KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Net zoals de Amerikanen bij de quads, grepen de Nederlanders bij de sidecars meteen iedereen bij de keel, alhoewel dit er aanvankelijk niet naar uit zag. Keuben-van de wiel startten weliswaar op kop, maar Bax-Cermak raakten pas als zestiende uit het kluwen na de eerste bocht. Op dat moment zag het er voor België een stuk beter uit met vader en zoon Steegmans op plaats zes en Vanluchene-Bax die na vier ronden al waren opgeschoven van plaats tien naar vier en aansloten bij dekoplopers Keuben ,Foden en Prunier. Terwijl Etienne Bax zijn tegenstanders één na één opzij zette, schoof vooraan wereldkampioen Marvin Vanluchene door naar plaats twee, en begon iets voor halfkoers de leiderspositie van Keuben en van de Wiel te bestoken. Lang duurde de strijd echter niet. Keuben-van de Wiel en Vanluchene-Bax raakten mekaar,waarbij Vanluchene ten val kwam, co-piloot Robbie Bax zijn knie bezeerde, en daarmee was de kous af voor team Belgium. Vooraan wisten Foden-Humphrey finaal nog op magistrale wijze de wedstrijd naar hun hand te zetten.
Net als een week eerder voor de WK-finale, was het ook nu , bijna half oktober, weer zomers warm in het enig mooie Italiaanse Cingoli . De opwarming van de aarde , het is allemaal zo slecht nog niet..
In groep A waren het verrassend de Letse broers Daiders die de kopstart namen, voor de Franse Prunier-broers, de Engelsen Foden-Humphrey en de jonge Esten Lihtsa-Lina . Bax-Cermak misten hun start, compleet, maar in een pelotonnetje van slechts twaalf rijders was het voor de vice-wereldkampioen just a piece of cake om terug naar voor te rijden,en vanaf de vierde ronde aan te sluiten bij het drietal Daiders ,Prunier , Foden. Nog es vier ronden later namen Bax-Cermak de leiding over en lieten de anderen in de steek. De Pruniers breiden een vervolg aan hun succes story van vorige week door hun tweede plaats te behouden tot op de finish, op een vijftal seconden gevolgd door Dan Foden. De luid aangemoedigde Letten Janis en Lauris Daiders moesten in de tweedekoershelft de rollossen vooraan,maar werden wel nog probleemloos vierde. Daarna was het even wachten op de amper twintigjarige Esten Markus Lihtsa en Roberts Lina die knap vijfde werden. De plaatselijke Lasagna broers werden zesde,voor onze landgenoten vader en zoon Steegmans;
Heel simpel ,niemand natuurlijk ! Want tegen E. Bax – O. Cermak, K. Hermans – B. vd Bogaart en J. Keuben – A. Van de Wiel is , net als de voorgaande jaren, gewoonweg geen enkel ander nationaal team opgewassen. Voila, probleem opgelost.
De andere podiumplaatsen dan ? Dat is àndere koek.
De Engelsen stonden vorig jaar al op het podium, en hebben dit jaar met B. Wilkinson, D. Foden en J. Brown ongetwijfeld opnieuw een podiumrijp team.
Dat kan zeker ook gezegd worden van de Letten,die de broederparen Lielbardis en Daiders,én hun nationale kampioenen Rupeiks-Liepins naar Cingoli sturen.
De Fransen kunnen zorgen voor de verrassing : De Prunier-broers lieten vorige week met hun podiumplaats in Castelnau de Levis zien dat ze in topvorm verkeren. Guenady Auvray heeft niet veel trainingskilometers in de benen, maar . . . heeft wereldkampioen Nicolas Musset aan boord. En Hamard-Hupon ,die lieten tijdens de tweede manche vorige zondag in Castelnau toch maar fijntjes een tiende plek optekenen.
En onze Belgen ? Die mogen we gerust aan het rijtje met podiumkandidaten toevoegen.
Komend weekend vindt in het schitterende Italiaanse Cingoli de Quads & Sidecarcross of Nations plaats. Zowel Nederland als België vaardigen in elke categorie een team af. De kwalificaties op zaterdag en de races op zondag zijn thuis live te volgen via www.fimsidecarcross.com , de website van WK zijspancross promotor WSC. Een weekend pass kost twintig euro , maar wie zich registreert voor vrijdag 6 oktober, krijgt zaterdag en zondag toegang tot de live-uitzendingen voor slechts vijftien euro..
Overmand door de zenuwen en de stress wist onze onvolprezen Braïn er op zondag toch nog in te slagen om de juiste afstellingen en knopjes te vinden van zijn fototoestel ,om de zegetocht naar de wereldtitel zijspancross 2023 van zijn fietstrainingsmaatje Marvin Vanluchene op pellicule vast te leggen. Na een zware en zwoele feestnacht in het zuidfranse Castelnau de Levis werden vanochtend alle opnames gedigitaliseerd en zijn thans te bekijken bij de gele knop 'Lees Meer'. Met WK-debutant Jarno Steegmans,als co-piloot bij Tim Prümmer op plek acht, en Davy Sanders op plek negen, hebben we finaal drie Belgen binnen de mondiale top tien in dit wereldkampioenschap. Not too bad voor een landje als België, waarin de zijspancross het de laatste jaren hard te verduren krijgt.
