KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Een wondermooie omgeving in de bergen bij de Ligurische Zee, een spectaculair circuit en mooi weer. Wat wil een mens nog meer ? Zijspancross misschien. Dàt zal er vandaag echter niet van komen in La Colla, waar de finale van het WK zijspancross 2024 gepland staat. De organisatie ,die voor de allereerste keer een WK-race organiseert en - letterlijk – bergen werk heeft verzet op en rond hun circuit, kampt nog met wat kinderziektes op allerlei vlak, waardoor FIM op vrijdag plots voor een huizenhoog administratief probleem kwam te staan, en in allerijl een noodscenario moest uitwerken : De Quads (17 rijders aanwezig) rijden hun finale om de Europese titel op zaterdag. De zijspannen rijden hun WK-finale op zondag. Er zijn achtentwintig teams aanwezig in La Colla , waaronder ook de Italiaanse nationale kampioenen Ivo en Ivan Lasagna. Er wordt voor de sidecars op zondagochtend een vrije training en daarna een tijdstraining verreden om de startvolgorde te bepalen. Op zondagmiddag volgen de twee manches om 13:00 uur, en om 16:00 uur zoals tijdens het normale Grand Prix programma,en is de nieuwe wereldkampioen gekend. De startlijst voor de Grand Prix in La Colla vind je bij de gele knop 'Extra'.
Komend weekend wordt de finale van het WK zijspancross 2024 verreden,in het Italiaanse La Colla. Een nieuwe naam in bijna vijfenveertig jaar wereldkampioenschap sidecarcross.
In eigen land slaat MCLB zijn tenten op in Hamme-Zogge, waar de Durmevrienden instaan voor de organisatie. GPS : Meerstraat, 9220 Hamme.
In het Zwitserse Amriswil vindt de tweede – tevens voorlaatste – wedstrijd om het IMBA kampioenschap plaats. Luc Descheemaeker is er onze enige landgenoot aan de start.
In Slägelse wordt de finale van het Deens kampioenschap zijspancross verreden. Limburger Arne Vanhamel treedt er aan als co-piloot bij de Deense topper Jacob Jensen.
Maar uiteraard zijn alle ogen komend weekend gericht op het Noorditaliaanse La Colla voor de WK-finale. Onze nationale trots ,Marvin Vanluchene en Glenn Janssens staan er als leiders met eenendertig punten voorsprong niet slecht voor, maar de buit is absoluut nog niet binnen. Vanluchene en Janssens dragen de gevolgen van een flinke crash in Duitsland vorige week,en moeten straks aan de bak met respectievelijk enkele gebroken ribben,en een handblessure. Vorig weekend lukte het onze Belgische leeuwen aardig om in deze moeilijke omstandigheden de schade binnen de perken te houden.Als dat ook zondag nog es lukt ,dan is de klus geklaard ,en dàt zou dan alleszins dik verdiend zijn.
Het einde van het seizoen komt in zicht, en dan kun je er donder op zeggen dat de stoelendans in het rumoerige zijspancrosswereldje zal beginnen. Afgelopen weekend is alvast het startschot gegeven.
Zondagavond al in Rudersberg , beslisten Davy Sanders en Jarno Steegmans dat ze in 2025 niét samen verder gaan. Over hun verdere plannen werd er niet uitgeweid, maar dat beide talentvolle motorsporters ook in 2025 wel hun weggetje zullen vinden, daar twijfelen we niet aan. Dat het koppel Sanders-Steegmans in goeie verstandhouding uiteen gaat, mag overigens blijken uit het feit dat de twee Belgen zich nog tesamen vol overgave in de strijd zullen gooien in de slot Grand Prix in Italië straks, waar er nog hard zal moeten geknokt worden om zich staande te houden binnen de WK top tien ranking. Ook de deelname aan de Sidecarcross of Nations voor team Belgium blijft onveranderd.
