KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Ook op zondag onderzocht onze fotograaf Braïn opnieuw elk hoekje en kantje van het circuit in Kramolin. Door de lens van zijn onverwoestbare Nikon wist hij opnieuw alles haarscherp vast te leggen. Hoe Hermans en van den Bogaart er bijvoorbeeld in beide manches – ondanks geen perfecte starts en wat oponthoud onderweg - met kop en schouders bovenuit staken. Hoe de broers Prunier en wereldkampioenen Vanluchene-Musset al meteen op achtervolgen aangewezen zijn. Hoe de Lielbardis broers al meteen nog méér op achtervolgen aangewezen zijn. Hoe Prümmer-Steegmans, vooral in de eerste reeks , hun woordje kwamen meespreken met de vier titelkandidaten. Hoe in reeks twee Benjamin Weiss en Patrick Schneider - compleet out of the blue – de vier titelkandidaten de maximumscore afhandig maakten en de race van start tot finish aanvoerden. Het was overigens eenendertig (!) jaar geleden – 1994 , Karl Fussenegger & Josef Meusburger - dat een Oostenrijks team er nog es in slaagde om een Grand Prix manche te winnen. De vreugde uitbarsting na afloop was dan ook navenant. Extra fotogalerij, by Braïn , bij de gele knop ‘Lees meer’.
Na de pauze waren de Oostenrijkers Weiss-Schneider de verrassende kopstarters van dienst , met Prümmer, Prunier, Vanluchene en Wilkinson als dichtste achtervolgers. Winnaars van heat één, Hermans-van den Bogaart kwamen pas rond plek tien uit het startgewoel. Met Lielbardis was het nog erger gesteld : In het geharrewar in de eerste bocht werd zijn achterste remschijf geruïneerd en moesten de Letse boys verder zonder achterrem. Vanluchene en Musset stootten in twee ronden door naar plek twee, en begonnen meteen te knagen aan de zes seconden achterstand die Benny Weiss reeds bijeen had gefietst. Dàt ging aanvankelijk vrij moeizaam, maar na een goeie tien minuten had de regerende wereldkampioen het gat zo goed als volledig gedicht. Ondertussen waren Hermans en van den Bogaart opgerukt naar plek vier , nà Prümmer-Steegmans, maar toen sloeg een steen de stekker van de noodstop uit het contact, waardoor ze terug twee plaatsen verloren.
Ietsje voor één uur stelden de vier topfavorieten voor de wereldtitel 2025 zich netjes naast mekaar op aan het starthek. Vanluchene die de pole-position had ging langs de binnenkant staan, en kreeg respectievelijk Hermans , Lielbardis en Prunier naast zich. De vier heren en hun respectievelijke bakkenisten werden echter een neus gezet door Tim Prümmer en Jarno Steegmans , die als eersten aan de wedstrijd begonnen. Hermans-vd Bogaart, de broederparen Leferink en Prunier en Sanders-Vincent volgden in het spoor. Vanluchene-Musset lagen op plek zes, de Lielbardis-bros op negen, net voor D. Willemsen & M. Gabor. Van Daele-vd Putten die bij de start ietsje te ver naar buiten door schoven, kwamen in de eerste ronde heel even ten val, en konden pas als negentiende hun weg vervolgen.
Vooraan stelden Hermans & van den Bogaart in de derde ronde orde op zaken, en maakten hun titelambities kenbaar. Het Hollandse duo verdrong Prümmer van de koppositie, en reed vanaf dan een eenzame race die winnend werd afgesloten. De Franse Prunier-broers namen halfkoers de tweede plek over, maar koploper Koen Hermans was toen al uit het zicht verdwenen.
Ook onze man in het veld met het roze hoedje is van de partij in Kramolin. Op en af de Boheemse bergen , tien keer op een dag, bepakt met fototoestellen en lenzen , het is een fluitje van een cent voor Braïn. Zijn prachtige foto's van de kwalificaties zijn te bewonderen bij de gele knop 'Lees meer'.
Na de verzopen editie van vorig jaar in Kramolin, toen er op zaterdag zelfs helemaal niét werd gereden – scheen de zon nu volop boven het prachtige Boheemse natuurschoon.
Achtendertig equipes hadden zich aangemeld voor deze WK-opener , zodat er op zaterdag alvast moest geknokt worden om een startplekje voor deze Grand Prix af te dwingen.
In kwalificatiegroep A waren het de broers Prunier die de kopstart pakten, voor de linkse bakken van Brett Wilkinson en Jake Brown, en de eveneens goed gestarte Davy Sanders. Na een paar bochten kwam Prunier echter al tot stilstand, waarbij ook onze landgenoot Sanders een vijftal plaatsen verloor. Wilkinson & Millard schoven door naar de kop, wereldkampioen Vanluchene – bij wie er vandaag meer gesleuteld dan geraced werd – kwamen pas rond de zesde plek uit het startgewoel. Na de lange snelle afdaling en de beneden-sectie, waren het tot ieders verbazing toch Vanluchene & Musset die als eersten weer naar boven klauterden , en in de daarop volgende rondes een kleine voorsprong bijeen fietsten die ze daarna niet meer afstonden, en tenslotte juichend als winnaars de finish overschreden. Iets voor halfkoers namen de Franse Prunier-broers plek twee over van Wilkinson, maar het kloofje van vijf seconden op koploper Vanluchene dicht rijden, dat lukte niet.