De laatste race van het seizoen 2023 begon op dezelfde wijze als voor de pauze : Denieuwe wereldkampioenen, volledig getooid in de regenboogkleuren vertrokken op kop met Bax-Cermak aan hun achterwiel. In de eerste ronde al viel Etienne Bax stil (dodemansknop uit het contact) en kon pas als twintigste zijn wedstrijd hervatten. Vanluchene-Musset hadden na twee ronden al tien seconden voorsprong op het peloton en reden gecontroleerd naar de dubbelzege, als afsluiter van hun uitermate succesvolle WK seizoen 2023. De strijd om plek twee werd een spannende bedoening met aanvankelijk Prümmer-Steegmans in de frontlinie, die Heinzer-Betschart en Sanders-Rostingt (in een onderling duel verwikkeldom plek zeven in de WK-eindstand) vooraf gingen .
De zenuwen stonden strak gespannen voor de eerste manche van deze beslissende dag in het WK zjspancross 2023. Vanluchene-Musset hadden pole-position, kozen binnenkant starthek en pakten de holeshot voor Bax-Cermak, waardoor we meteen de twee titelkandidaten vooraan kregen, die zich meteen afzonderden van de rest. Het duel duurde echter niet lang want al na drie ronden geraakte de regerende wereldkampioen de steile helling niet meer op wegens een kapotte koppeling. Vanaf dan konden Vanluchene en Musset op safe – hoewel een kwalijke landing in een modderige strook wegens het overenthousiaste sproeiwerk nog heel even roet in het eten dreigde te gooien – naar de overwinning én naar de wereldtitel rijden. De tweede plek ging naar de jonge Letse Lielbardis broers die zich de ziel uit het lijf reden om de al even sterk rijdende Franse Prunier-broers op afstand te houden. De Franse broers werden derde.
De MCLB competitie zit er reeds op voor dit jaar,maar onze onvermoeibare Brain doet er dit weekend nog een schepje bovenop en reisde halsoverkop naar het zuidfranse Castelnau de Levis om er de WK-finale op de gevoelige plaat vast te leggen. Bijna duizend foto's stonden er gisteravond op zijn rolletje, zodat ie na het avondeten, de ganse nacht lekker bezig was met selecteren ,wikken en wegen, herselecteren , tot uiteindelijk vanochtend de zon opkwam en Brain zijn collectie had terug gebracht naar een goeie zeventig stuks. Deze zijn nu te bewonderen bij onze gele knop 'Lees meer'.
Het lijkt wel hoogzomer in Castelnau de Levis waar de thermometer moeiteloos de dertig graden haalt. Eenendertig teams meldden zich vanochtend aan voor de eerste vrije trainingen,waarvan er tijdens de vrije trainingen al tweeaf vielen wegens blessures. De eerste kwalificatierace werd een kolfje naar de hand van onze landgenoten, hoewel dat er aanvankelijk niet naar uit zag. Dan Foden, en zijn van Rudersberg gerecupereerde bijrijder Ryan Humphrey pakten de kopstart,maar werden algauw op de huid gezeten door Prümmer-Steegmans, Hermans-vd Bogaart, Vanluchene-Musset en Sanders-Rostingt. In de derde ronde verslikte Tim Prümmer zich bij zijn inhaalpoging op de koppositie en viel terug naar plek tien. Even later nam Koen Hermans de leiding over ,maar ook hem was het succes niet gegund. De kersverse Nederlandse kampioen viel alras uit met motorische problemen, en werd achteraf nog gediskwalificeerd , waarna koploper Dan Foden wel vleugels leek te krijgen. Maar dat was buiten de Belgen gerekend !
2023. Eindelijk terug een ‘normaal’ WK in de zijspancrosssport , die het in 2020 –Covid 19, weet je wel – zonder wereldkampioenschap moest doen, en in de twee daaropvolgende jaren telkens een mini-WK kreeg voorgeschoteld.
Dit jaar was het opnieuw een ‘écht’ wereldkampioenschap ! Veertien Grand Prix. Iedereen die van ver of nabij iets te maken heeft met de sport , sméékte er om. Verplaatsingen naar o.a. Spanje, Portugal, Noord Ierland, Engeland, Estland. Wie wereldkampioen wou – of wil - worden , zou stevig in zijn schoenen moeten staan. Op de vooravond van de ultieme finale van het WK 2023 zijn er nog twee overlevenden in de strijd om de wereldtitel : Een Belg met een Franse co-piloot, en een Nederlander met een Tsjechische co-piloot.