KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
We hebben er drie jaar moeten op wachten,maar komend weekend is het eindelijk opnieuw zo ver. The Belgian Sidecarcross Grand Prix is back ,en begint reeds – zoals in de goeie ouwe tijd – op vrijdagavond, waar op zwoele wijze het motorcrossfeest in Lommel wordt ingezet in de feesttent, met enkele verrassende optredens ! Op zaterdag zijn er de kwalificaties voor de Grand Prix, zijn er nevenwedstrijden om het Nederlands kampioenschap zijspancross categorie Nationalen ,is er ’s avonds een rijdersvoorstelling, een backflip met een sidecar als wereldprimeur (!), en live music met de formidabele band Prime ! Op zondag strijden de Quads om de Nederlandse kampioenschapspunten, zijn er twee manches voor de nevenreeks/Support Class Sidecars,en komt het hoogtepunt van het weekend, nl. de twee reeksen om de WK-punten ! Lommel is de derde Grand Prix dit jaar,nadat de heren sidecaristen eerder dit jaar al de degens kruisten in Nederland en in Tsjechië.
In de afgelopen twee wedstrijden is alvast gebleken dat de equipes van Etienne Bax-Ondrej Cermak en Julian Veldman-Glenn Janssens er met kop en schouders bovenuit steken. Veldman &Janssens kregen echter zowel in Markelo,als in de eerste heat in Loket met flink wat tegenslag af te rekenen, en zo leek het er op dat Bax-Cermak er een walkover zouden van maken in 2022,tot zij in de slotminuten van de Tsjechische WK-ronde eveneens door hun machine in de steek werden gelaten,en de situatie er eensklaps helemaal anders uit zag.
Er zal in elk geval geen tijd voor verveling zijn in Lommel komend weekend, zoveel is zeker. Naast de WK-kwalificaties,zijn er op zaterdag twee reeksen om het Nederlands kampioenschap zijspancross Nationalen,die alom vijf voor half negen ’s ochtends de baan op gaan voor hun tijdstraining. De reeksen worden verreden om half twaalf ’s middags en om tien voor vijf in de namiddag. In deze categorie krijgen we ook verschillende landgenoten aan de start met Kim de Cock en Kevin van Vaerenbergh als voornaamste Belgische speerpunten.
Op zondag zijn er ,naast de wedstrijden om het WK, ook wedstrijden om het Open Nederlands kampioenschap Quads voorzien, en zijn er twee manches Support class (nevenwedstrijd) Sidecars, voor al wie niet aan de Grand Prix deelneemt. Ondertussen hebben zich dertien teams aangemeld voor deze Support Class,die op zondagnog kan worden aangevuld met de non qualifiers van de Grand Prix.
VLM teams kunnen aan deze nevenwedstrijd deelnemen met hun VLM licentie. VMCF en MCLB-licentiehouders hebben een afvaardiging van hun federatie nodig. Buitenlanders,of wie geen licentie heeft, dient terplaatse een dagvergunning te nemen. En hier komen de organisatoren flink in tegemoet !
