KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De tweede manche kende een ongeveer gelijklopend verhaal als de dag ervoor. Opnieuw waren het Willemsen-Lebreton die als koplopers aan de race begonnen, maar in de eerste ronde nog plaats moesten ruimen voor Bax-Mussetdie opnieuw het hazenpad kozen. Tegen dat Hermans-Janssens op plek twee geraakten had koploper Etienne Bax reeds tien seconden voorsprong bijeen gefietst. Nog es tien seconden verder volgden Vanluchene-Bax die hun start hadden gemist. Sanders-Rostingt die als vierde aan de race waren begonnen vielen in de tweede ronde al uit met een vastgelopen motorblok. Terwijl vooraan de situatie rondenlang ongewijzigd bleef,rukten Veldman-Cermak op van plek negen naar vier. Bax-Musset zagen Hermans-Janssens in de slotronden nog flink dichterbij komen,maar wisten het hoofd koel te houden en de volle buit te pakken. Voor Vanluchene-Bax zat het venijn ‘m in de staart.
Dertig teams verschenen in zonnige omstandigheden op het appèl in Kramolin , wat betekende dat twee groepen van vijftien ’s middags hun tijdstraining reden om de startvolgorde te bepalen.Vanluchene-Bax pakten de pole-position,op de hielen gevolgd dooreen horde snelle Nederlanders. Ook onze andere Belgen deden het uitstekend. Zowel Sanders-Rostingt als vader en zoon Steegmansmochten hun plaatsje kiezen op de eerste rij. Van der Schraelen-Mans werden negentiende, en stonden op rij twee. Bij de start waren Bax-Musset het best bij de pinken, voor Willemsen-Lebreton, Vanluchene-Bax, Veldman-Cermak en Hermans-Janssens. Ook Steegmans (negende) , Sander (tiende) en van der Schraelen (vijftiende ) hadden hun start niet gemist. In de eerste ronde al konden Vanluchene-Bax door stoten naar twee,en gingen samen met koplopers Bax-Musset op pad.

Als het werkelijk zo is dat anno 2021 het weer de doorlaggevende factor is of er al of niet naar de motorcross wordt gegaan, dan mogen de organisatoren voor komend weekend alvast op beide oren slapen. VMCF is toe aan de sluitingsprijs,op het gekende circuit aan de Marie Curielaan in Lommel. VLM gaat aan de slag in Sint Huibrechtslille .GPS adres : Peerderbaan, 3910 Sint-Huibrechts-Lille. MCLB trekt nog es naar Oostrozebeke, waar in augustus een heus zijspancrossfestival plaats vond. Dit keer zijn er op zaterdag als blikvanger wedstrijden voor solo ex-MCLB piloten,op zondag wordt het normale MCLB-programma afgewerkt. Voor alle categorieën,ook de sidecars, staat de titel van kampioen van West-vlaanderen op het spel. MC De Verre Ginstecrossers staan er opnieuw in voor de organisatie. Het circuit moet bereikt worden via de Steenovenstraat ,8760 Meulebeke.
In het Tsjechische Kramolin (een dorpje vlakbij Nepomuk, tussen Plzen en Pisek ) wordt de voorlaatste Grand Prix van het seizoen verreden. Onze landgenoot Marvin Vanluchene en zijn passagier Robbie Bax zijn nog steeds de fiere leiders in dit superspannende WK , en worden van kortbij gevolgd door de Nederlandse equipes van Julian Veldman en Etienne Bax, met de Est Kert Varik , en een andere Nederlander Koen Hermans als scherprechter .
Het deed een beeje vreemd,twee weken terug in Estland, waar er nog slechts één Belgische rijder aan de start verscheen. Dàt was lang geleden. Gelukkig, voor de WK-race in Tsjechië komend weekend ziet het er weer beter uit : Vier Belgische rijders reizen af naar het Boheemse dorpje Kramolin, vlakbij Nepomuk. Uiteraard onze WK-leider Marvin Vanluchene die er op het snel lopende circuit opnieuw in zijn eentje moet optornen tegen een hongerige Nederlandse armada van zijspancrossers. Julian Veldman, tweede in de WK-stand wil met zijn Tsjechische thuisrijdende co-piloot Ondrej Cermak een slag slaan in Kramolin ! Etienne Bax,die in Estland op zondag de twee manches won, wil net als Vanluchene en Veldman ook opnieuw wereldkampioen worden. Bovendien verkeren de Nederlanders, na hun zege in de SMX of Nations vorige week,in de winning mood ! Maar dat zijn niet de enige twee waar Vanluchene-Bax moeten tegen opboksen !
Voor onze Belgische zijspancrosser Davy Sanders eindigde de sidecarcross of Nations zondagavond in het Franse Dardon Gueugnon in mineur. Co-piloot J Badaire, bezig aan zijn laatste seizoen als co-piloot, was gebrand op een podiumplaats in deze SMX of Nations voor zijn eigen Franse publiek. Aan die droom kwam echter abrupt een einde, toen team België de derde manche niet meer aan de start verscheen. Dàt was voor de joviale Johny Badaire een enorme opdoffer. Het lag de erg ontgoochelde Fransman zo zwaar op de maag , dat hij dezelfde avond nog besliste om met onmiddellijke ingang te stoppen met de zijspancross, en het seizoen niet meer af te maken Wat voor rijder Davy Sanders als consequentie had dat hij eensklaps zonder co-piloot kwam te zitten voor de twee nog resterende Grand Prix.
