadden dat deze blokken sterk genoeg waren om in een zijspanframe in te bouwen en in de zijspancrossen te gaan wedijveren met de viertakt-tweecilinder Nortons en Yamaha’s van een kleine 1000 cc,die toendertijd zowat driekwart van het deelnemersveld vormden.
VMC sprong als framebouwer meteen op de kar met een licht en aangepast zijspancrossframe. EML en het nieuwe BSU volgden algauw. Zo waren halfweg de jaren tachtig zijspancrossende 500 cc tweetakt ééncilinders van de merken Honda, Kawasaki, Maico of KTM schering en inslag. De Zwitser Andreas Fuhrer ( Kawasaki 500cc) en de Nederlanders August Muller (Honda 500 cc) en Eimbert Timmermans (Kawa) speelden vooraanstaande rollen in de strijd om de wereldtitel. Timmermans werd twee keer wereldkampioen , Fuhrer zelfs vier keer !
De verdere ontwikkeling van de Japanse blokken hield echter op, waardoor die verdwenen in de daaropvolgende jaren. Voor het Europese KTM en Maico was wél een succesvolle toekomst weg gelegd in het WK zijspancross : In Oostenrijk ging vliegtuigingenieur Josef Josef Hattinger aan de slag met een KTM 500 cc tweetakt en plaatste er een grotere zuiger en cilinder op. Dat gaf een flinke PK-winst, waar het onderblok niet tegen bestand bleek. Dit mondde finaal uit in een totaal nieuw ,ruim 600 cc metend tweetakt ééncilinder motorblok dat bekend raakte onder naam MTH. De Letse rijder Kristers Sergis zorgde voor de wereldtitels . In Duitsland gebruikte ingenieur Friedhelm Zabel zijn expertise om de tweetakt Maico-blokken te voorzien van een grotere cilinder , wat finaal eveneens uitmondde in een totaal nieuw motorblok concept : het alom gekende Zabel-motorblok , dat ondertussen anno 2020 over een cilinderinhoud beschikt van ruim 700 cc. De Duitse topper Walter Netterscheid was één van de eerste rijders die zijn Maico liet omdopen tot Zabel en werd er in 1988 vice wereldkampioen mee. De decennia erna won Zabel de strijd om de zijspancrossmarkt van het Oostenrijkse MTH,en tot op heden werden reeds vijftien weredltitels veroverd op een Zabel krachtbron. De Nederlander Daniel Willemsen behaalde alle tien zijn wereldtitels op het befaamde Duitse merk, dat ruim dertig jaar geleden ontsproten was aan het brein van de betreurde Friedhelm Zabel.
Bij een banaal werkongeval liep dhr Zabel half juli een op ’t eerste zicht onschuldige hoofdblessure op. In het ziekenhuis werd echter een kwaadaardige bloedklonter ontdekt wat een dringende operatie noodzakelijk maakte. De operatie die niet het verhoopte resultaat opleverde, en nieuwe bloedingen noopten tot een nieuwe operatie, een drietal weken terug. Nadat de eerste signalen hoopgevend waren, zakte dhr Zabel echter weg in een coma, en overleed eergisteren,op 72-jarige leeftijd.
Friedhelm Zabel was de jongste jaren zélf nog op alle WK-wedstrijden aanwezig met de Zabel-service bus. De alom gekende slogan ‘Wo wir sind,ist vorn !’ dekte volledig de lading van het kwaliteitsproduct Zabel. Dhr. Zabel zal, na meer dan dertig jaar aanwezigheid in de paddocks van het zijspancross-circus in elk geval een grote leemte achterlaten.
Het roemrijke merk Zabel houdt gelukkig niet op te bestaan. Het Belgische VMC-Sidecar Service, gerund door Davy Maris, had afgelopen jaar de ontwikkeling, productie en de technische know how overgenomen van Friedhelm Zabel ,zodat ook in de toekomst de levering van Zabel motorblokken en onderdelen gegarandeerd blijft. Zelfs de als een klok klinkende naam ‘Zabel’ blijft behouden !
Vanwege www.sidecarcross.be wensen we de familie van de betreurde Friedhelm Zabel heel veel sterkte bij het verwerken van dit groot verlies. We zijn er zeker van dat – eens het WK zijspancross terug op gang komt – Friedhelm Zabel het gespreksonderwerp nummer één zal zijn in de paddock,bij de allereerste na-corona Grand Prix !
(foto’s FB +archief)
Terug naar overzicht