De jarenlange ervaring van de mensen van Maasland Motorsport, het enthousiasme van the next generation zijnde VMC Sidecarservice en Denicol Motor Oil , én de grenzeloze inzet voor de zijspancross in ons land van onze Belgische kampioen Jason Van Daele zorgen ervoor dat we binnen enkele dagen een onvergetelijke zaterdagavond zullen beleven in Lommel. Erbij zijn is alvast de boodschap ! Naast de wedstrijden om het nationale Nederlands kampioenschap met tal van Belgische rijders achter het starthek,is het ’s namiddags uiteraard uitkijken naar de prestaties van onze landgenoten tijdens de kwalificaties van de eigenlijke Grand Prix. Ondertussen hebben 36 teams zich aangemeld, waarvan de dertig snelsten op zondag mogen van start gaan in de Grand Prix. (de non-qualifiers kunnen op zondag deelnemen in de Support Class). Uiteraard rekenen onze landgenoten op zaterdagnamiddag op de nodige vocale steun om zich doorheen het zware Lommelse zand én doorheen de kwalificaties te hijsen . Naast onze vaste WK rijders M. Vanluchene-R. Bax, D. Sanders-L. Rostingt, J. Van Daele-M. Zatloukal en G. vd Schraelen – J. Mans , is het evenzeer uitkijken naar onze nationale co-piloten in buitenlandse dienst : Glenn Janssens (met Julian Veldman) , Robbe de Veene (met T. vd Lagemaat) , Niki Debruyne (met A. Peter) en debutant Jarno Steegmans (bij T. Prümmer) , Bij de late entries vinden we de Belgische namen terug van Stan Goeyvaerts-Thomas Semuninx,en Tony Kramar aan de zijde van de Fransman A. Devoldere. Maar er is nog veel meer te beleven op zaterdag ! Een heuse rijdersvoorstelling op zaterdagavond, live music met de top coverband Prime , en . . . een backflip met een sidecar ! Met een sidecar ? Jawel, u leest het goed,.Met een sidecar !
Het is drie jaar geleden dat ’s werelds beste zijspancrossers nog es te zien waren in eigen land. In de zomer van 2019 werd er in België voor ’t laatst gezijspancrosst op het allerhoogste niveau. In Gooik ! In 2020 was er zelfs helemaal geen WK, wegens corona. In 2021 werd er een mini-WK verreden over vier Grand Prix ,zonder België. Ook voor 2022 stond België aanvankelijk niet op de kalender. Pas toen de WK-wedstrijd in Oekraïne van het programma verdween, verscheen België in beeld. In allerijl sloegen de mannen van Maasland Motorsport de handen in mekaar met de mensen van VMC Sidecar-service Berlaar en Denicol Motor Oil, en verscheen de Belgian Sidecars Grand Prix 2022 officieel op de FIM World Championship kalender, op 25 en 26 juni. Voor de Maasland-equipe is het hun twintigste (!) en meteen ook laatste zijspancross Grand Prix waar ze hun schouders onder zetten. De leeftijd begint parten te spelen, en twintig is een mooi getal om af te ronden. Voor Davy van VMC sidecarservice en Robin van Denicol Motor Oil is het hun allereerste organisatie. Hopen maar dat zij het nu ook twintig jaar volhouden ! En dàt ligt voornamelijk in mijn, uw, onze en jullie handen . We zijn het er allemaal roerend over eens dat er iets moet gebeuren om de Belgische zijspancross de komende jaren alive and kicking te houden. Het woord ‘samenwerking ‘ klinkt wekelijks op elke Belgische motorcross-organisatie als een klok langs de circuits.
Op 25 en 26 juni is het ‘hét’ uitgelezen moment om de daad bij het woord te voegen !
De organisatoren van de Grand Prix in Lommel (25 & 26 juni) doen er alles aan om van de Belgische Grand Prix sidecarcross opnieuw hét zijspanfeest van weleer te maken. En daar hoort , zoals weleer, uiteraard ook een nevenwedstrijd op zondag bij voor de niet-Grand Prix rijders. In het tijdschema is de training voor deze klasse voorzien van 09:00 tot 09:20. In de namiddag volgen twee manches van telkens achttien minuten plus één ronde, om 11:30 uur en om 17:15 uur. Onmiddellijk na de finish van de tweede reeks wordt de top drie van het dagklassement gehuldigd op het podium. Deze nevenwedstrijd staat open voor iedereen uit om het even welke federatie of nationaliteit. Aanmelden kan via het inschrijfformulier dat u vindt bij de gele knop ‘Extra’.
Voor de Belgische licentiehouders : VLM-teams kunnen deelnemen via hun gewone VLM-licentie.
VMCF- en MCLB-licentiehouders dienen een schriftelijke afvaardiging bij te hebben, anders moet er terplaatse een dagvergunning worden genomen.