Komend weekend gaat in Tsjechië het WK 2025 van start. De onlangs gepubliceerde startlijst onderging reeds flink wat wijzigingen, en vooral in Belgische hoek vielen er de afgelopen weken flink wat klappen. Zowat de helft van de aangemelde Belgische deelnemers zullen er niet bij zijn straks in Kramolin !
Robbe de Veene, één van Belgisch’ toptalenten als co-piloot in de zijspancross, liep drie weken geleden in een Franse kampioenschapswedstrijd bij een onschuldige valpartij , inwendige verwondingen op die bij nader inzicht erger bleken als eerst verwacht. De Veene werd de zondagnacht nog in Frankrijk geopereerd aan een gescheurde nier, verbleef daarna nog tien dagen in het ziekenhuis terplaatse, en is ondertussen thuis aan het revalideren. Zijn vaste rijder Thom van de Lagemaat doet in Kramolin een beroep op de Duitse kampioen van 2024 Justin Blume als bijrijder.
Ook Niki Debruyne, co-piloot bij noorderbuur Sven Wisselink zal er niet bij zijn in Kramolin. Debruyne kampt met een knieblessure, opgelopen tijdens een ONK-wedstrijd, en moet aldus de eerste WK-wedstrijden vanaf de zijlijn aanschouwen.
Ook geen Kim de Cock en Stijn de Vylder straks in Tsjechië
Het wereldkampioenschap zijspancross 2025 wordt niet meteen het langste uit de vijfenveertigjarige geschiedenis van dit WK . Met slechts negen wedstrijden is er weinig of geen ruimte voor misstappen. Wie wereldkampioen wil worden zal dus negen weekends bij de pinken moeten zijn. Het is overigens niet de eerste keer dat het WK slechts negen races telt. Halverwege de jaren negentig waren WK-seizoenen van tien wedstrijden geen rariteit en in 1995 (Führer-Käser behaalden toen hun derde wereldtitel) telde het WK , net als dit jaar, ook slechts negen wedstrijden. Niets nieuws onder de zon dus.
Een korter seizoen betekent ook een budgetvriendelijker seizoen, en dat is dan de positieve kant van het verhaal . Misschien wordt minder wedstrijden op die manier wel synoniem voor een opnieuw stijgend aantal deelnemers in 2025 ?
Aan kandidaten voor de wereldtitel alvast geen gebrek . En het zou al héél gek moeten lopen als dat niemand uit de top vijf van vorig jaar zou worden !
Vandaag publiceerde promotor WSC de definitieve wedstrijdkalender voor het WK zijspancross 2025 . Dat de openingsrace , voorzien in Oss begin mei, definitief van de kalender verdwenen is, zal ondertussen niemand meer verbazen. Het WK-programma landt dus dit jaar op slechts negen races, waarvan de eerste wordt verreden op 11 mei in het Tsjechische Kramolin, en de finale terug keert naar het Duitse Rudersberg, op 21 september. Een week later, op 28 september wordt het seizoen afgesloten met de Sidecarcross of Nations in Heerde, in Nederland, dat overigens in 2025 voor het eerst sinds mensenheugenis géén Grand Prix zijspancross zal organiseren.
Het feit dat er in Oss dit jaar dus definitief niet om de WK-punten wordt gestreden , betekent overigens niet, dat er niet gezijspancrosst wordt op en rond de Witte Ruijshheuvel.
Op zaterdag 8 maart vindt de openingswedstrijd om het ONK zijspancross plaats in Oss, waarvoor zich nu al heel wat WK-toppers hebben aangemeld. Uiteraard komen we binnenkort uitgebreid terug op deze internationale zijspancrossrace, want in Oss zijn ze straks toe aan hun honderdste (!) race op het gekende circuit in Noord-Brabant.
En wie wil, kan er gerust een tweedaagse van maken, want op zondag 9 maart wordt er in Oss door de solo-rijders gestreden om de punten voor het kampioenschap in de diverse categorieën der nationalen.
