KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Komend weekend vindt in het schitterende Italiaanse Cingoli de Quads & Sidecarcross of Nations plaats. Zowel Nederland als België vaardigen in elke categorie een team af. De kwalificaties op zaterdag en de races op zondag zijn thuis live te volgen via www.fimsidecarcross.com , de website van WK zijspancross promotor WSC. Een weekend pass kost twintig euro , maar wie zich registreert voor vrijdag 6 oktober, krijgt zaterdag en zondag toegang tot de live-uitzendingen voor slechts vijftien euro..
Overmand door de zenuwen en de stress wist onze onvolprezen Braïn er op zondag toch nog in te slagen om de juiste afstellingen en knopjes te vinden van zijn fototoestel ,om de zegetocht naar de wereldtitel zijspancross 2023 van zijn fietstrainingsmaatje Marvin Vanluchene op pellicule vast te leggen. Na een zware en zwoele feestnacht in het zuidfranse Castelnau de Levis werden vanochtend alle opnames gedigitaliseerd en zijn thans te bekijken bij de gele knop 'Lees Meer'. Met WK-debutant Jarno Steegmans,als co-piloot bij Tim Prümmer op plek acht, en Davy Sanders op plek negen, hebben we finaal drie Belgen binnen de mondiale top tien in dit wereldkampioenschap. Not too bad voor een landje als België, waarin de zijspancross het de laatste jaren hard te verduren krijgt.
De laatste race van het seizoen 2023 begon op dezelfde wijze als voor de pauze : Denieuwe wereldkampioenen, volledig getooid in de regenboogkleuren vertrokken op kop met Bax-Cermak aan hun achterwiel. In de eerste ronde al viel Etienne Bax stil (dodemansknop uit het contact) en kon pas als twintigste zijn wedstrijd hervatten. Vanluchene-Musset hadden na twee ronden al tien seconden voorsprong op het peloton en reden gecontroleerd naar de dubbelzege, als afsluiter van hun uitermate succesvolle WK seizoen 2023. De strijd om plek twee werd een spannende bedoening met aanvankelijk Prümmer-Steegmans in de frontlinie, die Heinzer-Betschart en Sanders-Rostingt (in een onderling duel verwikkeldom plek zeven in de WK-eindstand) vooraf gingen .
De zenuwen stonden strak gespannen voor de eerste manche van deze beslissende dag in het WK zjspancross 2023. Vanluchene-Musset hadden pole-position, kozen binnenkant starthek en pakten de holeshot voor Bax-Cermak, waardoor we meteen de twee titelkandidaten vooraan kregen, die zich meteen afzonderden van de rest. Het duel duurde echter niet lang want al na drie ronden geraakte de regerende wereldkampioen de steile helling niet meer op wegens een kapotte koppeling. Vanaf dan konden Vanluchene en Musset op safe – hoewel een kwalijke landing in een modderige strook wegens het overenthousiaste sproeiwerk nog heel even roet in het eten dreigde te gooien – naar de overwinning én naar de wereldtitel rijden. De tweede plek ging naar de jonge Letse Lielbardis broers die zich de ziel uit het lijf reden om de al even sterk rijdende Franse Prunier-broers op afstand te houden. De Franse broers werden derde.
De MCLB competitie zit er reeds op voor dit jaar,maar onze onvermoeibare Brain doet er dit weekend nog een schepje bovenop en reisde halsoverkop naar het zuidfranse Castelnau de Levis om er de WK-finale op de gevoelige plaat vast te leggen. Bijna duizend foto's stonden er gisteravond op zijn rolletje, zodat ie na het avondeten, de ganse nacht lekker bezig was met selecteren ,wikken en wegen, herselecteren , tot uiteindelijk vanochtend de zon opkwam en Brain zijn collectie had terug gebracht naar een goeie zeventig stuks. Deze zijn nu te bewonderen bij onze gele knop 'Lees meer'.
Het lijkt wel hoogzomer in Castelnau de Levis waar de thermometer moeiteloos de dertig graden haalt. Eenendertig teams meldden zich vanochtend aan voor de eerste vrije trainingen,waarvan er tijdens de vrije trainingen al tweeaf vielen wegens blessures. De eerste kwalificatierace werd een kolfje naar de hand van onze landgenoten, hoewel dat er aanvankelijk niet naar uit zag. Dan Foden, en zijn van Rudersberg gerecupereerde bijrijder Ryan Humphrey pakten de kopstart,maar werden algauw op de huid gezeten door Prümmer-Steegmans, Hermans-vd Bogaart, Vanluchene-Musset en Sanders-Rostingt. In de derde ronde verslikte Tim Prümmer zich bij zijn inhaalpoging op de koppositie en viel terug naar plek tien. Even later nam Koen Hermans de leiding over ,maar ook hem was het succes niet gegund. De kersverse Nederlandse kampioen viel alras uit met motorische problemen, en werd achteraf nog gediskwalificeerd , waarna koploper Dan Foden wel vleugels leek te krijgen. Maar dat was buiten de Belgen gerekend !
