KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Bij MCLB werd er afgelopen weekend van de nood een deugd gemaakt, en werd het circuit van Aalter, na de race van twee weken geleden,opnieuw geprepareerd voor de wedstrijd van gisteren. Achttien sidecars kwamen opdagen,en die maakten er opnieuw een spannend wedstrijddagje van bij de organiserende club MC Poeke.
Joeri Van Malderen en Tony Kramar waren in beide manches de snelste starters, en bleken algauw, samen met Yens Delmotte-JoeyValcke en Junior Verhelst-Dagwin Sabbe, de drie snelsten van het peloton te zijn.
In de eerste manche knokten Verhelst-Sabbe zich ,na een kleine valpartij onderweg, vanaf een zesde plek terug naar voor om de heat winnend af te sluiten. Van Malderen-Kramar,die in de slotfase nog even tot stilstand kwamen werden tweede voor Delmotte-Valcke.
De regen van de afgelopen dagen (weken, maanden) had circuit ’t Kötterbos geen goed gedaan. De jeugdwedstrijden op zaterdag – Koningsdag - werden geannuleerd en ook op zondag werd het voor de sidecars een bijzonder zware opdracht in Sint Isidorushoeve. De dag begon slecht voor ONK-leiders Hermans-vd Bogaart die wegens technische problemen de tijdstraining aan hun neus zagen voorbij gaan,en in de namiddag telkens vanaf startrij twee, van de slechtste startpositie dienden te vertrekken. Een zelfde lot was onze landgenoten K. de Cock-S. De Vylder beschoren,die in de tijdstraining naar de laatste plek werden terug gezet wegens een gele vlag situatie.
Met de Duitse snelstarter Tim Prümmer,rijdend met invaller Jens Vincent , op kop ging de openingsheat van start. De zware baan zorgde ervoor dat verschillende rijders zich geregeld vast reden, waardoor de koppositie diverse keren in nieuwe handen kwam.
Hoewel het lenteweer nog even op zich laat wachten, ziet het er toch naar uit dat het zijspancross seizoen stilaan op gang komt ,komend weekend.
Op zaterdag al wordt er in Letland gestreden om het nationaal kampioenschap ,in Aizpute,een kleine tweehonderd kilometer westwaarts van hoofdstad Riga. Naast WK-leiders B. en D. Lielbardis, komen o.a.ook Rupeiks-Liepins, de broers Daiders en de Estse toppers Gert Gordejev, Markus Normak en Tanel Reesna er aan de start.
Eveneens op zaterdag vindt in Mohelnice de tweede race om het Tsjechisch kampioenschap plaats. D. Willemsen en de lokale M. Gabor als co-piloot, hebben er de leiding in de tussenstand in handen.
In eigen land wordt er op zondag gezijspancrosst. In Aalter, Bij MCLB uiteraard, de enige Belgische federatie die nog zijspancross competitie op het programma heeft staan. De Oostvlaamse rijders strijden er om de titel van Oostvlaams kampioen, en ook de AVS-trofee gaat hier van start. GPS : Oostmolen Noord,9910 Aalter. De organisatie is er in handen van MC Poeke uit het nabijgelegen Poeke, een club met een hart voor de zijspancross discipline
De jarenlange topprestaties van onze Belgische deelnemers in het wereldkampioenschap sidecar motorcross lijken hun vruchten af te werpen voor wat betreft de Belgische televisiebelangstelling voor ‘de mooiste sport ter wereld’. Nadat eerder dit jaar al een televisieploeg van hét nationale sportprogramma bij uitstek, Sportweekend , wereldkampioen Marvin Vanluchene en zijn co-piloot Glenn Janssens volgde op training in Duitsland, steeg ook de aandacht van de regionale televisiezenders voor ons Belgisch koningskoppel in de zijspancross.
Dankzij de inspanningen van Photographic Art en het Media Motocross Promotion Project , konden we op maandag al een mooie samenvatting zien van de WK-opener in het Portugese Alqueidao , op Rob TV en Focus-WTV , resp. de Brabantse en de Westvlaamse regionale televisiezender. Telkens voorzien van deskundig commentaar.
Wie de uitzending heeft gemist, kan die hieronder bekijken bij de gele knoppen ‘Bekijk resultaten’ en ‘Extra’ .
Zo goed als het op zaterdag begon , zo slecht is het uiteindelijk afgelopen op zondag voor de Belgische armada in Alqueidao. De tweede manche begon nochtans goed voor Vanluchene en Janssens die opnieuw de kopstart pakten, en algauw een gaatje van een vijftal seconden konden slaan op naaste achtervolgers Hermans-vd Bogaart en de broers Lielbardis. Niet van de minsten dus. De wedstrijd zat algauw muurvast. Dat was voor de twee leidende – of lijdende – Belgen geen simpele klus, gezien het chronisch tekort aan wedstrijdritme. Hermans & vd Bogaart naderden geen sikkepit op koploper Vanluchene, maar verachterden ook niet. Lielbardis bleef op drie,maar moest beetje per beetje terrein prijs geven.
Het venijn zat ‘m echter in de staart. Met nog twee ronden te rijden hield het motorblok van koploper Vanluchene er plots mee op, en spatte de droom uiteen.
Hermans-vd Bogaart wonnen aldus de manche, Lielbardis-Lielbardis liepen als tweede binnen, pakten de dagzege, en zijn meteen ook de eerste koplopers van het WK 2024. Not too bad, voor twee achttienjarigen!
