KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De WK-kalender sidecarcross 2024 werd officieel bevestigd door promotor WSC : De datum van 1 september die nog open stond wordt niét ingevuld, zodat het WK 2024 afklokt op tien wedstrijden,met de WK-finale in Italië. Een primeur in deze sport ! De Sidecarcross & Quadscross of Nations . sluit een week later (laatste weekend van september) het seizoen helemaal af in het Tsjechische Loket.
Ook de kalender van het Europees kampioenschap Quads is ondertussen definitief bevestigd.De vierwielers hebben vijf races op de kalender staan en openen en eindigen samen met de sidecars, respectievelijk in Portugal en in Italië.
Promotor WSC kondigde eveneens aan dat het contract met FIM met vijf jaar is verlengd,zodat meteen tot in 2029 WSC de touwtjes in handen houdt in het WK zijspancross.
Het volledige wedstrijdschema voor zowel de zijspannen als voor de quads, vindt u bij de gele knop 'Lees meer'.
De Sidecarcross en Quadcross of Nations die tot nu toe steeds onder de vlag van FIM Europe werd georganiseerd , krijgt vanaf dit jaar een upgrade en gaat verder onder de vlag van de overkoepelende FIM , de hoogste internationale motorsport organisatie. Vergelijk het zo’n beetje met de UEFA en de FIFA uit de voetbalwereld.
De wedstrijd krijgt dan ook vanaf dit jaar de status van officieel FIM landenkampioenschap, net zoals de Motocross of Nations in de solo-klassen, waardoor aan de medailles toch weer een extra sportieve waarde komt te hangen.
Deze beslissing vanuit FIM is vrij logisch aangezien – vooral in de Quadsklasse – de deelname de jongste jaren telkens mondiaal is met teams uit o.a. USA , Argentinië en Australië. Ook in de zijspanklasse kwamen in het verleden landenteams uit Australië en USA hun geluk beproeven in deze jaarlijkse teamwedstrijd.
De Sidecarcross en Quadcross of Nations vindt dit jaar plaats op 28 en 29 september,in het Tsjechische Loket.
In de aanloop naar het nieuwe motorcross seizoen dat binnen enkele weken stilaan terug van start gaat, trokken wereldkampioen sidecarcross Marvin Vanluchene en zijn nieuwe Brabantse co-piloot Glenn Janssens gisteren voor ’t eerst dit jaar terug de crosslaarzen aan,om het nieuwe materiaal aan de tand te voelen en een eerste motortraining af te werken. Hiervoor moesten Vanluchene en Janssens eerst zo’n driehonderd kilometer bollen tot in Weilerswist, in de buurt van Keulen om er een geschikt trainingscircuit te vinden. Belgische motorcrossers worden namelijk in eigen land steeds meer en meer het leven zuur gemaakt door de overheid,zodat trainen in eigen land er quasi niet meer in zit. Arm België, dat zijn eigen wereldkampioenen zo verwaarloost !
Enfin, Vanluchene en Janssens werden in Weilerswist de ganse dag gevolg door een cameraploeg van hét Belgische sport TV-programma nummer één Sportweekend, dat vanavond na Het Journaal (omstreeks twintig over zeven) op de buis komt op VRT 1. Als dàt nu eens geen positief nieuws is in deze barre motorcross-tijden,dan weten wij het ook niet meer.
Straks, vanavond of morgen, es op facebook naar de Sporza pagina gaan en er met zijn allen een bericht plaatsen om Sportweekend te feliciteren met hun interesse voor onze wereldkampioen zijspancross kan onze sport misschien opnieuw een stukje vooruit helpen ! Baat het niet, het schaadt ook niet ! Integendeel.
Bij de gele knop 'Extra' alvast de reportage die op zondagavond werd uitgezonden in het wekelijkse VRT sportprogramma Sportweekend.
Op donderdag 15 februari overleed in Wichelen dhr Octaaf Goeman, voorzitter van de motorclub MC Scheldeland, en jarenlang coördinator van de werkgroep motorcross van BMB en Motorsport Vlaanderen. Met MC Scheldeland organiseerde Octaaf Goeman in het verleden ook verschillende wedstrijden voor het Belgisch kampioenschap zijspancross, o.a. in Wachtebeke en Moerbeke-Waas. Samen met een delegatie van MC Scheldeland was dhr Goeman ook vaak als aandachtig toeschouwer te vinden op de Grand Prix WK-wedstrijden zijspancross in binnen – en buitenland, ter ondersteuning van onze Belgische rijders.