2023. Eindelijk terug een ‘normaal’ WK in de zijspancrosssport , die het in 2020 –Covid 19, weet je wel – zonder wereldkampioenschap moest doen, en in de twee daaropvolgende jaren telkens een mini-WK kreeg voorgeschoteld.
Dit jaar was het opnieuw een ‘écht’ wereldkampioenschap ! Veertien Grand Prix. Iedereen die van ver of nabij iets te maken heeft met de sport , sméékte er om. Verplaatsingen naar o.a. Spanje, Portugal, Noord Ierland, Engeland, Estland. Wie wereldkampioen wou – of wil - worden , zou stevig in zijn schoenen moeten staan. Op de vooravond van de ultieme finale van het WK 2023 zijn er nog twee overlevenden in de strijd om de wereldtitel : Een Belg met een Franse co-piloot, en een Nederlander met een Tsjechische co-piloot.
Afgelopen zondag werd in het Duitse Rudersberg,tijdens de pauze van de Grand Prix op zondagmiddag, het Belgische team voor de Sidecarcross of Nations die begin oktober wordt verreden,voorgesteld.
Het Belgische team bestaat uit Peter en Jarno Steegmans, Davy Sanders en Luc Rostingt,en Marvin Vanluchene en Robbie Bax. Vanluchene kan namelijk geen beroep doen op zijn vaste co-piloot Nicolas Musset, aangezien die voor de Nations-wedstrijd de voorkeur geeft aan zijn eigen Franse team, alwaar hij Guenady Auvray zal co-piloteren.
Op de foto, van links naar rechts : Team manager Michel Vanhauwe, rijders Luc Rostingt – Davy Sanders , Marvin Vanluchene -Robbie Bax en Jarno Steegmans – Peter Steegmans. Uiterst rechts team manager Wim Verbrugghe.
Regerend wereldkampioen Etienne Bax kwam als Nederlands titelverdediger tijdens de Nations, alvast de Belgische ploeg een hart onder de riem steken, zoals u op de foto kunt merken.
Om klokslag vier uur viel het starthek voor de tweede en beslissende manche van deze zonovergoten Grand Prix.. Hermans-vdBogaart doken als eersten het gat in, maar. . . Vanluchene-Musset kwamen er als eersten terug uit. Met Koen Hermans op twee en Etienne Bax op drie zaten de drie tenoren van dit wereldkampioenschap meteen voorin, en zonderden zich ook meteen af van de rest van het peloton dat aanvankelijk werd aangevoerd door Justin Keuben, Brett Wilkinson,de broers Prunier en Tim Prümmer. Laatst genoemde viel al na twee ronden uit wegens een afgebroken achtertandwiel. Vooraan werd de kopgroep gereduceerd tot twee,toen Koen Hermans in de vijfde ronde een pirouette maakte en de aansluiting vooraan verloor. Vanluchene-Musset wisten tot halfkoers de leiding te behouden,maar toen vonden Bax-Cermak het gaatje om door te stoten naar de koppositie en die daarna niet meer af te staan. Vanluchene & Musset drongen daarna niet meer aan en konden zich goed vinden in hun tweede plek, waarmee ze finaal slechts één WK-puntje moesten inleveren ten opzichte van hun rechtstreekse titelrivalen Bax-Cermak.
Ook vandaag scheen de zon ongenadig en lag het circuit er beenhard bij toen de dertig bemanningen om kwart over één op pad gingen. Geen Dan Foden aan de start,wiens co-piloot Ryan Humphrey gisteren iets te diep uit zijn krachtenarsenaal had geput ,en vandaag forfait diende te geven. Anderzijds lijken de blessures bij de gisteren gecrashte L. Foyle en D. Phelps relatief mee te vallen zodat beiden vandaag al het ziekenhuis kunnen verlaten. De Franse co-piloot Bastien Chopin liep gisteren een dubbele polsbreuk op.
Snelstarters Prümmer-Steegmans deden hun naam opnieuw alle eer aan en pakten de holeshot, voor Vanluchene-Musset, Hermans-van den Bogaart,Keuben-Lebreton en Wilkinson-Millard.