De zon scheen ongenadig en een staalblauwe lucht wachtte de rijders op voor de start van de eerste race om het wereldkampioenschap 2024. Onze landgenoten Vanluchene & Janssens hadden pole position. Noorderbuur Justin Keuben ,die gisteren in de quali-race een gebroken dijbeen opliep, was ondertussen al, in Portugal, geopereerd.
Vanluchene buitte zijn goeie startpositie maximaal uit en pakte nipt de kopstart,voor Hermans-vd Bogaart, de Lielbardissen den de Engelsen D. Foden en B. Wilkinson.
De openingsronde verliep chaotisch. Bij Koen Hermans sloeg de motor af na een halve ronde , en pas als allerlaatste,op grote achterstand,kon de Nederlandse titelfavoriet zijn weg vervolgen. D. Sanders en de Prunier broers haakten bij de start heel even in mekaar, en verzeilden middenin het pak. Bij Jason van Daele vloog in de openingsronde de noodstop eruit en ook hij kon zijn weg pas in de achterhoede verder zetten, als vijfentwintigste.
In tegenstelling tot in België, is het in Portugal wél al lekker warm. Van de 32 aangemelde teams waren er dertig effectief afgezakt naar het zonnige Alqueidao om er onder zomerse omstandigheden deel te nemen aan de twee zaterdagse kwalificatieraces, waarin vanaf dit jaar eveneens WK punten te verdienen zijn (resp. 5 – 4 – 3 – 2 – 1 voor de top vijf van elke groep).
In groep A pokerden D.Foden en J.Keuben in de eerste bocht om de koppositie , een duel dat Keuben & Rietman na een paar bochten in hun voordeel beslechtten, doch het geluk was van korte duur. Bij een kwalijke landing na het opspringen van het startveld in de tweede ronde , kwam het Hollandse koppel zwaar ten val waarbij rijder Justin Keuben een zware beenblessure opliep en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.
Wilkinson-Millard maakten van de consternatie gebruik om de koppositie over te nemen, terwijl even later Vanluchene & Janssens , de eilandbewoners Foden & Humphrey verdrongen van de tweede plaats.
Terwijl in eigen land zowel de vrijetijdswedstrijd van Ranst (zaterdag) als de MCLB wedstrijd van Sinaai (zondag) wegens de spreekwoordelijke aprilse grillen zijn afgelast , zijn de mondiale sidecaristen onderweg naar het zuiderse Portugal alwaar komend weekend, in Alqueidao , het wereldkampioenschap 2024 van start gaat.
Voor ’t eerst sinds lang gaat het WK van start zonder de Nederlandse multi-kampioenen Daniel Willemsen (10 wereldtitels) en Etienne Bax(5 wereldtitels). De taak om de Nederlandse overheersing in deze motorsportdiscipline door te trekken , rust nu voornamelijk op de schouders van Koen Hermans, die in het gezelschap van routinier Ben vd Bogaart , meteen één der grote favorieten is voor de wereldtitel 2024. Ook – en vooral – door het feit dat de regerende wereldkampioen , de Belg Mavin Vanluchene ,zijn voorbereiding door diverse onvoorziene omstandigheden ,in de soep zag draaien en aldus met achterstand aan de start komt in Portugal.
Iets wat niet kan gezegd worden van de jonge Letse broers Lielbardis, die in hun voorbereidingswedstrijden in Frankrijk, Nederland en Duitsland, telkens met de zege gingen lopen.
Het was weer ouwerwets druk, ouwerwets gezellig én ouwerwets spannend bij de sidecars bij MCLB gisteren, en dat belooft alvast voor het vervolg van het seizoen 2024. Tweeëntwintig driewielers verschenen achter het starthek ,een aantal dat de indeling in een A-categorie en een B-categorie zéker rechtvaardigt . En bovendien was het peloton nog niet eens compleet gisteren in Aalter !
De eerste manche was een kolfje naar de hand van een herboren Junior Verhelst, geassisteerd door good old Dagwin Sabbe. De B-kampioenen van vorig jaar , Van Malderen-Kramar gaven weinig toe , en strandden op slechts acht seconden van de winnaars. Even verderop bolden de – eveneens herboren – Bert Soetaert én de A—kampioen van vorig jaar, Yens Delmotte over de meet. Gastrijders S. Wisselink en N. Debruyne volgden een minuut later als vijfde, voor K. Van Grembergen – N. Hoste en de eerste B-rijders R. De Ceuninck en K. Hoste.
In het Zwitserse Wohlen zijn ze gek van motorcross. Maar liefst twaalfduizend toeschouwers kwamen het afgelopen weekend opdagen om er de eerste race om het IMBA-kampioenschap 2024 te aanschouwen, waarvoor tweeëntwintig sidecarteams het inschrijvingsblad tekenden. Geen Belgen aan de start van het nieuwe IMBA-seizoen, wat waarschijnlijk nog nooit eerder gebeurd is. De reden hiervoor is , euh , vrij simpel . Er waren weliswaar enkele Belgische equipes die graag naar Wohlen wilden afreizen voor deze IMBA-race, maar dan moet je over een VMCF-licentie beschikken , aangezien VMCF de Belgische federatie is die is aangesloten bij IMBA. Echter, VMCF heeft dit jaar - voor ’t eerst trouwens - geen sidecars meer op genomen in hun programma, wegens . . . te weinig interesse van rijderszijde. En dus kunnen er dit jaar geen Belgische zijspanrijders deelnemen aan de IMBA-competitie. Logisch, toch ?
De lokale Marco Heinzer die voor de gelegenheid de vijftigjarige Meinrad Schelbert nog es had opgetrommeld als bijrijder, liet het niet aan zijn hart komen en schreef in Wohlen alle drie de manches op zijn naam.