KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Bax-Stupelis op kruissnelheid.
De tweede manche werd op gang getrokken door Adriaenssen-van den Bogaart, voor Bax-Stupelis. Willemsen-Bax, Giraud-Musset en Hendrickx-Mucenieks. Koplopers Ben Adriaenssen en Etienne Bax zonderden zich onmiddellijk af van de rest, en iedereen maakte zich op voor en rechtstreeks duel tussen de nummers één en twee van het WK van vorig jaar. Zo ver kwam het echter niet. In de vierde ronde kwamen koplopers Bax-Stupelis alléén door. Zij waren bovenin het circuit, binnendoor koploper Adriaenssen gepasseerd, waarbij de wereldkampioenen ten val waren gekomen.
Giraud-Musset de handigsten.
De zijspanrijders hebben het niet gemakkelijk in Schopfheim, waar zij in hun normale doen belemmerd worden door een eerder smalle én technische baan, en ook het stof en de vele keien een extra moeilijkheid vormen. Een groepje met Adriaenssen, Giraud en Bax die Giraud al vroeg terug wees naar drie, zonderde zich vlug af. Aangezien deze heren momenteel ongeveer even snel over de Europese circuits denderen, mag het niet verwonderlijk heten dat het metaal van de drie WSP en WHT-frames voorin, geregeld zorgde voor het nodige gekletter.
Op een moment dat eenieder dacht dat koplopers Adriaenssen-van den Bogaart zich mochten gaan opmaken voor een slotoffensief van naaste achtervolgers Bax-Stupelis, waren het plots Giraud en Musset die op één ronde tijd, zomaar vanaf plaats drie oprukten naar plaats één. En dat was precies op het goeie moment, want de kopgroep was net begonnen met het dubbelen van de eerste gelapte rijders. En op een smalle baan als Schopfheim kun je dan maar beter op kop aan zo’n karwei beginnen. Winst dus voor Giraud-Musset die hun rode leidersplaat aldus alle eer aan deden. Bax en Stupelis slaagden er nog in om Adriaenssen te verschalken voor de tweede plaats. Hendrickx-Mucenieks, die heel lang het leidend en strijdend drietal voorin in het vizier hadden, moesten op plaats vier, in de eindfase wat terrein prijs geven.
43 teams, een circuit dat door de hevige regenval van ’s vrijdags perfect bewaterd was, en een stralende zon . Dat was de situatie bij aanvang van de kwalificaties. ‘De baan is te smal, en het is quasi onmogelijk om in te halen’ , was een veel gehoorde verzuchting. Giraud-Musset bewezen in kwalificatiegroep A meteen het tegendeel. Een paar honderd meter na de start kwamen zij even tot stilstand in de blubber , en werden daarbij aangereden door o.a. Van Daele, Van Werven en Rozehnal. Met grote achterstand kon dit kwartet aan het karwei beginnen. WK-leiders Giraud-Musset zelfs als àllerlaatste !
Vooraan hadden Bax-Stupelis de kop genomen, en stevenden – mede door het wegvallen van enkele ferme concurrenten – op een simpele start-finish zege af. Klaar ! Vanluchene-Soenens beleefden hun moment de gloire en reden rondenlang op een tweede stek rond. Niet eens gek ver achter koplopers Bax-Stupelis. Pas in de slotminuten slaagden enkel nog Brown-Chamberlain er in om de jeugdige Westvlamingen nog een plaatsje terug te wijzen. Derde plek dus voor Vanluchene. Niet mis voor een snotneus van negentien jaar ! Martin Walter hield op vier de Duitse eer hoog, en moest zich finaal nog reppen om Giraud-Musset (die vanaf plek 22 waren naar voor gestormd) voor te blijven. De zesde plek was voor de heroptredende Tsjechische broers Cermak. Chapeau ! Na Wilkinson-Kirwin (zevende) viel het gat. Visscher (met een superieure invaller Roy Derks) hield op acht de deur goed gesloten, voor de aandringende Oostenrijker Beni Weiss. De Tsjech Diblik sloot verrassend én foutloos af op elf. Voor Van Daele-Valcke begon in de slotronden de tijd te dringen en werd het letterlijk en figuurlijk wringen geblazen om nog op te schuiven naar elf. Van Werven-Beunk, reikten na het startdebacle niet verder meer dan plek veertien. Rozehnal viel uit na vijf ronden.
Voor de thuisblijvers is het verloop van de Duitse Grand Prix in Schopfheim, waarvoor zich drieënveertig sidecarteams hebben aangemeld, te volgen via live timing. Als alles goed zit, is dit de juiste weg :
http://live.bw-timing.de
Of klik gewoon even hieronder, op het knopje 'Extra'.
