KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het duurt nog wel even voor het nieuwe zijspancross seizoen zich aandient, maar de voortekenen zijn alvast gunstig. In eigen land presenteerde de MCLB-federatie, hoofdzakelijk actief in Oost – en West-Vlaanderen en in VlaamsBrabant, reeds haar wedstrijdkalender . Het seizoen vangt er aan op 5 maart in Stekene. In het oosten van het land hebben de VLM en de VMCF-federaties de handen in elkaar geslaan en de nobele taak op zich genomen om er de zijspancross-klasse van de ondergang te redden. Er wordt in 2023 een gezamenlijke kalender afgewerkt die eveneens op 5 maart van start gaat in Tessenderlo.
Ook in onze buurlanden hebben de nationale kalenders ondertussen vaste vorm gekregen. In Nederland telt het nationale kampioenschap voor de Sidecars Masters (het ONK dus) zes wedstrijden, de Nationalen krijgen negen races op hun bord. Het seizoen wordt er afgetrapt op 12 maart in Varsseveld.
Het Duits kampioenschap zijspancross wordt dit jaar verreden over acht wedstrijden, en gaat van start op 26 maart in Hänchen.
In Frankrijk wordt er tien keer geraced om het Frans kampioenschap zijspancross. De eerste wedstrijd is er op 12 maart,in Illats.
Wie het WK 2023 wil combineren met de nodige wedstrijden in de ons omringend landen , kan er aldus een lekker druk sportjaar van maken,dit jaar. Bij de gele knop ‘Extra’ nog es het volledige WK-overzicht, én de nationale kalenders van Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Het werd vorig jaar slechts ter elfder ure beslist en op minder dan twee maanden tijd slaagden Davy Maris en zijn volgelingen er in om de Belgische zijspancross Grand Prix van de ondergang te redden en een fel gesmaakt evenement neer te zetten.
Dit jaar hebben de organisatoren van de Belgian Sidecarcross Grand Prix (24 en 25 juni) wat meer ademruimte ,en het ziet er naar uit dat de pijlen dit keer volledig, en enkel en alleen, op de sidecars worden gericht . Naast de eigenlijke Grand Prix worden er wedstrijden voorzien voor het NK zijspannen , voor de classics/oldtimers (CZC classics zijspancross club ) gecombineerd met de hobbyrijders ,en wordt er eveneens een Support Class voorzien voor licentiehouders van om ’t even welke federatie. Deze laatste klasse wordt enkel weerhouden als zich vooraf minstens vijftien teams hebben aangemeld.
Lommel ziet er straks dus als volgt uit : Op zaterdag kwalificaties voor de eigenlijke Grand Prix plus twee manches voor het NK zijspannen. Op zondag de twee Grand Prix-manches, twee manches oldtimers classics & hobbyrijders én twee manches Support Class.
Er is goed nieuws vanuit de VLM & VMCF motorcross federaties, die in 2023 nu officieel hun schouders zetten onder een gezamenlijk zijspancross project.
De zijspancross-categorie was het afgelopen jaar, zowel bij VMCF als bij VLM - de twee motorcross-federaties die hoofdzakelijk opereren in de provincies Limburg en Antwerpen - doodziek. Wedstrijden met amper een vijftal deelnemers waren schering en inslag ,en daar wordt niemand vrolijk van ! De organiserende motorclubs niet, de toeschouwers niet, de deelnemende rijders niet, en de motorsport-federaties uiteraard ook niet. Bij beide federaties kwam de sidecars categorie afgelopen winter dan ook op de helling te staan, maar daar is nu gelukkig een oplossing voor uit de bus gekomen. Beide bondsbesturen geven de sidecars in 2023 opnieuw een kans,en in samenwerking met Davy Maris, de grote baas van VMC-Zabel Sidecarcross Service , werd een gezamenlijk programma uitgewerkt, wat ons door het VMCF_bestuur nader werd toegelicht. Een samenwerking die we bij www.sidecarcross.be enkel maar kunnen toejuichen,en waarover u alles kunt lezen bij de gele knop ‘Lees meer' .
In Estland vond onlangs het nationale gala van de sterren van het afgelopen sportjaar plaats. Estland is – in tegenstelling tot België – een land waar de prestaties van motorsporters wél nog naar waarde worden geschat, en de vice wereldkampioen zijspancross van 2022 Kert Varik was er dan ook een graag geziene gast. Varik mocht er de prestigieuze prijs van de culturele schenking in ontvangst nemen, en liet in het daarbij horend interview voor de Estse televisie weten, dat hij hiermee ook zijn carrière wenst te beëindigen. Het heeft er dus alle schijn van dat we de sympathieke Estse vice wereldkampioen 2022 Kert Varik,die overigens binnen een paar maanden negenendertig jaar wordt, in 2023 niet meer aan de start zullen zien in het WK sidecarcross.
