KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het had een feestelijk jubileumjaar moeten worden voor het FIM World Championship Sidecarcross , waarvoor men in Rudersberg (WK-finale september) achter de schermen al druk in de weer was om een schitterende apotheose van te maken van het WK 2020 en veertig jaar wereldkampioenschap (1980 – 2020) . Covid 19 besliste er jammergenoeg anders over, en het is momenteel maar ten zeerste de vraag of er dit jaar überhaupt nog wedstrijden zullen georganiseerd worden voor de discipline zijspancross.
Bij www.sidecarcross.be laten we dit jubileumjaar in elk geval niet ongemerkt voorbij gaan. De komende weken blikken we terug op de vijftien wereldkampioenen die veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross voort brachten : Vijf Nederlanders, vier Zwitsers en vier Belgen, één Let en één Duits team. Dié Duitsers – Westduitsers toen nog – Reinhard Bohler en Siegfried Müller waren in 1980 de allereerste FIM-wereldkampioenen zijspancross, en zij zijn dan ook de eersten op wie wij ons licht eerstdaags laten schijnen.
Hij zou zowaar een goeie Belg kunnen zijn, wereldkampioen zijspancross Etienne Bax. Want zeg nu zelf : Regeltjes en wetten proberen te omzeilen, daar kennen we iets van in België.
Motorcrossers mogen sedert een paar weken terug gaan trainen, maar als er een sidecar aan je motor hangt ben je niet welkom. Logisch lijkt het ons, aangezien die vervelende co-piloot constant rond je nek hangt en je op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen zit te betasten. Hallo, social distancing ?! Etienne Bax, die net als alle zijspancrossers nu véél tijd heeft om na te denken, vond er iets op : een statische co-piloot. De eerste tests zijn inmiddels achter de rug, én worden als ten zeerste geslaagd beschouwd. Toch beweert wereldkampioen Bax dat – eens er opnieuw geraced wordt - hij Nicolas Musset prefereert in het bakje, boven zijn nieuwe statische vriend. Filmpje bij de gele knop ‘Extra’ .
Ze prijken reeds enkele weken bovenaan op de banner bovenaan onze website , de allereerste wereldkampioenen ooit in de discipline zijspancross : De Duitsers Reinhard Bohler en Siegfried Muller. Ze werden wereldkampioen in 1980 , het eerste jaar dat FIM de discipline zijspancross als officieel wereldkampioenschap erkende. Het had dit jaar een feestelijk jubileumjaar moeten worden (1980 – 2020) voor het wereldkampioenschap zijspancross, met een grootse apotheose op de WK-finale in Rudersberg , waarvoor reeds grootse plannen waren gesmeed. Helaas, een Chinese vleermuis gooide roet , én een virus, in het eten. De komende weken blikken we op www.sidecarcross.be terug op 40 jaar FIM wereldkampioenschap, maar vooraleer het WK in 1980 het levenslicht zag, was er eerst dit :
De zijspancross discipline werd door FIM voor ’t eerst erkend in 1971. Van 1971 tot 1974 werd er gestreden om de ‘FIM-Cup’. In het allereerste jaar werden er tien wedstrijden verreden die mee telden voor de FIM-Cup. In eigen land werd er gereden op de Beerzelberg (nabij Leuven). In Nederland streden de driewielers in Rhenen. Ook o.a. Wohlen (CH), Kamp Lintfort (D), Pernes les Fontaines (F) en Kiev , dat toen nog bij de Sovjet Unie behoorde, prijkten toen al op de kalender.
De Nederlanders Rikus Lubbers en Bart Notten, kwamen in de eerste twee wedstrijden niet tot scoren, maar herpakten zich en werden alsnog afgescheiden als allereerste FIM-Cup winnaars gehuldigd in 1971.
Schrikken doen we er niet meer van, maar desondanks toch graag deze verduidelijking. In Zwitserland blijven evenementen waarop meer dan duizend mensen te verwachten zijn , verboden tot 31 augustus. En dan houdt het dus definitief op voor het wondermooie Roggenburg, voor dit seizoen.
Dit is wat er thans nog rest van de WK-kalender 2020 : 12 juli Lange (EST) – 6 sept Orehova Vas (SLO) – 13 sept Jinin (CZ) – 20 sept Rudersberg (D)
De Sidecarcross of Nations staat gepland op 4 oktober, in het Nederlandse Varsseveld . Wie weet, wordt dit wel es de internationale seizoensopener én tegelijkertijd de seizoens -afsluiter ? Een worst case scenario, of een best case scenario ?
Enfin, de WK-kalenderstory 2020 wordt ongetwijfeld binnenkort nog vervolgd. Wait and see.
Niemand kijkt er raar van op waarschijnlijk, maar ook de - reeds verplaatste - WK-races van Oss (NL 14 juni) en Kramolin (CZ 21 juni) zijn ondertussen van de kalender geschrapt. De inkt van de nieuwe - of wat er nog van overbleef - WK kalender 2020 was nog niet helemaal droog, of vanochtend meldde ook AMC Dworp officieel via haar website dat de voorziene Grand Prix in Gooik van 23 augustus niet zal doorgaan.
