KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Met 51 aanwezige teams en een zwoele drukkende hitte afgewisseld met enkele verdwaalde regendruppels, beloofde het een spannende bedoening te worden op zaterdag op de flanken van het mooie Strasbessenbach. In groep A namen veldman-Janssens de kopstart, op de hielen gevolgd door Giraud-Badaire en Vanluchene-vd Bogaart die zich gedrieën al gauw af zonderden van de rest. Ondanks het feit dat er nooit meer dan vier seconden afstand zat tussen dit drietal, wijzigden de posities niet, en pakten Veldman-Janssens samen hun allereerste pole position. Brown-Millard belsoten een tiental seconden na de kopgroep een eenzame race op plaats vier. De Franse belofte Bastien Thomas, sedert kort gekoppeld aan de Hollander Siebe van der Putten, werd knap vijfde , en bleef nog net Bax-Stupelis voor die bij de start waren blijven steken achter het starthek.
Veel volk al op zaterdag in Strassbessenbach op zaterdag, zowel op als nààst de baan. Met 51 teams wordt het er dringen deze namiddag om een plekje te bemachtigen bij de snelste dertig die morgen mogen aantreden in de eigenlijke Grand Prix. De thuisblijvers kunnen de wedstrijden volgen via de live timing bij de collega’s van www.sidecarcross.com. , via de gele knop ‘Extra’.
Strassbessenbach en zijspancross, ze zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. Daarom mag deze wedstrijd in het gezellige plaatsje in de Duitse deelstaat Beieren, ook dit jaar niet op de WK-kalender ontbreken. Strassbessenbach vormt met zijn mooie natuurlijke circuit de negende etappe uit een rij van twaalf, tellende voor het wereldkampioenschap zijspancross 2018. Vanluchene-vd Bogaart vormen momenteel de ranking aan, met een goeie zestig punten voorsprong op Hermans-Musset en negentig op Bax-Stupelis. Op het eerste zicht een grote kloof. Op het tweede zicht , met nog vier races te gaan en 200 punten te verdienen, absoluut geen veilige marge. Vreugde en verdriet liggen in de motorsport dicht bij elkaar. Vraag dàt maar aan Koen Hermans, die vorige week een voetblessure opliep in het Nederlandse Lichtenvoorde. Of aan Etienne Bax, die in de eerste seizoenshelft zijn hele - nochtans ruim bemeten - racetruck kon vullen met alle pechduivels die ‘m week na week kwamen opzoeken. Nee, het WK zijspancross is absoluut nog niét gedaan dames en heren. Maar de twee eerstvolgende weken (Strassbessenbach en Stelpe) kunnen wél voor veel opheldering zorgen. Strassbessenbach is een razendsnelle baan, waar de verschillen vaak klein zijn.
Het was op een snikhete 24 augustus 2014 dat Sabrina Van Calster – toen rijdend met co-piloot Larris Hendrickx – een streepje motorsportgeschiedenis schreef. Zijspanpilote Van Calster wist toen in het Zwitserse Roggenburg, in de eerste manche twee WK punten te scoren, en was daarmee de eerste, en tot op heden nog steeds enige, vrouw ter wereld die er ooit in slaagde om WK punten te scoren in het wereldkampioenschap zijspancross, als pilote. De titel van snelste vrouw ter wereld op drie wielen, is hier dus meer dan op zijn plaats voor Sabrina. Daarna werd het wat stil . Van Calster keerde terug naar het liefhebberscircuit, stopte zelfs even met zijspancrossen en begon schoorvoetend aan een nieuwe carrière in de categorie quads, maar uiteindelijk vond de zijspancrossmicrobe toch opnieuw haar weg in de bloedbanen van de inmiddels 36-jarige dochter van de vroegere BLM sidecar corifee Walter Van Calster.
Net als de WK-rijders zélf, komen ook onze pronostiek deelnemers vanaf nu opnieuw volop aan hun trekken. Komend weekend al is er Strassbessenbach , waar de rijders naar aloude gewoonte een snelle, harde en tip top geprepareerde baan voorgeschoteld krijgen. De hitte – er worden temperaturen voorspeld die flirten met de 30° C – kan er een extra dimensie geven aan de wedstrijd. Het afgelopen weekend werd er druk gezijspancrosst : Zowel Willemsen-Bax, als Bax-Stupelis, als Vanluchene-vd Bogaart wisten elk hun wedstrijdje te winnen. Giraud-Badaire en Veldman-Janssens testten elk een Zabel afgelopen weekend. Giraud gaf alvast aan er in Strassbessenbach waarschijnlijk niet mee te zullen rijden. Hoe is het met de voet van Koen Hermans na de Zwarte Cross in Lichtenvoorde ? Rond Brown-Millard, Cermak-Cermak en Varik-Daiders, de revelaties van 2018, bleef het afgelopen weekend stil. Kunnen Dierckens-Rostingt hun stunt van Lommel herhalen ? Of verrassen Sanders-Haller, voor ’t moment dé mannen in het Duits kampioenschap, ons in Strassbessenbach ? Enne . . . zijn de Finse broers Kunnas niet stilaan richting top vijf aan het sluipen ? Enne . . . waren ene Van Werven-Mans toevallig niet vierde overall in Lommel ?
