KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
BAX-MUSSET WERELDKAMPIOEN.
Het werd een scenario dat je vooraf onmogelijk kunt bedenken, die eerste heat in Markelo. Bax-Musset begonnen er aan met 38 punten voorsprong op Giraud-Musset. Willemsen-Bax startten op kop, maar na twee ronden namen Bax-Musset gezwind over. Giraud-Musset kwam pas als vijftiende de openingsronden door. Fluitje van een cent voor Etienne Bax. Zo leek het toch.
De veertiende en laatste WK-wedstrijd van 2017 vond dit keer uitzonderlijk niet in Rudersberg, maar wel in het Nederlandse Markelo, in de provincie Overijssel, plaats. 34 teams tekenden present, en dat viel toch een beetje tegen voor een WK-finale.
In groep a namen Willemsen-Bax, in duistere en druilerige omstandigheden meteen de kop, voor Bax-Musset, die tot halfkoers ferm tegen sputterden , maar zich daarna neer legden bij plaats twee. Hermans-van Gaalen maakten op drie, aan het achterwiel van Etienne Bax het Nederlandse succes compleet.
De eerste GP van het seizoen, begin april in Oldebroek dit jaar. Het lijkt al een eeuw geleden ! De terugkeer naar Oekraïne , de allereerste Grand Prix ooit in Chaumont, de airshow in Kramolin, zijspannen in het zware Lommelse zand, de sidecars die na 25 jaar onderbreking terug naar Oostenrijk mochten, enz. enz. Deze, en nog vele andere hoogtepunten van het seizoen 2017 werden weer allemaal op de gevoelige plaat vastgelegd, netjes verdeeld over 12 pagina’s met een extra voorpagina met daarop de gezichten van alle 60 de combinaties die in 2017 WK-punten wisten te scoren. Een kartonnen achterkaft, ringetjes en ophanghaakje er in, en vers van de pers straks in Markelo gepresenteerd als de Sidecarcross Calendar 2018.
Bruikbaar als kerst – of nieuwjaarsgeschenk binnenkort, als geschenk tout court , of . . . gewoon voor uzelf om er alvast de belangrijke verjaardagen én de data van de Grand Prix, BK’s en ONK’s van 2018 op te noteren, en ondertussen nog es heerlijk terug te mijmeren over het eens te meer wonderbaarlijke zijspancross seizoen 2017. De prijs – 15 € slechts – is lager dan die van de traditionele poezen - , honden - , landschappen - en mooie madammen kalenders die u binnenkort in de boekenwinkels zult aantreffen ! De sidecarcross calender 2018, diè zult u dààr echter niet meer vinden. Grijpen dus, die kans in Markelo. En aangezien groepsaankopen ‘hot’ zijn heden ten dage , is de prijs voor wie 10 stuks ineens koopt, afgeklokt op 12,50 € . De oplage is naar aloude gewoonte beperkt.
Komend weekend vindt de apotheose plaats van het wereldkampioenschap zijspancross 2017. In Markelo, op een boogscheut van het Hengel (o)se zand, hartje Achterhoek. De organiserende club in Markelo, MC Ons Genoegen, bestaat bijna 90 (!) jaar, en is daarmee waarschijnlijk één van de oudste motorsportclubs ter wereld. Markelo heeft een rijke traditie voor wat het betreft het organiseren van Grand Prix, zowel in de zijspan- als in de solo-klasssen. De prachtige levensgrote retro foto’s van vele wereldtoppers die de afgelopen decennia in Markelo aan het werk waren , en tgv de WK-finale komend weekend zijn opgehangen vlakbij het startveld, zullen ongetwijfeld op heel wat belangstelling mogen rekenen. Toch, zullen op zondagmiddag de meeste blikken gericht zijn op Etienne Bax, en zijn Franse bijrijder Nicolas Musset.
Met tien punten achterstand na Roggenburg, en nog slechts twee Grand Prix te gaan, leek de eindstrijd in de Sidecarcross.be pronostiek anno 2017, zich finaal te gaan toespitsen op het duel tussen Rien Willems én Davy Sanders, die slechts door vier luttele puntjes werden gescheiden. Inge De Decker volgde op plaats drie, reeds op tien punten achterstand, en leek uitgeteld.
Niets is echter wat het lijkt. Inge De Decker scoorde met 20 op 30 afgelopen zondag het best voor wat betrof de GP in Rudersberg. Zij heeft nu in totaal 175 punten en brengt haar achterstand van 10 punten terug tot . . . slechts vier punten op koploper Rien Willems (179 ptn) die nu met knikkende knieën de finale in Markelo tegemoet ziet. Davy Sanders, derde met 174 punten, is eveneens nog volop in de running. Daarachter valt de kloof.