Schitterend nieuws dan kwam er uit de hoek van de jonge Zonhovenaar Arne Vanhamel,die dit jaar al mooie dingen liet zien aan de zijde van de piepjonge Nederlander Boyd Verhees,die overigens onlangs geblesseerd raakte.
Dat Vanhamel plots een vrije vogel was, was de Deense belofte Jakob Jensen niet ontgaan , en prompt rinkelde de telefoon ten huize Vanhamel.
Het zit de Belgische teams voor de landenwedstrijden in de motorcross niet mee. Bij de solo-klassen kwam afgelopen weekend tijdens de Grand Prix in China Liam Everts zwaar ten val, en moet er voor team Belgium gezocht worden naar een vervanger voor de MX 2 – topper. Bij de zijspannen een gelijkaardig scenario : Tijdens de Grand Prix van Duitsland vorige zondag , liep Jason Van Daele een zware beenblessure op en moet eveneens afzien van deelname aan de Sidecarcross of Nations ,eind september in het Tsjechische Loket.
Afgelopen weekend nog werd team Belgium in Rudersberg officieel voorgesteld : M. Vanluchene – R. de Veene ,D. Sanders – J. Steegmans en J. Van Daele – L. van der Putten. Amper vierentwintig uur later moesten teammanagers W. Verbrugghe en M. Vanhauwe al op zoek naar een vervanger voor pechvogel Jason Van Daele.
Oostvlamingen Kim de Cock en Stijn de Vylder ,die het afgelopen seizoen al enige Grand Prix ervaring op deden en zes WK-punten bijeen sprokkelden, nemen de plaats in van Van Daele-van der Putten,en reizen straks ,samen met Sanders & Steegmans en Vanluchene & de Veene, vol ambitie af richting Tsjechische Loket. Het vooropgestelde doel voor team Belgium blijft ongewijzigd : Strijden voor een podiumplaats.
De Sidecarcross of Nations :wordt verreden op 28 en 29 september in Loket (CZ).
Het seizoen 2024 eindigt in mineur voor onze Belgische topper Jason Van Daele. Van Daele en zijn Nederlandse bijrijder van der Putten begonnen krachtig aan het seizoen in Portugal half april, en wisselden daarna topprestaties af met onnoemelijke pech waarbij rijderJason Van Daele keer op keer liet zien over een onnoemelijk hoge pijngrens te beschikken,en op momenten waarop anderen al lang waren afgehaakt, telkens weer zijn stalen ros besteeg en ten strijde trok. Van Daele en van der Putten waren afgelopen weekend nog volop in de running voor een top tien plaats in de WK-eindstand, maar daar kwam op het eind van de tweede manche abrupt een einde aan, toen na een kwalijke landing bij één van de vele jumps, rijder Van Daele zwaar geblesseerd raakte aan zijn linkerbeen. Achillespees afgescheurd en gescheurde kuitspier was het zware verdict. Pechvogel Jason Van Daele werd gisteren al geopereerd,maar ziet hiermee uiteraard zijn seizoen onverwacht vroeg eindigen,en mist hiermee de WK-finale in Italië volgend weekend, en deelname aan de Sidecarcross of Nations in Tsjechië de week erna.
Er werd niet enkel in Rudersberg gezijspancrosst gisteren. In eigen land stond de MCLB-federatie achter het starthek in Pamel, waar de organiserende MC De Willemsvrienden uitzonderlijk niet beschikten over hun traditionele circuit. Bjorn De Schuyter trok voor de gelegenheid het crossplunje nog es aan ,en liet zich assisteren door Mathis Lareu. Samen met Kenny van de Plas en Kjento Spannenburg maakten ze ereen bijzonder spannende wedstrijd van. Beiden wonnen een heat en werden elk een keer tweede. De klok tikte met miniem verschil in het voordeel van De Schuyter-Lareu. Claude Maetens en Seppe Noel werden beloond voor hun doorzetting met een derde plaats.
