KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Compleet andere omstandigheden dan gisteren. De zon was verdwenen, de temperatuur gedaald en een plaatselijk buitje vlak voor de start, zorgde ervoor dat de omloop in de aanvangsfase er spiegelglad bij lag. Dàt ondervonden o.a. Tim Prümmer, Davy Sanders , Gert Gordejev en Sepp Gommeren die in de eerste bocht al tot stilstand kwamen. Met de Lielbardis-broers, Hermans-vd Bogaart en Vanluchene-Janssens op de drie kopposities kregen we meteen de zware kanonnen voorin.. Dat veranderde in ronde drie,toen de motor van Hermans even stil viel,en de Nederlander pas als achtste zijn weg kon vervolgen. Even verder tuimelde bij de Letse koplopers, co-piloot Bruno Lielbardis even uit het bakje. De broers konden snel weer verder, vlak voor de neus van de aanstormende Vanluchene & Janssens. Vanluchene kon de Letse tweeling goed bijhouden, maar tot een aanval kwam het niet.
In een zonnig, winderig en kurkdroog Gdansk verschenen slechts drieëntwintig equipes voor de kwalificaties van de vijfde WK-race van het seizoen 2024.Er werd flink gesproeid om het stof onder controle te houden. In groep A gingen ze met zijn twaalven op pad, waarvan Hodges-Henderson verrassend helemaal van buitenaf de holeshot afsnoepten van de verbouwereerde Franse broers Prunier. Lielbardis en Leferink konden in de eerste ronde nog de onwennige Engelse leider terug wijzen. Ook Wijers-van Hal kwamen goed weg, maar zakten in de aanvangsfase wat terug naar plek zes. De Pruniers kwamen uiteindelijk als achtste uit de eerste bocht. Weinmann en Van Werven haakten in mekaar en kwamen tot stilstand in de openingsfase. Vooraan reden de Lielbardis-boys vlotjes weg van de broers Leferink die op plek twee eveneens weinig tegenstand kenden . Enkel in de slotfase kwamen de teruggekeerde broers Prunier op plek drie,nog even kijken naar het achterwiel van Leferink. Daarna was het even wachten op Wilkinson-Millard, en Wijers-van Hal die beiden een eenzame race besloten op plaatsen vier en vijf.
Na de diverse nationale titelwedstrijden in de ons omringende landen vorig weekend,wordt er komend weekend opnieuw om de WK-punten gestreden. Ietsje ten zuiden van de grootste Poolse havenstad Gdansk,strijkt het WK-circus neer,voor de vijfde Grand Prix van het seizoen 2024. Op een snel circuit met spectaculaire jumps, zijn er dit jaar reeds punten te verdienen tijdens de kwalificaties,wat van de zaterdag nu telkens een extra interessante dag maakt. Ook in het geval er geen dertig teams aanwezig zijn, moét er dit jaar geknokt worden op zaterdag. De WK-leiders , de broers Lielbardis hebben géén Grand Prix in eigen land. De wedstrijd in Gdansk is voor de jonge Letse tweeling hun ‘dichtste’ wedstrijd van het seizoen,en wordt zo’n beetje aanzien als hun thuiswedstrijd. Voor zover je een wedstrijd op bijna negenhonderd kilometer van je deur als een thuiswedstrijd kunt beschouwen uiteraard.
Feit is dat de zeventienjarige tweeling complexloos naar Polen kan afzakken. Ze hebben reeds twee Grand Prix zeges op zak, én zijn sinds Tsjechië twee weken geleden opnieuw in het bezit van de rode leidersplaat. Hun seizoen kan nù al niet meer stuk, en dat geeft de jongens uiteraard heel veel rust in het hoofd voor de rest van het seizoen.
