KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen
Ja,ja, er zijn nog zekerheden in deze tijden van razendsnelle vernieuwingen, veranderingen en onuitgegeven technologische hoogstandjes als tablets, I-Pads, Apps en al die dingen waarvan wij amper het bestaan af weten.
De Sidecarcross Calendar is één van die zekerheden, en zoals we het de jongste jaren gewoon zijn, wordt die komend weekend in het Duitse Rudersberg, t.g.v. de WK-finale aldaar, opnieuw voorgesteld.
Komend weekend vindt in het Duitse Rudersberg (een 25 km ten noordwesten van Stuttgart) de WK-finale 2012 plaats. En het ziet ernaar uit dat we daar een historische dag tegemoet gaan.
Naast het feit dat we voor de eerste keer in de geschiedenis drie Belgische teams binnen de top vijf van het WK zien eindigen (Ben Adriaenssen, Joris Hendrickx en Jan Hendrickx gaan er onder mekaar uitmaken wie nu drie, vier en vijf gaat worden in de eindstand) , heeft het er alle schijn van dat 'de kannibaal' Daniel Willemsen in Rudersberg zijn tiende (!) wereldtitel gaat binnen rijven.
Willemsen-Daiders maken brandhout van concurrentie.
In de tweede reeks kregen we een Daniël Willemsen (die in Roggenburg overigens aan zijn 200ste Grand Prix toe was) te zien die de tegenstand gewoon verpulverde. Vanaf de start zaten Willemsen-Daiders opnieuw aan de leiding, en dit keer kregen ze met Marcel Willemsen achter zich aan, aanvankelijk een ideale buffer tussen henzelf en de rest van het peloton. In de eerste ronde al dienden Willemsen-Eggink hun tweede plaats af te staan aan de eveneens goed gestarte Zwitser Andy Bürgler.
Na één ronde passeerden koplopers Willemsen-Daiders de pits met maar liefst acht (!) seconden voorsprong op tweede man Andy Bürgler. Acht seconden voorsprong in slechts één ronde, probeer tegen zo'n man maar es iets in te brengen !
WILLEMSEN-DAIDERS OPPERMACHTIG.
Het wordt stilaan vervelend, maar sinds D. Willemsen, door L. Daiders in de bak te nemen, een gouden zet heeft gedaan, is alle spanning uit dit WK verdwenen. Willemsen-Daiders starten op kop en daar houdt het verhaal op. Zo ook in deze eerste heat waar de king of sidecarcross van start tot finish onbedreigd als leider de wedstrijd beheerst.
Tweede, op elf seconden van de uitbollende Willemsen-Daiders, werden Bax-Stupelis die een viertal ronden hadden nodig gehad om de voor hen uitrijdende Adriaenssen-Verbrugge een plekje terug wijzen. De jonge Adriaenssen liet het niet aan zijn hart komen, volgde Bax constant van kortbij , maar echt gaan aansluiten en aanvallen was er nèt niet bij. Hendrickx-Liepins, die in de openingsronde een kleine hapering kenden, werden uiteindelijk vierde. Daarna was het wachten tot vijfde man Giraud binnen kwam, op tienseconden gevolgd door Hendrickx-Mucenieks.
Willemsen-Eggink finishten als tiende.
Op dertien liepen Vandaele-Vandenbogaart binnen die in een hevig gevecht waren verwikkeld geraakt met thuisrijder Andy Bürgler, aan wie de twee Belgen uiteindelijk hun twaalfde plek dienden af te staan.
GEEN VERRASSINGEN TIJDENS KWALIFICATIES ZWITSERSE GP.
Na een vrijdag met hevige regenval, kregen de 46 aanwezige teams een schitterende piste voorgeschoteld in de vallei van Roggenburg. Het was bijna 15 jaar geleden dat de sidecars nog es van de partij waren in het, in Franstalig gelegen gedeelte van Zwitserland.
Ondanks het prachtige circuit en de zon die volop van de partij was, kregen we er toch geen mooie wedstrijden te zien. De spanning was in elke heat zo goed als onbestaande, en Willemsen-Daiders (groep A) en .Hendrickx-Liepins (groep B) waren de triomfators van de dag in het Alpenland.
Net voor zijn afreis naar de Zwitserse GP in Roggenburg, wisten we Sven Verbrugge te strikken voor een interview. De sympatieke Kasterleenaar, die altijd het hart op de tong heeft, liet enkele boude uitspraken optekenen.
Een nét niet gesmolten, roodgloeiende GSM, een telefoonrekening van hier tot Tokio, en een gescheurd rechter trommelvlies zijn de opofferingen die Jan Hendrickx zich gisteren heeft moeten getroosten om aan een andere capabele co-piloot te geraken, nadat bekend werd dat Tim Smeuninx in Herzele een zware knieblessure opliep.
De oplossing die uit de bus kwam, is al even verrassend als vanzelfsprekend eigenlijk. Want waar trekken o.a. Etienne Bax, Joris Hendrickx of Daniël Willemsen naartoe als ze een geschikte co-piloot zoeken ? Naar Letland, juist !
En ook dààr vond Jan Hendrickx de oplossing voor zijn nijpend probleem.
Het zag er op het eerste zicht niet zo heel erg uit, de knieblessure die Tim Smeuninx zondag opliep tijdens de tweede manche om het BK in Herzele. Klagen is echter iets wat niet in het woordenboek van de Smeu voorkomt, en op karakter werd de bewuste manche nog afgerond op een tweede plaats, zodat alle kansen omtrent een nieuwe Belgische titel behouden bleven.
Deze keer namen Hendrickx - Liepins de bende op sleeptouw, maar al snel kwamen Willemsen en Bax langszij. De beide Nederlandse teams plakten rondenlang aan elkaar, tot Daniel zich liet bestrappen op een zeldzaam foutje. Met nog 4 ronden te gaan maakte het WSP-schip slagzij in een flauwe linkse bocht. Bax - Stupelis waren er als de kippen bij om de leidersplaats over te nemen. Willemsen drong nog aan, kwam tot op 2 seconden, maar wierp bij aanvang van de laatste ronde de handdoek. Joris Hendrickx had ondertussen gezelschap gekregen van Adriaenssen - Verbrugge, maar bleef koelbloedig en dat leverde hem de derde plaats op. Na dit tweetal kwamen Hendrickx - Smeuninx als eenzame vijfde over de finish. Van Daele - Van den Bogaart vervolledigden nog net de top 10. De daguitslag was dezelfde als die van de 2e reeks, wat maakt dat Bax zich nog niet gewonnen geeft in de strijd om de wereldtitel.