KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De Belgisch-Duitse samenwerking tussen WK-rijder Davy Sanders en co-piloot Andres Haller doet ons mijmerend terugdenken aan de tijd van de Neue Deutsche Welle, begin jaren ’80. Weet je wel. Nina Hagen, Fehlfarben, Einstürzende Neubauten, Grauzone, Liaisons Dangereuses die de wereld het meesterwerk Los Ninos del Parque schonken, en uiteraard het onvolprezen Deutsche Amerikänische Freundschaft, kortweg D.A.F. geheten. Namen die u ongetwijfeld allen nog als, euh, muziek in de oren zullen klinken. Of , zijn we ondertussen tóch al zo oud aan het worden ?
Nee, geen ‘D.A.F.’ afgelopen zaterdag in zaal Ipso Facto in Oudenburg – of all places – maar wél ‘D.B.F.’ . Deutsche Bélgische Freundschaft dus . “Den beifahrer” en de geluidsproducent – Andres Haller en Zabel – zijn van Duitse makelij. De bestuurder Davy Sanders , is een uit rasechte Westvlaamse klei opgetrokken Belg. Deutsche Belgische Freundschaft , lukt dat een beetje, meneer Andres Haller ? vroegen wij in ons beste Jean-Marie Pfaff-Duits.
Vrijdagavond 9 februari kregen we naar jaarlijkse traditie de voorstelling van het BeTeMo Team in Arendonk. De gemeentelijke feestzaal " De Garve " was weer netjes gevuld met leden van de club en hun sympathisanten. Ook wij waren weer van de partij. De plannen voor het seizoen 2018 werden uit de doeken gedaan en dit alles werd in goede banen geleid door speaker Leon Van Gestel. BeTeMo heeft 18 aangesloten piloten waarvan er 6 bij de JMS zullen aantreden, 5 jongeren bij de VLM en MC Lille, 5 inters ook al binnen de rangen van VLM waarvan er twee de titel bij de inters 500cc zullen najagen en eentje bij de inters 250cc. Ook bij de zijspannen is er opnieuw een team dat gevormd word door Larris Hendrickx & de Duitser Pascal Knübben. Larris & Pascal zullen zich wagen aan het wereldkampioenschap. Daarnaast zullen ze ook een aantal wedstrijden om het Belgisch, Nederlands en Duits kampioenschap betwisten. Na de voorstelling was er nog een etentje en drank voorzien en kon iedereen tevreden en voldaan naar huis.
Alvorens de laatste rechte lijn in te slaan richting seizoensbegin (begin maart gaan zowel in Nederland als in België de nationale kampioenschappen van start) nodigt Grand Prix rijder Davy Sanders graag nog es iedereen uit om samen met hem aan tafel te gaan, komende zaterdag 10 februari , vanaf 19 uur in zaal Ipso Facto , markt 25 te Oudenburg . Vlakbij de koningin der badsteden, Oostende. Op het menu staat winter barbecue, voor de prijs van slechts 16 €. Geef toe, daarvoor kun je heden ten dage niet meer op restaurant gaan ! Kinderen betalen slechts 10 €. Reserveren kan nog steeds op tel nr 0486 340338 .
Uiteraard zullen ook Davy Sanders himself, en zijn kersverse jonge Duitse ‘beifahrer’ Andres Haller van de partij zijn, en zal ook de splinternieuwe WSP-Zabel race-machine van Sanders te bewonderen zijn in Oudenburg zaterdagavond. ‘Allen daarheen’ is hier aldus eens te meer, volledig op zijn plaats !
Nu het motorcross seizoen stilaan dichterbij sluipt, vallen ook de diverse internationale en nationale motorcrosskalenders in de juiste plooi. Het Belgisch kampioenschap zijspancross 2018 – BMB houdt nog steeds vast aan de regel dat er minstens drie wedstrijden dienen verreden te worden om een geldig Belgisch kampioenschap sidecars te hebben - wordt verreden over vier wedstrijden. Op 11 maart loopt het Belgisch kampioenschap van stapel in Moerbeke-Waas, in een organisatie van MC Scheldeland. Op 29 april kunnen de rijders zich alvast gaan voorbereiden op de Grand Prix, t.g.v. de BK wedstrijd in Lommel. Op 27 mei staat nieuwkomer Kester-Gooik – parel van het Pajottenland – geprogrammeerd. Een top-organisatie, die in zijspanmiddens met open armen wordt ontvangen op de BK-kalender. De finale wordt vereden op 15 juli in Hasselt, alwaar MC Santi het klappen der zijspanzweep door en door kent om er een waardige finale van te maken.
31 dec, de laatste dag van 2017, blikken we nog even terug op de laatste Grand Prix van 2017. Uiteraard, met een Belgische blik, zoals de afgelopen 14 daagse countdown, hier bij www.sidecarcross.be . De WK-finale 2017 werd verreden in het Nederlandse Markelo. Etienne Bax-Nicolas Musset waren op voorhand quasi zeker van de wereldtitel, maar desondanks werd het alsnog een verrassende wedstrijd. Bax-Musset verschenen aan de start met 38 punten voorsprong. In theorie moest Bax uit vallen, en Giraud quasi winnen omdat de Fransman alsnog wereldkampioen had kunnen worden. Het eerste geschiedde, het tweede niet. Onder de 34 teams, bevonden zich acht Belgen, waarvan er zich zeven door de zaterdagse kwalificaties wisten te werken.
