KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het lijkt er op dat ,met het seizoenseinde in zicht, het steeds beter gaat in het wereldje van de mondiale zijspancross. Rum vijfenveertig aangemelde teams voor de Grand Prix in Rudersberg komend weekend ,en ook voor de Sidecarcross of Nations in Kramolin, de week erna, hebben zich vijftien landenteams aangemeld. Vijftien maal drie sidecars per land , dat zijn eveneens vijfenveertig bemanningen in totaal. Full house dus ! De SMX of Nations werden de afgelopen drie jaar allerminst een succes voor onze landgenoten, die telkens helemaal in de achterhoede eindigden. Gelukkig heeft elk nadeel ook een voordeel, en aldus kan het dit jaar enkel maar beter gaan voor team Belgium, dat wordt gevormd door M. Vanluchene – R. Bax , D. Sanders – L. Rostingt en J. Van Daele – S. De Schacht. Bij de Quads worden onze nationale kleuren verdedigd door Randy Naveaux, kersvers Dutch Master of Quads Jan Vlaeymans ,en Kjell Op de Beeck.
Ons Belgisch sidecarteam of Nations werd tijdenns de Grand Prix van Kaplice onlangs,officieel voorgesteld ,samen met teammanager Wim Verbrugghe.
Ook de gekende Belgische team spirit komt straks op de SMX of Nations in Kramolin, weer tot leven,met zowel op vrijdag- als op zaterdagavod opnieuw een heuse Bourgondishe Belgische avond Inschrijven voor dit niet te missen Belgisch motorsportfeestje ka n via Dominique Lefebre (0495 20 78 00) of via Michel Vanhauwe (0476 88 75 28) ,voor de luttele prijs van negenendertig euro voor de beide avonden, of vijfentwintig euro voor wie enkel op zaterdagavond deelneemt
De foto’s van ons Belgische team,bij de gele knop ‘Lees meer’.
(Van links naar rechts : team manager W. Verbrugghe , Steve De Schacht en Jason Van Daele , Marvin Vanluchene en Robbie Bax, Davy Sanders en Luc Rostingt , manager Dominique Lefebre.)
Onze landgenoot Marvin Vanluchene liet zich in de herneming niet meer aftroeven bij de start, en dook als eerste het gat in, gevolgd door Justin Keuben, Koen Hermans, Gert van Werven, Lukas Cerny, Gert Gordejev en Etienne Bax,die na één ronde al was door gestoten naar plek vier. Justin Keuben dook na één ronde al de pits in, samen met Davy Sanders. Beiden kenden problemen met de achterrem. Eveneens problemen in ronde één, vlak na de start voor o.a. Tanel Reesna, Adrian Peter, Iljen Kops en Thom van de Lagemaat die betrokken waren bij een gigantische opstopping. Vooraan muisden Vanluchene-Bax en Hermans-Musset er ondertussen gezamenlijk vanonder. Van Werven-vd Bogaart zaten goed op plek drie, maar zagen na enkele ronden al Bax-Cermak in de achteruitkijkspiegel. Halfkoers namen Bax & Cermak dan ook plek drie over, terwijl vooraan Koen Hermans de leidersplaats had overgenomen van Marvin Vanluchene, na een klein stuurfoutje.
Het leek erop alsof Vanluchene-Bax de kopstart namen,maar in de afzink na de eerste scherpe linkse bocht wisten Bax & Cermak hun splinternieuwe bolide er toch nog net voor te gooien om als eerste de Boheemse heuvels op en af te stuiven. Bax-Cermak en Vanluchene-Bax rukten zich meteen los van een achtervolgend pelotonnetje dat bestond uit K. Varik, J. Keuben, K. Hermans , G. van Werven en Gert Gordejev. Tegen zoveel Hollands geweld was de zieke Varik niet opgewassen, en terwijl vooraan Etienne Bax en Marvin Vanluchene steeds verder weg reden schoven Keuben-Rietman en Hermans-Musset door naar drie en vier. Van Werven-vd Bogaart lagen algauw vijfde, WK-leiders Varik-Kunnas weg gezakt naar zes, kregen achter zich Gordejev-Stupelis die verder onheil konden voorkomen. In de start gingen de Fransen Prunier en Devoldere er bij liggen. De broers Leferink en Sanders-Rostingt wisten nog net binnen de top tien de eerste ronde door te komen.
Bax-Cermak raakten vooraan weliswaar nooit verder dan een vijftal seconden weg van Vanluchene-Bax,maar dat betekende wel dat de Belg nooit in positie kwam om een aanval te lanceren op de koppositie, zodat plaatsen één en twee onveranderd bleven.
