KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De voorziene MCLB wedstrijd in Volkegem (29 en 30 juli) van komend weekend gaat niet door,wegens de hevige regenval van de afgelopen dagen.
Het officiële bericht vanuit de MCLb-federatieluidt als volgt :
Na inspectie van de site moeten we bevestigen dat deze niet berijdbaar zijn (de parking) . De Vlaamse Ardennen kregen de afgelopen dagen al meer dan 50 liter regen per vierkante meter en gezien de grondstructuur blijkt dit een onbegonnen zaak. Noodgedwongen denen de organisatoren de handdoek in de ring te gooien wat opnieuw een spijtige zaak is gezien de zeer mooie locatie.
De eerstvolgende wedstrijd op de MCLB-kalender is nu Zele op 5 en 6 augustus.
Motorclub De Verre Ginstecrossers en zijspancross mecenas Mark Vandaele slaan binnen een week of drie opnieuw de handen in mekaar om de enige internationale zijspancrosswedstrijd die ons land nog rijk – of arm – is , te organiseren. Met een affiche om U tegen te zeggen !
Op zaterdag 12 augustus komen naar goeie gewoonte de occasionele en/of amateur zijspancrossers aan de start. Een deelnemersveld van meer dan honderd starters is geen rariteit op zaterdag in Oostrozebeke ,verdeeld over diverse categorieën in allerlei kleuren en geuren en maten, welteverstaan. Er wordt ingedeeld volgens leeftijdscategorie,maar ook voor gemengde teams man/vrouw en zelfs complete damesteams krijgen een apart klassement en aparte reeksen en huldigingen aangeboden. Voor elk wat wils dus.
Op zondag 13 augustus wordt het volledige MCLB programma afgewerkt met daarin zijspan wedstrijden voor MCLB, VMCF, VLM en/of daglicentierijders en, als hoogtepunt , uteraard de twee manches voor het internationale zijspancrossgeweld.
Met zeventien equipes achter het starthek in de sidecars categorie hadden de organisatoren van de VMCF-motorcrosswedstrijd in Werchter gisteren alvast geen reden tot klagen. Aan VLM-kampioenen Nick Janssens en Dave Goris was geen zalf te strijken. Zij wonnen de eerste heat met ruime voorsprong. In de tweede manche konden Jimmy Vaes en Wim Swennen weliswaar de kopstart afsnoepen van Janssens & Goris die zich daardoor niet van hun stuk lieten brengen en opnieuw met groot verschil de wedstrijd naar hun hand zetten. Een derde en een tweedeplek leverde voor Vaes-Swennen de tweede stek in het dagtotaal op. ‘Oudjes’ B. van den Bulck en D. Sabbe werden mooi derde.
In de B-categorie ging de zegein extremis naar Van de Plas-spannenburg,die in reeks één bij de start ten val waren gekomen en zich daarna terugknokten naar een zevende plek.
De tweede reeks begon in druilerige omstandigheden. Voor Koen Hermans en Ben vd Bogaart werd het flink tanden knarsen voor de start, want de koppeling van de machine raakte pas gerepareerd, toen de promogirl met het ‘1 Minute’ bord al door het gesloten park paradeerde. Bax-Cermak namen de kopstart, voor Vanluchene-Musset en Hermans-vd Bogaart. Meteen de ‘grote drie’ voorin dus. Etienne Bax voerde de forcing en lag na één ronde al bijna vijf seconden voor op Marvin Vanluchene, die in de derde ronde de rug rechtte en terug aan het achterwiel kleefde van koploper Bax. Aan één gaatje had de wakkere Vanluchene genoeg om er bruusk in te duiken en de koppositie over te nemen. Bax & Cermak sputterden nog een paar ronden tegen, maar toen ze in een afhellende rechterbocht even te ver naar buiten schoven verloren ze de aansluiting en kregen het gaatje van een achttal seconden op een herboren Marvin Vanluchene niet meer gedicht. Hermans-van den Bogaart konden het tempo vooraan niet aan , en dienden een halve minuut toe te geven op de twee koplopers
Omwille van de hevige regenval van de afgelopen nacht werd de ochtendlijke Warm up training gecanceld om het circuit te sparen. De voorziene tijd voor de sighting lap, net voor de wedstrijd, werd met een kwartier verlengd. Wie dat wou, kon vier sighting laps doen. De quads hadden ondertussen hun eerste heat afgewerkt , waardoor het meeste water reeds van de baan verdwenen was vooraleer de sidecars op pad gingen.
Voor de vierde Grand Prix op rij lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen op het eind van de dag in Red Brae : WK-leiders Vanluchene-Musset starten op kop, Bax-Cermak raken in de verdrukking, zetten de scheve situatie terug recht en trekken finaal aan het langste eind. Het levert in elk geval bijzonder spannende wedstrijden op.
Vanluchene-Musset leken , net als vorige week, opnieuw lange tijd op weg naar de reekszege. Bax-Cermak waren pas als achtste uit de modderige start gekomen,en hadden – eens op de derde plek aangekomen – de handen meer dan vol met de voor hen uit rijdende Lielbardis-broers, die hun tweede plaats niet zo maar af stonden.
Vier Noordieren , vier Engelsen en zestien ‘overzeeërs’ , dat was het startveld vandaag voor de kwalificaties van de Noordierse Grand Prix – de eerste sedert ruim veertig jaar – die werden verreden in typisch Ierse omstandigheden : Een prachtig golvend circuit, fris weer, veel wolken en regen . Noord Ierland ten voeten uit dus. Can’t be better !
