KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het was eigenlijk al voorzien voor twee jaar geleden, deze parade van vroegere WK zijspankampioenen ,toen men in september 2020 veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross (1980 – 2020) extra in de kijker wou plaatsen. Covid 19 besliste er toen anders over, en ook vorig jaar werd er om dezelfde reden opnieuw niet gecrosst in Rudersberg. Dit jaar was het wél raak, al probeerde het weer er dit keer nog een stokje voor te steken. Het initiatief om veertig jaar WK zijspancross in de kijker te plaatsen kreeg er afgelopen weekend trouwens nog een extra dimensie bij : De organiserende club MSC Wieslauftal bestaat dit jaar maar liefst zeventig jaar, en er werd afgelopen weekend voor de zestigste keer een motorcross wedstrijd georganiseerd Am Königsbronhof. Een driedubbel jubileum als het ware. Mona Bauer, gepokt en gemazeld in de zijspancross, had mee haar schouders onder dit initiatief gezet, en was er in geslaagd om heel wat WK-toppers naar Rudersberg te krijgen. De voorziene zaterdagse trainingen vielen in het water, en de voorstelling van de ‘old stars of sidecarcross’ , werd verplaatst naar zaterdagavond in de feesttent.
Een schot in de roos, zo zou achteraf blijken.
Het waren verrassend Brown-Chamberlain die de holeshot pakten in reeks twee,voor Bax-Cermak en Vanluchene-Bax, die in de derde ronde door stootten naar de koppositie, en Bax-Cermak meenamen aan hun achterwiel. Stu Brown, terug gezakt naar drie,viel een ronde later uit. Vooraan legden Marvin Vanluchene en Robbie Bax er duchtig de pees op en liepen algauw een goeie tien seconden weg van Etienne Bax ,die op plek tweeduidelijk eieren voor zijn geld koos. Iets voor halffkoers slaagde Kert Varik er in om zich op plek drie te nestelen, maar daar eindigde de hoop voor de sympathieke Est. Dichter bij Etienne Bax komen lukte niet. Integendeel. Varik raakte steeds verderop en werd in de slotminuten zelfs nog voorbij gestoken door een niet afgevende Veldman-Janssens die finaal derde werden. Varik-Kunnas liepen even later als vierde binnen. Tegen die tijd waren Etienne Bax en Ondrej Cermak al uitbundig aan het vieren dat zij de nieuwe wereldkampioenen waren. De Grand Prix zege voor Vanluchene-Bax dus, de wereldtitel voor Bax-Cermak.
De start van de eerste reeks werd met een kwartier uitgesteld,en achterin werd een moeilijk berijdbaar deel van het circuit afgesloten. De regen bleef uit en het werd uiteindelijk een race met een normaal wedstrijdverloop. Bax-Cermak pakten meteen de kopstart, en kregen Brett Wilkinson en Stuart Brown achter zich aan . Niet meteen de namen waar een Etienne Bax schrik voor moet hebben. Daarbovenop haakten diezelfde Wilkinson en Marvin Vanluchene in de eerste ronde nog even in mekaar wat tot gevolg had dat koplopers Bax-Cermak na ammper drie ronden al vijftien seconden voorlagen op Vanluchene-Bax,die hadden afgerekend met Brown-Chamberlain. Ondertussen moesten Varik-Kunnas op plek vier hemel en aarde verzetten om Van Werven-vd Bogaart voor te blijven.
Een regenachtige dag en een spekgladde omloop wachten de rijders deze namiddag op in Rudersberg ; Met eenenveertig teams was het weer lekker ouderwets druk , en diende er hard gereden te worden om bij de dertig uitverkorenen te geraken. Net voor de start in groep A gingen de hemelsluizen open boven Rudersberg en veranderde de omloop in een modderpoel. Bij de start scheen de zon opnieuw,maar het kwaad was ondertussen geschied. Vanluchene-Bax pakten de holeshot , voor Varik-Kunnas en daar kwam verder geen verandering meer in. De goed gestarte Marco Heinzer viel al na één ronde uit wegens een defecte benzinepomp. Mulders-van de Wiel die meteen voorin het goeie tempo hadden te pakken, vonden de juiste sporen en wisten hun derde plaats te behouden,tot de race twee ronden voor tijd werd afgebroken, omdat er achterin het circuit te veel rijders vast zaten in de modder, en de weg versperden. Brown-Chamberlain lag toen vierde, de Esten Reesna-Niitsoo vijfde. Hermans-Musset,vast gereden in de openingsfase,wisten terug op te klimmen naar plaats zeven, voor een hevig rokende Gert Gordejev. Wisselink-Vincent wisten zich als negende te plaatsen. Iljen Kops, die in de eerste ronde al tot stilstand kwam,en met grote achterstand verder moest , knokte terug naar plek tien.
