KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Vorig weekend trokken een aantal Belgen de grens over om er deel te nemen aan een nationale kampioenschapsproef in Huismes (F) of Schenkenhorst (D) .
Davy Sanders trok met grote verwachtingen richting Franse Huismes waar de voorlaatste proef om het Frans kampioenschap gepland stond. De dit jaar door tegenslag fel geplaagde Gistelnaar, zag er zich verzekerd van de diensten van Nicolas Musset als co-piloot. Meteen in de eerste vrije training op zondagochtend liep het echter al mis, toen Musset bij een onschuldige valpartij zijn elleboog brak, wat verdere deelname de rest van de dag onmogelijk maakte.
Sanders , wiens oorspronkelijke co-piloot voor dit seizoen, Roy Bijenhof, stilaan hersteld raakt van de zware crash in Tsjechië begin mei, trekt komend weekend samen met Bijenhof richting Londinières voor een doorgedreven training, waarna de beslissing valt of er al of niet nog wordt deelgenomen aan de WK-finale in Rudersberg.
Er was gelukkig ook goed Belgisch zijspancrossnieuws afgelopen weekend, en dat kwam vanuit Duitsland.
Voor de zevende proef om het BK werden we begroet door MC Siberië in het Honda park in Olmen. Er waren 18 teams komen opdagen om te strijden om de punten. Bij de vorige proef in Kampenhout waren Stan Goeyvaerts & Thomas Smeuninx naar Orp-Le-Grand ivm het BK bij de BMB, maar nu waren ze wel van de partij. Afwezig omdat ze liever niet in het zware zand van Olmen rijden waren Wim & Dennis Derboven naar Borgloon afgezakt om daar aan te treden in de VMCF federatie. Grote vraag was of Sabrina Van Calster & Jimmy Van Gennip opnieuw met de bloemen naar huis konden. Of zouden Karl Goossens & Dave Gorris verder kunnen uitlopen om de titel ? Of zouden na een paar sterke prestaties en na hun uitstap naar de de VMCF van vorige week Filip Op De Beeck & Wim Van Roy sterken in hun geloof dat ze de overwinning zouden kunnen pakken ? Met andere woorden kunnen we ons elke week wel een aantal vragen stellen om te kunnen gewagen van een leuke strijd tussen onze zijspannen. Jammer dat er een aantal andere teams ook niet kwamen opdagen. Het zou er alleen maar leuker om geworden zijn.
Twee weken scheiden ons van de WK finale zijspancross in het Duitse Rudersberg. En dus komen - in the meantime - de nationale kampioenschappen opnieuw op gang. In Frankrijk staan er nog twee geprogrammeerd : De finale in Cussac (25 sept) en de voorlaatste wedstrijd van nu zondag in Huismes, georganiseerd door een club die ook enkele Belgische piloten herbergt. Luc Descheemaecker en Davy Maris sieren er de deelnemerslijst, maar ook Davy Sanders, die in het begin van het seizoen twee FK-proeven op zijn naam wist te schrijven.
Giraud-Musset leiden de tussenstand in Frankrijk met ruim 100 punten voorsprong, maar . . . er zijn er nog 150 te verdienen dit jaar, en . . . Valentin Giraud, die afgelopen week werd geopereerd , treedt niet meer aan dit seizoen. Een unieke kans voor de naaste achtervolgers Hydulphe-Chopin om in extremis kampioen te worden, alhoewel Auvray-Rostingt in theorie ook nog kans maken.
De ene zijn dood is de andere zijn brood, dacht Davy Sanders alvast, en in Huismes treedt de Westvlaming aan met topbakkenist Nicolas Musset aan zijn zijde.
De Sidecarcross of Nations, één van de hoogtepunten van het jaarlijkse SMX-seizoen, staat dit jaar gepland op 8 en 9 oktober. Het decor is het prachtige valleicircuit van Sainte Radegonde in het Franse Gueugnon-Dardon .
Het had voor team manager René Loodts echter nogal wat voeten in de aarde om een team samen te stellen. De Belgische federatie BMB telt slechts 5 internationale FIM-zijspanrijders in haar rangen , en daarvan waren er – op het moment dat de inschrijvingstermijn afsloot – maar liefst vier geblesseerd.
Uiteindelijk werden toch de kandidaturen van Hendrickx-van den Bogaart, Adriaenssen-Daiders en Vanluchene-Kurpnieks ingediend, met Van Daele-Smeuninx als reservisten. In de hoop dat iedereen klaar gestoomd raakt tegen begin oktober. En dàn zijn de Belgen alvast niet kansloos !