We blikken nog één keer terug op de Belgische Grand Prix zijspancross, die in verschillende opzichten er eentje was om niet snel tevergeten.
Vooreerst was er de reorganisatie binnen MC Maasland, die sedert kort als ‘Maasland Motorsports events’ door het leven gaat. De ‘eerste’ organisatie van de hernieuwde club kan in elk geval als zeer geslaagd worden beschouwd. Een verzorgd top motorsport evenement waarvoor een flink pak toeschouwers was komen opdagen !
Ook de uitslagen van de wedstrijden waren niet direct voor de hand liggend ! De Nederlandse toppers in het zand Koen Hermans, Daniel Willemsen en Julian Veldman haalden om diverse redenen niet het resultaat dat er van hen werd verwacht. Landgenoten Etienne Bax-Kaspars Stupelis en Gert van Werven-Jens Mans deden het dan weer wél bijzonder goed.
Dat Lommel voor verrassingen zou kunnen zorgen, dat is niks nieuws. Maar dat zandhazen als een Koen Hermans, Julian Veldman of een Daniel Willemsen de top vijf niet gingen halen, dat was een streep door de rekening van de meeste deelnemers aan onze pronostiek. Of Kert Varik en Arne Dierckens, die niet enkel Marvin Vanluchene de das omdeden, maar ook de meeste van onze pronostiekers op het verkeerde spoor zetten. Gert van Werven in de top vijf, dat hadden de meesten eveneens niet zien aankomen.
Nathalie Cormerais – klinkt behoorlijk Frans – is de winnares van het Lommelse zand met . . . 12 punten op 30. Dik gebuisd dus, maar desondanks de hoogste score. Dries Dewitte deed “even goed” , maar diende zijn briefje ietsje later in dan Nathalie.
De tussenstand : Catherine Renard op één (105) voor Tom Nonneman (103) en Theo Bollansee (99).
Om nog maar es te onderstrepen hoe moeilijk het eigenlijk wel is : Er waren tot op heden maximaal 240 punten te verdienen . . . Bijna vier weken rust nu voor de heren en dames pronostiekers onder ons, en dan komt Strassbessenbach er aan : Nieuwe dag , nieuwe kansen !
Weer waren het Willemsen-Bax die als snelste opdoken uit de eerste bocht, met Dierckens-Rostingt, Varik-Daiders, Bax-Stupelis, Vanluchene-vd Bogaart en Van Wervn-Mans aan het wiel. Het circuit was grotendeels gevlakt, dus er kon in de aanvangsronden flink snelhuid gemaakt worden. Dàt liet Daniël Willemsen zich geen twee keer zeggen. Als een bezetene ging ‘de kannibaa’ tekeer, en had na een kwartier wedstrijd, reeds twintig seconden voorsprong op zijn naaste concurrenten Dierckens-Rostingt. K. Varik, E. Bax, M. Vanluchene en G. Van Werven slaagden er namelijk niet in om de Belgisch-Franse tandem opzij te zetten, en moesten noodgedwongen de wet van de sterkste ondergaan. Iets verderop vochten Sanders-Haller en Giraud-van Gaalen een robbertje uit om plaats zeven.
Er was een flink pak volk komen opdagen voor de Belgische ronde van het WK zijspancross 2018, in Lommel. Die zagen meteen Willemsen-Bax als koplopers het startveld verlaten, voor Dierckens-Rostingt, Varik-Daiders, Van Werven-Mans en Veldman-Janssens . Bax-Stupelis kwamen een eerste keer als zevende door, Vanluchene-vd Bogaart als elfde. Meteen in de derde ronde al, werd het deelnemersveld grondig dooreen geschud. Dierckens, Veldman, Vanluchene en nog een tiental anderen reden zich muurvast op de zandheuvel bij de VIP-tent. Vooraan ontsnapten enkel Willemsen, Varik, Van Werven, Bax en Brown. De rest kreeg meteen een flinke achterstand aangesmeerd. Dierckens, Sanders en Vanluchene zakten terug naar resp. plaatsen tien, elf en twaalf , en waren alle voeling met de kop van de wedstrijd helemaal kwijt.
Enkel in de Sahara – worden de Heeserbergen in de volksmond trouwens niet de Sahara genoemd ? – vind je waarschijnlijk nog zwaarder zand dan in Lommel, om een zijspancross Grand Prix te organiseren. De juiste motorafstelling , voldoende benzine en efficiënte motorkoeling waren van cruciaal belang voor de 35 naar Lommel afgereisde teams. De pre-kwalificaties verliepen al niet geheel rimpelloos . Vanluchene bezeerde zijn schouder bij een val, Veldman en Van Der Schraelen haalden de pre-kwalificatie niet wegens motorpech, en Sanders kende problemen met de benzinetoevoer. Bij de start van reeks één schoten Dierckens-Rostingt als een raket uit de startblokken, voor Willemsen-Bax, Bax-Stupelis, Vanluchene-vd Bogaart en Giraud-van Gaalen.