We hebben er enkele jaartjes moeten op wachten – Covid 19 , weetjewel – maar komend weekend kan het lang verwachte Rudersberg jubileum weekend dan toch eindelijk plaats vinden. Het wordt sowieso een ‘once in a lifetime event’ , dus het is zaak om er bij te zijn. Er komt géén herkansing ! Of toch zeker niet in de eerstkomende jaren. Een niet te missen sportweekend voor elke rechtgeaarde zijspan – en motorcrossliefhebber tout court.
Het eerste WK zijspancross werd verreden in 1980. In 2020 had men in Rudersberg al het plan opgevat om veertig jaar WK (1980 – 2020) uitbundig te vieren,maar een Chinese vleermuis besliste er toen anders over. Ook vorig jaar bleven de motoren stil Am Königsbronnhof, maar dit jaar wordt het wachten beloond. In Rudersberg staat komend weekend een driedubbel jubileum op het menu !
De organiserende club MSC Wieslauftal bestaat zeventig jaar. Het is bovendien voor de zestigste keer dat er motorcross wordt georganiseerd in Rudersberg. En dààr bovenop komt het veertigjarig jubileum van het FIM wereldkampioenschap zijspancross uitgebreid aan bod .Met een heuse Race of the Champions. Een demo race met aan de start heel wat grote namen uit het WK van de voorbije veertig jaar, en zelfs enkele toppers die er al bij waren van toen de zijspancross de WK-status nog niet had,en er in de seventies nog werd gestreden om de FIM Europese titel. Herbert Simon is er zo eentje,die straks in Rudersberg nog es zijn 1970 Wasp Hedlund zal aan trappen. Ook Oostenrijker Bruno Schneider komt naar Rudersberg afgezakt,op een Norton Wasp,bouwjaar 1975.
Het lijkt er op dat ,met het seizoenseinde in zicht, het steeds beter gaat in het wereldje van de mondiale zijspancross. Rum vijfenveertig aangemelde teams voor de Grand Prix in Rudersberg komend weekend ,en ook voor de Sidecarcross of Nations in Kramolin, de week erna, hebben zich vijftien landenteams aangemeld. Vijftien maal drie sidecars per land , dat zijn eveneens vijfenveertig bemanningen in totaal. Full house dus ! De SMX of Nations werden de afgelopen drie jaar allerminst een succes voor onze landgenoten, die telkens helemaal in de achterhoede eindigden. Gelukkig heeft elk nadeel ook een voordeel, en aldus kan het dit jaar enkel maar beter gaan voor team Belgium, dat wordt gevormd door M. Vanluchene – R. Bax , D. Sanders – L. Rostingt en J. Van Daele – S. De Schacht. Bij de Quads worden onze nationale kleuren verdedigd door Randy Naveaux, kersvers Dutch Master of Quads Jan Vlaeymans ,en Kjell Op de Beeck.
Ons Belgisch sidecarteam of Nations werd tijdenns de Grand Prix van Kaplice onlangs,officieel voorgesteld ,samen met teammanager Wim Verbrugghe.
Ook de gekende Belgische team spirit komt straks op de SMX of Nations in Kramolin, weer tot leven,met zowel op vrijdag- als op zaterdagavod opnieuw een heuse Bourgondishe Belgische avond Inschrijven voor dit niet te missen Belgisch motorsportfeestje ka n via Dominique Lefebre (0495 20 78 00) of via Michel Vanhauwe (0476 88 75 28) ,voor de luttele prijs van negenendertig euro voor de beide avonden, of vijfentwintig euro voor wie enkel op zaterdagavond deelneemt
De foto’s van ons Belgische team,bij de gele knop ‘Lees meer’.
(Van links naar rechts : team manager W. Verbrugghe , Steve De Schacht en Jason Van Daele , Marvin Vanluchene en Robbie Bax, Davy Sanders en Luc Rostingt , manager Dominique Lefebre.)
Onze landgenoot Marvin Vanluchene liet zich in de herneming niet meer aftroeven bij de start, en dook als eerste het gat in, gevolgd door Justin Keuben, Koen Hermans, Gert van Werven, Lukas Cerny, Gert Gordejev en Etienne Bax,die na één ronde al was door gestoten naar plek vier. Justin Keuben dook na één ronde al de pits in, samen met Davy Sanders. Beiden kenden problemen met de achterrem. Eveneens problemen in ronde één, vlak na de start voor o.a. Tanel Reesna, Adrian Peter, Iljen Kops en Thom van de Lagemaat die betrokken waren bij een gigantische opstopping. Vooraan muisden Vanluchene-Bax en Hermans-Musset er ondertussen gezamenlijk vanonder. Van Werven-vd Bogaart zaten goed op plek drie, maar zagen na enkele ronden al Bax-Cermak in de achteruitkijkspiegel. Halfkoers namen Bax & Cermak dan ook plek drie over, terwijl vooraan Koen Hermans de leidersplaats had overgenomen van Marvin Vanluchene, na een klein stuurfoutje.
