KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Zouden de gokchinezen – of in dit geval gokwestvlamingen – zich op de sidecarcross.be pronostiek hebben gestort ? Het heeft er alle schijn van ! Twee weken na mekaar de pronostiek winnen, én daarbovenop door stoten naar de kop in het klassement. Hmm , zou daar geen reukje aan zijn ?
In elk geval, Bruggeling Kurt Debaere wist de uitslag van zowel de GP van Strassbessenbach en nu ook die van Stelpe het dichtst te benaderen, en neemt bovendien ook de leidersplaats over in de voorlopige tussenstand ! Hiermee is het eeuwenoude gezegde ‘En zy je van Brugge, zet je van achter’ definitief naar de prullenmand verwezen. Kathy van den Bossche - geloof het of niet, eveneens uit Brugge - scoorde evenveel punten als Kurt Debaere (17 op 30) , maar laatst genoemde was iets sneller met het ingeven van zijn gegevens. Met nog twee Grand Prix te gaan blijft het razend spannend . Het verschil tussen de nieuwe leider Kurt Debaere en zevende man Dries Dewitte bedraagt amper elf punten. Het laatste woord is hier duidelijk nog niet gezegd !
De WK-finale zijspancross wordt dit jaar verreden in het Franse Vésoul, ongeveer in het midden tussen Epinal en Besançon. Met nog twee races te gaan (Roggenburg-CH 26 aug. en dan de finale in het Franse Vésoul op 2 september) leidt het Belgische team Vanluchene-vd Bogaart in de WK-ranking met 56 punten voorsprong op Nederlander Koen Hermans en 83 punten op regerend wereldkampioen Etienne Bax. Er kan dus nog van alles gebeuren, maar de kaarten voor Vanluchene en van den Bogaart liggen momenteel allerminst ongunstig. Dat Vanluchene en zijn bijrijder van den Bogaart zeker en vast een WK-medaille mogen ontvangen in Vésoul, dàt staat nu reeds mathematisch vast. Als u er bij wil zijn, om met eigen ogen te zien of het finaal de bronzen, zilveren of gouden medaille wordt, dan kunt u zich het best snel aanmelden voor de busreis die wordt georganiseerd richting WK-finale in Vésoul op zondag 2 september. Er wordt op zaterdagnacht vertrokken vanuit twee stopplaatsen : café De Biljart (Hovestraat 31, Arendonk) en de carpoolparking langs de Franklin Rooseveltlaan in Waregem. Op zondagnacht keert de supportersbus terug richting huiswaarts. Alle praktische info voor deze mogelijks onvergetelijke gebeurtenis, bij de gele knop ‘Lees meer’.
De zon scheen ongenadig bij de start van reeks twee, en dat maakte de wedstrijd extra zwaar. Hermans-Musset leken er weinig of geen last van te hebben. Meteen na de start stoven ze weg, en lieten iedereen hun achterwiel zien. Giraud-Badaire hadden daar aanvankelijk het beste zicht op, maar na drie ronden namen Vanluchene-vd Bogaart de rol van naaste achtervolgers over. Hermans was toen al een kleine tien seconden gaan lopen. Achter Vanluchene stootten Bax-Stupelis na een goeie tien minuten door naar plaats drie, waarna posities één tot en met drie muurvast leken te liggen. Tot . . . Liutaurus Variakojis na twintig minuten in beeld kwam ! De Litouwer was in een krappe bocht stil komen te staan met een afgelopen ketting, en de aanstomende Hermans-Musset konden het gestrande gevaarte niet meer ontwijken. Vanluchene-vd Bogaart zagen het gevaar en konden nipt binnendoor doorglippen naar de koppositie.
Zwoel en drukkend warm was het in Stelpe, maar uit de dreigende onweerswolken viel geen druppel toen de rijders om kwart over één de wei in gingen voor hun eerste manche. Giraud-Badaire namen na een warm-up voormiddagje vol technische problemen, de kopstart voor hun rekening, voor Hermans-Musset, Dierckens-Rostingt en Vanluchene-van den Bogaart. Een viertal dat een drietal werd toen Dierckens al in de aanvangsfase wegviel met een haperende motor, maar even later opnieuw een viertal werd toen Bax-Stupelis kwamen aansluiten. Bax stootte al gauw door naar drie, met Hermans en koploper Giraud voor zich uit. Vanluchene-van den Bogaart bekeken het spektakel rustig vanop plek vier.
Het is , ook in Letland, al wekenlang hoog zomer, met temperaturen die vlotjes de dertig graden overschrijden. Slechts 27 teams hadden de trip gemaakt naar de tweede Letse Grand Prix van het seizoen 2018, alwaar het Piladzu circuit in Stelpe opnieuw in prima conditie werd aangeboden aan de heren WK-rijders. Onder de zevenentwintig, zes Nederlanders en vier Belgen die om 16 uur lokale tijd, aan het karwei begonnen.
