KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Komend weekend strijkt het WK sidecarcross circus voor de derde keer in de geschiedenis, neer in het Portugese Alqueidao. Zoals je van een zuiders land verwacht, zijn de weersomstandigheden er momenteel prima, en lijken we - net als vorige week in Spanje – opnieuw op een zonovergoten wedstrijd af te stevenen. De eerste keer dat de sidecars te gast waren op de heuvelachtige Portugese omloop was in 1988. Toen hadden de mondiale sidecaristen de week ervoor eveneens al een wedstrijd in Spanje achter de rug , op het vakantie-eiiand Ibiza dan nog wel ! De reeksen in Portugal werden toen gewonnen door de Nederlander August Muller, en de Zwitser Thomas Graf. De Fransen Gilles Mécène en Eric Morgan behaalden de dagzege, met een zuinige tweede en zevende plek i n de reeksen.
Vier jaar later werd er opnieuw gezijspancrosst in Alqueidao, en was het wedstrijdformat ondertussen gewijzigd : Drie reeksen per Grand Prix ! De latere Nederlandse wereldkampioen Eimbert Timmermans won er twee, onze landgenoten Eddy Ramon-Gino Strubbe schreven de derde heat op hun naam. Samen met hen, mochten toen ook de Engelsen Shaun Mallows en Jason Peters mee naar de daghuldiging.
De kans dat er straks zondagavond opnieuw een Belg op het podium staat in Portugal is anno 2023 nog steeds reëel.
Iets voor drie uur ging de tweede en beslissende heat van start, en dit keer lieten Vanluchene-Musset zich niet meer verrassen en pakten resoluut de kopstart, voor Hermans-vd Bogaart die op revanche uit waren. Prümmer-Steegmans, Wilkinson-Millad, Van Werven-de Veene, Van Daele-Beleckas en Keuben-Rietman waren de andere mannen in de frontlinie. Na drie ronden hadden Vanluchene-Musset vooraan al een gat geslagen, maar nog es drie ronden verder, waren Hermans en vd Bogaart terug naar het achterwiel geslopen van de Belg en begonnen zowaar druk te zetten op de koppositie. Meteen het sein voor Vanluchene en Musset om zich er nog es helemaal goed voor te gaan zetten,en met nog een tiental minuten te gaan waren de koplopers opnieuw een vijftal seconden weg gelopen en maakten daarna de klus foutloos af. Koen Hermans kreeg met zijn tweede plaats een troostprijs voor zijn pech van de openingsreeks. Prümmer en Steegmans verzetten op plaats drie hemel en aarde maar moesten na een zestal ronden toch buigen voor de druk van eerst Wilkinson-Millard die derde werden, en even later ook voor Van Werven-de Veene die daarna de vierde plaats consolideerden.
De zon scheen opnieuw fel boven het circuito de Cerro Negro, toen het starthek om kwart over twaalf – een uur vroeger dan gewoonlijk, Spaanse gewoonte weet je wel - een eerste keer viel. De rijders werden verwelkomd door vice wereldkampioen 2022 Kert Varik, die inviel als ‘pitspoes’ met het aangeefbord ‘1 Minute’ . Direct na de start vielen – letterlijk – nogal wat slachtoffers, waaronder de Ieren Moulds-Gray, Gordejev-vd Wiel, Wisselink-Vincent , Hermans-vd Bogaart, en de Franse Prunier-broers die,met grote achterstand, er na drie ronden de brui aan gaven.
Verrassende namen voorin met Van Werven-de Veene op kop, voor Lielbardis, en Brett Wilkinson die vanuit pole position was vertrokken en zich na een drietal ronden aansloot bij de twee koplopers, zodat er vooraan een kopgroep van drie ontstond. De achtervolging werd aangevoerd door een sterk rijdende Van Daele-Beleckas, voor Heinzer-Betschart , Vanluchene-Musset en Bax-Cermak, die reeds twintig posities winst hadden geboekt.