Er werd duchtig gezijspancrosst in de ons omringende landen afgelopen weekend. Zaterdag al werd in Krasna Lipa gestreden om het Tsjechisch kampioenschap,alwaar Daniel Willemsen en Jens Vincent (invaller voor de geblesseerde Michael Gabor) opnieuw in beide manches oppermachtig waren , voor de lokale broers Vejchoda. Na de race wachtte de jonge Vincent nog een stevige terugreis naar Nederland, want op zondag moest ie ook dààr nog een klusje klaren, in Varsseveld , als co-piloot aan de zijde van Nationalen rijder Niklas Hotze.
In datzelfde Varsseveld zorgden Stefan Wijers en Han van Hal voor de verrassing van de dag,door de wedstrijd op hun naam te schrijven. Voor beiden hun eerste zege ooit in een race om het ONK Sidecars op het hoogste niveau !
Opnieuw geen zijspancrosserij dit weekend in eigen land ,dus moet er opnieuw over de landsgrenzen heen worden gekeken. Bij onze noorderburen bijvoorbeeld,waar in Varsseveld - ietsje ten westen van Doetinchem – de strijd om het Open Nederlands kampioenschap wordt verder gezet. En dat wordt niet zomaar een wedstrijd ! Volgens de overlevering, wordt er zondag in Varsseveld voor de vierhonderdste keer gestreden om de Nederlandse kampioenschapspunten, in de geschiedenis van de KNMV. Voor de organiserende club zelf – Vamac Varsseveld – is het bovendien de vijfentwintigste keer dat zij instaan voor een kampioenschapswedstrijd ! Een wedstrijd met een gouden randje dus. In de tussenstand lijken Koen Hermans en Ben van den Bogaart regelrecht op de Nederlandse titel af te stevenen. Hun voorsprong bedraagt ondertussen reeds vijftig punten . Wijers-van Hal, Prümmer-Lebreton, de broers Leferink en Van Werven-van de Wiel strijden om de dichtste ereplaatsen. O ja, ONK-leider Koen Hermans won tot nog toe slechts één keer in Varsseveld,en dat is ondertussen geleden van 2018 ! Een extra motivatie om het in dit jubileumjaar nog es over te doen. In Varsseveld zijn er ook wedstrijden voor de Nationalen Sidecars, de Cup klasse, en de Quads.
Bij onze zuiderburen een ietwat gelijkaardig scenario. Daar zijn het de broers Killian en Evan Prunier die overtuigend leiden en ondertussen reeds zeventig punten voorsprong hebben op de broers Carcreff en Devoldere-Tourbier die strijden om plek twee.
Totaal andere omstandigheden na de koffie,met een lekker schijnende zon die zorgde voor een snel opdrogende omloop. Hermans-vd Bogaart, geprikkeld door hun pech van daarnet, zonnen op wraak,en pakten de kopstart, voor Lielbardis en Vanluchene en Janssens. Meteen de top drie uit de WK-tussenstand bij mekaar dus,die zich algauw afscheidde van de rest van het peloton dat werd aangevoerd door Prümmer-Lebreton, Prunier, Van Daele-vd Putten, en de Leferinks.
Lielbardis en Vanluchene moesten vooraan alle zeilen bij zetten om koploper Hermans bij te houden. Echter,voor Koen Hermans , die in Kramolin aan de honderdste Grand Prix uit zijn carrière toe was , loerde de pechvogel ook in déze heat, letterlijk om de hoek. Toen een grote steen zich vast klikte tussen het voorwiel en de swingarm ,kwam het Hollandse koppel plotsklaps stil te staan, en schoven Lielbardis en Vanluchene vrolijk door naar één en twee.