30 december , de voorlaatste dag van het jaar 2017. In 2017 werd de voorlaatste WK-wedstrijd verreden in het gezellige Duitse Rudersberg. Tegen alle tradities in, want in Rudersberg hadden ze zo onderhand bijna het patent verworven op het organiseren van de WK finale zijspancross.
Rudersberg slaagt er elk jaar weer in om de lokale bevolking warm te maken voor de zijspancrosssport, via een reuzegezellig neven – lees feest – programma, wat zowel op vrijdagavond als op zaterdag heel veel lokale jeugd lokt. Er hoeft op die momenten dan ook geen inkom betaald te worden om op het terrein te komen. Velen onder hen komen dan op zondag, tijdens de eigenlijke GP, hun kater verwerken zodat ook de zondag er reeds vele jaren flink wat volk trekt.
Enkele wijzigingen aan het vertrouwde circuit, moesten er dit jaar voor zoren, dat er ook bij extreme regenval nog gecrosst worden. Missie geslaagd, en voor 2018 staat Rudersberg alvast weer geprogrammeerd als WK finale organisator.
In Rudersberg waren dit jaar 37 teams komen opdagen, waaronder zes Belgen.
Etienne Bax, de wereldkampioen zijspancross 2015 en 2017, is véél meer dan zomaar de zoveelste wereldkampioen uit de zijspancross geschiedenis. Bax ontpopte zich de jongste jaren tot een ware ambassadeur voor de driewielersport. Een ambassadeur zoals de zijspancross er nog nooit eerder één heeft gehad.
Het vergt sowieso al ongelooflijk veel tijd , geld en energie om wereldkampioen te worden , maar daarnaast stopt de sympathieke Etienne Bax ook nog es ongelooflijk veel tijd, energie en geld in het promoten van de zijspancross sport. Denken we maar aan het Yamaha project in 2016, dat Etienne Bax – tegen beter weten in – toch tot een goed einde probeerde te brengen, om de zijspancross goedkoper én toegankelijker te maken. Proficiat Etienne Bax ! Of de film ‘The hard way to win’ die enkele maanden geleden in de bioscoop te zien was, en momenteel nog op DVD te koop is. Bravo Etienne Bax ! En nu trekt Etienne Bax, met zijn passagier Kaspars Stupelis richting USA, ter promotie van de zijspancross sport ! Chapeau Etienne Bax !
Amper bekomen van de Baltische Staten 14-daagse, trokken de heren zijspancrossers richting Zwitserse Bergen, waar in Roggenburg een prachtig old school motorcross circuit , onder een stralende zon, de rijders opwachtte. De Belgen waren met vijf, maar daarvan verloren we er al eentje tijdens de vrije zaterdagse trainingen. Andreas Clohse besloot onverwachts te kappen met zijn Duitse bijrijder Andres Haller, en hield het weekend voor bekeken. De vier anderen, zijnde Vanluchene, Dierckens , Sanders en Janssens wisten zich probleemloos rechtstreeks te plaatsen.
Dezelfde drie Belgische equipes trokken van Stelpe verder richting hoge noorden. Richting Kivioli (Estland) , waar de Grand Prix de jongste jaren is uitgegroeid tot het mooiste evenement van de ganse WK-cyclus. Een ruim aanbod aan muziek – en motorsport activiteiten brengt telkenjare een breed publiek naar het nochtans afgelegen Kivioli.
33 teams waren van de partij. Door een hevige storm met veel neerslag, diende Last chance te worden gecanceld, waarna beslist werd om de 16 eersten uit groep A en groep B, als 32 gekwaliiceerden te beschouwen. Zeer pijnlijk voor de Estse broers Jarno en Juri Saan, die in groep A als 12de waren gefinished, maar na de geluidscontrole 5 plaatsen straf kregen kregen. Ze verzeilden daarmee naar plek 17 . . . en dat was meteen de doodsteek voor deze lokale WK-debutanten.
Nog vijf dagen, en 2017 is definitief verleden tijd. Begin augustus trokken de zijspanrijders op jaarlijkse uitstap richting Baltische Staten. Eerst kwam Letland (Stelpe) aan de beurt. De week erna stond Estland (Kivioli) op de rol. De Belgische inbreng in het WK was ondertussen héél sterk terug gelopen. Daar waar op de openings Grand Prix in Oldebroek begin april, nog elf Belgische teams aan de start van de kwalificaties stonden, bleven er nu nog amper . . . drie over ! Ook Kristof Santermans was er niet meer bij. De handblessure speelde hem té veel parten om op een verantwoorde manier te kunnen motorsporten. In Stelpe namen 37 teams deel aan de kwalificaties, die geen noemenswaardige problemen opleverden voor onze drie Belgen.