KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het was geen mooi zicht gisteren in Polen ,toen vlak na de start de Duitse topper Tim Prümmer
kermend van de pijn de pits kwam in gereden,van zijn motor moest geholpen worden, en daarna
eerst terplekke werd verzorgd en tenslotte werd afgevoerd door de medische diensten.
Er werd aanvankelijk gevreesd voor een dijbeenbreuk , maar dat bleek na onderzoek en een
nachtje ziekenhuis in Gdansk – gelukkig – al bij al nog mee te vallen. Prümmer werd maandag-
ochtend al vanuit Gdansk overgevlogen naar Duitsland, waar ie quasi onmiddellijk terecht kon
voor verder onderzoek. Tim Prümmer stuurde ondertussen maandagnamiddag volgend hoopvol
bericht de wereld in :” Ik heb vanochtend verschillende artsen bezocht en mijn been laten onderzoeken.
Mijn botten zijn intact en er zijn geen breuken. Ook ligament- en peesblessures zijn in eerste instantie
uitgesloten, omdat er geen grote zwelling is opgetreden.
Gelukkig raakte de klap mijn kniebrace en werd daardoor iets beter verdeeld over het been. De spier aan de linkerkant van het been, direct boven de knie, werd het zwaarst getroffen door de kracht. Deze is inmiddels opgezwollen en maakt alle bewegingen zeer pijnlijk. Toch is dit goed nieuws omdat er momenteel van wordt uitgegaan dat zodra de zwelling in de spier en knie weggaat, ik weer volledig operationeel ben.
Ik ben heel blij dat het zo is afgelopen en dat het aanvankelijke vermoeden van een ernstige blessure niet is uitgekomen. Dank aan iedereen die mij heeft geholpen en voor de beterschapswensen.
Over uiterlijk twee weken staan we hopelijk weer aan de start van de WK-race in Lommel." aldus een hoopvolle Tim Prümmer.
Ook onze landgenoot Jarno Steegmans raakte gisteren gewond in Polen,tijdens de eerste manche. Bij een inhaalmaneuver kwam de jonge Limburger naast het span van rijder Davy Sanders terecht, waarbij zijn rechter schouder uit de kom raakte. Steegmans kon aanvankelijk zijn schouder terug in de juiste positie plaatsen,maar enkele bochten verder,schoot die weer uit de kom. De manche werd alsnog aan een traag tempo,waarbij co-piloot Steegmans zich met één hand staande hield,afgewerkt en nadien werd een bezoekje gebracht aan de wedstrijddokter om de pijnlijke schouder te laten inpakken. Steegmans vloog vanochtend vroeg vanuit Gdansk terug richting Eindhoven en kan in de loop van de dag terecht bij sportdokter Nuyts om de definitieve schade te laten vaststellen.
De tweede reeks ging van start in droge omstandigheden. Zonder Davy Sanders weliswaar, wiens co-piloot Jarno Steegmans té veel last ondervond van zijn geblesseerde schouder. Er verschenen aldus nog eenentwintig teams achter het starthek, waarvan opnieuw de Lielbardissen de kopstart pakten, voor Van Daele-van der Putten, Hermans-van den Bogaart, Brett Wilkinson en Gert Gordejev. Wereldkampioen Marvin Vanluchene verslikte zich in de eerste bocht, en kon pas als zestiende op pad
Vooraan reed de Letse Lielbardis-tweeling feilloos naar de dubbele reekszege, terwijl in de achtervolging Koen Hermans zich de tanden stuk beet op tweede man Jason Van Daele, en na een kwartier plots de Engelsman Wilkinson aan zijn achterwiel kreeg. Dàt was meteen het sein voor Hermans en vd Bogaart om een tandje bij te steken. Toen Jason Van Daele na twintig minuten in een rechtse bocht even te ver naar buiten dreef en in de wal terecht kwam,glipten Hermans en Wilkinson door naar plaatsen twee en drie,en daar kwam verder geen verandering meer in.