De begrafenis vindt plaats in de Sint Gertrudiskerk in Wichelen, op vrijdag 23 februari om 10:30 uur. Octaaf Goeman werd 74 jaar. (foto Motorsport Vlaanderen).
Bij de gele knop ‘Extra’ vindt u het overlijdensbericht terug.
Zaterdagmiddag vond in Mol een protestactie plaats van boze motorcrossers en boeren, aan het kruispunt bij supermarkt Alma in Mol. De motorcrossers en Farmers Defence Force die de betoging samen organiseerden mochten hierbij rekenen op de steun van heel wat aanwezige motorcrossers die, net als de boeren, al jarenlang de kop van jut zijn in de heksenjacht die wordt gevoerd onder het mom van het beschermen van de natuur. Dat landbouwers en motorcrossers hierbij elkaar de hand reiken is een goeie zaak, aangezien de meeste – nog resterende – motorcrosswedstrijden in België worden verreden op de eigendommen van welwillende landbouwers.
Motorcross is – samen met wielrennen – de meest succesvolle sporttak die ooit door Belgische atleten werd beoefend, met ruim zestig behaalde motorcross-wereldtitels in de afgelopen vijftig jaar. Fierheid en trots van de natie op dergelijke internationale topprestaties lijkt ons hier niet meer dan normaal. In België gaat het echter nét andersom : Vanuit de overheid probeert men in ons land deze succesvolle sport simpelweg kapot te maken. Begrijpe wie begrijpen kan. Om maar iets te zeggen, in het voetbal is België nog nooit (!) Europees - noch wereldkampioen geweest.
België huisvest bovendien momenteel ook de huidige wereldkampioen in de zijspancross Marvin Vanluchene, aan wie , toevallig, vanavond (zondagavond) een reportage wordt gewijd in het nationale VRT sportprogramma Sportweekend, iets na 19 uur.
Niet dat het echt als een verrassing komt, maar het is toch even slikken bij het vernemen van het nieuws dat er volgend jaar in eigen land énkel nog gezijspancrosst wordt bij de MCLB-federatie, die zijn thuishaven heeft in de provincies West – en Oost-Vlaanderen. Een logisch gevolg van de neerwaartse spiraal waarin de zijspancross-competitie in eigen land, zich reeds verschillende jaren bevindt. De VLM-federatie kondigde eind vorig jaar al aan dat er in 2024 géén sidecars meer op het programma zouden staan. Ook bij VMCF is de kogel nu door de kerk, en wordt er op het reguliere wedstrijdprogramma géén plaats voorzien voor de zijspannen.
De oorzaak hiervoor is eigenlijk dezelfde als waaraan het Belgisch kampioenschap zijspancross een achttal jaar terug teloor is gegaan : Ondanks uitstekende financiële tegemoetkomingen voor àlle rijders, en wedstrijden georganiseerd op de mooiste Belgische omlopen ( o.a. Nismes, Quiévrain, Kester, Mont Saint Guibert, Orp le Grand, Genk, Hasselt , Dürler, e.a. ) kwam er weinig of geen respons van de zijde van de Belgische rijders,en stierf het BK een stille dood. Hetzelfde euvel doet zich nu al enkele jaren voor bij zowel VLM als VMCF , waar men op de meeste wedstrijden het aantal deelnemers makkelijk op beide handen kan tellen. Toen VLM eind vorig jaar de zijspanklasse definitief van het programma schrapte , was er goeie hoop om te denken dat het aantal deelnemers bij VMCF nu de hoogte zou in gaan en men in 2024 dààr op goed bezette wedstrijden zou kunnen rekenen. Niet dus.
Precies een week geleden zat zijspancrosser Marvin Vanluchene, de enige wereldkampioen in de motorsport die ons land nog rijk is , in zak en as. Co-piloot Nicolas Musset (F ) had zopas met veel pijn in het hart,laten weten dat hij wegens rugproblemen in 2024 niét aan de start zou kunnen verschijnen van het op til zijnde motorsportseizoen. Op amper een goeie twee maand voor de start van het nieuwe motorcross-seizoen,kwam wereldkampioen Vanluchene aldus plots voor een huizenhoge hindernis te staan. Een hindernis van het kaliber die hij op de wedstrijdomlopen tijdens het racen, nooit aantreft. Vanluchene is er echter de man niet voor om bij de pakken te blijven zitten. Na een slapeloze nacht en wat overleg binnen het team, werd de bladzijde algauw om geslaan,en begon de zoektocht naar een nieuwe geschikte co-piloot. Not easy op deze tijd van het jaar. De ‘transferperiode’ is voorbij, en de samenstellingen van de teams voor 2024 zijn reeds een feit. Sommigen zijn zelfs al samen op de motor aan het trainen ter voorbereiding van het nieuwe seizoen. Toch wist wereldkampioen Vanluchene in extremis nog een wit konijn uit de hoed te toveren.
