KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Een stralende lentedag, en zeven MCLB-teams die samen met evenveel BMB-teams en een piepjonge , ambitieuze Nederlander het startveld van 16 sidecars vormden voor de openingsproef van het Belgisch kampioenschap 2017. Dàt waren de voorgeschotelde ingrediënten in Moerbeke-Waas.
De zware zandomloop en de eerste zon eisten hun tol bij zij die fysiek nog niet topfit waren. Iets waar Vandaele & van den Bogaart allerminst last leken van te hebben. In de eerste manche mochten de jeugdige noorderburen Veldman-van der Putten heel even meespelen voorin, maar vanaf de derde ronde sloeg Jason Van Daele definitief de kloof, die gaandeweg steeds verder werd uitgediept. Veldman hield probleemloos zijn tweede plaats vast, en Santermans-Daiders werden al even onbedreigd derde. Sanders-Soenens en Dierckens-Rostingt, die op ruime afstand vier en vijf werden, hadden eerst moeten komaf maken met een uitstekend gestarte Van der Haeghen-De Schacht.
Het zag er even benauwd uit, maar uiteindelijk kozen de weergoden er toch voor om de échte start van het Belgische motorcross-seizoen , niet te zullen dwarsbomen. De vele regen van de afgelopen dagen zorgde ervoor dat zowel VMCF (Thuin) als MCLB (Wontergem) vroegtijdig de handdoek in de ring dienden te gooien, maar op de zanderige omloop van Moerbeke-Waas ondervindt men bij de opbouw van het circuit gelukkig niet de minste hinder.
VLM (Vorselaar-Sassenhout) biedt zondag haar zijspanrijders de eerste VLM-kampioenschapsproef aan.
In Moerbeke-Waas gaat BMB van start, en daar staat al meteen de eerste race om het Belgisch Kampioenschap zijspancross op het menu. Werkloze gastrijders uit VMCF en MCLB zijn er uiteraard meer dan welkom, maar nemen het best vooraf contact op met de organiserende MC Scheldeland (contactgegevens zie www.mcscheldeland.com) om alle misverstanden qua daglicenties en afvaardigingen te voorkomen.
Het was enkele weken geleden nochtans een dubbeltje op zijn kant voor het Belgisch kampioenschap zijspancross 2017, want ei zo na geraakte BMB niet aan drie wedstrijden op de kalender voor sidecars, wat reglementair het strikte minimum is voor een rechtsgeldig BK ! En dat uitgerekend na het succesjaar 2016 , waarin Jan Hendrickx wereldkampioen werd, Ben Adriaenssen vice-wereldkampioen en België de Sidecarcross of Nations had gewonnen. Een absurde situatie.
Komende zondag gaat in Moerbeke-Waas ook in België het internationale zijspancross seizoen van start. Daarna blijft het nog een vijftal weken wachten op de WK-start, in Oldebroek (NL) . In de zijspan klasse blijft – in tegenstelling tot de solo-klassen - de tweetakt versus viertakt strijd nog wel even verder duren. Tuningsfirma AMS , die de jongste vier jaar drie wereldkampioenen afleverde lijkt er klaar voor.
Het seizoen 2016 was een topjaar voor AMS (Action Motorsport). Jan Hendrickx-Ben van den Bogaart werden zowel Belgisch àls wereldkampioen, en Ben Adriaenssen-Lauris Daiders slaagden er, ondanks een gecompliceerde polsblessure, in extremis toch nog in om vice wereldkampioen én Nederlands kampioen te worden. Beide teams reden op de door AMS geprepareerde Husqvarna motorblokken, die hun snelheid en duurzaamheid in 2016 overduidelijk bewezen.
Oké, oké, de Nederlanders haalden vorige zondag voor eigen volk in Lochem duidelijk de bovenhand, mààr met een derde plek van Jason Van Daele en een vijfde plaats voor Kristof Santermans waren ook onze landgenoten bijzonder goed bij de les. Dat laat alvast het beste vermoeden voor nu zondag 12 maart in Moerbeke-Waas (opening Belgisch kampioenschap) en de tweede race om het ONK die wordt verreden op zondag 19 maart in Varsseveld.
