KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De onweersbuien zullen her en der welgekomen zijn, vooral bij motorcrossorganisatoren die heden ten dage wat extra stofbestrijding best kunnen gebruiken.
Wie nog van plan is om de Grand Prix in het Letse Stelpe te gaan bekijken, die gaat nu toch best in allerijl van huis af. Anders zou je er wel es rijkelijk te laat kunnen aankomen.
Er wordt ook dichter bij huis gezijspancrosst. VLM is opnieuw te gast in Pulderbos, een naam als een klok in het VLM MX milieu. Een nieuw circuit en nieuwe organisatoren wachten er de rijders op.
VMCF is te gast in Wachtebeke, en MCLB trekt naar Tessenderlo. Aan u de keuze.
Waar we voor gevreesd hadden, werd vanochtend bevestigd : Geen dertig teams in het nochtans prachtige Stelpe. So be it. Zes Nederlanders en vier Belgische equipes kleuren er mee de startlijst. Aangezien er slechts in één groep wordt gereden, is er dus ook slechts één kwalificatiewedstrijd : Om 15 uur, Belgische tijd ! De wedstrijden op zondag blijven onveranderd om 12.15 uur en 15 uur (Belgische tijd). Alles is via live timing te volgen, dankzij de alweer uitstekende samenwerking met www.sidecarcross.com.
De link voor de live-timing :http://www.sidecarcross.com/live-timing/
Of via de gele knop ‘Extra’ geraakt u er eveneens bij.
Komend weekend trekken de WK-rijders nog eventjes op en af richting Letland, alwaar de tiende Grand Prix uit een rij van twaalf wordt verreden, alvorens eind augustus in Zwitserland en Frankrijk het eindoffensief wordt afgewerkt. In Stelpe wacht de rijders het gekende – kunstmatig aangelegde - prachtig verzorgde circuit en dito accommodatie. De organisatoren hebben op enkele jaren tijd van hun Piladzu Mototrase een pareltje voor de motorsport gemaakt , en het is dan ook telkens met veel plezier dat de rijders en hun entourage er heen trekken. Althans, dat zou je verwachten, maar met slechts vijfendertig teams op de officiële startlijst, waarvan we er al meteen enkele kunnen deleten, zal de hoofdvraag op zaterdag zijn of er al of niet voldoende teams zullen aanwezig zijn om in twee groepen aan te treden. De Engelse topper Stuart Brown is er, na zijn opgelopen polsblessure in Strassbessenbach, niet meer bij. Beter nieuws ontvingen we uit het kamp van onze snelle Limburger Kristof Santermans.
Het vertrouwen in onze noorder- en zuiderburen heeft Kurt De Baere geen windeieren gelegd. D. Willemsen, E. Bax, K. Hermans en V. Giraud leverden de winnaar van afgelopen weekend 20 punten op, wat volstond voor de overwinning. Marieke Bissels werd tweede met 18 op 30. Daarachter volgde een zevental met elk zestien punten, waaronder Tom Nonneman die de nieuwe leider in de tussenstand wordt. Theo Bollansee, Kurt de Baere en Catherine Renard zitten nog mee in de kopgroep. Daarna valt een kloof, die weliswaar nog steeds overbrugbaar is, in de drie nog resterende Grand Prix. Tot vrijdag middernacht kunt u nog meespelen voor de GP van Stelpe die zondag wordt verreden. Stuart Brown is er dan alvast niet meer bij. De snelle Brit liep in Strassbessenbach een polsbreuk op en keerde maandagochtend terug huiswaarts.
Willemsen-Bax namen dit keer meteen na het vallen van het starthek, alle twijfels weg. Ze namen de kopstart met in hun spoor Spijkse Metaalhandel teamgenoten Veldman-Janssens. Willemsen-Bax wonnen – zo leek het toch – op hun dooie gemak de heat, en via de dubbelzege uiteraard ook de Grand Prix. Een schitterende beloning na alle pech van de afgelopen wedstrijden. Veldman-Janssens bleven op twee van kortbij volgen en dat werd finaal ook hun plek in deze heat én in het dagklassement. Een tweede plaats in een Grand Prix, dag op dag op je negentiende verjaardag. Er zijn ergere dingen in het leven !
Na de twee Hollandse rijders waren het Dierckens-Rostingt die de rol van naaste achtervolgers op zich namen, en dat deden zij met klank !