In Estland werd tienkamper Janik Oiglane gehuldigd als sportman van het jaar. Freestyle skister Kelly Sildaru werd er sportvrouw van het jaar,en autorallyrijdersTanak- Jarveoja,die de vice wereldtitel wegkaapten voorr de neus van onze landgenoot Thierry Neuville, werden verkozen tot sportteam van hetjaar 2022. Van voetballers of wielrenners ,de bij ons meest gekende sporthelden, ,is er in de Baltische Staten vooralsnog geen sprake in dit soort verkiezingen.
Bj de gele knop ‘Extra’ een kort beeldverslag van de huldiging en het interview met Kert Varik.Voor wie begrijpt wat de vice wereldkampioen van 2022 er nog allemaal te vertellen heeft, gelieve contact op te nemen met www.sidecarcross.be .
Vanwege www.sidecarcross.be wensen we graag iedereen die van ver of van nabij betrokken is bij de belangrijkste bijzaak op aarde, nl de zijspancross, het allerbeste toe ,met uiteraard een goede gezondheid voorop ! Aan alle beoefenaars van de sport veel plezier,mooie resultaten en liefst geen blessures. Aan alle volgers van de sport wensen we aantrekkelijke en spannende wedstrijden.
De eerste voortekenen voor 2023 zijn alvast gunstig : We krijgen opnieuw een prachtige WK-kalender met reeds twaalf bevestigde wedstrijden en nog twee die hangend zijn.
In eigen land heeft de MCLB-federatie haar kalender en haar kampioenschapsproeven reeds bekend gemaakt en wordt er opnieuw geraced in een A-klasse en een B-klasse. Er kondigen zich bij MCLB in elk geval enkele nieuwe namen aan , die na de nodige aanpassingstijd in staat mogen worden geacht om er vooraan mee de spanning in te brengen.
Bij VLM en VMCF slaan ze de handen in mekaar om volgend seizoen de zijspancategorie in leven te houden. De bal ligt momenteel in het kamp van de rijders : Als tegen 10 januari minstens vijftien teams een jaarlicentie hebben afgesloten bij VLM of VMCF , wordt de wedstrijdkalender samengesteld en kan er ook in het oostelijke landsgedeelte verder competitief worden gezijspancrosst.
Bij www.sidecarcross.be staan we in elk geval reeds te springen om het opnieuw allemaal op de voet op te volgen in 2023 , en u ten gepaste tijde te voorzien van de nodige, correcte informatie omtrent de ontwikkelingen in de Belgische en mondiale zijspancrosserij. www.sidecarcross.be blaast in 2023 ook opnieuw een kaarsje meer uit en bereikt dan de leeftijd van eenentwintig jaar. Aan iedereen een zalig en een gelukkig nieuw jaar gewenst !
De KNMV maakte onlangs ook de nationale kampioenschapskalenders bekend voor de sidecars voor het komende seizoen.
De categorie Nationalen , de categorie waarin onze landgenoot Kevin van Vaerenbergh in 2022 kampioen werd -, mag zich verheugen op acht wedstrijden. Zowel op de Nederlandse (Heerde) àls op de Belgische (Lommel) Grand Prix komen de Nationalen ’s zaterdags in actie, wat het programma er enkel maar aantrekkelijker op maakt.
De Inters – zeg maar het ONK - hebben momenteel vijf wedstrijden op het programma. De finale is voorzien in Lierop op 24 september. Mogelijks wordt er begin september nog een extra race vereden op de Witte Ruyschheuvel in Oss, maar dit wacht nog op definitieve bevestiging. De kalender 2023 ziet er als volgt uit :
NK en ONK zijspancross 2023 KNMV.
