Het leven is keihard, ook in sidecarcrossworld. Ondanks de afwezigheid van onze regerende wereldkampioen Ben Adriaenssen, zal de Grand Prix in Oldebroek komend weekend toch gewoon doorgaan. Business as usual.
Ook onze sidecarcross.be pronostiek loopt gewoon door. en de afwezigheid van de Bennen maakt het er niet eenvoudiger op. Want eerlijk is eerlijk : Als er eentje was waarvan je op voorhand telkens absoluut zeker mocht zijn dat ie in de top vijf zou zitten, dan was het toch wel Ben Adriaenssen. Zélfs afgelopen weekend nog, in Schopfheim, met een gebroken voet nota bene, slaagde Ben Adriaenssen er, ondanks helse pijnen, nog in om zich de vijfde plaats toe te eigenen. Wat een kerel !
Winnaar van de pronsotiek van Schopfheim was overigens Jan van Bon die met zijn 22 punten nét Jim Reid (2de) en Filip Goossens (3de) voor bleef. In de tussenstand houdt Dries Dewitte nipt de leiding in handen (80 ptn), voor onze MCLB-huisfotograaf Jan Vanstaen (79 ptn) . Go Jan, go, go, go ! ! Op drie prijkt Thomas Hazard (78 ptn) en op vier, de man wiens spectaculaire Schopfheim-foto's we even mochten lenen voor onze site, Rien Willems (78 ptn) De Limburgse zijspancrossvreter Johny Claes staat op vijf (77 ptn) . Deelnemen aan onze pronostiek voor Schopfheim kan nog tot vrijdag middernacht. Wie niet waagt, achteraf aub dan ook niet zaagt en klaagt . . . Of iets in die aard.
Slechts één keer krijg je de kans om ze in Nederland allemaal aan het werk te zien in 2015, de wereldtoppers in het motorcrossen op drie wielen. Komend weekend strijkt het zijspancross-circus neer in Oldebroek, alwaar de vijfde WK-wedstrijd van het seizoen wordt verreden. De titelstrijd was tot op heden, het aanzien meer dan waard. Superspannende wedstrijden met aan de top drie rijders die mekaar waard waren : Regerend wereldkampioen Ben Adriaenssen, die zich vorige week blesseerde in Duitsland, en er in Oldebroek jammergenoeg niet zal bij zijn. De Fransman Valentin Giraud die momenteel de rode leidersplaat voert op zijn machine, en op kousevoeten ondertussen 23 punten is weg gelopen van zijn naaste achtervolger.
Eerste Maar : De Franzoos komt met een klein hartje richting Oldebroek, want het zand, dat is allerminst zijn specialiteit gebleken tot op heden.
Tweede Maar : Die naaste achtervolger luistert naar de naam Etienne Bax, en die blaakt momenteel van het zelfvertrouwen na zijn zege van vorige week in het Duitse Schopfheim.
Oldebroek dus, een Grand Prix, waar reikhalzend wordt naar uitgekeken.
Shopfheim, de Duitse GP die de titanenstrijd van het trio Adriaenssen, Bax en Giraud reduceerde tot een tweedstrijd tussen Bax en Giraud. Shopfheim, ondanks het uitstekende rijden van Bax - Stupelis in 2015, slechts de eerste GP die ze wisten te winnen dit jaar. Shopfheim, waar Rudi en Lies voor ons aanwezig waren en U volgende clip presenteren. Enjoy!
Hij is niet de man van de ronkende uitspraken en al zeker niet de man om te gaan overdrijven en de dingen te gaan uitvergroten, maar als Ben Adriaenssen na de tweede manche , als ie van de motor stapt, zegt : “Het seizoen is voorbij, mijn voet is gebroken”. Dan mag je er van uitgaan dat het niet over een schrammetje of een kneuzingetje gaat.
Pas dinsdag na de race werd, in het ziekenhuis, de aard van de blessure, na de aanvaring met Etienne Bax in Duitsland afgelopen zondag, duidelijk : Linkervoet op drie plaatsen gebroken, en enkele weken verplichte rust. En dit nét bij het begin van zowat de drukste Grand Prix-periode van het jaar. Qua timing, kan dat tellen.
What happened ? In de tweede reeks in de GP van Duitsland (Schopfheim) afgelopen zondag, startten Ben Adriaenssen-Ben van den Bogaart op kop, op de hielen gevolgd door Etienne Bax en Kaspars Stupelis. Die andere titelkandidaat, de Fransman Valentin Giraud volgt op plaats vier op ruim vijf seconden van de koplopers, worstelend met D. Willemsen-R. Bax die vlak voor hen uitrijden.
In de vierde ronde gaan Bax en Adriaenssen , na een jump, tesamen op een haakse linkerbocht af. Adriaenssen ligt op kop, maar zit langs buiten. Bax duikt in het gat langs de binnenkant, en raakt daarbij met zijn zijspan de linkervoet van Ben Adriaenssen, wiens co-piloot Ben van den Bogaart stevig de zijspanbeugel van Bax’ machine vastklemt. De Bennen crashen, Bax& Stupelis kunnen hun weg verder zetten en winnen manche én Grand Prix. Onze Nederlandse collega Rien Willems stond op het juist moment op de juiste plaats met zijn Canon in de aanslag. De foto’s kun je hieronder bekijken.
De reacties van de hoofdrolspelers in het ganse verhaal, lees je hieronder bij ‘Lees meer’.
Bax-Stupelis op kruissnelheid.
