KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Voor de derde keer dit weekend schoven Bax & Cermak als eersten door de haakse bocht na de start, met dit keer Vanluchene-Musset als tweede, gevolgd door Wilkinson-Millard, Hermans-vd Bogaart, Prümmer-Steegmans, en de broederparen Prunier en Lielbardis. Wie dacht dat Vanluchene zou aangeslagen zijn door zijn knock-out nederlaag een paar uur voordien, had het verkeerd voor. Vanaf de derde ronde ging de WK-leider es voorzichtig ruiken aan het achterwiel van koploper Etienne Bax, en voerde ronde na ronde de druk op, tot het gaatje gevonden werd. De nieuwe koplopers waren daarna alles behalve klaar, want Bax-Cermak klikten zich vast aan Vanluchene en gezamenlijk reden ze de rest – aangevoerd door Wilkinson ,Hermans en Prümmer, op achterstand. Het verschil tussen Vanluchene-Musset en Bax-Cermak liep nooit hoger op dan drie seconden , en geen van beiden kon zich ook maar het minste foutje veroorloven. Onder een oorverdovend gejuich van vele duizenden toeschouwers – co piloot Nicolas Musset is een Fransman, weet je wel – slaagde Marvin Vanluchene er in, om de leiderspositie in handen te houden en winnend de finishlijn te overschrijden, als zijn schaduw gevolgd door Etienne Bax. Brett Wilkinson werd - gehinderd door een kapotte koppeling - op een kleine twintig seconden derde,en dat was vooral zuur voor vierde mannen K. Hermans en Ben vd Bogaart, die hun puntenwinst van een week eerder in Heerde, nu in Brou quasi volledig teniet zagen gedaan worden.
Er was flink gesproeid tegen het stof in Brou,waardoor het circuit er op sommige plaatsen erg glad tot zelfs modderig bij lag . Dit zorgde vooral in de openingsronde voor enkele schuivers waarvan Jason Van Daele,en even verder Brett Wilkinson, de voornaamste slachtoffers waren die helemaal achteraan opnieuw mochten herbeginnen.
Vooraan werd de race zowat een kopie van ’s zaterdags. Opnieuw Etienne Bax die overtuigend de kopstart pakte, voor Tim Prümmer, Marvin Vanluchene , de Prunier-broers, Koen Hermans en Justin Keuben. Vanluchene kon al snel de tweede plaats overnemen, maar kreeg het kleine gaatje met koplopers Bax-Cermak opnieuw nét niet gedicht, waarna de wereldkampioenen vanaf de zevende ronde terug verder gingen uitlopen en finaal wonnen met ruim tien seconden voorsprong op de WK-leiders. Om de derde plaats ontspon zich een bloedstollende driestrijd tussen Prümmer-Steegmans, de luid aangemoedigde Prunier broers, en K. Hermans-Ben vd Bogaart. Laatst genoemden hadden bijna twintig minuten nodig om de hevig tegenstribbelende Tim Prümmer te verschalken en de derde plek in te palmen. Prümmer en Steegmans finishten dolgelukkig op plek vier. Prunier had de rol moeten lossen en werd vijfde.
Slechts eenendertig teams waren vandaag aanwezig in Brou, zodat iedereen op voorhand al zeker was van kwalificatie. Grootste afwezigen waren de Engelsen. Van de zes WK-rijders van het seizoensbegin blijft er momenteel – wegens allerlei blessures - enkel nog Brett Wilkinson over. De Est Gert Gordejev was na zijn polsblessure van Portugal terug op post, samen met zijn Nederlandse bijrijder Aivar vd Wiel. Dat betekende dat Daniel Willemsen terug op zoek moest naar een invaller, die echter niet tijdig gevonden werd, zodat ook de tienvoudige wereldkampioen diende forfait te geven. En ook vanuit Tsjechië was geen enkel team naar Brou afgereisd. De helft van het ganse peloton in Brou is trouwens afkomstig uit België of Nederland.