Wie in geen enkele Belgische federatie een licentie heeft, zal sowieso terplekke een daglicentie moeten afsluiten.
Buitenlanders zonder Belgische licentie, dienen dus sowieso een daglicentie te nemen.
Prijs daglicentie per persoon: 30 € .
Teams die in Lommel op zaterdag reeds deelnemen aan de NK zijspanwedstrijd, kunnen op zondag ook deelnemen aan de nevenreeks, maar dienen zich wel vooraf aan te melden via het inschrijfformulier (zie gele knop ‘Extra’ ), en volgen de procedure zoals hierboven aangegeven.
De volgende WK wedstrijd zijspancross komt stilaan dichterbij, en die wordt – driewerf hoera – in eigen land verreden. Op 25 en 26 juni strijken ’s werelds beste zijspancrossers neer in Lommel . De laatste keer dat er in België een Grand Prix voor zijspannen werd verreden,was in 2019 ,ondertussen drie jaar geleden. Het is dus zaak om het laatste weekend van juni met rood aan te duiden in de agenda ! Trouwens, ook dit jaar heeft het lang aan een zijden draadje gehangen. Gelukkig hebben de mannen van Motorsport Maasland (die , at least, aan hun 20ste editie toe zijn !) , samen met VMC Sidecar Service en Denicol precies op tijd de handen in elkaar geslaan om alsnog dit schitterende topmotorsport evenement naar België te halen . In het nevenprogramma zijn er wedstrijden om het Europees kampioenschap Quads, op zaterdag voor het NK zijspancross en op zondag twee reeksen voor al wie kan,wil, of mag van zijn vrouw (of man) , van om het even welke federatie. Meer info hieromtrent volgt binnenkort, maar de kuiten mogen alvast ingesmeerd worden !
Ondertussen gaf FIM de officiële deelnemerslijst vrij, waarop we tussen de vierendertig aangemelde teams vier Belgische rijders terug vinden, en vijf Belgische co-piloten. Het nieuwe systeem 2022 (aanmelden via de promotor) laat toe dat er tot in de laatste week voor de eigenlijke Grand Prix nog late entries kunnen toegevoegd worden. Niet gekwalificeerde Grand Prix-deelnemers op zaterdag hoeven overigens niet te wanhopen in Lommel. Er kan in dat geval deelgenomen worden aan de nevenwedstrijd (twee manches) op zondag, zodat de kans op een dagpodium in Lommel – zélfs bij niet kwalificatie – toch nog tot de mogelijkheden behoort ! Bij de gele knop ‘Extra’ alvast de voorlopige WK-deelnemerslijst voor 25 en 26 juni in Lommel. Binnenkort ook meer nieuws over al het andere moois dat de organisatoren ons gedurende dat weekend zullen presenteren . Be there !
De zon scheen ongenadig boven Loket,toen de tweede manche van start ging,met dit keer Bax-Cermak als snelstarters van dienst,voor Veldman-Janssens,Vanluchene-Bax, Hermans-Musset en Van Werven-vd Bogaart. Algauw werd duidelijk dat Julian Veldman de enige was die het verschroeiende tempo van koploper Etienne Bax kon bijbenen. Gaandeweg liepen Bax en Veldman steeds verder weg van de rest van het peloton, dat aangevoerd werd door Vanluchene-Bax. In de slotminuten konden Veldman-Janssens het gaatje met de koplopers Bax-Cermak dicht rijden,en met nog vier ronden te gaan kregen we een nieuwe leider. Veldman-Janssens konden finaal freewheelend op de finish afstevenen, want Bax-Cermak werden in de slotfase definitief in de steek gelaten door hun krachtbron. Vanluchene-Bax hadden ondertussen het hoofd moeten buigen voor Hermans-Janssens die op bijna een minuut (!) van winnaars Veldman-Janssens als tweede over de meet bolden,en daarmee de Grand Prix op hun naam schreven.