Amper twee uur na het af vlaggen de ochtendlijke kwalificatietrainingen moesten de rijders én hun machines al klaar zijn voor de start van reeks één. Er kwam flink wat kunst – en vliegwerk bij kijken voor de mekaniekers , om de motoren tijdig terug tiptop in orde te krijgen. Vlak voor de start passeerde er een flinke plensbui over Kramolin, die het circuit meteen herschiep in een glibberige bruine modderpiste. De twee trainingssnelsten, Benjamin Weiss en Koen Hermans,beleefden weinig plezier aan hun goeie startpositie. Weiss-Schneider verzeilden meteen in de achtergrond en hielden het na vier ronden voor gezien. Hermans-van den Bogaart – als kersverse WK-leiders voor de gelegenheid getooid in een spiksplinternieuw hagelwit crosspak – bleven terplekke staan toen het starthek viel, en moesten van helemaal achteraan aan de mudrace beginnen. Prümmer-Lebreton pakten nog maar eens de kopstart, voor Sanders-Steegmans, Vanluchene-Janssens en de Prunier-broers.
Het was droog, en het zonnetje kwam voorzichtig van achter de wolken piepen , toen vanochtend de kwalificaties , van start gingen. Er werd gereden in twee groepen, volgens het systeem van tijdstrainingen. Van elke groep gingen de vijftien snelsten door naar de namiddag. De twee zestienden van elke groep waren de reserverijders. Voor de resterende vier zat het er onherroepelijk op. Geen Last chance, en ook geen WK-punten te verdienen, nood breekt nu eenmaal wet.
In groep A was het vrij snel duidelijk dat niemand kon tippen aan de toptijd van kersverse WK-leiders Hermans-van den Bogaart. De besttijd van Vanluchene-Janssens.lag ruim een halve seconde hoger. De broers Prunier moesten als derde zelfs een volle seconde toegeven op Koen Hermans. Davy Sanders (5de) ,Stefan Wijers (6de) en Sven Wisselink (8ste) , verzekerden zich van een plekje op de eerste startrij.
Volgend weekend,op zondag 9 juni, wordt er gestreden om de punten om het Nederlands kampioenschap zijspancross in Varsseveld. En dàt is niet zomaar een wedstrijd,in 2024 !
Volgens onze gerenommeerde Nederlandse zijspancross statisiticus Dick Wentink wordt straks in Varsseveld de vierhonderdste ( ! ) wedstrijd om het Nederlands kampioenschap zijspancross verreden, uit de Nederlandse motorcrossgeschiedenis.
Tegelijkertijd is het voor de organiserende club VAMAC Varsseveld al de vijfentwintigste keer dat zij zelf een kampioenswedstrijd organiseren.
De allereerste wedstrijd om het Nederlands kampioenschap werd verreden op 21 mei 1961, in Baarle Nassau. De eerste manche werd er gewonnen door Ben Snijder, de tweede door Gerard van Kasbergen, en de derde door Henk Steman – Map de Haas. Laatstgenoemden wonnen ook het dagklassement, en waren aldus de allereerste ONK-leiders ooit !
In de huidige ONK-tussenstand,waarvan reeds vier races zijn verreden , leiden Hermans & van den Bogaart (180 ptn) met reeds vijftig punten voorsprong op Wijers-van Hal (130 ptn) die tweede staan. Daarna volgen Prümmer-Lebreton (129 ptn) , de broers Leferink (120 ptn) en van Werven-van de Wiel (107 ptn) .
Om de jaarlijkse drukte rond de gekende ‘Vrijetijds wedstrijd zijspannen’ in Oostrozebeke (dit jaar geprogrammeerd op 10 augustus) wat weg te nemen, zullen er dit jaar ,voor de allereerste keer, ook vrijetijdscategorieën zijspannen op het programma staan op zaterdag 22 juni in Oostrozebeke.
Voor de volgende klassen kun je je nu alvast aanmelden voor de wedstrijd ‘Vrijetijds zijspannen’ in Oostrozebeke op 22 juni e.k.
° Dames
° Gemengd ( een man + een vrouw )
° Heren met een beginnende co-piloot, die nog nooit eerder in het bakje heeft gestaan op één of andere officiële wedstrijd.
Aanmelden kan via het formuier bij de gele knop ‘extra’ , of via deze link :
https://forms.gle/NqyH8wAEPzzTRQwUA