Spelen kan nog, voor de laatste keer dit jaar, tot vrijdag middernacht. Daarna gaan de kantoren terug voor een half jaar dicht, tot het nieuwe WK zijspancross 2018 van start gaat.
Maar eerst kijken we nog met spanning uit, wie de sidecarcross.be pronostiek kampioen van 2017 wordt !
Dat de Nederlanders momenteel heer en meester zijn in het WK zijspancross ga je ons niet horen ontkennen. Dat de twee laatste letters van www.sidecarcross.be , ook in onze vijftiende jaargang, nog steeds BE zijn, evenmin. En laat ons wel wezen : Met vijf gekwalificeerde teams die er bovendien alle vijf in slaagden om zich binnen de puntenzone te fietsen, kwamen we als zijspancrossland niét slecht uit de verf afgelopen weekend in Duitsland . Daarom klampten wij Michelle Bouws , voorzien van scherpe blik , vaste hand en filmcamera, en afkomstig uit, euh . . . Nederland, zaterdagmiddag in Rudersberg es aan, en probeerden onze allercharmantste kant boven te halen om haar te overtuigen om onze Belgische combinaties es specifiek ‘in the picture’ te plaatsen.
En zie, een paar dagen later valt een keurig gemonteerd ‘Belgisch filmpje’ vanuit Nederland in onze brievenbus, met de blik speciaal gericht op onze Belgische crews in Rudersberg. Kijk en zie de evenwichtsoefeningen van onze Belgen in het glibberige Rudersberg afgelopen weekend, bij de gele knop ‘Lees meer’ . Met dank aan Michelle Bouws dus.
Afgelopen weekend werd in de rand van de Grand Prix in Rudersberg, ook de bezetting van de Belgische ploeg voor de Sidecarcross of Nations bekend gemaakt. De Sidecarcross of Nations vindt plaats op 23 en 24 sept. in het Italiaanse Cingoli. België is er titelverdediger, maar moet het straks in Italië gaan doen met een compleet nieuwe bezetting.
Hermans-van Gaalen hadden in de pauze een nieuw motorblok gemonteerd, en dàt bleek een schot in de roos. De broers Thomas waren niet meer komen opdagen, en zo kon Hermans als laatste zijn plaatsje kiezen op startrij één, en nam gelijk ook meteen de kopstart , voor Vanluchene-Schneider, Bax-Musset, Giraud-Mucenieks, Willemsen-Bax en Veldman-vd Putten.
In de derde ronde kwam Etienne Bax onder stoom en stootte door naar de leiding. Valentin Giraud reed zich de ronde erna naar plek twee. Meteen waren de twee eerste posities een feit . Hermans kon lang stand houden op drie, maar eens Willemsen en Cermak over Vanluchene naar vier en vijf waren gewipt, werd de druk voor Hermans en van Gaalen te groot. Willemsen drie dus.
Na de hevige regenval van de afgelopen nacht, kwam af en toe een voorzichtig zonnetje piepen vanachter de grijze wolken, toen het starthek de eerste keer viel. Bax-Musset lieten niets aan het toeval over. Op kop starten, en wegwezen, en daarmee was meteen alles gezegd. De rest streed voor plek twee, met voorop Brown-Millard, gevolgd door Willemsen-Bax, Daiders-Stupelis, Veldman-vd Bogaart, Cermak-Cermak, en dan pas Giraud-Mucenieks. Vanluchene-Schneider en Sanders-Soenens kwamen nog net binnen de top tien uit de openingsronde.
De eindelijk es goed gestarte Janis Daiders wist wol te spinnen van zijn goeie uitgangspositie en stootte alras door naar twee, met Veldman aan het achterwiel. Willemsen, Brown, en Giraud trapten even op hun adem en moesten een gaatje laten.
Slechts 37 teams waren naar Rudersberg afgereisd om er in druilerige omstandigheden hun kwalificaties af te werken. Daaronder zes Belgen, en negen Nederlanders . Geen Italianen of Zwitsers in Rudersberg, wegens . . . een kampioenswedstrijd in eigen land. Nederlander Han van Hal viel in bij onze landgenoot Andreas Clohse. Belgisch co-piloot Jens Mans was aan boord bij noorderbuur René Stalman.
Tegen dat groep A van start ging was het opgehouden met regenen. In de herstart (starthek werkte aanvankelijk niet optimaal) namen Van Werven-vd Putten kopstart, maar zagen reeds in de derde bocht hun machine de geest geven. Wilkinson nam gezwind over, maar werd in de eerste ronde nog, terug gewezen door Bax-Musset.