Julian Veldman, dag op dag negentien jaar geworden vandaag en niet eens beschikkend over een geldig auto – of motorrijbewijs, nam na zijn pole position van gisteren zomaar de kopstart voor Spijkse Metaalhandel teamgenoten Willemsen-Bax. Oude krijger Willemsen was echter niet te vinden voor verjaardagsgeschenkjes , en wees Veldman na drie ronden terug naar twee. Veldman-Janssens maakten zich er niet druk om en waren , net als Willemsen met zijn zege, eveneens reuzeblij met plek twee. Giraud-Badaire, op drie gestart bleven op korte afstand knap stand houden. Adembenemend was de strijd om plaats vier, die werd gevoerd door Vanluchene-vd Bogaart en Bax-Stupelis, die zich in drie ronden van zeven naar vijf hadden gewerkt.
Met 51 aanwezige teams en een zwoele drukkende hitte afgewisseld met enkele verdwaalde regendruppels, beloofde het een spannende bedoening te worden op zaterdag op de flanken van het mooie Strasbessenbach. In groep A namen veldman-Janssens de kopstart, op de hielen gevolgd door Giraud-Badaire en Vanluchene-vd Bogaart die zich gedrieën al gauw af zonderden van de rest. Ondanks het feit dat er nooit meer dan vier seconden afstand zat tussen dit drietal, wijzigden de posities niet, en pakten Veldman-Janssens samen hun allereerste pole position. Brown-Millard belsoten een tiental seconden na de kopgroep een eenzame race op plaats vier. De Franse belofte Bastien Thomas, sedert kort gekoppeld aan de Hollander Siebe van der Putten, werd knap vijfde , en bleef nog net Bax-Stupelis voor die bij de start waren blijven steken achter het starthek.
Veel volk al op zaterdag in Strassbessenbach op zaterdag, zowel op als nààst de baan. Met 51 teams wordt het er dringen deze namiddag om een plekje te bemachtigen bij de snelste dertig die morgen mogen aantreden in de eigenlijke Grand Prix. De thuisblijvers kunnen de wedstrijden volgen via de live timing bij de collega’s van www.sidecarcross.com. , via de gele knop ‘Extra’.
Strassbessenbach en zijspancross, ze zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. Daarom mag deze wedstrijd in het gezellige plaatsje in de Duitse deelstaat Beieren, ook dit jaar niet op de WK-kalender ontbreken. Strassbessenbach vormt met zijn mooie natuurlijke circuit de negende etappe uit een rij van twaalf, tellende voor het wereldkampioenschap zijspancross 2018. Vanluchene-vd Bogaart vormen momenteel de ranking aan, met een goeie zestig punten voorsprong op Hermans-Musset en negentig op Bax-Stupelis. Op het eerste zicht een grote kloof. Op het tweede zicht , met nog vier races te gaan en 200 punten te verdienen, absoluut geen veilige marge. Vreugde en verdriet liggen in de motorsport dicht bij elkaar. Vraag dàt maar aan Koen Hermans, die vorige week een voetblessure opliep in het Nederlandse Lichtenvoorde. Of aan Etienne Bax, die in de eerste seizoenshelft zijn hele - nochtans ruim bemeten - racetruck kon vullen met alle pechduivels die ‘m week na week kwamen opzoeken. Nee, het WK zijspancross is absoluut nog niét gedaan dames en heren. Maar de twee eerstvolgende weken (Strassbessenbach en Stelpe) kunnen wél voor veel opheldering zorgen. Strassbessenbach is een razendsnelle baan, waar de verschillen vaak klein zijn.
Het was op een snikhete 24 augustus 2014 dat Sabrina Van Calster – toen rijdend met co-piloot Larris Hendrickx – een streepje motorsportgeschiedenis schreef. Zijspanpilote Van Calster wist toen in het Zwitserse Roggenburg, in de eerste manche twee WK punten te scoren, en was daarmee de eerste, en tot op heden nog steeds enige, vrouw ter wereld die er ooit in slaagde om WK punten te scoren in het wereldkampioenschap zijspancross, als pilote. De titel van snelste vrouw ter wereld op drie wielen, is hier dus meer dan op zijn plaats voor Sabrina. Daarna werd het wat stil . Van Calster keerde terug naar het liefhebberscircuit, stopte zelfs even met zijspancrossen en begon schoorvoetend aan een nieuwe carrière in de categorie quads, maar uiteindelijk vond de zijspancrossmicrobe toch opnieuw haar weg in de bloedbanen van de inmiddels 36-jarige dochter van de vroegere BLM sidecar corifee Walter Van Calster.