De regen was tegen half vijf eindelijk bedaard, en tegen dat de sidecars een vijftal minuten bezig waren,hield de zondvloed eindelijk op. De start verliep voor team Nederland met een dubbel gevoel : Bax-Janssens vertrokken als een pijl uit een boog en lieten meteen de rest van het peloton in de steek.Ondanks een sputterende motor in de slotfase van de race,kwam de zege voor E. Bax nooit in het gedrang. Hun collega’s Keuben-Debruyne vielen met een onwillige motor stil aan het starthek,en konden pas met een ronde achterstand aan hun race beginnen. Aan Etienne Bax was geen zalf te smeren, en samen met zijn Belgische invaller Glenn Janssens won hij dan ook de heat met grote overmacht. De Zwitserse hardrijder Marco Heinzer herhaalde zijn knalprestatie van de vorige heat en werd opnieuw tweede. De Franse A-ploeg rijders Hamard-Tourbier verrasten met een derde plek. De Tsjechen,die na een eerdere diskwalificatie van de broers Boukal,en hun derde man J.Polivka die zich te laat aanmeldde voor de start, kansloos waren voor een eindresultaat, hadden nog slechts één rijder beschikbaar voor deze slotmanche. Cerny-Chopin streden desondanks met de moed der wanhoop verder, en sleepten nog een vierde plaats uit de modder.
Terwijl het water nog steeds met bakken uit de lucht kwam , ging de tweede manche van start. In erbarmelijke omstandigheden kregen we,net als in reeks één, een verrassende leider : De Zwitsers Heinzer-Betschart wisten met hun links zijspan blijkbaar goed de juiste sporen te vinden en hielden het vier ronden vol vooraan,tot de druk van Veldman-Cermak té groot werd,en de jonge Nederlander met één verre en hoge sprong over het hoofd van de Zwitsers heen naar de koppositie vloog. Veldman nam algauw tien seconden voorsprong,consolideerde daarna en won overtuigend. Marco Heinzer liet voor Zwitserland een belangrijke tweede plaats optekenen. Daarachter woedde een hevig duel om plaats drie,tussen Nederland en België : Keuben-Debruyne verdedigden met hand en tand hun positie, maar Van Daele-Smeuninx beten zich , van kop tot teen onder de modder ,vast aan het achterwiel van de Nederlander en konden na een kwartier de derde plek overnemen.
Na een prachtige dag gisteren,en een bijzonder mooie rijdersvoorstelling op zaterdagavond, was het vandaag totaal andere koek. Net op het moment dat de rijders zich opstelden aan het starthek ,gingen de hemelsluizen volledig open boven Dardon-Gueugnon. Het was meteen een voorbode van watzou uitmonden in een turbulente race. Verrassend was alvast de kopstart van de Italianen Pozzi-Ravera, die de eerste hindernissen als leiders tegemoet gingen, gevolgd door de Fransen Chanteloup-Musset. Bax-Janssens en Veldman-Cermak zorgden ervoor dat Nederland op drie en vier meteen goed in de race zat. Vanluchene-Bax vertrokken als vijfde, Sanders-Badaire lagen aanvankelijk zevende,achter deTsjech Lukas Cerny.
De Italianen hielden vooraan goed stand,en voerden in de derde ronde nog steeds het veld aan.
Doordat wegens alle corona-perikelen, en na het in extremis onderweg afhaken van team Litouwen (autopech in Polen) , uiteindelijk nog slechts zeven teams overbleven in deze sidecarcross of Nations light-versie 2021 , werd beslist om de zaterdagse kwalificaties te laten verrijden in de vorm van een tijdstraining waarin alle eenentwintig zijspanrijders tesamen veertig minuten de tijd kregen om een snelle ronde te laten noteren. De twee snelste rondes per land telden mee. Aangezien morgen bij elke wedstrijd telkens twee startrijen – of rijtjes - van zeven sidecars zullen worden gevormd, maakt de volgorde der startposities in feite niet zo heel veel uit. Vanluchene-Bax konden pas na twintig minuten aan de klus beginnen wegens een weerbarstige motor.

Na een jaar onderbreking,is hij er terug : De Quads & Sidecarcross of Nations. Dit keer in het Franse Dardon-Gueugnon,vlakbij het stadje Gueugnon,op het circuit Sainte Radegonde. Een prachtig typisch Frans valleicircuit, dat voor de toeschouwers bijna volledig overzichtelijk is. Onze Belgische equipe blikt met gemengde gevoelens terug op de twee laatste edities van deze internationale topcompetitie. Zowel in het Deense Slagelse als in het Duitse Schwedt slaagden de Belgen er door onnoemelijke pech, niet in om de vijf nodige resultaten te laten noteren, en eindigden telkens helemaal achteraan. Dit keer is team België vastbesloten om het beter te doen ! De mannen die daar moeten voor zorgen zijn nationaal kampioen J. Van Daele – T. Smeuninx, WK-lijstaanvoerders M. Vanluchene-R. Bax en D. Sanders – J. Badaire. Bij de quads worden de Belgische kleuren verdedigd door Jan Vlaeymans, Birger Vanpoucke en Randy Naveaux.
Het wordt dit jaar weliswaar geen Quads & Sidecarcross of Nations zoals we gewoon zijn. Door de nog steeds geldende Covid-restricties blijven overzeese landen weg. Geen USA , Argentinië, Engeland, Ierland of Australië aan de start dus dit jaar. Dit was ook vorige week al het geval bij grote broer, de Motorcross des Nations in het Italiaanse Mantova.
Voor de titelaspiraties bij de sidecars, verandert dit echter weinig of niks. Nederland is eens te meer torenhoog, én enige favoriet.