KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
BELGIE EN DE SIDECARCROSS OF NATIONS. GEEN GELUKKIG HUWELIJK.
Het was een gigantische domper uiteraard afgelopen zondag voor onze Belgische jongens, toen ze gelijk na de eerste manche al te horen kregen dat beide teams (Vanluchene-vd Bogaart en Dierckens-Bax) gediskwalificeerd werden, en de Belgen aldus in de twee overige manches enkel nog voor spek en bonen mochten mee rijden. What happened ? Dierckens-Bax stelden zich als eerste – België had pole position, weet je wel - op aan het starthek, Vanluchene-vd Bogaart zouden vanaf de tweede rij starten. Plots voelt Dierckens dat de gashendle te pas en te onpas blijft hangen, wat mee starten met de bende en verder rijden levensgevaarlijk maakt. Helder denken op zo’n stressy momentje met vijfentwintig brullende motoren rond je hoofd, het is niet vanzelfspekend. Dierckens duwt de motor achteruit en op dat moment komt Marvin Vanluchene er aan om zich op te stellen op de tweede rij. Zowel Dierckens àls een official (!) manen Vanluchene aan om plaats te nemen op de vrij gekomen plaats op de eerste rij, wat de ex-wereldkampioen in de gegeven omstandigheden uiteraard gretig doet. De rest is gekend : Kopstart voor Vanluchene en reekszege, terwijl Dierckens zich na een pitsbezoek vanuit kansloze positie terug knokt naar plaats vijftien. Onmiddellijk na de finish worden beide Belgen gediskwalificeerd.
Terecht ? Eigenlijk wel, want in het reglement staat letterlijk dat je aan het starthek de startposities niet meer mag omwisselen. Begrijpelijk dat zoiets gebeurt ? Uiteraard. Wie is trouwens nog nooit es beboet voor overdeven snelheid, ondanks het feit dat je de toegelaten snelheid terplaatse duivels goed kent ? Hadden onze jongens dit kunnen of moeten weten vooraf ? Waarschijnlijk wel, maar de eerste motorcrosser die zich bezig houdt met vooraf alle reglementen grondig na te lezen, die wil ik graag es ontmoeten. Het kwaad was geschied, en zowel A. Dierckens en R. Bax, als M. Vanluchene en B. vd Bogaart waren er het hart van in, toen ze het verdict te horen gekregen. Dat beiden zich dan toch nog weten op te laden voor hun tweede wedstrijd van de dag en daar beiden de pannen van het dak rijden, goed wetende dat het allemaal boter aan de galg is, getuigt van heldenmoed ! Knockout en uitgeteld op het canvas liggen, en desondanks de moed bijeen rapen en nog es alles uit de kast halen. Idem voor Kristof Santermans, voor wie een medaille in deze SMX of Nations een formidabele bekroning zou geweest zijn voor zijn beste cross-seizoen uit zijn carrière. Santermans en Beleckas raakten betrokken bij een opstopping in de start, konden pas als vierentwintigste op pad, en reden zich terug naar plaats negen ! Hiep hiep hoera , België ! In ons hart én zonder diskwalificatie waren jullie probleemloos tweede zondag , na de onklopbare Nederlanders ! In de officiële uitslag echter staat België op de laatste plaats . . . Tijdens de huldiging kreeg Etienne Bax ook de beker voor de snelste individuele rijder van het weekend. Terecht en verdiend, maar met onze Belgische ogen zagen wij toch Vanluchene en van den Bogaart als snelsten van de dag, als die diskwalificatie er niet was geweest. Desondanks was de sfeer in het Belgische kamp, met de nieuwe managers M. Vanhauwe en W. Verbrugghe het ganse weekend uitmuntend, en het moge duidelijk zijn dat er een stevige basis is gelegd voor een volgende editie van de Sidecarcross of Nations , die binnen ongeveer 365 dagen plaats vindt in Varsseveld, in , jawel, Nederland. Het is van 2014 geleden dat de SMX of Nations plaats vond in Nederland , toen in Markelo, alwaar België (B. Adriaenssen, Jan Hendrickx, J. Van Daele) in eigen huis de Nederlanders ging verslaan. De Belgen weten dus wat hen te doen staat volgend jaar om de blaam van de afgelopen twee jaren uit te wissen !
Want ook vorig jaar liep het, in Denemarken, na de zaterdagse kwalificaties gewonnen te hebben, mis voor België op zondag. Een blessure zorgde er toen voor dat België voorlaatste werd. Blessures waren er dit jaar, God sta ons bij, gelukkig niet bij . Toch blijkt de Sidecarcross of Nations ons land maar al te vaak, weinig of geen geluk te brengen : In 2019 diskwalificatie, in 2018 een blessure, waardoor het op papier sterke Belgische team telkens kansloos was. Blikken we even wat verder terug in de tijd ?
2013 Cingoli (IT) : Met Jan Hendrickx, Ben Adriaenssen en Jason Van Daele is België topfavoriet. Helaas gebeurt in de eerste manche van de quads een dodelijk ongeval en wordt de rest van de wedstrijddag, vanzelfsprekend, gecancelled.
2012 Oss (NL) : Het dreamteam Jan Hendrickx, Joris Hendricx en Ben Adriaenssen is op papier onklopbaar. Familiale omstandigheden nopen de Belgen echter 's zaterdags de handdoek in de ring te gooien. Belgie wordt laatste.
2010 Sverepec (SK) : Tijdens de zaterdagse kwalificaties noteren de Belgen (Joris Hendrickx en Jan Hendrickx) en de Nederlanders (D. Willemsen en E. Bax) elk een eerste en een tweede plaats. De derde manche wordt gewonnen door Daiders voor Millard en noorderbuur Jan Visscher. Onze landgenoot Ben Adriaenssen die vierde wordt,hoeft er zich niet druk over te maken. Wat maakt het trouwens uit of je ’s zaterdags eerste of tweede wordt ? Op zaterdagavond en nacht gaan de hemelsluizen boven Sverepec onverbiddellijk open, en is het voor de sidecars onmogelijk geworden om nog rond te komen . De uitslag van zaterdag geldt als totaaluitslag beslist de jury . . . Nederland één, België tandenknarsend twee.
Maar dit alles is nog niets vergeleken met de eerste ‘officiële’ editie van de Sidecarcross of Nations die in 2001 werd verreden in het Franse Baugé. Toen raakten slechts twee van de drie Belgische teams ter plaatse, en was ons land op zaterdag al kansloos. België eindigde toen, jawel, laatste. En geloof het of niet, maar Estland, dat afgelopen zondag grandioos tweede werd in Schwedt, was in 2001 de allereerste winnaar van de eerste editie van de Sidecarcross of Nations, met Aivar Korjus, Are Kaurit en Andrus Vaks als vertegenwoordigers.
Voor de statistici onder ons : Het is voor Estland bij die ene zege gebleven. Daarna wist Duitsland ‘m ook één keer te winnen. Letland heeft twee zeges achter zijn naam staan, België wist de Nations vier keer te winnen en Nederland is de grote slokop met reeds tien overwinningen. Volgend jaar vindt in het Nederlandse Varsseveld de twintigste editie plaats van deze Sidecarcross of Nations.
Terug naar overzicht