KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De winterslaap is duidelijk nog niet voorbij in zijspancrossland. In Stekene gisteren, op een ten allen tijde vlot ,weliswaar zwaar, berijdbaar circuit kwamen slechts elf equipes opdagen voor de seizoensopener. Joeri van Malderen , de kampioen in de B-klasse van vorig jaar,wil dit jaar ook mee zijn stempel drukken op de strijd om de knikkers in de A-categorie, en is – samen met co-piloot Toni Kramar ,in Stekene alvast goed begonnen aan zijn missie. Van Malderen en Kramar wonnen vlot de beide manches. Gastrijders Van der Schraelen- Hereygers werden in de openingsheat tweede,maar vielen in de herneming al vroeg weg voorin. De regerende MCLB-kampioenen Delmotte-Valcke namen meteen de rol van challenger over en kwamen,nadat koplopers Van Malderen en Kramar even een foutje maakten,,nog aardig dichtbij in de slotfase van heat twee. Dagzege aldus voor Van Malderen-Kramar,die vol zelfvertrouwen kunnen uitkijken naar het vervolg van het seizoen. Delmotte-Valcke werden tweede, K. van de Plas en K. Spannenburg zagen hun verre verplaatsing naar de MCLB-wedstrijd beloond met een derde plek overall.
De tijd dat het motorcross seizoen moést en zoù van start gaan begin februari, ligt al een tijdje achter ons. En daar is eigenlijk niks mis mee, aangezien er zo vroeg op ‘t seizoen vaak meer wedstrijden werden afgelast dan er effectief verreden werden. Op dat vlak heeft MCLB het dus duidelijk bij het rechte eind.
Ook de tijd dat je in België wekelijks bij drie federaties – lees op drie locaties - terecht kon om er competitief te gaan zijspancrossen, is sedert dit jaar voltooid verleden tijd. De federaties uit oostelijk België,VLM en VMCF ,besloten afgelopen winter om zijspancrosswedstrijden definitief van het programma te schrappen. Wegens . . . gebrek aan deelnemers. Een spook dat vooralsnog bij MCLB nog niet meteen de kop opsteekt. Gelukkig maar. Toch zal ook hier de komende jaren nood zijn aan vers bloed om deze motorsport discipline op waardige wijze in leven te houden.
Voor 2024 zijn de voortekenen vooralsnog gunstig,en kunnen we – als alle omstandigheden mee zitten – een top zijspancrossjaar verwachten, zoals in de goeie ouwe tijd , toen de toeschouwers langs de omloop bleven tot de laatste minuut, om vooral niks van het geboden spektakel te missen. De ingrediënten zijn in elk geval beschikbaar :
Een voorzichtig lentezonnetje zorgde voor een heerlijk motorcrossdagje in Oss gisteren, waar meteen bleek dat Koen Hermans en Ben van den Bogaart de winterslaap al volledig verteerd hebben ,en paraat zijn om er in te vliegen in 2024. Er rest dan ook een zware druk op hun schouders : Samen met Justin Keuben en Dion Rietman zijn zij dé mannen bij uitstek die opgezadeld zitten met de zware Nederlandse zijspancross-erfenis die Daniël Willemsen en Etienne Bax hebben achter gelaten. Beide equipes lijken zich daar erg goed bewust van,want in alle twee de manches zaten zij van meetafaan vooraan , en lieten duidelijk zien dat zij dé nieuwe nummers één en twee zijn in Nederland. Hermans en vd Bogaart wonnen twee keer, Keuben en Rietman werden twee keer tweede. Ook de jonge broers Leferink waren al meteen paraat,konden lang gelijke tred houden met de beide koplopers, en werden onbedreigd twee keer derde.
Het Duits-Franse koppel Prümmer-Lebreton hield – op ruime afstand van de drie Nederlandse zandhazen weliswaar - de buitenlandse eer hoog. Stephan Wijers en Hantje van Hal werden via een niet onaardige vijfde en negende plaats, vijfde overall. Het ‘linkse’ gevaar bleef , o.a. door valpartijen en slechte starts – uit in Oss. D. Foden en R. Humphrey waren de beste averechtsen in Oss op plek zes.
De Inters (ONK rijders) en de Nationalen (NK-rijders) werden overigens samen gevoegd en reden gezamenlijk hun beide manches, wat een startveld van maar liefst veertig (!) sidecars achter het starthek bracht.
