KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Enkel in de Sahara – worden de Heeserbergen in de volksmond trouwens niet de Sahara genoemd ? – vind je waarschijnlijk nog zwaarder zand dan in Lommel, om een zijspancross Grand Prix te organiseren. De juiste motorafstelling , voldoende benzine en efficiënte motorkoeling waren van cruciaal belang voor de 35 naar Lommel afgereisde teams. De pre-kwalificaties verliepen al niet geheel rimpelloos . Vanluchene bezeerde zijn schouder bij een val, Veldman en Van Der Schraelen haalden de pre-kwalificatie niet wegens motorpech, en Sanders kende problemen met de benzinetoevoer. Bij de start van reeks één schoten Dierckens-Rostingt als een raket uit de startblokken, voor Willemsen-Bax, Bax-Stupelis, Vanluchene-vd Bogaart en Giraud-van Gaalen.
Nood breekt wet ! Een gezegde dat op de vooravond van de Grand Prix van Lommel opnieuw brandend actueel is. De blessurelast in het bakkenistenwereldje loopt halfweg het seizoen reeds behoorlijk op , en verschillende rijders moesten de afgelopen dagen noodgedwongen op zoek naar een vervanger co-piloot. Hard to find nowadays, maar . . . zegt een ander spreekwoord niet : Wie zoekt, die vindt !
En helaas, ja, ook onze landgenoten delen mee in de brokken, op de vooravond van de home-GP in Lommel ! Kristof Santermans zag zijn talentvolle Litouwse bijrijder Beleckas zondag in Estland, in de eerste manche uitvallen met een knieblessure. Algauw bleek dat crossen er komend weekend niet zou inzitten, voor de zwaar teleurgestelde Beleckas.
Het mag dan al niet bijster goed gaan met de circuits en de motorsport in België, toch is er één discipline die reeds een decennium lang bloeit als nooit tevoren in ons land, namelijk de zijspancross. Met zes bronzen, drie zilveren en vier gouden FIM WK-medailles in de jongste tien jaar is de zijspancross de meest succesvolle discipline binnen het Belgische motorsportgebeuren. Misschien zelfs de meest succesvolle sportdiscipline in België tout court !?
Na de vette jaren, komen de magere jaren zegt het spreekwoord, en nadat onze wereldkampioenen Joris Hendrickx, Ben Adriaenssen, Sven Verbrugge en Jan Hendrickx eind 2016 allen de helm aan de wilgen hadden gehangen, werd 2017 inderdaad een ‘mager’ zijspancrossjaar voor België . De 21-jarige Marvin Vanluchene werd onze beste vertegenwoordiger met een negende plaats in de WK-ranking. Het tij keerde echter snel. Vanluchene verbond in de winter van 2017 zijn lot aan dat van de Nederlandse Belg Ben van den Bogaart, die als co-piloot reeds drie wereldtitels op zak heeft. Een gouden zet, zo bleek. Vanluchene scoorde in de openings Grand Prix van 2018, eind maart in Oss , al meteen een derde plaats. In de daaropvolgende Grand Prix, in Frankrijk, werd Vanluchene tweede, én kreeg de rode WK leidersplaat in zijn bezit. Dit gaf het ondertussen goed op elkaar ingespeelde koppel vleugels, want daarna wonnen Vanluchene-van den Bogaart vijf Grand Prix op rij. Een exploot dat nog nooit eerder door een Belgische zijspanpiloot is voor gedaan !
De reportage over de Grand Prix van Estland van onze collega’s van WSC is er weer eentje om duimen en vingers bij af te likken. Alvorens we ons goed gaan zetten voor de laatste rechte lijn richting Belgische Grand Prix in Lommel, blikken we nog even terug naar Kivioli van afgelopen zondag. De vijfde Grand Prix zege op rij voor Vanluchene-vd Bogaart ! Nooit eerder deed een Belgisch team het hen voor ! De zaterdagse stunt van de Let Gorbenko, de diskwalificatie van Willemsen-Bax, het sterke rijden van onze landgenoten Arne Dierckens en Davy Sanders . . . Het was weer een bewogen raceweekend in Noord Europa. WSC blikt , met deskundig commentaar van Barry Nutley, nog heel even terug, en laat ook de Italianen Compalati-Ravera , die komend weekend het Lommelse zand laten voor wat het is, in hun sappig zuiders Italia-Engels uitvoerig aan het woord. Ga er rustig voor zitten, en geniet er van, bij de gele knop ‘Extra’.
Vrouwen aan de macht, dat is het minste wat je kunt zeggen van de uitslag van de pronostiek van de GP van estland van afgelopen weekend. Ilse Van Calster, gepokt en gemazeld in het WK zijspancross was de winnares (20 pts) met één puntje voorsprong op Sarah Vertriest en Tom Nonneman die de nieuwe leider wordt met 97 punten. Catherine Renard (96) , Luc Van der Aa (92) , Theo Bollansee (91) en Wouter Quinart (90) zijn de naaste achtervolgers. Tot vrijdag middernacht kan er nog gespeeld worden voor de Grand Prix van België in Lommel, komende zondag, alwaar we de Nederlandse rijders zeker voorin mogen verwachten.
De volledige uitslag van de pronostiek van Kivioli, en de voorlopige tussenstand zijn te raadplegen bovenaan deze site, onder de gele knop 'Pronostiek'.