12 maart Varsseveld (ONK+NK)
10 april Oldebroek (Paasmaandag) (ONK+NK)
30 april Halle (ONK+NK)
13 mei Heerde NK (samen met de Grand Prix)
18 mei Rhenen (O.H. Hemelvaart) (ONK+NK)
4 juni Geldermalsen NK
24 juni Lommel NK (samen met de Grand Prix)
03 sept Oss o.v. (ONK+NK)
24 sept Lierop finale (ONK+NK)
Op de valreep wist promotor WSC nét voor Kerstmis, de zijspancrosswereld nog te verblijden met een prachtig kerstgeschenk : De WK-kalender voor 2023,die bij de eerste uitgave nog een flink aantal TBC’s bevatte, is ondertussen uitgebreid naar twaalf bevestigde wedstrijden met nog slechts twee TBC’s ( Gdansk en Strasbessenbach) er bovenop. Daarmee lijken na drie jaar met corona-gevolgen, de magere jaren achter de rug te liggen, en krijgen zowel rijders als sidecarcross-fans opnieuw datgene waar ze om vroegen : Een WK-titelstrijd met voldoende wedstrijden en een gevarieerd aanbod. Iedereen op zijn wenken bediend dus straks in 2023, en ook ons eigen België en Nederland prijken opnieuw op de kalender. Half mei strijkt het WK-circus neer in Nederland, meer bepaald in Heerde,alwaar de rijders toe zijn aan hun vierde race van het seizoen. End juni komt het WK zijspancross naar Lommel, en tegen dan is het WK 2023 halfweg. De finale voor volgend jaar is voorzien in het Franse Castelnau de Levis.
De nieuwste versie van de WK kalender 2023 bij de gele knop ‘Extra’ .
Opnieuw heuglijk Belgisch zijspancrossnieuws, dit keer vanuit de hoek van onze nationale kampioen Jason Van Daele. Van Daele,die een paar moeilijke seizoenen achter de rug had, met flink wat blessureleed, hees zich afgelopen seizoen voorzichtig terug uit het dal, met o.a. M. Zatloukal, S De Schacht en T. Smeuninx aan zijn zijde als co-piloten. Van Daele kon op de Belgische Grand Prix op heel wat bijval rekenen met zijn spectaculaire sidecar backflip ,waarvoor Birgen Beernaert de geknipte man was als co-piloot. Op de circuits kroonde Van Daele zich afgelopen seizoen – voor de derde keer al – tot Belgisch kampioen , schraapte in het WK zes WK-punten bijeen, en miste op de Sidecarcross of Nations met team Belgium, slechts op een haar na het podium. De inmiddels tweeëndertigjarige Van Daele wil er zich in 2023 nog es helemaal goed voor gaan zetten, en opteert in eerste instantie op een volledig WK , de BK-wedstrijden,aangevuld met enkele races in Frankrijk en Duitsland. Een flink gevulde kalender dus. Litouwer Kostas Beleckas is ondertussen gewogen en goed bevonden,en kijkt samen met Jason Van Daele reikhalzend uit naar de start van he nieuwe seizoen. Voor de zes jaar jongere Litouwer Konstantinas Beleckas ,zoals ie voluit heet, een uitgelezen kans om zich hoger op te werken in de mondiale zijspancrosserij.
Samenwerking tussen de Belgische motorcross federaties. Geen kat die er nog aan twijfelt dat het broodnodig is, maar om de één of andere reden is het een harde noot om te kraken. De koe bij de horens vatten dan maar dacht VMC Sidecar Service zaakvoerder Davy Maris. Nadat ie er in juni dit jaar ook al voor zorgde dat er in extremis toch een zijspancross Grand Prix naar België kwam, probeert de heer Maris nu ook nieuw leven te blazen in de VLM en VMCF zijspancross competitie. Twee federaties die voornamelijk actief zijn in de provincies Antwerpen en Limburg , en die beiden met hetzelfde euvel kampen : Te weinig deelnemers in de zijspanklasse, waardoor zowel organisatoren,de federaties zelf, alsook de toeschouwers hun interesse verliezen in deze klasse. Een gekend probleem, waar enkele jaren geleden ook het Open Belgisch kampioenschap zijspancross aan ten onder is gegaan. Hopen maar dat de geschiedenis zich niet herhaalt, dit keer.
De IMBA - de internationale federatie voor amateur motorcrossbonden - gaf zopas ook haar sportkalender voor 2023 vrij. Voor de zijspanklasse ziet die er momenteel nog niet echt spectaculair uit, zodat we verwachten dat daar de komende maanden nog wel een paar wedstrijden zullen aan toegevoegd worden. Bij de gele knop 'Extra' kunt u de complete IMBA-kalender 2023 voor de diverse categorieën raaplegen. Voor de zijspannen zijn voorlopig drie wedstrijden voorzien : Wohlen (CH) op 2 april , Feldkirch (A) op 25 juni, en Kleinhau (D) op 24 september. Noorderburen Frank Mulders en Aivar van de Wiel wisten in 2022 de IMBA-titel te veroveren. Volgend seizoen treedt IMBA kampioen F. Mulders aan met Marc van Deutekom als co-piloot. Mulders & van Deutekom waren in 2017 al es samen een succesvolle combinatie, en behaalden toen eveneens de Europese IMBA-titel.