Net als gisteren waren het opnieuw Willemsen-Lebreton die als een pijl uit een boog het lange startveld overstaken en als eersten de afhellende linkerbocht omhoog klauterden, gevolgd door Bax-Cermak, Heinzer-Betschart en Vanluchene-Bax. Ook Hermans-Musset, Van Werven-vd Bogaart, Veldman-Janssens, Prunier-Prunier en Sanders-Rostingt hadden zich goed gepositioneerd. In de eerste ronde al, gingen WK-leiders Bax-Musset vlak na de lange tafelberg buitenom koploper Daniel Willemsen voorbij. Hermans-Musset rukten op naar twee en na vier ronden hadden E. Bax en K. Hermans zich van de rest van het peloton afgescheiden. Vanluchene-Bax (achtervering gebroken) waren we toen al kwijt. Veldman-Janssens kregen een steen tussen de achterrem, waardoor hun machine blokkeerde. Pas met een ronde achterstand kon het Nederlands-Belgische koppelzijn weg vervolgen.
Van de drieënveertig aangemelde teams waren er uiteindelijk zesendertig afgereisd naar het mooie Loket, waar een wolkbreuk op vrijdagavond ervoor zorgde dat het circuit er vandaag perfect bij lag. In groep A namen Veldman-Janssens resoluut de kopstart, voor Hermans-Musset, de Prunier-broers, Sanders-Rostingt en Heinzer-Betschart. Bax-Cermak kwamen als negende de hoogte naar beneden gedenderd na het geharrewar in de eerste bochten.
Vooraan hielden J. Veldman en K. Hermans mekaar enkele ronden gezelschap en namen afscheid van de rest. Gaandeweg konden Veldmans & Janssens zich wat loswerken van hun belagers Hermans- Musset, en daarmee waren de eerste twee plaatsen verdeeld. Bax-Cermak hadden een goeie tien minuten nodig om zich op te werken naar plek drie. De twee koplopers waren dan al ver uit het zicht verdwenen en daar legde Etienne Bax zich bij neer. De strijd om plek vier was heftig. Er vormde zich een groepje met Prunier- een enorme aanwinst voor dit WK ! – Heinzer, Sanders en Gordejev. Pas in de slotminuten werden de posities definitief verdeeld. De Prunier-broers wisten hun vierde plek te vrijwaren voor de routiniers Gordejev-Stupelis. De Zwitsers Heinzer-Betschart werden zesde. Sanders-Rostingt lieten het gehakketak in de slotfase voor wat het was en bolden als zevende binnen.

Het is precies vier weken geleden dat E. Bax en O. Cermak op versmachtende wijze het wereldkampioenschap 2022 openden in Markelo. De WK-leiders trekken komend weekend dan ook met een gerust gemoed richting het wondermooie Loket, in het thuisland van co-piloot Ondrej Cermak. Uiteraard zal Bax zijn co-piloot maar al te grààg de zege cadeau doen in zijn thuisland . Een WK-wedstrijd winnen in eigen land, het is en blijft een sportief hoogtepunt in de carrière van een motorsportman ! En er is – voor alle duidelijkheid - geen enkele tegenstander die de sympathieke Ondrej Cermak de thuiszege niet zou gunnen. De zijspancross is echter nog steeds een sport waarin , zeker op dit niveau, geen geschenken worden uitgedeeld. En al zeker niet na de gebeurtenissen in Markelo, een maand geleden. Veldman-Janssens, Vanluchene-Bax en Hermans-Musset staan na amper één wedstrijd, straks in Loket al voor de Grand Prix van de waarheid : Als er zondag in Loket géén punten worden terug gepakt op Bax & Cermak, dan zal er moeten gebeden en gehoopt worden om een mirakel. Want zondagavond zit één derde van het WK-seizoen 2022 er op ! Het belooft dus een super spannend weekend te worden daar in het idyllische Loket, ook en vooral omdat zich een flink pak zijspancoureurs hebben aangemeld om er te gaan racen . Als dàt geen goed nieuws is !