Stralend zomerweer en tweeëndertig aanwezige teams kleurden de zaterdagse kwalificaties in Spanje. Een schitterend begin van het WK2023, dat al meteen een verrassende ontknoping in petto had vandaag. In groep A namen de Britten Wilkinson-Millard resoluut de kopstart, voor Keuben-Rietman, de bijna kapseizende Prümmer-Steegmans , de Prunier-broers en Van Werven-de Veene die algauw een kopgroepje vormden. De Franse broers moesten na enkele rondes loslaten vooraan, maar de twee Nederlanders en de verrassende Duitser Prümmer hielden de scherp sturende Brett Wilkinson nauwlettend in de gaten. Wilkinson bleef foutloos en won, Keuben-Rietman en Van Werven-de Veene volgden probleemloos op twee en drie. Met Prümmer-Steegmans op plek vier , lieten onze twee Belgische bakkenisten in dit gezelschap een prima indruk achter. Prunier had naar het einde toe , op plek vijf nog alle moeite van de wereld,om de Zwitser Marco Heinzer van zich af te houden. Wijers-vd Putten (8ste), Van de Lagemaat-van Hal (10de) en Wisselink-Vincent (11de) begonnen eveneens zorgeloos aan het WK. Wat niet kon gezegd worden van wereldkampioenen E. Bax & O. Cermak.
Op de vooravond van de start van het WK 2023 komt promotor WSC met heuglijk nieuws op de proppen ! Eerder op de week raakte al bekend dat de Grand Prix komende zomer in het Duitse Strassbessenbach definitief door gaat, en nu werd ook de GP in het Poolse Gdansk definitief bevestigd. Zo komt het totaal aantal Grand Prix in 2023 dus definitief op veertien te staan, en worden alle zijspancrossliefhebbers die smeekten om een écht WK , aldus op hun wenken bediend . De volledige WK-kalender 2023 bij de gele knop ‘Extra’ .
Komend weekend wordt de eerste wedstrijd van een opnieuw dik gevulde WK-kalender zijspancross verreden op het voor driewielers gekende Cerro Negro circuit in Talavera de la Reina. De zijspancross kroop na het coronajaar 2020 waarin er géén WK werd verreden, slechts moeizaam uit het dal, met zowel in 2021 als 2022 een soort mini-WK . Dit jaar is het eindelijk opnieuw volle bak ! FIM en promotor WSC presenteren een WK-kalender om U tegen te zeggen met maar liefst veertien wedstrijden plus daarbovenop de Sidecarcross of Nations begin oktober. Wie dit jaar wereldkampioen wil worden zorgt er maar best voor dat mens en machine de komende zes maanden in prima conditie verkeren, want veel tijd om onderweg te herbronnen, zal er niet zijn. Het aantal kandidaten voor de wereldtitel dit jaar is sterk gereduceerd : Vice-wereldkampioen Kert Varik is er – begrijpelijk op negenendertigjarige leeftijd – mee gestopt, en Julian Veldman heeft zijn zijspan ingeruild voor een quad. En daarmee is topfavoriet Etienne Bax meteen al van twee van zijn felste kwelduivels verlost.
Hij co-piloteerde de afgelopen seizoenen aan de zijde van o.a. Justin Keuben en Adrian Peter,en zorgde er op een blauwe maandag als co-piloot voor dat onze landgenoot Junior Verhelst tot op heden nog steeds de titel draagt van ‘jongste zijspanrijder ooit die WK-punten scoorde’. Maar afgelopen winter bleef het bijzonder stil rond Niki Debruyne,tot . . . vorig weekend het zijspancrosslicht weer op groen sprong . Debruyne werd gesignaleerd aan de zijde van Daniël Willemsen tijdens een trainingsritje in het Nederlandse Halle. Op een viertakt nota bene ! Hallo, Niki Debruyne ?
N. Debruyne : Inderdaad, vorig weekend zijn we samen gaan trainen, Daniël en ikzelf, en achteraf is er besloten om gezamenlijk aan de start te verschijnen van het seizoen 2023. Dat zal komende zondag in Varsseveld hoogstwaarschijnlijk nog op de vertrouwde tweetakt zijn, omdat het viertakt-project waar Daniël mee bezig is,momenteel nog niet klaar is. De twee openings WK-wedstrijden in Spanje en Portugal doen we niet, maar daarna is het de bedoeling om het volledige WK en het ONK af te werken. Ik bezie het voor mezelf als een goeie leerschool, want zeg nu zelf : Van wie kun je méér opsteken dan van een tienvoudig wereldkampioen ? Ik kan er enkel maar beter van worden
Dertig dagen vooraf aangemeld zijn voor elke Grand Prix ,zo luidt de regel in het WK zijspancross, waarop de promotor – gelukkig maar – na afsluiten van inschrijfdatum nog enkele wijzigingen kan/mag aanbrengen. Met voorlopig zevenentwintig aanmeldingen voor de WK opener in het Spaanse Talavera de la Reina, binnen een maand, in een land dat zelf géén zijspancrosscompetitie kent en dus ook geen plaatselijke teams kan afvaardigen, ziet de seizoenstart er in elk geval veelbelovend uit. Bovendien mogen we ons nog verwachten aan enkele ‘last minute’ aanmeldingen,zodat de definitieve lijst hoogstwaarschijnlijk nog wat zal uitgebreid worden. Positief is ook dat er vanuit o.a. Noord Ierland, Estland en Letland wordt afgezakt naar de WK-opener in het ‘verre’ Spanje, want voor deze jongens uit de uithoeken van Europa is het flink wat duurder én ingewikkelder om een WK zijspancross af te werken, dan voor de rijders uit de meer centraal gelegen Europese landen.