Huisvriend Jaap Oostermann, gepokt en gemazeld in het in beeld brengen van motorcross wedstrijden was er bij in Lochem, en laat ons bij de gele knop 'Extra' nog eens, euh, extra genieten van de prachtige zijspancrossrace in Lochem. Enjoy it !
Nadat vorig weekend alle Belgische liefhebbersfederaties de motoren reeds lieten ronken, en ook onze noorderburen aan hun Open Nederlands kampioenschap begonnen, is het zondag de beurt aan de BMB om het motorcross-seizoen 2017 te openen. En meteen komen in Moerbeke-Waas àlle categorieën aan de start, inclusief de zijspannen die er 2 manches van 20 minuten + 1 ronde voor de wielen geschoven krijgen. Een wedstrijdduur die trouwens geldt voor alle categorieën in 2017 !
Ondanks de mooie vooruitzichten en al de inspanningen die de organisatoren hadden geleverd viel het openingsweekend der liefhebbersbonden in extremis, toch nog in het water. De mens en de natuur, het zal waarschijnlijk een eeuwige strijd blijven.
Heel wat rijders kozen dan ook het zekere voor het onzekere, en dat was te merken aan het aantal deelnemers : In Meldert-Lummen (VLM, zie verslag Jo Nijs elders) werkten negen teams één manche af. Ook in Bouwel (VMCF – 6 deelnemers) diende de wedstrijd na één manche te worden gestaakt. Enkel bij MCLB (Overslag) , slaagden zes teams er in de beide manches af te werken.
Een flink pak volk, goed berijdbaar circuit, mooi weer en spannende races waren de ingrediënten van de ONK-seizoensopener in Lochem , waar de Hollanders aan het langste eind trokken, maar de Belgen eveneens bij de pinken waren.
De eerste manche leek het Husqvarna AMS-team van Van Daele-van den Bogaart de zege naar zich toe te halen, tot in de finale een gedubbeld rijder hen de weg versperde, en de Belgische dakwerker lijdzaam moest toezien, hoe Bax-Musset van de situatie profiteerden om de leiding over te nemen. Van Daele, nog kampend met de naweeën van een hand operatie , kon terugblikken op een ijzersterke manche en liep als tweede binnen. De 17-jarige Julian Veldman werd met zijn derde plek alvast de revelatie van de dag. Santermans-Daiders hielden er met hun vierde plek eveneens flink de pas in, voor Wilkinson, de broers Visscher en Stuart Brown. Daniël Willemsen, die lange tijd derde zat, viel ver terug door problemen met de dodemansknop, maar knokte zich daarna nog terug naar acht. Jongelingen Koen Hermans en Nick Janssens vielen vroeg weg met radiatorproblemen
Hadden we in onze voorbeschouwing nog gehoopt op een hoger aantal deelnemers dan vorige week in Lommel dan bleek dit ijdele hoop. We waren immers op vrijdagnamiddag nog een kijkje gaan nemen op het circuit en het lag er prima bij. Zaterdag tijdens het JMS gebeuren van alles ook nog picobello in orde en konden de wedstrijden onder hele normale omstandigheden afgewerkt worden. Ook de vrije trainingen die nadien nog volgden konden netjes gereden worden maar dan was er 's avonds nog een ware zondvloed die over het circuit raasde. Wat we dan ook meteen vreesden werd werkelijkheid. De sociale media en meer bepaald Facebook speelde dan weer de tam tam. Jammer voor de organisatoren want die werkten alsof hun leven er vanaf hing en konden op zondagmorgen een heel goed berijdbaar circuit aan de toch aanwezige piloten en teams aanbieden. Dat het er maar een goede 160 waren over alle reeksen samen waren maakte de pil des te zuurder. Als we in ogenschouw nemen dat er in de twee voorgaande wedstrijden bij de inters telkens ruim over de 40 piloten aanwezig waren en dat het er nu maar 9 waren noem ik wraak roepend. Dat ik me dan de vraag stel of het voor de organisatoren nog wel de moeite loont om in te richten is en dat de piloten eens in de spiegel moeten kijken en zich zelf de vraag moeten stellen of ze crossers zijn of dat ze een andere sport zouden moeten gaan doen. In ieder geval kregen we toch leuke wedstrijden en waren de aanwezigen in hun nopjes met het aangeboden circuit en hadden ze allemaal lovende woorden over voor de organisatie.