Ook in de B-categorie was de spanning te snijden. Van den Borre-Wittebolle en Demuynck-Verburgh werden elk een keer derde en een keer vierde. Hier tikte de tijd in het eindvoordeel van Demuynck-Verburgh. Max en Mitch De Borger pakten de derde podiumplaats.
In het Italiaanse Gioiella, vlakbij Castliglione del Lago ,verlengden fratelli Lasagna hun Italiaanse titel. Ivo en Ivan Lasagna, ondertusen beiden rijpe veertigers , hebben in eigen land niet echt tegenstand , en vormen straks dan ook het speerpunt voor de Squadra Azzurra tgv de Sidecarcross of Nations in het Tsjechische Loket.
Naast de GP in Rudersberg,werd er in Duitsland ook nog gezijspancrosst in Hennweiler. Andreas Clohse zorgde er voor Belgisch succes,door vlotjes de drie manches te winnen. Opvallend was de tweede plaats van de pas zestienjarige Niels Hendrickx. Een jonge frisse wind die de Belgische zijspancross hard nodig heeft ,en die hopelijk binnen enkele jaren kan doorgroeien naar het internationale niveau. De goeie genen zijn alvast aanwezig !
(foto’s FB)
Er was afgelopen weekend eigenlijk niks van te merken , maar editie 2024 van de inmiddels legendarische Grand Prix in Rudersberg heeft aan een zijden draadje gehangen. In juni raasden zware stormen over, en ontstonden gigantische overstromingen in de Duitse regio’s Beieren en Baden-Württemberg. Ook het circuit am Köningsbronnhof werd getroffen door enorme water – en modderstromen die de ganse site veranderde in een ware ruïne. Met man en macht werd de maanden erna gewerkt om alles op te ruimen, terug op te bouwen en te installeren ,en met de hulp van de vele vrijwilligers, sponsors en lokale overheid kregen we afgelopen weekend opnieuw een Grand Prix voorgeschoteld van het allerhoogste niveau, zowel op organisatorisch als op sportief vlak. Er werd gedurende het Grand Prix weekend zelfs een liefdadigheidsactie op touw gezet waarvan de opbrengst gaat naar getroffen gezinnen uit de regio die hun ganse leven moeten heropbouwen na de doortocht van het enorme noodweer enkele maanden geleden. Solidariteit ten top dus bij MSC Wieslauftal in Rudersberg !
Ook onze fotograaf Braïn was van de partij. Onherkenbaar zelfs ,zonder het gekende roze hoedje – zijn handelsmerk – maar vermomd als lid van de Lielbardis-fanclub ! En dat nota bene uitgerekend op het moment dat een Belgische equipe op het punt staat om wereldkampioen te worden ! Begrijpe wie begrijpen kan. We weten niet wat ‘m heeft bezield, onze huisfotograaf , maar aangezien zijn foto’s opnieuw pareltjes der fotografie zijn, gaan we deze misstap toedekken met de mantel der liefde ,en hopen dat ie tegen volgend weekend opnieuw bij zinnen is. En opnieuw zijn gekende roze hoedje op heeft ! Geniet alvast van de Ruderbergse fotogalerij van de hand van Braïn, bij de gele knop ‘Lees Meer’.
Er waren véél Belgen afgereisd naar Rudersberg ,waar er hier en daar al stiekem gehoopt werd dat de champagne al zou kunnen ontkurkt worden. Het had gekund ,het mocht, maar het hoefde niet. En gelukkig maar, want het werd een weekend vol kommer en kwel voor onze Belgische WK-leiders Vanluchene en Janssens,die ’s zaterdags tijdens de trainingen crashten , co-pilloot Glenn Janssens een blessure aan de ribben opliep, en de rest van het weekend flink diende opgelapt te worden om de hel van Rudersberg te doorstaan. Rijder Marvin Vanluchene wou niet onder doen voor zijn maatje, en tijdens de eerste heat raakte ie zelf met zijn pink geklemd tussen zijn eigen en een andere motor ,zodat ook hij de zondag diende te overleven op adrenaline. De twee verstonden mekaar wonderwel , met veel communicatie tijdens het rijden en wederzijds begrip wat resulteerde in een vierde plek overall en slechts negen punten toegift op tweede man Lielbardis. Het weekje rust dat er aan komt, zal deugd doen. En ,o ja,Wilkinson en Millard wonnen hun eerste Grand Prix. De Pruniers deden een gouden zaak richting WK-brons. En pechvogel Jason Van Daele deelde jammer genoeg opnieuw in de klappen,en bezeerde in heat twee zijn voet na een kwalijke landing na één van de ontelbare jumps in Rudersberg.