Het WK is razend spannend tot nu toe, maar ook de pronostiekers van de Sidecarcross.be pronostiek, maken er momenteel een nek aan nek race van. Het lijken momenteel vooral de 'insiders' van deze sport die de plak zwaaien : Dries Dewitte, die ons geregeld een filmpje van de MCLB-races bezorgt leidt de dans, met 62 punten. Onze MCLB-huisfotograaf Jan Vanstaen telt 61 eenheden. En WK-fotograaf Rien Willems staat derde met 60 punten. Zou 2015 dan toch es het jaar kunnen worden, waarin de échte zogenaamde specialisten van de sport zich gaan manifesteren ? Dat valt nog af te wachten, want ook Thomas Hamard (60 punten), Mark Essens (59 punten) en nog honderdduizend anderen hebben nog alle tijd om zich te herpakken. Voor de GP van Duitsland (Schopfheim) komend weekend, is er echter niet meer zoveel tijd. Nog tot vrijdagavond middernacht hebt u de kans om deel te nemen en en gokje te wagen voor deze eerstkomende race. Gewoon de knop bovenaan 'pronostiek' aanklikken, inloggen en dan de vijf juiste namen invullen. Simpel toch ? Veel succes !
Het zou wel eens erop of eronder kunnen worden nu, in het WK zijspancross, want de komende acht weken krijgen de heren WK-rijders maar liefst zes Grand Prix-wedstrijden voorgeschoteld. de voorlaatste uit dit rijtje wordt die van België, die op 28 juni wordt verreden in Genk, en die we hier uiteraard graag met stip aanduiden uiteraard. Maar eerst trekt het ganse circus komend weekend richting Zuid-Duitsland, waar in Schopfheim de vierde ronde van het wereldkampioenschap 2015 op de rol staat. De eerste drie races om de wereldtitel waren alvast superspannend, en van het verwachte rechtstreekse duel Bax versus Adriaenssen is momenteel nog maar weinig in huis gekomen. Dit komt vooral omdat twee jonge Fransozen zich anno 2015 met de strijd voorin zijn komen bemoeien, en na drie wedstrijden zelfs de leidersplaats in dit WK in handen hebben genomen. Giraud-Musset starten straks in Schopfheim met het rode WK-leidersnummerbord. Wie had dat gedacht ?
Kenners hadden het al voorspeld: 2015 gaat een spannend seizoen worden met drie favorieten voor de wereldtitel. Die voorspelling kwam uit in optima forma! Ben Adriaenssen-Ben van den Bogaart, Etienne Bax-Kaspars Stupelis en Valentin Giraud en Nicolas Musset lieten in de eerste drie GP’s al zien erg aan elkaar gewaagd te zijn en trakteerden het publiek in Zwitserland, Frankrijk en Spanje op zenuwslopende manches. [Stichting Circuit Oldebroek]
De begrippen zullen u vermoedelijk niet vreemd zijn. En jazeker, we geven het grif toe, we hebben er zelf geregeld gebruik van gemaakt. In een ver verleden weliswaar, toen de winters nog échte winters waren, en de zomers échte zomers. Ja, in de tijd toen we nog jong en mooi waren . Héél lang geleden dus.
Voor 1 Belgische frank (do you remember) per kilometer reed je toen met iemand mee – of – nam je zelf iemand mee naar om het even waar in Europa. Een win-win situatie dus, zowel voor de chauffeur als voor de medereiziger(s). De dienst taxistop (www.taxistop.be) bestaat trouwens nog altijd, en de prijzen zijn nog steeds héél redelijk : 4 € per 100 km, en verder geen discussie.
Een gedroomde kans dus om goedkoop op één of andere Grand Prix te geraken. Of toch ergens in de buurt. Da’s ook al iets.
En met al die Belgen die heden ten dage in het WK actief zijn, ontstaat er stilletjesaan zelfs een heuse WK zijspancross-taxistop-dienst !
De nummers zes uit het WK van 2014, de broers Philip en Simon (die, nota bene, vorig jaar trouwens pas aan zijn eerste seizoen als bakkensit toe was ) Stenborg hebben er tot op heden nog niet veel van gebakken. en dat heeft zo zijn redenen. Stenborg "prijkt" momenteel op een 23ste plaats in de WK-tussenstand, met amper 8 punten achter zijn naam. Vér beneden zijn stand dus. Wat ging er dan verkeerd, met de snelle sympathieke Zweden tot nu toe ? In de eerste manche van de allereerste Grand Prix in het Zwitserse Frauenfeld kwamen de broers zwaar ten val (zie foto's), waarbij de 22-jarige co-piloot Simon, zijn knie blesseerde. In de tweede reeks werden alsnog 8 zwaar bevochten punten gescoord. De week erna, in het Franse Castelnau de Levis, diende de jongste Stenborg opnieuw af te kloppen met een pijnlijke knie, en werd de tweede manche zelfs niet meer gestart. Team Stenborg trok op zondagavond , ipv zuidwaarts naar de GP in Spanje, terug noordwaarts richting Zweden. Daar werden, twee dagen en bijna drieduizend kilometer later, na grondig doktersadvies, de koppen bij mekaar gestoken. Onmiddellijk laten opereren en het seizoen 2015 voor bekeken houden, was zowat de enige oplossing voor co-piloot Simon Stenborg.