De tweede manche kreeg te kampen met maar liefst zeven (!) afmeldingen : Naast Reesna, Weiss en Cuche, gingen ook de broers Cermak (beenblessure) , Santermans-Beleckas (knieblessure) en Keuben-Rietman (gekneusde ribben) , niet meer van start. De zaterdagse revelatie, Didzis Gorbenko trok vlak voor de start zijn bril kapot, en verkoos eveneens niet te starten. Toen waren ze nog met drieëntwintig. Ook voor Arne Dierckens liep het bijna verkeerd. Amper één minuut voor de start kreeg de snelle Belg zijn machine aan de praat. Dit belette ‘m niet om een superstart te nemen, en als derde, na Vanluchene en kopstarter Kunnas aan de wedstrijd te beginnen. Vanluchene-vd Bogaart stootten in de eerste ronde nog door naar de kop, Dierckens-Rostingt schoven gezwind mee naar twee. Derde man Kunnas, kreeg meteen Veldman-Janssens , Hermans-Musset en Bax-Stupelis op zijn dak. De drie Nederlanders maakten korte metten met de Fin, die alras opzij werd gezet.
De zon scheen heerlijk en het talrijk opgekomen enthousiaste Estse publiek wachtte ongeduldig op de start van reeks één. Dat had natuurlijk alles te maken met hun local hero Kert Varik die dit jaar de pannen van het dak rijdt, met zijn Letse passagier Lauris Daiders. Helaas, het mocht niet zijn voor het thuispubliek én voor Varik. De snelle Est handhaafde zich vlot in de kopgroep, samen met snelstarters Hermans-Musset, Willemsen-Bax , Veldman-Janssens en Giraud-Badaire, maar na amper drie ronden was het al over en uit voor Varik-Daiders, wegens elektrische storingen . Ook Julian veldman had eens te meer het geluk niet aan zijn zijde : Afgelopen ketting en even later versnellingsbak kapot , en game over. Willemsen-Bax slaagden er na vijf ronden verrassend in om koploper Hermans de leiding te ontfutselen, maar een ronde later waren de rollen opnieuw omgekeerd. Giraud-Badaire, die derde lagen, kregen ondertussen bezoek van Vanluchene-vd Bogaart die pas als negende uit de start waren gekomen. Ook Bax-Stupelis kenden als twaalfde allerminst een goeie start.
Met 32 aanwezige teams, diende er vandaag enkel gestreden te worden om – naast de beste startposities uiteraard – te beslissen wie de twee reserverijders zouden worden. Nog voor de kwalificaties begonnen,was de Duits-Nederlandse combinatie Blank-Maas al veroordeeld tot de tweede reserveplaats, wegens een handblessure. Bij de start van groep A, was het verrassend het nummer 191 dat de kopstart nam. Welk startnummer ? 191 ! De Lets-Estse combinatie Gorbenko-Koiv had het tot hun eigen – en ook de onze – verbazing klaar gespeeld om in de eerste bocht de koppositie te ontfutselen van o.a. Etienne Bax, Julian Veldman en Arne Dierckens, en slaagde er in om een volle ronde lang het commando te voeren. Daarna was het moment de gloire grotendeels over voor de zichzelf verbazende Didzis Gorbenko , die geleidelijk aan weg deemsterde, maar desondanks dapper bleef verder strijden voor een top twaalf-plek én rechtstreekse kwalificatie. Bax-Stupelis, die de kop hadden over genomen kregen daarna de zege niet cadeau !
32 teams passeerden de technische controle in het zomerse Noordeuropese Kivioli , waaronder – naast copiloten Jens Mans (G. van Werven) en Glenn Janssens (J. Veldman) , vier Belgische equipes. Dit betekent twee groepen én een Last Chance, die zal moeten beslissen wie van deze tweeëndertig eerste en tweede reserve worden. Kwalificatiegroep A vandaag om 14 uur en groep B om 15 uur. Eerste manche op zondag om 12.15 uur en tweede manche 15 uur. Belgische tijd welteverstaan ! Alles is thuis vlotjes te volgen dankzij de service van www.sidecarcross.com i.s.m. de Estse Motorsportfederatie, Kijk op : www.sidecarcross.com/live-timing/ of klik op de gele knop ‘Extra’
Als er een jaarlijkse prijs zou uitgereikt worden aan de meest tot de verbeelding sprekende organisatie op zijspancross WK-vlak, dan zou de Grand Prix van Kivioli waarschijnlijk moeilijk te kloppen zijn. In het hoge noorden van Estland – waar deze tijd van het jaar trouwens midsummer voor de deur staat, en het er ’s nachts niet meer donker wordt – is een Grand Prix zijspancross namelijk véél meer dan zomaar een Grand Prix zijspancross ! De naam van het event is dan ook niet voor niets ‘Kivioli Motocross festival’, een vlag die volledig de lading dekt. Want naast de Grand Prix is er ook een héél goed gevuld nevenprogramma : Een live music programma om U tegen te zeggen, wedstrijden voor quads, een spectaculaire hillclimb wedstrijd, een nachtcross MX Open, en een heus funpark voor groot én klein. Motorsport, muziek en fun, dat zijn de drie ingrediënten van het Kivioli Motocross Festival, waar de sidecars komend weekend aan hun zevende Grand Prix, uit een rij van twaalf toe zijn . Het seizoen 2018 is halfweg.