Sidecarcross.be zou sidecarcross.be niet zijn, als ons oog niet onmiddellijk zou speuren naar de Belgische afvaardiging voor dit WK, en ook dàt stemt ons meer dan tevreden. Drie Belgische rijders , allen met een buitenlandse co-piloot , staan aangemeld. Marvin Vanluchene heeft dit jaar zijn lot verbonden aan de tweevoudige Franse wereldkampioen Nicolas Musset. Davy Sanders vormt terug team met zuiderbuur Luc Rostingt. Belgisch kampioen Jason Van Daele heeft in Spanje de Litouwer Kostas Beleckas aan boord. Daarenboven treden in dit WK ook nog twee jonge talentvolle co-piloten aan : Robbe de Veene assisteert bij noorderbuur Gert van Werven, Jarno Steegmans co-piloteert bij oosterbuur Tim Prümmer. Wat het totaal aantal Belgische deelnemers straks in Spanje aldus op vijf brengt. Laat het aftellen maar beginnen !
Bij de gele knop ‘Extra’ de voorlopige deelnemerslijst voor de openings Grand Prix in Talavera de la Reina.
Het werd vorig jaar slechts ter elfder ure beslist en op minder dan twee maanden tijd slaagden Davy Maris en zijn volgelingen er in om de Belgische zijspancross Grand Prix van de ondergang te redden en een fel gesmaakt evenement neer te zetten.
Dit jaar hebben de organisatoren van de Belgian Sidecarcross Grand Prix (24 en 25 juni) wat meer ademruimte ,en het ziet er naar uit dat de pijlen dit keer volledig, en enkel en alleen, op de sidecars worden gericht . Naast de eigenlijke Grand Prix worden er wedstrijden voorzien voor het NK zijspannen , voor de classics/oldtimers (CZC classics zijspancross club ) gecombineerd met de hobbyrijders ,en wordt er eveneens een Support Class voorzien voor licentiehouders van om ’t even welke federatie. Deze laatste klasse wordt enkel weerhouden als zich vooraf minstens vijftien teams hebben aangemeld.
Lommel ziet er straks dus als volgt uit : Op zaterdag kwalificaties voor de eigenlijke Grand Prix plus twee manches voor het NK zijspannen. Op zondag de twee Grand Prix-manches, twee manches oldtimers classics & hobbyrijders én twee manches Support Class.
In Estland vond onlangs het nationale gala van de sterren van het afgelopen sportjaar plaats. Estland is – in tegenstelling tot België – een land waar de prestaties van motorsporters wél nog naar waarde worden geschat, en de vice wereldkampioen zijspancross van 2022 Kert Varik was er dan ook een graag geziene gast. Varik mocht er de prestigieuze prijs van de culturele schenking in ontvangst nemen, en liet in het daarbij horend interview voor de Estse televisie weten, dat hij hiermee ook zijn carrière wenst te beëindigen. Het heeft er dus alle schijn van dat we de sympathieke Estse vice wereldkampioen 2022 Kert Varik,die overigens binnen een paar maanden negenendertig jaar wordt, in 2023 niet meer aan de start zullen zien in het WK sidecarcross.
In Estland werd tienkamper Janik Oiglane gehuldigd als sportman van het jaar. Freestyle skister Kelly Sildaru werd er sportvrouw van het jaar,en autorallyrijdersTanak- Jarveoja,die de vice wereldtitel wegkaapten voorr de neus van onze landgenoot Thierry Neuville, werden verkozen tot sportteam van hetjaar 2022. Van voetballers of wielrenners ,de bij ons meest gekende sporthelden, ,is er in de Baltische Staten vooralsnog geen sprake in dit soort verkiezingen.
Bj de gele knop ‘Extra’ een kort beeldverslag van de huldiging en het interview met Kert Varik.Voor wie begrijpt wat de vice wereldkampioen van 2022 er nog allemaal te vertellen heeft, gelieve contact op te nemen met www.sidecarcross.be .