Compleet andere omstandigheden dan gisteren. De zon was verdwenen, de temperatuur gedaald en een plaatselijk buitje vlak voor de start, zorgde ervoor dat de omloop in de aanvangsfase er spiegelglad bij lag. Dàt ondervonden o.a. Tim Prümmer, Davy Sanders , Gert Gordejev en Sepp Gommeren die in de eerste bocht al tot stilstand kwamen. Met de Lielbardis-broers, Hermans-vd Bogaart en Vanluchene-Janssens op de drie kopposities kregen we meteen de zware kanonnen voorin.. Dat veranderde in ronde drie,toen de motor van Hermans even stil viel,en de Nederlander pas als achtste zijn weg kon vervolgen. Even verder tuimelde bij de Letse koplopers, co-piloot Bruno Lielbardis even uit het bakje. De broers konden snel weer verder, vlak voor de neus van de aanstormende Vanluchene & Janssens. Vanluchene kon de Letse tweeling goed bijhouden, maar tot een aanval kwam het niet.
In een zonnig, winderig en kurkdroog Gdansk verschenen slechts drieëntwintig equipes voor de kwalificaties van de vijfde WK-race van het seizoen 2024.Er werd flink gesproeid om het stof onder controle te houden. In groep A gingen ze met zijn twaalven op pad, waarvan Hodges-Henderson verrassend helemaal van buitenaf de holeshot afsnoepten van de verbouwereerde Franse broers Prunier. Lielbardis en Leferink konden in de eerste ronde nog de onwennige Engelse leider terug wijzen. Ook Wijers-van Hal kwamen goed weg, maar zakten in de aanvangsfase wat terug naar plek zes. De Pruniers kwamen uiteindelijk als achtste uit de eerste bocht. Weinmann en Van Werven haakten in mekaar en kwamen tot stilstand in de openingsfase. Vooraan reden de Lielbardis-boys vlotjes weg van de broers Leferink die op plek twee eveneens weinig tegenstand kenden . Enkel in de slotfase kwamen de teruggekeerde broers Prunier op plek drie,nog even kijken naar het achterwiel van Leferink. Daarna was het even wachten op Wilkinson-Millard, en Wijers-van Hal die beiden een eenzame race besloten op plaatsen vier en vijf.
Totaal andere omstandigheden na de koffie,met een lekker schijnende zon die zorgde voor een snel opdrogende omloop. Hermans-vd Bogaart, geprikkeld door hun pech van daarnet, zonnen op wraak,en pakten de kopstart, voor Lielbardis en Vanluchene en Janssens. Meteen de top drie uit de WK-tussenstand bij mekaar dus,die zich algauw afscheidde van de rest van het peloton dat werd aangevoerd door Prümmer-Lebreton, Prunier, Van Daele-vd Putten, en de Leferinks.
Lielbardis en Vanluchene moesten vooraan alle zeilen bij zetten om koploper Hermans bij te houden. Echter,voor Koen Hermans , die in Kramolin aan de honderdste Grand Prix uit zijn carrière toe was , loerde de pechvogel ook in déze heat, letterlijk om de hoek. Toen een grote steen zich vast klikte tussen het voorwiel en de swingarm ,kwam het Hollandse koppel plotsklaps stil te staan, en schoven Lielbardis en Vanluchene vrolijk door naar één en twee.
Amper twee uur na het af vlaggen de ochtendlijke kwalificatietrainingen moesten de rijders én hun machines al klaar zijn voor de start van reeks één. Er kwam flink wat kunst – en vliegwerk bij kijken voor de mekaniekers , om de motoren tijdig terug tiptop in orde te krijgen. Vlak voor de start passeerde er een flinke plensbui over Kramolin, die het circuit meteen herschiep in een glibberige bruine modderpiste. De twee trainingssnelsten, Benjamin Weiss en Koen Hermans,beleefden weinig plezier aan hun goeie startpositie. Weiss-Schneider verzeilden meteen in de achtergrond en hielden het na vier ronden voor gezien. Hermans-van den Bogaart – als kersverse WK-leiders voor de gelegenheid getooid in een spiksplinternieuw hagelwit crosspak – bleven terplekke staan toen het starthek viel, en moesten van helemaal achteraan aan de mudrace beginnen. Prümmer-Lebreton pakten nog maar eens de kopstart, voor Sanders-Steegmans, Vanluchene-Janssens en de Prunier-broers.
Het was droog, en het zonnetje kwam voorzichtig van achter de wolken piepen , toen vanochtend de kwalificaties , van start gingen. Er werd gereden in twee groepen, volgens het systeem van tijdstrainingen. Van elke groep gingen de vijftien snelsten door naar de namiddag. De twee zestienden van elke groep waren de reserverijders. Voor de resterende vier zat het er onherroepelijk op. Geen Last chance, en ook geen WK-punten te verdienen, nood breekt nu eenmaal wet.