Lief en leed dus ,het leven zoals het is op een Grand Prix zijspancross. Lien Vandeursen was één van de vele Belgen in Rudersberg,en als je Lien op een motorcross treft, dan is de camera nooit veraf. Subliem fotowerk dus,van de hand van Lien, bij de gele knop ‘Lees Meer’. U ziet er een fotoreportage van de riders presentation, en van de beide heats op zondag. Enjoy it !
Wat Michael Hodges precies had gegeten – of gedronken – in Rudersberg, weten we niet , maar het moet in elk geval iets heel straf geweest zijn. Want ook nu weer gingen Hodges en Henderson er als een speer vandoor, gevolgd door Wilkinson, Van Daele, Prunier en Weiss. Voor de twee titelkandidaten was het billen knijpen in de eerste bocht. Vanluchene werd aangetikt en zag zijn sidecar – inclusief co-piloot Janssens – de lucht in gaan. Bij de Letten ging co-piloot Bruno Lielbardis voorover over het zijspan hangen en kon zich ternauwernood terug aan boord hijsen. Vanluchene kwam na een ronde als achtste door,Lielbardis als negende, Sanders als tiende.
Vooraan namen Wilkinson-Millard in de derde ronde de koppositie over en even later stootten de Pruniers door naar twee. De achterstand op Wilkinson bedroeg toen al bijna tien seconden, en dàt kregen de Fransen niet meer gedicht. De plaatsen één en twee in deze Grand Prix lagen vast.
Ondertussen was Vanluchene handig opgeschoven naar plaats drie, en kreeg wat ademruimte. Hodges hield op plek vier namelijk lange tijd Hermans,Weiss en Lielbardis af , en dat was voor de Belgische wereldkampioen en zijn zwaar toegetakelde co-piloot Glenn Janssens geen overbodige luxe.
Er kwam zowaar een voorzichtig zonnetje piepen toen de WK-rijders zich aanboden voor de start van de eerste heat.. Het deelnemersveld was ondertussen al flink gereduceerd. Gouin-Gouin (voetblessure co-piloot) , Uhlig-Oettel (crash in de warm-up), de broers Leferink (co-piloot niet fit) en J. Brown – L. de Laat verschenen niet in het parc fermé. En het waren opnieuw die dekselse Mike Hodges en Ryan Henderson die sluw de kopstart afsnoepten van D. Willemsen – T. Kaethoven, de Lielbardissen, Wilkinson-Millard,Prunier en Vanluchene-Janssens. In tegenstelling tot gisteren hield Hodges het dit keer niet zo lang vol voorin, want de zware kanonnen hadden duidelijk haast. In de categorie ‘start gemist en inhaalrace voor de boeg’ : Hermans-vd Bogaart, Prümmer-Lebreton, de Weinmannen en Keuben-Rietman.
Wilkinson stoomde in de tweede ronde al door naar de leiding, met Lielbardis in de slipstream. De Letse broers geloven – ondanks hun grote achterstand op Vanluchene – nog steeds in hun kansen op de wereldtitel en dan moet je winnen natuurlijk. En dat deed de achttienjarige tweeling dan ook. Met ruime marge zelfs op Wilkinson-Millard, die het in de tweede koershelft flink aan de stok hadden gehad met de Prunier-broers, maar uiteindelijk de Fransen toch van zich wisten af te schudden.