Maar ook aan de Belgische team spirit wordt weer hard gewerkt.
In het weekend van 10 en 11 september staat de VLM cross in Houtvenne op de kalender. Zoals gebruikelijk op zondag het volledige VLM programma en op zaterdag het JMS gebeuren. Bij dat JMS gebeuren staat er ook een reeks gepland voor zijspannen niet vergunninghouders. Dus bij deze een warme oproep om de inrichters een hart onder de riem te steken en ze te verblijden met jullie komst.
De regel is dat de piloot geen vergunning mag hebben. Vrijetijds zijspannen en ex piloten laat jullie eens zien aan een breder publiek.
Kostprijs is 25 € per persoon voor de dagvergunning en verzekering.
Zouden ze het doen of niet ? Dat was dé vraag waarvoor heel wat Belgen afgezakt waren naar het wondermooie Roggenburg. Helaas zal de definitieve beslissing pas binnen enkele weken vallen in het Duitse Rudersberg. De aanwezigen werden wel getrakteerd op duels op het scherpst van de snee met een oververdiende winnaar aan het eind. Enjoy :-)
Zondagmorgen en Iris Siezenis en haar team van medewerkers van het PR Racing Team hadden er al enkele zware dagen opzitten en het leek opnieuw een hele leuke maar zware dag te gaan worden. Het terrein langs de weg naar Meeuwen was opnieuw het strijdperk voor de 16 aanwezige teams. Als we vergelijkingen maken naar de voorgaande jaren dan viel het op dat de start een stuk korter was geworden en dat de tweede bocht ook al sneller volgde. Voor de rest was er links en rechts wat aangepast maar in grote trekken was het toch wel hetzelfde dan in die voorgaande jaren.
De tweede manche werd op gang getrokken door Vanluchene-Kurpnieks die het snelstarten alvast nog niet verleerd zijn. Vanluchene hield het twee ronden vol vooraan, en toen namen de locals Burgler-Betschart het initiatief op vrij brutale wijze over. Hermans, Cermak, Bax, Wilkinson , Brown, Hendrickx en Willemsen zaten mee voorin.
Terwijl Burgler-Betschart het hazenpad kozen , rukten Brown-Chamberlain op naar twee, en konden vanaf de vierde ronde op jacht naar de Zwitserse gevlogen vogels. Brown sloop als een roofdier voorzichtig op zijn prooi af, en na een goeie vijftien minuten koers, had de Engelsman de Zwitser bij zijn nekvel. Na nog een studieronde sloeg Brownie definitief toe en kon Burgler zijn zege-ambities opbergen. Het Engelse koningskoppel nam meteen afstand en werd niet meer bedreigd.
Verschroeiend warm was het toen vanmiddag – opvallend – de linkse spannen de binnenkant, en de rechtse rakkers de buitenkant van het starthek op zochten om zich enkele tellen later vol overgave in de strijd te gooien. De heroptredende Vanluchene-Kurpnieks doken als eersten de eerste bocht in, maar het waren Brown en Bax die er als eersten weer uit kwamen, voor Vanluchene, Wilkinson, Willemsen, Hermans en Hendrickx.
Brown-Chamberlain, die in theorie nog steeds wereldkampioen kunnen worden, grepen hun laatste strohalm met beide handen vast en stoven weg van de rest. De broederparen Bax en Cermak bleven op een kleine tien seconden hangen op twee en drie. Bij de achtervolgers vielen Hermans-Van Gaalen (noodstop contact uit de stekker getrokken) alras terug naar plaats 22, en kwam Vanluchene duidelijk nog kracht tekort om zich te manifesteren in de achtervolgende groep.
Een loden zon, het gekende schitterende panoramische circuit in Roggenburg en 35 equipes die hoopten bij de 32 uitverkorenen te zijn op het einde van de dag, waren de voorgeschotelde ingrediënten in Alpenland. Zes Belgische teams én een Duitstalige Belgische co-piloot in Zwitserse loondienst, waren er van de partij, waarvan er al meteen vier in groep A aan de slag konden.
Daniel Willemsen , met stand-in Nicolas Musset -, pakte de kopstart voor Wilkinson, Bax, Jarvis, Van Werven en Visscher. Zowel Dierckens als Hendrickx kwamen slecht weg en kwamen pas rond veertiende positie uit de eerste bocht. Werk aan de winkel dus !