De kwalificaties werden – uitzonderlijk – op een vrijdag verreden, de Belgische nationale feestdag bovendien,en dat ieten de twee Belgische deelnemers in Noord Ierland duidelijk merken. Niét bij de start weliswaar,want in groep A waren het verrassend Foden-Humphrey en Heinzer-Betschart die er als eersten vanonder muisden, voor Brown-Cooper en de twee Belgische equipes van Davy Sanders en Marvin Vanluchene. Koen Hermans vertrok als zesde. Keuben-Rietman crashten in de eerste bocht en konden pas met grote achterstand hun weg vervolgen.
Het is rustig in zijspancrossland komend weekend. In eigen land wordt er gecrosst in het wereldberoemde Werchter ,ietsje ten noorden van Leuven. De VMCF federatie is er aan zet. De VLM en MCLB-sidecaristen zijn er meer dan welkom om er – net als vorige week in Wachtebeke – het peloton te vervoegen.. GPS adres : Grotestraat , 3118 Werchter,bij Rotselaar.
De WK-rijders zijn ondertussen onderweg naar Noord Ierland,alwaar de Grand Prix,om godsdienstige redenen,op vrijdag en zaterdag wordt verreden. Kwalificaties vrijdag om 16 uur en om 17 uur (Belgische tijd welteverstaan), de races worden op zaterdag verreden om kwart over twee en om 17 uur , Belgische tijd.
Het circuit,aangelegd in Red Brae,ietsje ren zuidwesten van Lisburn, is een nieuwe locatie, waar nooit eerder werd geraced. Het is overigens ruim veertig jaar geleden dat de mondiale sidecaristen nog es te gast waren in Noord Ierland.
Er kan natuurlijk héél veel goeds worden gezegd, over de prestaties van de piepjonge broers Lielbardis ,of de jonge talentvolle Zwitser Remo Käser in het WK, maar het record van de jongste rijder die ooit punten scoorde in het WK zijspancross blijft tot nader order nog steeds op naam staan van onze eigen Junior Verhelst. ‘Verhelstje’ is ondertussen met zijn bijna eenentwintig jaar ‘Verhelst’ geworden, verdween na zijn opmerkelijke WK-debuut in 2019 enkele jaren van de radar , maar duikt sedert enkele weken af en toe weer op in de uitslagen. Als er een bakkenist beschikbaar is tenminste. En dat was afgelopen zondag het geval in Wachtebeke,waar de VMCF-organisatie zowel VLM, als MCLB als VMCF-sidecaristen mocht verwelkomen. Het leek wel een FAM-wedstrijd uit the good old days.
Twintig zijspannen tekenden present ! De regen had ervoor gezorgd dat het circuit er aanvankelijk nog wat vettig bij lag,maar gaandeweg kregen de rijders er een perfecte, nagenoeg stofvrije, omloop voorgeschoteld !
Om klokslag vier uur viel het starthek een tweede keer.De startposities aan het starthek waren keer helemaal door mekaar geschud, en dat leverde Vanluchene-Musset in elk geval geen windeieren op. Zij stoven als eersten de berg op , gevolgd door Prümmer-Steegmans, Bax-Cermak,Hermans-vd Bogaart en Wilkinson-Millard. J. Van Daele, D. Willemsen en R. Käser (sleutelbeen gebroken) verschenen niet meer aan de start, waardoor er plaats vrij kwam voor reserverijders Van Vaerenbergh-Mans.
Vooraan konden Bax-Cermak en Hermans-vd Bogaart al vroeg door stoten naar twee en drie, en ontstond er een kopgroep van drie man,die op een zakdoek het circuit op en af vlogen. Twintig minuten lang konden koplopers Vanluchene-Musset weerstaan aan het Nederlandse beukwerk ,maar toen was het bobijntje af.
De talrijk opgekomen toeschouwers zagen onder een afwisselend bewolkte of zonnige hemel ,de dertig sidecars om kwart over één de heuvel opstormen ,allen met de bedoeling als één der eersten door de eerste bochten te komen en zich te verzekeren van een goeie uitgangspositie. Dat lukte het best voor de broers Prunier die de kopstart pakten, voor Hermans-vd Bogaart,Bax-Cermak , Heinzer-Betschart en Keuben-Rietman.
De Franse broers weerden zich vooraan als een duivel in een wijwatervat, maar moesten in de derde ronde toch buigen voor Koen Hermans en Etienne Bax die gezamenlijk doorschoven naar één en twee. Daarna kon de regerend wereldkampioen nog een vijftal ronden aanklampen,maar moest daarna toch afhaken en zijn meerdere erkennen in de ongenaakbare K. Hermans-B. vd Bogaart. Op ruim een halve minuut van winnaar Hermans,liepen Vanluchene-Musset als derde binnen. De WK-leiders waren pas als zesde gestart,rukten vlotjes op naar drie en zagen toen nog de twee leiders K. Hermans en E. Bax voor zich uit rijden. De kloof met de leiders werd echter steeds groter en groter, zodat Vanluchene & Musset vooraan eigenlijk nooit in het stuk voorkwamen en zich moesten neerleggen bij plek drie,voor de sterk rijdende Prunier-broers en . . . . Veldman-Lebreton.