Stralend zomerweer, een héérlijk natuurlijk circuit in een prachtig decor, en vierendertig sidecars op de afspraak voor de voorlaatste Grand Prix van het jaar. Wat wil een mens nog meer . Beetje smal en moeilijk om in te halen hoorden we links en rechts. Etienne Bax en Koen Hermans die de kwalificatieheats wonnen vandaag, bewezen alvast het tegendeel. In groep A namen L. Cerny en B.. Chopin slim buitenom de kopstart, op de hielen gevolgd door Keuben-Rietman,Hermans-Musset , Varik-Kunnas en Heinzer-Betschart. Thuisrijder Cerny hield het bijna vier ronden vol vooraan, maar toen werd de druk té hoog; Eerst wisten Keuben-Rietman de koppositie over te nemen, even later stelden Hermans-Musset orde op zaken, en bouwden nog een voorsprong op van twaalf seconden op WK-leiders Varik-Kunnnas die uiteindelijk nog net voor de van ver terug gekeerde Van Werven-vd Bogaart finishten. Keuben-Rietman (vierde) en Heinzer-Betschart (vijfde) volgden op luttele seconden. Daarna was het even wachten op kopstarters Cerny-Chopin,die als zesde binnen liepen.
Nog eventjes om op te frissen : E. Bax-O. Cermak winnen de tweede manche van de vorige Grand Prix (Estland,3 juli jl.) en sluiten de dag af als WK-leiders met twee punten voorsprong op de winnaars van de dag Kert Varik en Lari Kunnnas. Echter, tijdens de jury-meeting na afloop krijgt de WK-leider een straf van tien posities opgelegd wegens onvoldoende snelheid minderen bij de gele en medische vlag-situatie bij de crash van B. Wilkinson en M. Heinzer. Niet akkoord pleit Etienne Bax,die beroep aantekent tegen de beslissing, zijn gelijk aan de hand van videobeelden probeert aan te tonen,maar uiteindelijk wordt het beroep van de regerend wereldkampioen afgewezen en blijft alles zoals het is : De voorsprong van twee punten is veranderd in een achterstand van zestien punten tegenover de nieuwe leiders in de WK-tussenstand Kert Varik en Lari Kunnnas. Met nog vier Grand Prix-manches te gaan geen onoverkomelijke kloof. Bax en Cermak verkeren in de vorm van hun leven en hebben komend weekend in Kaplice alvast het thuisvoordeel van co-piloot Ondrej Cermak aan hun zijde. Maar . . . er mag absoluut niks meer verkeerd lopen in de twee nog resterende wedstrijden. Dat geldt trouwens evenzeer voor de huidige leiders K. Varik & L. Kunnas die zich eveneens geen enkele misstap kunnen veroorloven. Spanning troef dus komend weekend in Kaplice ,en ù kunt het thuis opnieuw live vanop de eerste rij mee maken. Zowel de zaterdagse kwalificaties als de zondagse wedstrijden (EK Quads én WK sidecars) worden op professionnele wijze gefilmd en live gestreamd voor de luttele prijs van amper vijftien euro. Alle info via www.fimsidecarcross.com , of via de gele knop ‘Extra’.
Er valt in deze barre tijden voor de motor - & zijspancross uiteraard ook nog steeds flink wat goed nieuws te noteren , en dat komt in dit geval van de Quads & Sidecarcross of Nations die het laatste weekend van september wordt verreden in het Tsjechische Kramolin. Veertien landen sturen elk drie sidecarteams naar de Tsjechische republiek, waar Nederland aantreedt als titelverdediger. Met het organiserend land Tsjechië, dat ook een B-team mag inzetten, telt hetinschrijfblad op die manier vijftien deelnemende ploegen, en daarmee is het startveld netjes volzet. De Belgische kleuren worden verdedigd door M. Vanluchene-R. Bax , D. Sanders-L. Rostingt en J. Vandaele-S. De Schacht Daarnaast vinden we nog drie extra Belgen op de deelnnemerslijst, als co-piloot in een buitenlands team : Niki Debruyne en Jarno Steegmans treden aan voor team Duitsland ,aan de zijde van resp. Adrian Peter en Tim Prümmer. Robbe de Veene zit in het team van titelverdediger Nederland en treedt aan aan de zijde van Koen Hermans.