Het leek erop alsof Vanluchene-Bax de kopstart namen,maar in de afzink na de eerste scherpe linkse bocht wisten Bax & Cermak hun splinternieuwe bolide er toch nog net voor te gooien om als eerste de Boheemse heuvels op en af te stuiven. Bax-Cermak en Vanluchene-Bax rukten zich meteen los van een achtervolgend pelotonnetje dat bestond uit K. Varik, J. Keuben, K. Hermans , G. van Werven en Gert Gordejev. Tegen zoveel Hollands geweld was de zieke Varik niet opgewassen, en terwijl vooraan Etienne Bax en Marvin Vanluchene steeds verder weg reden schoven Keuben-Rietman en Hermans-Musset door naar drie en vier. Van Werven-vd Bogaart lagen algauw vijfde, WK-leiders Varik-Kunnas weg gezakt naar zes, kregen achter zich Gordejev-Stupelis die verder onheil konden voorkomen. In de start gingen de Fransen Prunier en Devoldere er bij liggen. De broers Leferink en Sanders-Rostingt wisten nog net binnen de top tien de eerste ronde door te komen.
Bax-Cermak raakten vooraan weliswaar nooit verder dan een vijftal seconden weg van Vanluchene-Bax,maar dat betekende wel dat de Belg nooit in positie kwam om een aanval te lanceren op de koppositie, zodat plaatsen één en twee onveranderd bleven.
Stralend zomerweer, een héérlijk natuurlijk circuit in een prachtig decor, en vierendertig sidecars op de afspraak voor de voorlaatste Grand Prix van het jaar. Wat wil een mens nog meer . Beetje smal en moeilijk om in te halen hoorden we links en rechts. Etienne Bax en Koen Hermans die de kwalificatieheats wonnen vandaag, bewezen alvast het tegendeel. In groep A namen L. Cerny en B.. Chopin slim buitenom de kopstart, op de hielen gevolgd door Keuben-Rietman,Hermans-Musset , Varik-Kunnas en Heinzer-Betschart. Thuisrijder Cerny hield het bijna vier ronden vol vooraan, maar toen werd de druk té hoog; Eerst wisten Keuben-Rietman de koppositie over te nemen, even later stelden Hermans-Musset orde op zaken, en bouwden nog een voorsprong op van twaalf seconden op WK-leiders Varik-Kunnnas die uiteindelijk nog net voor de van ver terug gekeerde Van Werven-vd Bogaart finishten. Keuben-Rietman (vierde) en Heinzer-Betschart (vijfde) volgden op luttele seconden. Daarna was het even wachten op kopstarters Cerny-Chopin,die als zesde binnen liepen.
Nog eventjes om op te frissen : E. Bax-O. Cermak winnen de tweede manche van de vorige Grand Prix (Estland,3 juli jl.) en sluiten de dag af als WK-leiders met twee punten voorsprong op de winnaars van de dag Kert Varik en Lari Kunnnas. Echter, tijdens de jury-meeting na afloop krijgt de WK-leider een straf van tien posities opgelegd wegens onvoldoende snelheid minderen bij de gele en medische vlag-situatie bij de crash van B. Wilkinson en M. Heinzer. Niet akkoord pleit Etienne Bax,die beroep aantekent tegen de beslissing, zijn gelijk aan de hand van videobeelden probeert aan te tonen,maar uiteindelijk wordt het beroep van de regerend wereldkampioen afgewezen en blijft alles zoals het is : De voorsprong van twee punten is veranderd in een achterstand van zestien punten tegenover de nieuwe leiders in de WK-tussenstand Kert Varik en Lari Kunnnas. Met nog vier Grand Prix-manches te gaan geen onoverkomelijke kloof. Bax en Cermak verkeren in de vorm van hun leven en hebben komend weekend in Kaplice alvast het thuisvoordeel van co-piloot Ondrej Cermak aan hun zijde. Maar . . . er mag absoluut niks meer verkeerd lopen in de twee nog resterende wedstrijden. Dat geldt trouwens evenzeer voor de huidige leiders K. Varik & L. Kunnas die zich eveneens geen enkele misstap kunnen veroorloven. Spanning troef dus komend weekend in Kaplice ,en ù kunt het thuis opnieuw live vanop de eerste rij mee maken. Zowel de zaterdagse kwalificaties als de zondagse wedstrijden (EK Quads én WK sidecars) worden op professionnele wijze gefilmd en live gestreamd voor de luttele prijs van amper vijftien euro. Alle info via www.fimsidecarcross.com , of via de gele knop ‘Extra’.