De tweede manche werd op gang getrokken door Adriaenssen-van den Bogaart, voor Bax-Stupelis. Willemsen-Bax, Giraud-Musset en Hendrickx-Mucenieks. Koplopers Ben Adriaenssen en Etienne Bax zonderden zich onmiddellijk af van de rest, en iedereen maakte zich op voor en rechtstreeks duel tussen de nummers één en twee van het WK van vorig jaar. Zo ver kwam het echter niet. In de vierde ronde kwamen koplopers Bax-Stupelis alléén door. Zij waren bovenin het circuit, binnendoor koploper Adriaenssen gepasseerd, waarbij de wereldkampioenen ten val waren gekomen.
Giraud-Musset de handigsten.
De zijspanrijders hebben het niet gemakkelijk in Schopfheim, waar zij in hun normale doen belemmerd worden door een eerder smalle én technische baan, en ook het stof en de vele keien een extra moeilijkheid vormen. Een groepje met Adriaenssen, Giraud en Bax die Giraud al vroeg terug wees naar drie, zonderde zich vlug af. Aangezien deze heren momenteel ongeveer even snel over de Europese circuits denderen, mag het niet verwonderlijk heten dat het metaal van de drie WSP en WHT-frames voorin, geregeld zorgde voor het nodige gekletter.
Op een moment dat eenieder dacht dat koplopers Adriaenssen-van den Bogaart zich mochten gaan opmaken voor een slotoffensief van naaste achtervolgers Bax-Stupelis, waren het plots Giraud en Musset die op één ronde tijd, zomaar vanaf plaats drie oprukten naar plaats één. En dat was precies op het goeie moment, want de kopgroep was net begonnen met het dubbelen van de eerste gelapte rijders. En op een smalle baan als Schopfheim kun je dan maar beter op kop aan zo’n karwei beginnen. Winst dus voor Giraud-Musset die hun rode leidersplaat aldus alle eer aan deden. Bax en Stupelis slaagden er nog in om Adriaenssen te verschalken voor de tweede plaats. Hendrickx-Mucenieks, die heel lang het leidend en strijdend drietal voorin in het vizier hadden, moesten op plaats vier, in de eindfase wat terrein prijs geven.
43 teams, een circuit dat door de hevige regenval van ’s vrijdags perfect bewaterd was, en een stralende zon . Dat was de situatie bij aanvang van de kwalificaties. ‘De baan is te smal, en het is quasi onmogelijk om in te halen’ , was een veel gehoorde verzuchting. Giraud-Musset bewezen in kwalificatiegroep A meteen het tegendeel. Een paar honderd meter na de start kwamen zij even tot stilstand in de blubber , en werden daarbij aangereden door o.a. Van Daele, Van Werven en Rozehnal. Met grote achterstand kon dit kwartet aan het karwei beginnen. WK-leiders Giraud-Musset zelfs als àllerlaatste !
Vooraan hadden Bax-Stupelis de kop genomen, en stevenden – mede door het wegvallen van enkele ferme concurrenten – op een simpele start-finish zege af. Klaar ! Vanluchene-Soenens beleefden hun moment de gloire en reden rondenlang op een tweede stek rond. Niet eens gek ver achter koplopers Bax-Stupelis. Pas in de slotminuten slaagden enkel nog Brown-Chamberlain er in om de jeugdige Westvlamingen nog een plaatsje terug te wijzen. Derde plek dus voor Vanluchene. Niet mis voor een snotneus van negentien jaar ! Martin Walter hield op vier de Duitse eer hoog, en moest zich finaal nog reppen om Giraud-Musset (die vanaf plek 22 waren naar voor gestormd) voor te blijven. De zesde plek was voor de heroptredende Tsjechische broers Cermak. Chapeau ! Na Wilkinson-Kirwin (zevende) viel het gat. Visscher (met een superieure invaller Roy Derks) hield op acht de deur goed gesloten, voor de aandringende Oostenrijker Beni Weiss. De Tsjech Diblik sloot verrassend én foutloos af op elf. Voor Van Daele-Valcke begon in de slotronden de tijd te dringen en werd het letterlijk en figuurlijk wringen geblazen om nog op te schuiven naar elf. Van Werven-Beunk, reikten na het startdebacle niet verder meer dan plek veertien. Rozehnal viel uit na vijf ronden.
Voor de thuisblijvers is het verloop van de Duitse Grand Prix in Schopfheim, waarvoor zich drieënveertig sidecarteams hebben aangemeld, te volgen via live timing. Als alles goed zit, is dit de juiste weg :
http://live.bw-timing.de
Of klik gewoon even hieronder, op het knopje 'Extra'.
Het WK is razend spannend tot nu toe, maar ook de pronostiekers van de Sidecarcross.be pronostiek, maken er momenteel een nek aan nek race van. Het lijken momenteel vooral de 'insiders' van deze sport die de plak zwaaien : Dries Dewitte, die ons geregeld een filmpje van de MCLB-races bezorgt leidt de dans, met 62 punten. Onze MCLB-huisfotograaf Jan Vanstaen telt 61 eenheden. En WK-fotograaf Rien Willems staat derde met 60 punten. Zou 2015 dan toch es het jaar kunnen worden, waarin de échte zogenaamde specialisten van de sport zich gaan manifesteren ? Dat valt nog af te wachten, want ook Thomas Hamard (60 punten), Mark Essens (59 punten) en nog honderdduizend anderen hebben nog alle tijd om zich te herpakken. Voor de GP van Duitsland (Schopfheim) komend weekend, is er echter niet meer zoveel tijd. Nog tot vrijdagavond middernacht hebt u de kans om deel te nemen en en gokje te wagen voor deze eerstkomende race. Gewoon de knop bovenaan 'pronostiek' aanklikken, inloggen en dan de vijf juiste namen invullen. Simpel toch ? Veel succes !