KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De MCLB competitie zit er reeds op voor dit jaar,maar onze onvermoeibare Brain doet er dit weekend nog een schepje bovenop en reisde halsoverkop naar het zuidfranse Castelnau de Levis om er de WK-finale op de gevoelige plaat vast te leggen. Bijna duizend foto's stonden er gisteravond op zijn rolletje, zodat ie na het avondeten, de ganse nacht lekker bezig was met selecteren ,wikken en wegen, herselecteren , tot uiteindelijk vanochtend de zon opkwam en Brain zijn collectie had terug gebracht naar een goeie zeventig stuks. Deze zijn nu te bewonderen bij onze gele knop 'Lees meer'.
Het lijkt wel hoogzomer in Castelnau de Levis waar de thermometer moeiteloos de dertig graden haalt. Eenendertig teams meldden zich vanochtend aan voor de eerste vrije trainingen,waarvan er tijdens de vrije trainingen al tweeaf vielen wegens blessures. De eerste kwalificatierace werd een kolfje naar de hand van onze landgenoten, hoewel dat er aanvankelijk niet naar uit zag. Dan Foden, en zijn van Rudersberg gerecupereerde bijrijder Ryan Humphrey pakten de kopstart,maar werden algauw op de huid gezeten door Prümmer-Steegmans, Hermans-vd Bogaart, Vanluchene-Musset en Sanders-Rostingt. In de derde ronde verslikte Tim Prümmer zich bij zijn inhaalpoging op de koppositie en viel terug naar plek tien. Even later nam Koen Hermans de leiding over ,maar ook hem was het succes niet gegund. De kersverse Nederlandse kampioen viel alras uit met motorische problemen, en werd achteraf nog gediskwalificeerd , waarna koploper Dan Foden wel vleugels leek te krijgen. Maar dat was buiten de Belgen gerekend !
2023. Eindelijk terug een ‘normaal’ WK in de zijspancrosssport , die het in 2020 –Covid 19, weet je wel – zonder wereldkampioenschap moest doen, en in de twee daaropvolgende jaren telkens een mini-WK kreeg voorgeschoteld.
Dit jaar was het opnieuw een ‘écht’ wereldkampioenschap ! Veertien Grand Prix. Iedereen die van ver of nabij iets te maken heeft met de sport , sméékte er om. Verplaatsingen naar o.a. Spanje, Portugal, Noord Ierland, Engeland, Estland. Wie wereldkampioen wou – of wil - worden , zou stevig in zijn schoenen moeten staan. Op de vooravond van de ultieme finale van het WK 2023 zijn er nog twee overlevenden in de strijd om de wereldtitel : Een Belg met een Franse co-piloot, en een Nederlander met een Tsjechische co-piloot.
Afgelopen zondag werd in het Duitse Rudersberg,tijdens de pauze van de Grand Prix op zondagmiddag, het Belgische team voor de Sidecarcross of Nations die begin oktober wordt verreden,voorgesteld.
Het Belgische team bestaat uit Peter en Jarno Steegmans, Davy Sanders en Luc Rostingt,en Marvin Vanluchene en Robbie Bax. Vanluchene kan namelijk geen beroep doen op zijn vaste co-piloot Nicolas Musset, aangezien die voor de Nations-wedstrijd de voorkeur geeft aan zijn eigen Franse team, alwaar hij Guenady Auvray zal co-piloteren.
Op de foto, van links naar rechts : Team manager Michel Vanhauwe, rijders Luc Rostingt – Davy Sanders , Marvin Vanluchene -Robbie Bax en Jarno Steegmans – Peter Steegmans. Uiterst rechts team manager Wim Verbrugghe.
Regerend wereldkampioen Etienne Bax kwam als Nederlands titelverdediger tijdens de Nations, alvast de Belgische ploeg een hart onder de riem steken, zoals u op de foto kunt merken.
Om klokslag vier uur viel het starthek voor de tweede en beslissende manche van deze zonovergoten Grand Prix.. Hermans-vdBogaart doken als eersten het gat in, maar. . . Vanluchene-Musset kwamen er als eersten terug uit. Met Koen Hermans op twee en Etienne Bax op drie zaten de drie tenoren van dit wereldkampioenschap meteen voorin, en zonderden zich ook meteen af van de rest van het peloton dat aanvankelijk werd aangevoerd door Justin Keuben, Brett Wilkinson,de broers Prunier en Tim Prümmer. Laatst genoemde viel al na twee ronden uit wegens een afgebroken achtertandwiel. Vooraan werd de kopgroep gereduceerd tot twee,toen Koen Hermans in de vijfde ronde een pirouette maakte en de aansluiting vooraan verloor. Vanluchene-Musset wisten tot halfkoers de leiding te behouden,maar toen vonden Bax-Cermak het gaatje om door te stoten naar de koppositie en die daarna niet meer af te staan. Vanluchene & Musset drongen daarna niet meer aan en konden zich goed vinden in hun tweede plek, waarmee ze finaal slechts één WK-puntje moesten inleveren ten opzichte van hun rechtstreekse titelrivalen Bax-Cermak.
Ook vandaag scheen de zon ongenadig en lag het circuit er beenhard bij toen de dertig bemanningen om kwart over één op pad gingen. Geen Dan Foden aan de start,wiens co-piloot Ryan Humphrey gisteren iets te diep uit zijn krachtenarsenaal had geput ,en vandaag forfait diende te geven. Anderzijds lijken de blessures bij de gisteren gecrashte L. Foyle en D. Phelps relatief mee te vallen zodat beiden vandaag al het ziekenhuis kunnen verlaten. De Franse co-piloot Bastien Chopin liep gisteren een dubbele polsbreuk op.
