KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Na twee verregende jaren, jag het circuit am Köningsbronnhof in Rudersberg er dit jaar opnieuw pico bello bij. En dat was nodig, want er werd geraced op leven en dood en de toeschouwers kregen er één der mooiste wedstrijden van het jaar te zien. Brett Wilkinson (who ?) & Steve Kirwin namen binnendoor zelfverzekerd de kopstart en verhinderden daarmee het plannetje van Stuart Brown, die tweede startte en vier ronden lang botste op de efficiënte rijstijl van Wilkinson die van geen wijken wilde weten. De als derde gestarte Vanluchene-Soenens, moesten algauw wijken voor de aanvalsdrift van Hendrickx-van den Bogaart en Giraud-Mucenieks. Bax-Stupelis startten als achtste, Van Daele en D’Hondt kwamen na één ronde als tiende door. Clohse vertrok als twintigste. Derks-Bielen (26ste) en Sanders-Bijenhof (28ste) verzeilden meteen in de achterhoede.
De WK-finale zijspancross in Rudersberg. Telkenjare een reuze plezante gebeurtenis. Zowel voor rijders als toeschouwers. En dat heeft gevolgen. Voor de toeschouwers vaak op zondagochtend . . . bij het ontwaken. Voor de teams vaak op zaterdagavond. . . Alle topteams maken er namelijk een erezaak van om er bij te zijn in Rudersberg. Last minute passagierswissels, last minute-entries, en verloren gewaande rijders die plots weer aan de oppervlakte verschijnen (zoals dit jaar de Zweed Filip Stenborg, de Australiër Gregg Anthony, en thuisrijder Martin Walter) strijden in Rudersberg tot ter dood .
Voilà, het is weeral een feit. Door de samenwerking tussen www.sidecarcross-action.de, www.sidecarcross.com en www.sidecarcross.be kunnen we jullie dit weekend opnieuw live timing aanbieden op deze 3 sites. Het is de bedoeling om deze samenwerking zeker en vast verder te zetten in 2016 en indien mogelijk zelf nog uit te breiden en te optimaliseren. Een win-win voor iedereeen! Klik op deze <LINK> en geniet van de live timing!
Voor zij die hier verkeerdelijk aan Elvis Presley zouden denken, wijzen we er graag even fijntjes op dat het hier wel degelijk over de énige, échte sidecarcross-kalender gaat. New edition 2016 ! The best pics of 2015 ! And again . . . limited edition ! As usual. De reden voor dit laatste weet u ondertussen : Het is quasi onmogelijk om personeel te vinden om onze verkoops-stand van de kalender te bemannen, in Rudersberg. Hij moet dus zo snel mogelijk uitverkocht zijn. Want de lokroep van de partytent in Rudersberg is gewoon te sterk voor ons , zwak van karakter als we zijn.
Uit gigaveel gigabytes, werd uiteindelijk weer tot een selectie gekomen, waarop de cruciale fases van het WK zijspancross 2015 mooi in beeld gebracht zijn. Ja, ja . Onze fotografen staan vaak op de eerste rij. En ditmaal refereren we niét naar de biertent in Rudersberg ! Alhoewel.
De voorpagina is als vanouds voorbehouden voor de teams die er het afgelopen seizoen in slaagden WK-punten te scoren met uiteraard de nieuwe wereldkampioenen in de spotlight ! . De 12 maanden-pagina's zijn gewijd aan . . . 13 Grand Prix. Raar maar waar ! !
En als extraatje is er nog een ,euh , extra pagina dus , nà de maand december, met wat 'Spielerei' van onze acrobatische mondiale sidecarteams.
Crisis of geen crisis, de verkoopprijs blijft alweer dezelfde : 14 € aldus, en slechts 12 € voor wie tien exemplaren ineens bestelt. Je hebt er amper drie koffietjes voor aan de Belgische kust.
'Het kalenderkraam' in Rudersberg opent de deuren zaterdagochtend omstreeks half negen. Be there !
De WK-finale in het Duitse Rudersberg. Je moet er geweest zijn om het te geloven. In Rudersberg is zijspancross namelijk véél meer dan enkel zijspancross. In Rudersberg is zijspancross een totaalbeleving. Vuurwerk, live-concerten, de rijdersvoorstelling, aperitiefconcert . Ja, zelfs een eucharistieviering op zondagochtend, in . . . de reuze feesttent hoort er bij in Rudersberg.
De WK-finale zijspancross blijft echter de headliner tijdens het Rudersbergse totaal-weekend. De wereldkampioenen mogen weliswaar reeds gekend zijn, de strijd om het WK-zilver is er niet minder om; Hendrickx-van den Bogaart hebben momenteel als tweede , amper drie punten voorsprong op derde man Valentin Giraud. Beiden hebben aldus hun eigen lot in handen komende zondag in Duitsland. Onze andere Belgen Vanluchene-Soenens verdedigen er hun zevende plek. De Zwitsers Burgler-Betschart zijn op acht, niet veraf.