Het Belgisch kampioenschap cyclocross is hét sportmoment van het tweede weekend van januari in ons land . Op de vooravond van dit BK kwam drievoudig wereldkampioen zijspancross Marvin Vanluchene zijn provinciegenoot Gianni Vermeersch nog een hart onder de riem steken alvorens hij afreisde naar Zolder waar de nationale titelstrijd dit jaar wordt verreden. Vermeersch - ploeggenoot van wielerwonder Mathieu Van der Poel - pakte in 2022 de allereerste wereldtitel in het gravelbiken en is momenteel regerend Belgisch kampioen in de gravel discipline. Wielrenner Vermeersch en motorcrosser Vanluchene haalden voor de gelegenheid hun BK en WK-truien en medailles nog es boven voor onze fotograaf , waarna zijspancrosser Vanluchene ,interim-cyclocrosser Vermeersch veel succes wenste voor komende zondag in Zolder. Niet dat Vermeersch meteen met grote ambities naar het Belgisch kampioenschap trekt ,maar als de kans zich voordoet zal de Klerkense Alpecin-rijder een goede uitslag zeker niet links laten liggen. De afgelopen weken wist Vermeersch overigens top tien plaatsen te oogsten in de internationale wedstrijden in Diegem en Koksijde. Daags na het BK vertrekt Vermeersch naar Spanje waar hij zich via wielerstages en deelname aan de Ronde van Valencia zal klaar stomen voor de voorjaarsklassiekers die er binnen een goeie twee maanden al aan komen.
Voor wereldkampioen zijspancross Vanluchene, is de revalidatie na zijn linker pink amputatie (gevolgen van een race ongeval eind september) nog niet volledig afgerond, en wordt er momenteel vooral gefocust op fiets & fitness-trainingen waarbij vooral wordt ingezet op terug zo veel mogelijk kracht bij kweken in de gehavende linkerhand. Een geluk bij een ongeluk voor Vanluchene is dat het WK 2025 pas van start gaat begin mei,en het ervaren koppel Vanluchene-Musset het zich aldus kan permitteren om de motortrainingen nog even te laten voor wat ze zijn.
Maar eerst even de blik op het BK cyclocross dus, komende zondag in Zolder, en op Gianni Vermeersch.. Het is weliswaar slechts op twee wielen in plaats van drie ,en er komt géén motor bij te pas , maar . . . de wedstrijd gaat wél door op en rond een heus motor racecircuit, én er komt , net als in de zijspancross , flink wat modder bij te pas.
Geen inspanning is wereldkampioen Marvin Vanluchene teveel om de zijspancross sport op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Donderdag en vrijdag werd Vanluchene door Sinterklaas himself aangezocht om ‘m te helpen bij zijn jaarlijkse rondgang . Zo kregen de kinderen in Oostrozebeke er plots twee beroemdheden voor de prijs van één op hun jaarlijkse sinterklaasfeest.
Daarna was het vliegensvlug inpakken geblazen want ’s anderendaags al moest onze drievoudig wereldkampioen sidecarcross acte de présence geven in Palma de Mallorca waar het jaarlijkse FIM-gala plaats vond. Op zaterdagochtend vond een kartwedstrijdje plaats met alle motorsport wereldkampioenen van het afgelopen jaar. In de namiddag vond vlakbij de zee in Palma, onder stralende zomerse temperaturen een handtekeningensessie plaats met alle wereldkampioenen, waarvoor zowat gans motorrijdend Mallorca, naar het Parc del Mar was afgezakt. ’s Avonds was het dan tijd voor het FIM-gala , waarop alle wereldkampioenen van het jaar 2024 hun officiële WK-medaille mochten in ontvangst nemen. Dat waren vanuit laaglandse zijde Kay de Wolf (MX 2) en Lotte van Drunen (MX Women) voor Nederland, en Marvin Vanluchene (zijspancross) voor België. KNMV-voorzitter Wim Mulder nam het diploma in ontvangst voor de zege van team Nederland in de Sidecarcross of Nations.
Co-piloot Glenn Janssens kon er wegens familiale omstandigheden niet bij zijn in Mallorca. Ook wereldkampioen MX-GP ,Jorge Prado was afwezig, wegens verplichtingen in Amerika.
Grootste blikvangers van de avond waren uiteraard Jorge Martin,die afgelopen jaar de wereldtitel veroverde in de snelheid MotoGP , en Toni Bou die voor de zesendertigste (!) keer wereldkampioen trial werd. Oké , in het trial kun je inderdaad jaarlijks twéé wereldtitels pakken , ééntje indoor en eentje outdoor ,en dan gaat de teller iets sneller. Maar toch. Toni Bou is een fenomeen, en met voorsprong de meest succesvolle motorsporter ooit. Bou vertelde bij de huldiging aan de presentator dat hij graag wil proberen om aan veertig wereldtitels te geraken. FIM-president Jorge Viegas voegde er al lachend aan toe , dat dit binnen twee jaar al mogelijk is , en dat Bou daarna van de FIM verplicht zal moeten stoppen met de motorsport.
Marvin Vanluchene,die in Palma de Mallorca al zijn derde gouden FIM-medaille mocht gaan ophalen ,werd na de huldiging ook persoonlijk gefeliciteerd door vijfvoudig wereldkampioen zijspancross Kristers Sergis ,zoals u in de fotoreportage ,bij onze gekende gele knop 'Lees Meer' kunt aanschouwen. Ook FMB-BMB voorzitter Christian Dejasse hield er aan om aanwezig te zijn bij de huldiging van onze Belgische wereldkampioen.