In groep A was het vrij snel duidelijk dat niemand kon tippen aan de toptijd van kersverse WK-leiders Hermans-van den Bogaart. De besttijd van Vanluchene-Janssens.lag ruim een halve seconde hoger. De broers Prunier moesten als derde zelfs een volle seconde toegeven op Koen Hermans. Davy Sanders (5de) ,Stefan Wijers (6de) en Sven Wisselink (8ste) , verzekerden zich van een plekje op de eerste startrij.
Het weer en de weersvoorspellingen in zuid Bohemen zien er niet goed uit. Het is er sinds vrijdagnamiddag onafgebroken aan het regenen.. Na de briefing vanochtend, volgde er een inderhaast bijeen geroepen riders meeting,waarop unaniem werd beslist om vandaag niet te rijden. Voor morgen zijn de weersvoorspellingen iets beter. Het programma voor de zondag is aangepast. Er zullen twee tijdstrainingen worden verreden op zondagochtend van 25 minuten elk, waaruit telkens de vijtien snelsten gekwalificeerd zijn voor de Grand Prix. Er is geen Last chance. Er zijn ook geen WK-punten te verdienen in deze tijdstrainingen. Er zijn zesendertig teams aanwezig in Kramolin.
ZONDAG 2 JUNI
09:20 - 09:45 kwalificatiegroep A (tijdstraining)
10:05 - 10:30 kwalificatiegroep B (tijdstraining)
13:00 : Heat 1
16:00 : Heat 2
Het zijn drukke tijden voor de internationale zijspancrossers. De nationale en internationale wedstrijden volgen elkaar nu in sneltempo op. De week na de Grand Prix van Kramolin komend weekend, wordt praktisch in elk land gestreden om de nationale kampioenschappen, waarna de rijders in juni nog es twee weekends aan de bak moeten om de WK punten, in Polen en België.
Maar eerst de Grand Prix van Tsjechië dus, komend weekend in het alom gekende Kramolin. De organiserende club uit het vlakbij gelegen Nepomuk , dat in het verleden vooral bekend stond om het organiseren van wedstrijden om het WK Trial , richt zijn pijlen nu al sinds verschillende decennia op de discipline zijspancross.
DeTsjechische zijspancross-scène gaat momenteel echter door een dal. Sinds het afhaken van succesvolleTsjechische sidecaristen als de broers Rozehnal, Tomas Cermak, Lukas Cerny en Kolenchik & Hejhal, en nu ook topbakkenisten als een Ondrej Cermak en Miroslav Zatloukal er niet meer bij zijn, is de Tsjechische deelname aan dit wereldkampioenschap erg schraal geworden. Ook Michael Gabor, die zich vorige week blesseerde aan de pols,zal er komend weekend waarschijnlijk niet kunnen bij zijn. Er is gelukkig ook goed nieuws voor de Tsjechische zijspancross : Er is sedert een paar jaar een Kids & sidecars programma opgestart,en deze wedstrijdcyclus kan ondertussen rekenen op een deelname van een tiental van de allerkleinste zijspancrossers. Hoop doet leven. In het WK zullen de Tsjechen komend weekend moeten rekenen op de diensten van oudgedienden Tomas en Jakub Vejchoda om de lokale eer te verdedigen. Dat zal echter gebeuren ver achter de ruggen van de tenoren, van wie Hermans-van den Bogaart als red plate holders naar Zuid Bohemen afzakken.
Ook onze Nederlandse zijspanspecialist Jaap Oostermann trok opnieuw richting Plomion vorig weekend, vergezeld van zijn fotograferende collega Gert Oudeness. Het werd overigens een bewogen uitstap, want onze Nederlandse fotograferende vrienden stonden op vrijdagavond ,alles samengeteld, lànger stil in de file in Antwerpen én Brussel dan dat ze onderweg al rijdend in hun wagen zaten. Om een zijspancross Grand Prix te bezoeken moet je er nu eenmaal veel voor over hebben, blijkbaar.
Enfin,hun foto's waaiden ons gisteravond via een gunstige wind tegemoet,en die willen we u zeker niet onthouden. Véél kunst- en vliegwerk,en véél close racing in Plomion ,dàt is in elk geval duidelijk op te maken uit de fotoreportage bij de gele knop 'Lees Meer'.