Het is momenteel nog stil en allemaal peis en vree in zijspancrossland. Het échte seizoen begint pas binnen enkele weken, maar bij onze noorderburen gaat zaterdag – jawel zaterdag ! –de kop er af op en rond de alom gekende Witte Ruijsheuvel in Oss,met de openingsrace om het Open Nederlands kampioenschap zijspancross 2024. Het ONK heeft momenteel acht wedstrijden op het programma staan, met de opener in Oss en de finale die voorzien is begin oktober in Lierop.
Nu zaterdag, 9 maart dus, gaat de kop er af in Oss, alwaar de sidecars en quads het programma vullen van de eerste dag van een tweedaags motorcrossweekend in Oss. Op zondag komen de solorijders er aan de bak.
De sidecars rijden er in drie klassen : een druk bezette Cup-klasse, daarnaast het Nederlands kampioenschap voor Nationalen, en uiteraard de elite-klasse of het Open Nederlands kampioenchap voor internationale zijspanrijders dus, waarvoor zich negenentwintig equipes hebben aangemeld.
Aan mediabelangstelling momenteel geen gebrek bij Marvin Vanluchene en zijn kersverse co-piloot Glenn Janssens. De mediadag voor de Belgische motorcross-top die vrijdag jl. werd georganiseerd in Lommel, bracht opnieuw flink wat interesse voor het Belgische zijspancrosskoppel . Nadat ze vorige week nog te zien waren in het nationale sportprogramma Sportweekend op VRT 1, waren het dit keer Rob TV – de Brabantse regionale televisiezender, én Focus-WTV -de Westvlaamse televisiezender – die Vanluchene en Janssens voor de camera en de microfoon haalden. Marvin Vanluchene werd afgelopen weekend , en passant, overigens ook nog gehuldigd als ereburger van de gemeente Oostrozebeke waar trouwens binnenkort zelfs ,op een vernieuwde rotonde, een standbeeld wordt geplaatst van een zijspancross-team.
De reportages op Rob-TV en op Focus-WTV zijn te bekijken via de gele knop ‘Extra’ en ‘Bekijk resultaten’.
(foto’s Veia)
De WK-kalender sidecarcross 2024 werd officieel bevestigd door promotor WSC : De datum van 1 september die nog open stond wordt niét ingevuld, zodat het WK 2024 afklokt op tien wedstrijden,met de WK-finale in Italië. Een primeur in deze sport ! De Sidecarcross & Quadscross of Nations . sluit een week later (laatste weekend van september) het seizoen helemaal af in het Tsjechische Loket.
Ook de kalender van het Europees kampioenschap Quads is ondertussen definitief bevestigd.De vierwielers hebben vijf races op de kalender staan en openen en eindigen samen met de sidecars, respectievelijk in Portugal en in Italië.
Promotor WSC kondigde eveneens aan dat het contract met FIM met vijf jaar is verlengd,zodat meteen tot in 2029 WSC de touwtjes in handen houdt in het WK zijspancross.
Het volledige wedstrijdschema voor zowel de zijspannen als voor de quads, vindt u bij de gele knop 'Lees meer'.
De Sidecarcross en Quadcross of Nations die tot nu toe steeds onder de vlag van FIM Europe werd georganiseerd , krijgt vanaf dit jaar een upgrade en gaat verder onder de vlag van de overkoepelende FIM , de hoogste internationale motorsport organisatie. Vergelijk het zo’n beetje met de UEFA en de FIFA uit de voetbalwereld.
De wedstrijd krijgt dan ook vanaf dit jaar de status van officieel FIM landenkampioenschap, net zoals de Motocross of Nations in de solo-klassen, waardoor aan de medailles toch weer een extra sportieve waarde komt te hangen.
Deze beslissing vanuit FIM is vrij logisch aangezien – vooral in de Quadsklasse – de deelname de jongste jaren telkens mondiaal is met teams uit o.a. USA , Argentinië en Australië. Ook in de zijspanklasse kwamen in het verleden landenteams uit Australië en USA hun geluk beproeven in deze jaarlijkse teamwedstrijd.
De Sidecarcross en Quadcross of Nations vindt dit jaar plaats op 28 en 29 september,in het Tsjechische Loket.
