KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Slechts 28 teams in het charmante Lacapelle, vlakbij het sprookjesachtige Rocamadour, wat bij elke doorwinterde toerist de nodige romantische herinneringen moet oproepen.
28 teams betekende meteen dat iedereen gekwalificeerd was, en dat was voor sommigen meer dan terecht, enkele en alleen op basis van moed en doorzettingsvermogen. De afwezigen hadden, zoals in 99% van de gevallen, dus weer es ongelijk.
Een dag nà de veldslag van Genk, scheen vanaf 's ochtends opnieuw een waterachtig zonnetje over de Horensbergdam. Een veldslag waarin uiteindelijk naast glorieuze winnaars Willemsen-Van Gaalen, enkel Adriaenssen-Verbrugge overeind bleven uit het lijstje favorieten. Zij werden dan ook verdiend één en twee, terwijl Joris Hendrickx, na een hapering in reeks één, nog de derde plaats uit de brand sleepte in het dagklassement.
Voor de boom die zondagmiddag werd geplant op de Horensbergdam, in aanwezigheid van de zijspancross-tenoren en FIM-afgevaardigden (in het kader van 'Red de Motorcross') , was de gietende regen een goeie zaak. Voor het circuit daarentegen betekenden de grote hoeveelheden neerslag een kleine ramp. Kort na de start reeds raakten de broers Millard die op de zevende plaats lagen, muurvast in de tweede bocht. Brown-Chamberlain en Vandaele-Vandenbogaart knalden erbovenop en meteen was de weg totaal versperd voor de 21 achterop komende teams. Het kluwen van machines, rijders en bakkenisten was bijlange na nog niet ontward als "de zes ontsnapten" Willemsen-Eggink, Willemsen-Van Gaalen, Bax-Stupelis, Adriaenssen-Verbrugge, Hendrickx-Liepins en Hendrickx-Smeuninx zich opnieuw aanboden op de cruciale plek. Een sleutelmoment in de wedstrijd werd het : Hendrickx-Smeuninx gingen overkiop, Hendrickx-Liepins reden zich vast en Bax-Stupelis mochten de pits in met elektrische stoornissen en ginen even later overkop waardoor ze puntenloos bleven. De drie overgeblevenen vooraan, Willemsen-Van Gaalen, Willemsen-Eggink en Adriaenssen-Verbrugge waren meteen zo goed als zeker van hun top drie plaatsje. Hendrickx-Liepins en Hendrckx-_Smeuninx schudden uiteindelijk nog een formidabele remonte uit hun mouw, maar tegen dan waren de prijzen vooraan uiteraard reeds verdeeld.
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen!
Eindelijk is het zover. De dag van de waarheid is aangebroken. En dat zullen ze geweten hebben daar in Genk. Sedert middernacht is het er al aan het regenen, en het stoffige circuit van gisteren is veranderd in een glibberige, modderige glijbaan. Allesbehalve ideale omstandigheden dus.
Ondertussen hebben de oldtimer-twinshocks en de support class reeds hun eerste manche afgewerkt. In de support class was een hoofdrol weggelegd voor de Belgische equipes Descheemaecker-Sabbe, Corthouts-Corthout, Vanluchene-dHondt en Dierckens-Kint, die de kopstart hadden genomen.
Op een zonovergoten Horensbergdam in het Limburgse Genk, hadden zich 50 teams aangemeld, netjes verdeeld in een groep A en B van 25 teams. Het waren Bax - Stupelis die met de winst in kwalificatie group A aan de haal gingen. Adriaenssen - Verbrugge konden lang standhouden op plaats twee, maar moesten halweg koers de herboren Hendrickx - Liepins voorbij laten. Deze laatsten leken het gat nog te willen dichten naar de koplopers maar de berekende Nederlander waakte er over dat de tussenafstand ruimschoots voldoende bleef. Achter de top drie vormde zich al snel een groepje met daarin Marcel Willemsen - Eggink, de Tsjechische broers Rozehnal en de Letse broers Daiders. Ze zouden finaal ook in de deze volgorde over de meet komen, op ruime afstand gevolgd door de Zweden Söderqvist - Gustavsson. Kristof Santermans kon zich met zijn Franse bakkenist nog net rechtstreeks plaatsen voor de GP, Derks - Bielen en Gommeren - Bax mochten naar de herkansingen.