Snelstarters Prümmer-Steegmans deden hun naam opnieuw alle eer aan en pakten de holeshot, voor Vanluchene-Musset, Hermans-van den Bogaart,Keuben-Lebreton en Wilkinson-Millard.
Zonnig en warm en vierendertig teams op de afspraak voor de voorlaatste WK-wedstrijd van 2023 , in Rudersberg op een heraangelegd, opgefrist en uitgebreid circuit waarop flink gesproeid werd om het stof tegen te gaan. Ook het rennerspark en - niet onbelangrijk in Rudersberg - de gigantiche feesttent stonden opnieuw op hun vertrouwde plaats, wat het plaatje helemaal compleet maakte. Vierendertig teams passeerden de technische controle, maar tegen dat de kwalificaties begonnen was het peloton al uitgedund tot tweeëndertig, zodat er eigenlijk niemand meer hoefde af te vallen. De Fransen Chanteloup-Chopin en de Britten Foyle-Phelps waren,onafhankelijk van mekaar, tijdens de eerste vrije training al zwaar ten val gekomen, waarbij ook een baancommissaris werd geraakt door de onbestuurbare machine van Romaric Chanteloup. Door de ontstane drukte bij de medische diensten gingen de vrije trainingen in groep B pas met ruim een half uur vertraging van start. Een euvel dat later op de dag werd recht getrokken waardoor de kwalificaties in groep A netjes om 15 uur konden van start gaan.
Heinzer-Betschart namen het heft in handen voor Blank-Blume en Hurkmans-Bax. Verrassende namen voorin dus waar vanaf de tweede ronde Hermans-vd Bogaart zich gingen tussen mengen. Een ronde later probeerden ook Vanluchene-Musset mee door glippen naar plek drie,maar verslikten zich meteen. De WK-leiders kwamen even tot stilstand en werden meteen terug verwezen naar plek zeven. Een misstap kun je je nu eenmaal niet permitteren Am Königsbronnhof.
De uren van de waarheid zijn aangebroken in het WK zijspancross 2023. In Rudersberg wordt – tegen de traditie in - dit jaar es nièt de finale van het WK verreden. Veel verschil maakt het niet uit. Sedert half juli rijden we met het WK zijspancross namelijk van de ene WK-finale naar de andere. Strassbessenbach, Red Brae, Cusses Gorse, Loket , het waren één na één allemaal finales op zich ! Met als twee belangrijkste conclusies : Hermans-vd Bogaart zijn,overmand door pech,afgevallen als titelkandidaten. En Vanluchene-Musset en Bax-Cermak geven mekaar geen duimbreed toe ! Vanluchene heeft de opmars van Bax-Cermak eind juli een halt kunnen toegeroepen, en heeft in Loket met een dubbele reekszege zelfs opnieuw zijn voorsprong vergroot.
Niet dat de Belgische WK-leider al meteen op rozen zit, want dààrvoor is het nu nog te vroeg ! Rudersberg is - voor iedereen trouwens – een niet te onderschatten klip . Bij zonnig en warm weer - en zo ziet het er momenteel naar uit - beenhard, stoffig en supersnel, waarbij de minste misstap wordt afgestraft.
Begin oktober vindt de jaarlijkse prestigieuze Sidecarcross of Nations plaats ,dit jaar in het Italiaanse Cingoli. De keuze van het Belgische team leek lange tijd vrij logisch : Marvin Vanluchene,Davy Sanders en nationaal kampioen Jason Van Daele zouden de Belgische kleuren verdedigen. Maar die vlieger gaat uiteindelijk niet op. Jason Van Daele wordt volgende week geopereerd aan een aanslepende heupblessure en het lijkt eerder onwaarschijnlijk dat de Pittemnaar over een zestal weken opnieuw fit zal zijn om de Belgische kleuren te verdedigen. De beide Belgische teammanagers kwamen met dit gegeven in het achterhoofd in conclaaf bijeen, wogen alle mogelijke en minder mogelijke oplossingen nauwgezet af , en . . . deze middag kwam er witte rook uit de schoorsteen, was de kogel door de kerk , en was de samenstelling van team Belgium 2023 een feit : Marvin Vanluchene treedt straks in Cingoli aan met zijn bijrijder van vorig jaar, Robbie Bax. Vanluchene’s vaste bijrijder Nicolas Musset is namelijk opgesteld in het Franse team aan de zijde van Guenady Auvray.
Davy Sanders – Luc Rostingt vormen de tweede pion voor team Belgium. De derde plaats wordt ingevuld door Peter Steegmans en zoon Jarno Steegmans.
Ook bij de start van heat twee was het nog steeds snikheet,en leken we op een eenzelfde scenario als voor de pauze af te stevenen. Vanluchene-Musset startten op kop met Bax-Cermak aan hun achterwiel, en beiden rukten zich meteen los van de rest van het peloton dat aangevoerd werd door Keuben-Rietman en de goed gestarte Prunier-broers. Koploper Vanluchene kreeg in de aanvangsronden een zondvloed van aanvallen over zich heen,wist ternauwernood het hoofd boven water te houden,maar wist zich na drie ronden los te werken uit de klauwen van de bloeddorstige Bax & Cermak. Dit keer kreeg Etienne Bax het gat met een ontketende Vanluchene echter niet meer gedicht , en eens Vanluchene definitief uit het zicht verdwenen was,leek de veer bij de regerende wereldkampioen wat gebroken en stevenden Vanluchene-Musset regelrecht op de dubbele manche zege af. Derde man Daniels Lielbardis keek opnieuw tegen een achterstand van ruim een minuut aan. De Engelsen Wilkinson-Millard werden vierde, en dat leverde hen in extremis de derde plaats in het dagklassement op.