Onder een stralende zon namen Bax-Cermak in groep A een raketstart, voor Sanders-Rostingt en Vanluchene-Musset. Vanluchene kon in de tweede ronde op de voor zijspannen ietwat smalle baan doorstoten naar twee,en kon meteen beginnen de kloof te dichten met leider Etienne Bax, die slechts een drietal seconden bedroeg. Na enkele ronden bleek echter al snel dat de WK-leiders er niet in slaagden om de kleine afstand te overbruggen,en na een vijftal ronden reden Bax en Cermak zelfs steeds verder weg, om tenslotte te zegevieren met ruim vijftien seconden voorsprong op onze landgenoot Vanluchene. Davy Sanders wist zijn positie te behouden en liep een kleine halve minuut later als derde binnen.
Het kan verkeren, zo luidt een zeventiende eeuws cliché dat wordt toegeschreven aan dichter G.A. Bredero . De afgelopen maanden moesten in eigen land heel wat zijspancrosswedstrijden worden afgelast, wegens het slechte weer. En nu het weerbericht er voor het komende Pinksterweekend bijna zomers uitziet, zijn er . . . geen wedstrijden op de Belgische zijspancrosskalender voorzien.
Een geluk bij een ongeluk : Zaterdag en zondag vindt in het Franse Brou de vierde Grand Prix sidecarcross van het seizoen 2023 plaats, alwaar de Belgische delegatie op de deelnemerslijst sterk vertegenwoordigd is. En het stadje Brou, dat is absoluut niet ver zodat een op en afje vanuit België door elke sidecarcrosslover probleemloos kan worden afgewerkt. Brou ligt vlakbij de autosnelweg A 11, die Parijs met Nantes verbindt , afslag nr 4 ‘Luigny’ , tussen Chartres en Le Mans. GPS : 1, les Petites Tonnes, 28160 Dampierre-sous-brou.
Wie er na twee dagen top motorsport in Brou nog niet genoeg van heeft ,kan op zondagnacht nog verder reizen naar het zevenhonderd kilometer verder gelegen Zwitserse Muri , waar op Pinkstermaandag één van die weinige nog resterende klassiekers wordt verreden : De Pfingst Montag motorcross, in Muri dus, zo’n dertig km ten zuidwesten van Zurich, alwaar de club dit jaar haar vijftigste verjaardag viert. De Zwitserse topper Marco Heinzer, de jonge Zwitserse belofte Remo Käser en o.a. ook wereldkampioen Etienne Bax sieren er de startlijst,en verschijnen er ’s maandags aan de start, met een flinke nachtelijke roadtrip vanuit Brou achter de kiezen. GPS : Böschenäcker 1234, 5630 Muri (CH) En, o ja . Een toeschouwersaantal van tienduizend mensen, daar kijken ze niet vreemd van op in Muri.
Met drie van de veertien Grand Prix achter de rug, is de hiërarchie, sinds de laatst verreden race in het Nederlandse Heerde, opnieuw hersteld in zijspancrossland. Etienne Bax en Koen Hermans zijn na hun mindere start in Zuid Europa begin april, terug op kruissnelheid gekomen, en nemen nu plaatsen twee en drie in de tussenstand in, na onze landgenoot Marvin Vanluchene, die nog steeds comfortabel leidt.
In het Franse Brou ,ongeveer halfweg tussen Chartres en Le Mans, strijkt het WK sidecarcross - na enkele jaren van mysterieuze onderbreking - komend weekend gelukkig terug neer in La Douce France, en krijgen de WK-leiders Vanluchene & Musset in elk geval een circuit voorgeschoteld, dat hen véél beter moet liggen dan de zware Hollandse zandbak van twee weken terug. Dat zowel de strijd om de dagzege,àls de strijd om de WK-titel 2023 zich tussen de drie reeds vernoemde equipes zal afspelen, lijkt een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Als één van de drie toppers echter een steek laat vallen, dan staan er verschillende andere teams klaar om hun plekje op het dagpodium op te eisen. En dan kijken we uiteraard eerst met Belgische ogen . Zowel Sanders-Rostingt, Van Daele-Beleckas, àls Van Werven-de Veene, àls Prümmer-Steegmans liggen op de loer en zijn podiumrijp.
