KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Inderdaad, Jason Van daele heeft zijn bakkenist voor volgend seizoen beet, en wat voor één! Niemand minder dan 3-voudig Wereldkampioen Ben van den Bogaart gaat hem assisteren. Het WHT frame blijft behouden en Glenn Woodman gaaty zich persoonlijk over de Husqvarna blokken ontfermen. Als dat geen winnende combinatie is! Succes heren :-)
In de beslissende race trokken de Tsjechische broers Cermak de wedstrijd op gang , voor Hendrickx-vd Bogaart, Willemsen-vd Putten, Daiders, Brown en alweer die Franse Thomas-broers. Hermans-van Gaalen trokken als zevende op pad en dat opende meteen perspectieven voor Nederland, aangezien de tweede Belgische equipe Adriaenssen-Daiders pas als zeventiende het veld indoken. Terwijl vooraan Jan Hendrickx koploper Cermak het vuur aan de schenen legde, perste Ben Adriaenssen er een remonte uit om U tegen te zeggen. Halfkoers had Hendrickx de leiding over genomen en zat Adriaenssen al zevende, met voor zich de Hollandse equipes van Hermans en Willemsen.
Vanluchene-Kurpnieks die dit keer vanaf de eerste rij startten, pakten de holeshot, maar zagen na een halve ronde reeds Bax-Bax passeren. Geen reden tot paniek voor de koelbloedige Belgische jongeling die zich netjes in het spoor van de Hollandse broers parkeerde. Verrassingen van formaat : De Zwitser Marco Boller op vier en de Ier Neil Campbell op vijf. Beiden waren blijkbaar zelf ook hard geschrokken : Boller crashte in de derde ronde, en Campbell dacht dat ie aan de kant moest gaan, als een snellere rijder hem bij beende. Hendrickx-vd Bogaart kwamen vanaf rij twee als 14de de eerste ronde uit. Hermans-van Gaalen pas als 21ste.
Om 11 uur reeds ging de eerste race van start. Het was frisjes en de bergachtige omgeving was nog helemaal in een mistgordijn gehuld toen het starthek de eerste keer viel.
Het werd alvast géén race voor hartlijders, want het was pas bij het vallen van de finishvlag, dat met zekerheid kon gezegd worden wie de zeven eerste plaatsen zouden innemen.
Bax-Bax startten op kop, maar raakten hun naaste achtervolger, de zichzelf overtreffende Lukas Cerny, niet kwijt. De Tsjech, zélf opgejaagd door Daiders, Adriaenssen en Vanluchene (vanaf rij twee gestart !) kon niet anders dan gas geven, en zo ontstond er een kopgroep van vijf, die na tien minuten nog wat aangroeide. De Tsjechische broers Cermak die op de tweede rij waren gestart, hadden ondertussen wat opruimingswerk verricht en kwamen aansluiten. Na een kwartier deed de Franse kampioen Auvray hetzelfde, en toerden ze met zijn zevenen rond op een zakdoek. Het minste foutje kon zwaar worden afgestraft in zo’n drukke bedoening. En zo geschiedde.
13 landenteams van elk drie sidecars tekenden present vandaag in Dardon Gueugnon. Zweden en Estland waren de voornaamste afwezigen, in een wedstrijd waar de kwalificaties enkel dienden om de startvolgorde voor morgen te bepalen.
Onder een voorzichtig najaarszonnetje ging de eerste race om halftwee van start. Adriaenssen-Daiders schoten als een raket uit de startblokken, maar zagen in de eerste ronde al verrassend Daiders-Stupelis langszij glijden. Enkele ronden later namen ook de broers Cermak de maat van het Belgische team. Deze drie vormden vanaf dan een hevig strijdende kopgroep waarbij Wilkinson nét niet kon aansluiten. Gelegenheidskoppel Daiders-Stupelis verrasten vriend en vijand door voor team Letland deze heat te winnen, voor Cermak die tot de laatste meters bleef beuken en Adriaenssen die van kortbij derde werd. Wilkinson werd vier en op grote afstand volgden Willemsen-vd Putten – die méér dan hun handen vol hadden gehad met thuisrijder Yohann Hydulphe - op vijf.