In de aanloop naar het nieuwe motorcross seizoen dat binnen enkele weken stilaan terug van start gaat, trokken wereldkampioen sidecarcross Marvin Vanluchene en zijn nieuwe Brabantse co-piloot Glenn Janssens gisteren voor ’t eerst dit jaar terug de crosslaarzen aan,om het nieuwe materiaal aan de tand te voelen en een eerste motortraining af te werken. Hiervoor moesten Vanluchene en Janssens eerst zo’n driehonderd kilometer bollen tot in Weilerswist, in de buurt van Keulen om er een geschikt trainingscircuit te vinden. Belgische motorcrossers worden namelijk in eigen land steeds meer en meer het leven zuur gemaakt door de overheid,zodat trainen in eigen land er quasi niet meer in zit. Arm België, dat zijn eigen wereldkampioenen zo verwaarloost !
Enfin, Vanluchene en Janssens werden in Weilerswist de ganse dag gevolg door een cameraploeg van hét Belgische sport TV-programma nummer één Sportweekend, dat vanavond na Het Journaal (omstreeks twintig over zeven) op de buis komt op VRT 1. Als dàt nu eens geen positief nieuws is in deze barre motorcross-tijden,dan weten wij het ook niet meer.
Straks, vanavond of morgen, es op facebook naar de Sporza pagina gaan en er met zijn allen een bericht plaatsen om Sportweekend te feliciteren met hun interesse voor onze wereldkampioen zijspancross kan onze sport misschien opnieuw een stukje vooruit helpen ! Baat het niet, het schaadt ook niet ! Integendeel.
Bij de gele knop 'Extra' alvast de reportage die op zondagavond werd uitgezonden in het wekelijkse VRT sportprogramma Sportweekend.
Op donderdag 15 februari overleed in Wichelen dhr Octaaf Goeman, voorzitter van de motorclub MC Scheldeland, en jarenlang coördinator van de werkgroep motorcross van BMB en Motorsport Vlaanderen. Met MC Scheldeland organiseerde Octaaf Goeman in het verleden ook verschillende wedstrijden voor het Belgisch kampioenschap zijspancross, o.a. in Wachtebeke en Moerbeke-Waas. Samen met een delegatie van MC Scheldeland was dhr Goeman ook vaak als aandachtig toeschouwer te vinden op de Grand Prix WK-wedstrijden zijspancross in binnen – en buitenland, ter ondersteuning van onze Belgische rijders.
De begrafenis vindt plaats in de Sint Gertrudiskerk in Wichelen, op vrijdag 23 februari om 10:30 uur. Octaaf Goeman werd 74 jaar. (foto Motorsport Vlaanderen).
Bij de gele knop ‘Extra’ vindt u het overlijdensbericht terug.
Zaterdagmiddag vond in Mol een protestactie plaats van boze motorcrossers en boeren, aan het kruispunt bij supermarkt Alma in Mol. De motorcrossers en Farmers Defence Force die de betoging samen organiseerden mochten hierbij rekenen op de steun van heel wat aanwezige motorcrossers die, net als de boeren, al jarenlang de kop van jut zijn in de heksenjacht die wordt gevoerd onder het mom van het beschermen van de natuur. Dat landbouwers en motorcrossers hierbij elkaar de hand reiken is een goeie zaak, aangezien de meeste – nog resterende – motorcrosswedstrijden in België worden verreden op de eigendommen van welwillende landbouwers.
Motorcross is – samen met wielrennen – de meest succesvolle sporttak die ooit door Belgische atleten werd beoefend, met ruim zestig behaalde motorcross-wereldtitels in de afgelopen vijftig jaar. Fierheid en trots van de natie op dergelijke internationale topprestaties lijkt ons hier niet meer dan normaal. In België gaat het echter nét andersom : Vanuit de overheid probeert men in ons land deze succesvolle sport simpelweg kapot te maken. Begrijpe wie begrijpen kan. Om maar iets te zeggen, in het voetbal is België nog nooit (!) Europees - noch wereldkampioen geweest.
België huisvest bovendien momenteel ook de huidige wereldkampioen in de zijspancross Marvin Vanluchene, aan wie , toevallig, vanavond (zondagavond) een reportage wordt gewijd in het nationale VRT sportprogramma Sportweekend, iets na 19 uur.