Richtlijnen GP zijspannen Lommel 2023 voor de NIET GP teams
Zaterdag 24 juni NK
- Aanmelden via de normale KNMV weg - Licence2race.
- 35 € = recht op 4 inkombandjes .
- Rijder en bakkenist kunnen met 2 voertuigen op de paddock .
- 25 € paddock per voertuig met stroom en douches geldig van vrijdag tot zondagavond. Er zal NIET extra betaald moeten worden na het NK zaterdagavond . Ook de bandjes zijn heel het weekend geldig zonder meerkosten.
- Extra voertuigen gaan op de camping moeten staan .
- Camping = 45€ voor weekend inclusief stroom, wc’s
- Dus elk NIET GP team betaalt Paddock, geen uitzonderingen.
Support klasse zondag
- Aanmelden via Moto inside app of ter plaatse
- 35€ = 4 bandjes, af te halen aan de Wellcome Office en geldig heel het GP weekend
- Paddock max 2 voertuigen mogelijk. 25€ per voertuig en geldig van vrijdag tot zondag incl. stroom en douches.
De tweede manche werd verrassend op gang getrokken door D. Sanders – L. Rosingt, die twee ronden lang weerstonden aan de aanvallen van Keuben-Rietman. Daarna trokken Keuben-Rietman en Sanders-Rostingt er gezamenlijk vandoor en namen afstand van de naaste achtervolgers Koen Hermans, Daniel Willemsen, Tim Prümmer, Etienne Bax , Jason van Daele en Marvin Vanluchene. Van Werven en Wilkinson hadden ondertussen al in mekaar gehaakt, en waren verdwenen uit dit groepje. In de eerste bocht na de start haakte ook een Hollands gezelschap met S. Weijers, T. Leferink, K. Grondman, S. Wisselink, F. Mulders en de Fransman K. Prunier in mekaar, en konden pas met grote achterstand aan hun race beginnen.
Vooraan gingen K. Hermans en B. vd Bogaart zich na tien minuten es goed zetten, stootten in één, twee, drie door naar de koppositie ,waarna de vogels gaan vliegen waren. Daarachter hield de motor van tweede man Justin Keuben ermee op, en kwamen Sanders-Rostingt terug op plek twee te liggen, met nu Bax-Cermak achter zich aan. De wereldkampioen had een flinke kluif aan de herboren Belg, en het duurde tot in de twintigste minuut eer Bax-Cermak naar twee konden door schuiven.
Onder een stralende zon en voor een flink opgekomen publiek viel om kwart over één het starthek een eerste keer. Er dienden met de crosslaarzen geen ideale startsporen te worden gegraven achter het starthek dit keer. In Heerde wordt op beton gestart !
J. Keuben en D. Rietman kwamen het snelst door de chicane,gevolgd door Bax-Cermak-Prümmer-Steegmans,Van Werven-de Veene, Vanluchene-Musset en de broers Leferink. Gert van Werven ging geweldig te keer en wist na een paar ronden door te stoten naar plek twee, terwijl vooraan Justin Keuben op kousevoeten weg reed. Vanaf een tiende plaats waren ondertussen Koen Hermans en Ben vd Bogaart begonnen aan een ‘mission impossible’ in de steeds dieper en slechter wordende sporen,onder het motto ‘erop en erover’. Dat bracht Hermans ,die niet voor niets leider is in de tussenstand om het Nederlandse zandkampioenschap, als de bliksem naar plek twee, en tegen dat het eerste kwartier om was , lagen Hermans-vd Bogaart al aan de leiding. Bax-Cermak,ondertussen op plaats twee,sputterden nog heel even tegen, maareen nietoptimaal functionerende stuurdemper deed de regerende wereldkampioen eieren – plek twee dus – voorzijn geld kiezen. Keuben en Rietman bolden op veilige afstand dolgelukkig als derde over de meet.