KWALIFICATIES
De dag van de kwalificaties begon onder een goed gesternte. Zomerse toestanden in Genk met 50 zijspanteams die de technische keuring (zie foto) passeerden en 25 Quads die zich vanochtend hebben aangemeld. De trainingen voor d enevenreeks zijn ondertussen achter de rug, de rijdersbriefing voor de GP-rijders is voorbij en om 10 uur gaat de eerste WK-rijder de baan op voor de vrije trainingen in groep A. Van de 50 teams halen er uiteindelijk 30 de wedstrijd morgen, terwijl de 2 snelste afvallers worden geclassificeerd als reserverijders. Indien één van de effectief gekwalificeerden morgen niet komt opdagen,voor de wedstrijde, krijgen de reserverijders dan de kans om hun plaats in te nemen.
LAATSTE WIJZIGINGEN.
De clash der titanen komt nu wel angstvallig naderbij., en in extremis zijn aan de deelnemerslijst voor de Grand Prix nog een paar laatste wijzigingen gebeurd.
Noorderbuur Bjorn Roes verschijnt morgen aan de start samen met de zeer ervaren Zwitser Bruno Kalin. En Thijs Derks moest in allerijl ook nogop zoek naar een andere co-piloot, nadat zijn vaste bijrijder Robbie ax, diende af t ehaken wegens ziekte. Pas gisteravond (!) kwam voor rijder Derks de ultieme oplossing uit de bus, en die werd gevonden in . . . Belgie. Jan Bielen, die normaal passagiert bij Kristof Santermans, neemt plaats aan de zijde van Thijs Derks.
THE GOLDEN MOTORCROSS VOICE.
Een motorcross-wedstrijd moet worden voorzien van deskundig commentaar, en op dat vlak hebben we in Genk komend weekend alvast niet te klagen. Dé motorcross-stem van Vlaanderen, die van Fred De Cock (zie foto) is naar goeie gewoonte van de partij op the Belgian Sidecar Grand Prix. Fred, die wel een boontje heeft voor de zijspancategorie, is ondertussen behoorlijk ingeburgerd 'in het milieu', na al die jaren. Maar om in je eentje, twee dagen aan een stuk vol te praten, nee dat zou van het goeie teveel zijn. Dat kan zelfs Michel Wuyts niet. Ook hij is tijdens de tour-ritten, in zijn cabine, constant vergezeld van een co-commentator. In Genk, komt de co-commentator vanuit Nederland (hoe kan het ook anders, met een Nederlander aan de leiding in het WK-klassement ?) . Kees Van de Boomen, beter gekend onder de naam Kiske de Omroeper, komt onze nationale MX-stem Fred De Cock assisteren.
Voor de mensen die vrijdag al naar de Belgische GP te Genk vertrekken, laten we jullie graag weten om met volgende rekening te houden. Het Agentschap voor Wegen en Verkeer start op vrijdag 06/07 vanaf 21:00 met het vernieuwen van het asfalt op de E314, over een afstand van 1,5 km, richting Genk. De werken zullen beëindigd worden op zondag 09/07 om 06:00. Afrit 32 (Genk Oost) blijft gelukkig wel open.
WOENSDAG 4 JULI !
HAPPY BIRTHDAY TO YOU ! HAPPY BIRTHDAY TO WHO ?
Vergeet niet om hen te feliciteren of te kussen, deze twee knappe jongelingen die zaterdag hun verjaardag vieren in Genk : Zowel de Let Kaspars Stupelis (co-piloot bij Etienne Bax, en huidig WK-leider) als onze eigen Belgische schat Jan Hendrickx (momenteel tweede in de WK-tussenstand) vieren zaterdag hun 30ste verjaardag . De nummers één en twee uit de WK-tussenstand die beiden op dezelfde dag - zaterdag in Genk notabene - hun 30ste verjaardag vieren. Kan het nog mooier ? Of beiden echter zaterdagavond een uitbundig feestje gaan bouwen, valt zéér sterk te betwijfelen. Het zal eerder ingetogen en vroeg naar bed zijn, met het oog op de héél belangrijke race van 's anderendaags. Dit neemt niet weg dat op de rijdersvoorstelling van zaterdagavond in de feesttent, deze jarigen wel es extra in de bloemetjes zullen worden gezet !
Waar echter wél een uitbundig feestje zal gebouwd worden, is vrijdagavond, bij de gele Sidecarcross.be-mobiel. Sidecarcross.be bestaat dit jaar namelijk tien jaar, en . . . dat moet gevierd worden ! Liefst samen met u erbij ! Lees meer.