Goed nieuws komt er uit het kamp van Jason Van Daele.
Wereldkampioen in stijl.
Het is allerminst een verplichting, maar . . . wereldkampioen worden en de Grand Prix winnen op één en dezelfde dag. Geef toe, het is niet iedereen gegeven.
Etienne Bax en Kaspars Stupelis startten als derde, na – alweer Daniel Willemsen-Robbie Bax en thuisrijder Valentin Giraud. Bovenaan de eerste helling donderden Giraud en Mucenieks meteen naar beneden, Davy Sanders schoof door naar twee en passeerde de geschrokken Etienne Bax , en na Bax volgden Hendrickx-van den Bogaart als vierde, Hermans-Van Gaalen als vijfde en Brown-Chamberlain op zes. Vanluchene-soenens verlieten als tiende het startveld, net voor Clohse-Verhagen. Giraud-Mucenieks begonnen als allerlaatsten op grote achterstand aan een quasi onmogelijke opgave.
Na de zware regenval van zaterdagnacht, lachtte tegen de start van de eerste manche opnieuw een flauw zonnetje het talrijk opgekomen publiek, waaronder een ganse buslading Etienne Bax-supporters , toe. En die werden op hun wenken bediend want Bax en Stupelis pakten de kopstart, maar verslikten zich meteen helemaal bovenin de wave-sectie. Stupelis moest zich even herpakken. Ouwe rot Daniel Willemsen greep zijn kans en stoof weg van de rest. Sanders-Rostingt volgden verrassend als tweede voor Hermans-Van Gaalen. Brown, Hendrickx, Giraud en Bax-Stupelis bleven bij de les. Lokale chouchou Valentin Giraud lag zevende. Clohse-Verhagen lagen negende, en Vanluchene-Soenens bleven staan aan het starthek en startten als allerlaatste.
Met 29 aanwezige teams hoefde niemand zich zorgen te maken over het al of niet gekwalificeerd zijn op het schitterende circuit van Saint Jean d’Angely, dat door de organiserende MC Angerien op sublieme wijze was geprepareerd. De regen van vrijdagnacht had ervoor gezorgd dat er in ideale omstandigheden kon gecrosst worden. Om 16 uur viel het starthek, en gingen Willemsen-Bax aan de koord er als een speer vandoor, gevolgd door Bax-Stupelis, Hendrickx-van den Bogaart, Giraud-Musset en Vanluchene-Soenens. Met Clohse op zes en Sanders op negen zaten alle vier de Belgen mooi in de top tien. Hermans-Van Gaalen verslikten zich in de start en begonnen pas als 20ste aan de klus. Vooraan nam Etienne Bax na drie ronden de kop over. Het gevaar kwam van achter : Giraud sprong waar anderen niet sprongen en ging op plaatsen rijden waar anderen niet reden. Een beetje over de limiet zo bleek algauw. Giraud stootte razendsnel door naar twee, maar viel even snel terug naar zeven.
Voor zij die er zelf niet kunnen bij zijn dit weekend (en dat zijn er heel wat, want met 29 teams aan de start zijn kwalificaties zelfs overbodig) in het prachtige Saint Jean d'Angely, is er live-timing om alles op de voet te volgen. Een gecompliceerde samenwerking achter de schermen tussen de Franse federatie FFM, Sidecarcross.com en onze eigen www.sidecarcross.be, zou ervoor moeten zorgen dat deze namiddag om 15 uur en morgen om 13.30 uur en om 16 uur alles bij u thuis in de woonkamer , of where else, vanop de eerste rij te volgen is. 'Check et uut' is de nieuwste Westvlaamse oneliner die hier op zijn plaats is.
Het is de voorlaatste WK-race die de heren zijspancrossers dit weekend onder de wielen krijgen geschoven op het crcuit met de ronkende naam ‘circuit du Puy de Poursay’, in Saint Jean d’Angely, waar al héél veel motorcross-geschiedenis is geschreven. Zowel bij de solo’s als bij de driewielers. En het ziet er sterk naar uit dat er ook dit jaar een historische gebeurtenis wordt bij geschreven in het boek van Saint Jean d’Angely. Als alles een beetje meezit, dan haalt noorderbuur Etienne Bax , die – tussen haakjes – reeds drie jaar naéén vice-wereldkampioen werd – zondag zijn allereerste wereldtitel binnen.
Ook de strijd om plaats twee is nog in volle hevigheid bezig. De laatste rechte lijn is ingezet !