Met slechts 33 aanwezige teams,diende er – naast de twee reserverijders – slechts één team ‘echt’ af te vallen, deze middag in Heerde, waar het –eindelijk – volop lente was. België had opnieuw een extra ijzer in het vuur : Naast de herstelde K. van Vaerenbergh-J. Mans, was nu ook Glenn van der Schraelen terug van de partij, bijgestaan door Yann Hereygers. In groep A trokken zeventien equipes op pad, waarvan de Zwitser Marco Heinzer de enige lonely left rider was,tussen zestien andere rechtsgezinden. Hermans-vd Bogaart,Bax-Cermak en Van Werven-de Veene zorgden meteen voor een Hollandse machtsgreep in de starten gaven M. Vanluchene-N. Musset het nakijken. Tot overmaat van ramp kwam Vanluchene in de tweede ronde al spectaculair ten val,en kon pas als laatste,op ruime achterstand, zijn weg vervolgen. Vooraan maakten Koen Hermans en Etienne Bax er een aangenaam kijkstuk van, door geregeld van positie te wisselen. Finaal was het toch Etienne Bax die, helemaal terug op het conventionele frame, dolgelukkig de zege pakte, van kortbij gevolgd door Koen Hermans. Van Werven-de Veene werden op respectabele afstand derde, en moesten zich in de slotfase nog flink reppen om de Letse jonge Lielbardis-tweeling af te houden. Ondertussen hadden Vanluchene, en Musset - met een open gescheurde cross-shirt – er een indrukwekkende remonte opzitten.
Hoe hard kan het noodlot zijn ! Komende zaterdag had René Boon ,op de Grand Prix in Heerde nota bene, zijn zesenvijftigste verjaardag moeten kunnen vieren. Een ongelukkige fatale crash tijdens de Sidecars Veterans race afgelopen zondag in het Tsjechische Kramolin besliste er anders over.
René Boon behaalde zijn grootste successen aan de zijde van noorderbuur Marcel Willemsen, met wie in 2004 dertiende werd in het wereldkampioenschap en twee jaar eerder al es zestiende. Na zijn actieve carrière was de immer behulpzame en vriendelijke R. Boon nog een lange periode chauffeur en mekanieker in het Team van Daniel Willemsen,waarmee nog diverse wereldtitels werden behaald.
René Boon wordt komende dinsdag 16 mei om 13 uur begraven, in de aula Stuifduin, Norbert Neeckxlaan, 3920 in Lommel.
Als laatste eerbetuiging aan René Boon wordt opgeroepen tot al wie kan, om een erehaag met zijspancrossmotoren te vormen , en op te stellen vanaf 11:30 uur op de parkeerplaats aan de begraafplaats aan de Norbert Neeckxlaan in Lommel. Deze oproep werd verspreid via facebook,en klinkt als volgt :
“Dinsdag 16-05-23 willen we graag een grote erehaag van zijspannen vormen ter ere van René zijn laatste rit. Hierbij willen we iedereen die René en de familie een warm hart toe draagt. vragen om 16-05-23 om 11:30 uur te verzamelen op de parkeerplaats van de begraafplaats in Lommel,aan de Norbert Neeckxlaan 156 3920 Lommel België. Zodat we van daaruit een mooie haag kunnen vormen in de Norbert Neeckxlaan, ter ere van René Boon. Waarna iedereen uitgenodigd is voor de dienst. “
Via de gele knop ‘Extra’ komt u bij de link terecht alwaar u zich kunt aanmelden.
Bij de gele knop ‘Lees Meer’vindt u de rouwkaart
(foto FB)