Achter de schermen is vanochtend in Guegnon Dardon alweer hard gewerkt - gisteravond ook trouwens, doch dit geheel terzijde - door de vrolijke jongens van www.sidecarcross.com en www.sidecarcross.be , die in samenwerking met de Franse federatie FFM , er weer hebben voor gezorgd dat ook de thuisblijvers de Sidecarcross of Nations vanachter hun computerscherm kunnen mee volgen. Met een koffietje en een koekje bij de hand, nét alsof u er zélf ook bij was !
De kawlificaties in de zijspanklasse worden vandaag verreden om 13.30 uur (groep A) , 15.00 uur (groep B) en 16.30 uur (groep C).
Op zondag wordt er geraced om 11.00 uur (reeks 1) , 13.00 uur (reeks 2) en 15.30 uur (reeks 3) . Tussenin worden de wedstrijden om de Quadscross of Nations verreden , die u eveneens live kunt meevolgen.
Klik op de knop 'Estra' of ga naar : http://timing.sidecarcross.be/
Komend weekend wordt het international zijspancross seizoen afgesloten met de prestigieuze Sidecarcross of Nations. Die wordt dit jaar verreden op het prachtige vallei circuit Sainte Radegonde, vlakbij het plaatsje Dardon-Gueugnon, zo’n 150 km ten noorden van de Franse grootstad Lyon.
België behoort eens te meer tot de favorieten. Zij zijn echter niet de enigen. België heeft met Hendrickx-van den Bogaart en Adriaenssen-Daiders alvast de top twee uit het WK 2016 in huis . Het derde team, Vanluchene-Kurpnieks bewees in 2016 geregeld over voldoende snelheid te beschikken om zich eveneens te meten met de groten. De kans op slagen is dus reëel .
Er zijn echter kapers op de kust. En dan denken we in de eerste plaats aan Nederland. Oranje rekent op Hermans-van Gaalen (de jeugdige evenknie van Vanluchene) , Bax-Bax (de wereldkampioen van 2015) en Daniël Willemsen die met Siebe van der Putten – net als vorig jaar – de bakkenist van Gert van Werven aan boord hijst . Ook de Engelsen kunnen vervaarlijk uit de hoek komen.
We kunnen er maar niet genoeg van krijgen. Een verzopen circuit op zondag, maar wat een einde van het seizoen 2016. Belgen op 1 én op 2 in de stand van het wereldkampioenschap. Ga gerust nog even een weekje terug met onze nieuwe video. Enjoy
Het gerucht deed al langer de ronde, en nu het WK definitief beslecht is, werden ook de knopen definitief doorgehaakt. Wereldkampioen Jan Hendrickx en vice-wereldkampioen Ben Adriaenssen stoppen ermee. Een spijtige zaak, uiteraard. Vooral voor de Belgische motorsport in het algemeen , want het waren de jongste tien jaren enkel nog de zijspancrossers die er in slaagden om motorsport-wereldtitels naar België te halen ( Joris Hendrickx 2009 , Ben Adriaenssen 2013 & 2014) en Jan Hendrickx dit jaar.
Het afgelopen decennium brachten de Belgische zijspancrossers in totaal vier wereldtitels, vier zilveren, en zes bronzen WK-medailles naar België, en daarmee was de zijspancross voor de Belgische federatie BMB ruimschoots de hoofdleverancier aan FIM WK-medailles. Noch in de MX-GP en MX 2 soloklassen, noch in de snelheid, noch in de enduro, trial, speedway of grasbaan, slaagden de Belgische motorsporters er in om de laatste tien jaren dergelijk palmares bijeen te fietsen.
Wat op zaterdag en zondag in Rudersberg nog als gerucht afgedaan werd, is sinds gisterenavond werkelijkheid geworden. Ben Adriaenssen kondigde zijn afscheid aan in een persbericht dat je bij 'Lees meer' integraal kan lezen. Hiermee dienen we, na Jan Hendrickx, ook afscheid te nemen van Belgisch succesrijkste zijspancrosspiloot (Ben is als enige Belgische piloot 2 x wereldkampioen geworden in 2013 en 2014). Bedankt voor de mooie overwinningen, en het ga je goed ;-)