Wat blijft er dan, tot nader order welteverstaan, nog over ? Dit dus :
12 juli : Lange (EST)
30 aug : Roggenburg (CH)
6 sept : Orehova Vas (SLO)
13 sept : Jinin (CZ)
20 sept : Rudersberg (D)
4 okt : Varsseveld (Sidecarcross of Nations)
Vanavond vaardigde de Nederlandse overheid nieuwe adviezen uit ivm de strijd tegen het corona-virus. Eén ervan luidt : Geen (motor)sportwedstrijden tot één september. Daarmee valt meteen het doek over de Grand Prix zijspancross, die van 19 april reeds was verplaatst naar 14 juni, doch ook dàt feestje gaat nu niet door. Ook andere kleine en grote motorsportevenementen (denk maar aan de Dutch TT of de Zwarte Cross) zien hiermee definitief het doek vallen over hun geplande organisatie in 2020. In eigen land komt nu vrijdag 24 april de veiligheidsraad opnieuw bijeen, om o.a. de term 'grote evenementen' wat duidelijker te preciseren, wat in ons geval vooral van belang is voor het al of niet doorgaan van de Belgische Grand Prix in Gooik, eind augustus. De realiteit is echter dat er voor internationale evenementen komende zomer in België waarschijnlijk geen vergunning zal worden afgeleverd, zodat we onze hoop op een Belgische zijspancross Grand Prix in 2020 eigenlijk al hebben laten varen. Meer hierover dus komende vrijdag, nadat de Nationale Veiligheidsraad opnieuw de koppen bijeen heeft gestoken.
De Belgische nationale veiligheidsraad kwam gisteren opnieuw bijeen, en daar werd in de Belgische sport – en zeker motorsport – wereld met meer dan gewone belangstelling naar uitgekeken. Met de mededeling dat alle grote evenementen, zowel op cultureel, muzikaal als sportief vlak waar veel mensen bijeen komen en de ‘social distancing’ van anderhalve meter niet kan gegarandeerd worden, tot eind augustus verboden zijn, is het zo goed als zeker dat het doek valt over de Belgische Grand Prix zijspancross in Gooik, voorzien voor 22 en 23 augustus. Voor alle duidelijkheid : De Grand Prix is dus nog niét officieel van de kalender verdwenen, maar veel hoop op een Belgische motorcross-zomer is er nu uiteraard niet meer. Of het nu om een Grand Prix of een VLM -, MCLB- of VMCF – wedstrijd gaat speelt geen rol, er komt nu eenmaal overal een pak volk bijeen waar de motoren ronken, en dàt is precies hetgene wat men de komende zomer wil voorkomen. Ook àlle andere sporttakken worden hierdoor natuurlijk getroffen, en als er nù al wordt gesuggereerd dat de nationale voetbalcompetitie in augustus zal moeten van start gaan zonder publiek, dan brengt realistisch nadenken ons tot de gedachte dat we komende zomer in België ook géén motorcross zullen te zien krijgen. Wij staken alvast ons licht es op bij dhr. Ivan Vogeleer, voorzitter van de motorsportclub AMC Dworp én organisator van de Grand Prix in Gooik.
Sidecarcross.be : Hallo AMC Dworp, wat nu ?
Als de Franse president Macron verkondigt dat er tot half juli geen evenementen mogen worden georganiseerd in Frankrijk, dan valt , ook voor organisatoren van sportmanifestaties, de laatste strohalm waar ze zich nog aan vast klampten, weg. De Tour de France grijpt meteen een nieuwe strohalm en hoopt een maand later alsnog te kunnen van start gaan. Terecht ? De tijd zal het uitwijzen. Bij motoclub Iffendic hebben ze nu – nadat ze de datum voor hun Grand Prix eerder al naar een latere datum (4 en 5 juli)verschoven, definitief de handdoek in de ring gegooid. Geen zijspancross Grand Prix in Frankrijk dus dit jaar. Wél hoopt men in Iffendic in 2021 een herkansing te krijgen voor deze gemiste organisatie. De gedrevenheid blijft dus bij de Bretoenen, en laat ons dat maar aanzien als goed nieuws ! De volledige press release (in het Engels) kunt u lezen bij de gele knop ‘Extra’.
Een paasweekend zonder motorcross, Onvoorstelbaar, . . . dachten we. In onze verste herinneringen trokken we op paaszondag naar het Waalse Marche en Famenne en op Paasmaandag naar de Kesselse bergen, in Kessel-Lo. De paastrofee, weet je wel. Wie over beide dagen de beste leek, werd eindlaureaat van de paastrofee. Een prestigieuze trofee. Winnaar van de paastrofee, het stond netjes op je visitekaartje. Ook in de liefhebbersbonden groeide de paastrofee uit tot een gegeerd object. Eind jaren ’90 , en de jaren erna, stierf de paastrofee een stille dood. De internationale motorsportfederatie FIM hield geen rekening meer met de ongeschreven wet dat o.a. het paasweekend een ‘beschermde datum’ was, met als gevolg dat het paasweekend ook beschikbaar kwam om Grand Prix-wedstrijden te organiseren. In de liefhebbersbonden werd, wegens gebrek aan interessse op paasmaandag, de paastrofee gereduceerd tot één dag. Maar totaal géén motorcross gedurende het paasweekend . . . , nooit gedacht dat we dit nog zouden moeten meemaken.
Het zat er uiteraard aan te komen, maar zolang het niet officieel bevestigd is, is het dus , euh . . ., niet officieel. De Grand Prix in het schitterende MX-complex van Bucha, in de buurt van Kiev , voorzien voor half mei, is nu dus ook geschrapt van de lijst. Toen waren ze nog met negen . . . Het Nederlandse Oss wordt aldus opnieuw voorzien als opener voor het WK 2020, tijdens het weekend van 14 juni. Aangezien in Nederland momenteel alle evenementen tot 1 juni verboden zijn , valt het nog af te wachten in hoeverre dit een realistische piste is. Afwachten, stilletjes hopen en vooral proberen gezond te blijven is de boodschap in deze coronatijden. De geupdate kalender 2020, vindt u bij de gele knop ‘Extra’.