In de Quads klasse hebben zich zeventien ploegen aangemeld,en zien we de terugkeer van team USA. De Belgische kleuren worden verdedigd door RandyNaveaux, Jan Vlaeymans en Kjell op de Beeck. De quads & sidecarcross of Nations zal overigens ook thuis rechtstreeks te volgen zijn via www.fimsidecarcross.;com
Het verandert op zich niks aan de WK kalender 2022. De Grand Prix voorzien op 3 en 4 september blijft op dezelfde datum. Ook het land,Tsjechië, blijft hetzelfde. Enkel de locatie verandert. Dalecin wordt Kaplice. Voor ons Belgen,is het eigenlijk een gunstiger locatie geworden ! Ruim tweehonderd kilometer ,heen en terug ,minder te rijden als voorzien naar Dalecin. Zo zie je maar, elke medaille heeft twee kanten . Promotor WC en FIMmaakten de kalenderwijziging vandaag bekend. Voor alle duidelijkheid ,Kaplice (CZ – 3 en 4 sept.) wordt de vijfde, en dus eerstvolgende Grand Prix. Daarna volgt enkel nog de finale in Rudersberg (D – 17 en 18sept.)
Bij de start van reeks twee vlogen Varik &Kunnas net iets te enthousiast de eerste bocht in en doken Bax-Cermak binnendoor de openstaande deur in naar de koppositie. De regerende wereldkampioen hield er in de openingsronden een verschroeiend tempo op na,nam feilloos alle dubbel – en triplejumps en had na drie ronden een achttal seconden voorsprong op Varik-Kunnas en Vanluchene-Bax die geen antwoord hadden op deze machtsgreep. De toestand stabiliseerde zich en de posities zaten muurvast. Halfkoers moest Vanluchene op plaats drie, de voor hem uit rijdende Kert Varik beetje per beetje laten gaan. Koplopers Bax-Cermak zagen in de tweede koershelft Varik-Kunnas voorzichtig dichterbij komen,doch de Est en de Fin kregen het gat met de leiders nooit gedicht.
Bax-Cermak wonnen met tien seconden voorsprong op Varik &Kunnas. Nog es tien tellen later bolden Vanluchene-Bax over de meet.
De temperatuur was gelukkig opnieuw menselijk vandaag in Lange en een nachtelijk regenbuitje had ervoor gezorgd dat het perfect onderhouden circuit er weer in prima conditie bij lag. Keuben-Beleckas (pols gebroken) en Julian Veldman (sleutelbeen gebroken en klaplong) waren er vandaag niet meer bij. Gelukkig waren co-piloten R. Lebreton en N. Musset ondertussen, na een ommetje langs Boedapest, in Lange gearriveerd en kregen zij van de FIM, na een extra jury zitting, de uitzonderlijke gunstmaatregel van de ‘force majeure’ toegekend. Willemsen-Lebreton en Hermans-Musset reden de warm-up op zondagochtend en mochten alsnog - weliswaar als laatsten – mee aanschuiven aan het starthek.
Dit was voor Koen Hermans geen onoverkomelijk probleem want hij kwam als vijfde de eerste bocht uit,na koplopers Bax-Cermak, Vanluchene-Bax, Varik-Kunnas en Heinzer-Betschart. Ook Van Werven, Willemsen en Wijers zaten goed mee voorin.
Met slechts negentien teams aan de start – waarschijnlijk komen er morgen nog twee bij – werden de kwalificaties verreden in twee reeksen van respectievelijk tien en negen rijders. De baan was perfect geprepareerd en de omstandigheden waren zomers. Bax-Cermak namen het eerste pelotonnetje van negen rijders in groep A op sleeptouw, en daarmee was de wedstrijd eigenlijk al gereden. Veldman-Janssens kwamen dwars te staan op één van de vele jumps, en kwamen bij de landing ten val. Ook Vanluchene-Bax die volgden in het wiel kwamen tot stilstand. Julian Veldman kon , wegens een pijnlijke schouder, de race niet meer verder zetten, en diende verzorgd te worden door de medische diensten. Vanluchene-Bax hervatten de race als negende en knokten zich tegen halfkoers terug naar plek twee. De derde plek ging naar de jonge Brit Dan Foden. Spannend was het tot op de finish omtrent plek vier, waar Wijers-vd Putten alles uit de kast moesten halen om vd Lagemaat-de Veene en de Zwitsers Heinzer-Betschart voor te blijven. Peter-Debruyne volgden op respectabele afstand op plek zeven. De Van der Veldt broers werden achtste.
Eenzelfde scenario kregen we in goep B,waarin locals Varik-Kunnas de kopstart pakten.