De Zwitser Cuche, wiens co-piloot Humphrey tijdens de Free Practice zijn onderarm en pols brak, was er tegen dan al niet meer bij. Ook bij Santermans ‘ co-piloot Beleckeas, die vorige week enkele ribben brak, ging het allesbehalve naar wens.
Een korte bui vlak voor de start, zorgde ervoor dat het stof wat geblust werd , en bracht eveneens wat verkoeling voor de rijders.
De Nederlandse koppels van Bax-Stupelis en Hermans-Musset gooiden meteen hun kaarten op tafel, door op kop te starten en meteen van de rest weg te rijden. Etienne Bax controleerde en won overtuigend, op een vijftn won overtuigend, op een vijftal seconden gevolgd door Hermans-Musset.
De onweersbuien zullen her en der welgekomen zijn, vooral bij motorcrossorganisatoren die heden ten dage wat extra stofbestrijding best kunnen gebruiken.
Wie nog van plan is om de Grand Prix in het Letse Stelpe te gaan bekijken, die gaat nu toch best in allerijl van huis af. Anders zou je er wel es rijkelijk te laat kunnen aankomen.
Er wordt ook dichter bij huis gezijspancrosst. VLM is opnieuw te gast in Pulderbos, een naam als een klok in het VLM MX milieu. Een nieuw circuit en nieuwe organisatoren wachten er de rijders op.
VMCF is te gast in Wachtebeke, en MCLB trekt naar Tessenderlo. Aan u de keuze.
Waar we voor gevreesd hadden, werd vanochtend bevestigd : Geen dertig teams in het nochtans prachtige Stelpe. So be it. Zes Nederlanders en vier Belgische equipes kleuren er mee de startlijst. Aangezien er slechts in één groep wordt gereden, is er dus ook slechts één kwalificatiewedstrijd : Om 15 uur, Belgische tijd ! De wedstrijden op zondag blijven onveranderd om 12.15 uur en 15 uur (Belgische tijd). Alles is via live timing te volgen, dankzij de alweer uitstekende samenwerking met www.sidecarcross.com.
De link voor de live-timing :http://www.sidecarcross.com/live-timing/
Of via de gele knop ‘Extra’ geraakt u er eveneens bij.
Komend weekend trekken de WK-rijders nog eventjes op en af richting Letland, alwaar de tiende Grand Prix uit een rij van twaalf wordt verreden, alvorens eind augustus in Zwitserland en Frankrijk het eindoffensief wordt afgewerkt. In Stelpe wacht de rijders het gekende – kunstmatig aangelegde - prachtig verzorgde circuit en dito accommodatie. De organisatoren hebben op enkele jaren tijd van hun Piladzu Mototrase een pareltje voor de motorsport gemaakt , en het is dan ook telkens met veel plezier dat de rijders en hun entourage er heen trekken. Althans, dat zou je verwachten, maar met slechts vijfendertig teams op de officiële startlijst, waarvan we er al meteen enkele kunnen deleten, zal de hoofdvraag op zaterdag zijn of er al of niet voldoende teams zullen aanwezig zijn om in twee groepen aan te treden. De Engelse topper Stuart Brown is er, na zijn opgelopen polsblessure in Strassbessenbach, niet meer bij. Beter nieuws ontvingen we uit het kamp van onze snelle Limburger Kristof Santermans.
Het vertrouwen in onze noorder- en zuiderburen heeft Kurt De Baere geen windeieren gelegd. D. Willemsen, E. Bax, K. Hermans en V. Giraud leverden de winnaar van afgelopen weekend 20 punten op, wat volstond voor de overwinning. Marieke Bissels werd tweede met 18 op 30. Daarachter volgde een zevental met elk zestien punten, waaronder Tom Nonneman die de nieuwe leider in de tussenstand wordt. Theo Bollansee, Kurt de Baere en Catherine Renard zitten nog mee in de kopgroep. Daarna valt een kloof, die weliswaar nog steeds overbrugbaar is, in de drie nog resterende Grand Prix. Tot vrijdag middernacht kunt u nog meespelen voor de GP van Stelpe die zondag wordt verreden. Stuart Brown is er dan alvast niet meer bij. De snelle Brit liep in Strassbessenbach een polsbreuk op en keerde maandagochtend terug huiswaarts.
Willemsen-Bax namen dit keer meteen na het vallen van het starthek, alle twijfels weg. Ze namen de kopstart met in hun spoor Spijkse Metaalhandel teamgenoten Veldman-Janssens. Willemsen-Bax wonnen – zo leek het toch – op hun dooie gemak de heat, en via de dubbelzege uiteraard ook de Grand Prix. Een schitterende beloning na alle pech van de afgelopen wedstrijden. Veldman-Janssens bleven op twee van kortbij volgen en dat werd finaal ook hun plek in deze heat én in het dagklassement. Een tweede plaats in een Grand Prix, dag op dag op je negentiende verjaardag. Er zijn ergere dingen in het leven !
Na de twee Hollandse rijders waren het Dierckens-Rostingt die de rol van naaste achtervolgers op zich namen, en dat deden zij met klank !