Het duurt wel nog even voor het nieuwe zijspancross seizoen zich aandient, maar voor Marvin Vanluchene stelt zich momenteel toch plots een onvoorzien probleem : Co-piloot Nicolas Musset stopt per direct met de motorcross competitie, zodat wereldkampioen Vanluchene ter elfder ure op zoek moet naar een nieuwe geschikte bijrijder om zijn wereldtitel te verdedigen.
Huidig co-piloot Nicolas Musset gaf eind vorig seizoen al geregeld aan dat hij steeds meer last kreeg van de rug ,en het seizoen finaal vol maakte op karakter én de reeds opgebouwde conditie gedurende het seizoen. Voldoende rust nemen in de wintermaanden zou er voor zorgen dat de Franse drievoudige wereldkampioen er begin 2024 terug zou staan om samen met Vanluchene de regenboogtrui te verdedigen. Maar dààr komt nu,totaal onverwacht, niets van in huis.
N. Musset verwoort het zelf met deze woorden : “Ik beëindig noodgedwongen mijn carrière als topsporter. Drie maanden geleden had ik al flink last van pijn in mijn onderrug,die ik toeschreef aan het drukke en intensieve seizoen. Ik had al mijn woord gegeven om samen met Marvin onze wereldtitel te verdedigen in 2024,maar helaas is de pijn in mijn rug na de winterrust nog steeds aanwezig en wordt vooral de pijn in mijn rechterbeen steeds heviger.
Gisteren vond in het Brabantse Waver,in een organisatie van motorclub RMU Wavrien, de jaarlijkse huldging plaats van de Belgische kampioenen in de diverse motorsportdisciplines. De apotheose van deze ceremonie is telkenmale de uitreiking van de trofee ‘het gouden stuur’ , de hoogste onderscheiding die je in België als motorsportman kunt behalen. Voor de tweede keer in zijn carrière mocht zijspancrosser Marvin Vanluchene de hoogste onderscheiding in de Belgische motorsport in ontvangst nemen. Vanluchene was de enige Belgische motorsportman die er in 2023 in slaagde om een wereldtitel in de wacht te slepen, vijf jaar nadat hij in 2018 zijn eerste wereldtitel wist te veroveren. Andere kandidaten voor het gouden stuur 2023 waren o.a. Jago Geerts (vice wereldkampioen MX2) ,Jarne Bervoets (vice wereldkampioen MX Junior 85 cc) en Antoine Magain (bronzen medaille WK enduro E3 ) .
Ook het zijspancrossduo Nick Janssens – Dave Gorris werd gehuldigd als de Belgische kampioenen zijspancross 2023. Co-piloot Dave Gorris had er aan gehouden om aanwezig te zijn in Waver om de trofeeën en bijhorende diploma’s in ontvangst te nemen. Voor de foto fungeerde wereldkampioen Vanluchene als stand-in voor rijder Nick Janssens, die niet aanwezig kon zijn.
Komende zaterdag vindt de jaarlijkse BMB-kampioenenhuldiging plaats. Daarop worden alle Belgische kampioenen uit de motorsport gehuldigd,zowel in de snelheid, classic bikes , motorcross, trial, enduro,endurance-cross , supermoto en e-bike.
Marvin Vanluchene wordt er gehuldigd voor zijn wereldtitel in de zijspancross,en ontvangt eveneens 'het gouden stuur' ,de trofee voor de beste Belgische motorsporter van het afgelopen seizoen. Nick Janssens en Dave Goris worden in de bloemetjes gezet als Belgische kampioenen zijspancross 2023.
De huldiging van alle laureaten vindt plaats op zaterdag 13 januari,vanaf 16:30 uur in Waver en is voor iedereen toegankelijk . GPS : Place des Carmes 5 , 1300 Waver.