KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Niet dat het echt als een verrassing komt, maar het is toch even slikken bij het vernemen van het nieuws dat er volgend jaar in eigen land énkel nog gezijspancrosst wordt bij de MCLB-federatie, die zijn thuishaven heeft in de provincies West – en Oost-Vlaanderen. Een logisch gevolg van de neerwaartse spiraal waarin de zijspancross-competitie in eigen land, zich reeds verschillende jaren bevindt. De VLM-federatie kondigde eind vorig jaar al aan dat er in 2024 géén sidecars meer op het programma zouden staan. Ook bij VMCF is de kogel nu door de kerk, en wordt er op het reguliere wedstrijdprogramma géén plaats voorzien voor de zijspannen.
De oorzaak hiervoor is eigenlijk dezelfde als waaraan het Belgisch kampioenschap zijspancross een achttal jaar terug teloor is gegaan : Ondanks uitstekende financiële tegemoetkomingen voor àlle rijders, en wedstrijden georganiseerd op de mooiste Belgische omlopen ( o.a. Nismes, Quiévrain, Kester, Mont Saint Guibert, Orp le Grand, Genk, Hasselt , Dürler, e.a. ) kwam er weinig of geen respons van de zijde van de Belgische rijders,en stierf het BK een stille dood. Hetzelfde euvel doet zich nu al enkele jaren voor bij zowel VLM als VMCF , waar men op de meeste wedstrijden het aantal deelnemers makkelijk op beide handen kan tellen. Toen VLM eind vorig jaar de zijspanklasse definitief van het programma schrapte , was er goeie hoop om te denken dat het aantal deelnemers bij VMCF nu de hoogte zou in gaan en men in 2024 dààr op goed bezette wedstrijden zou kunnen rekenen. Niet dus.
Precies een week geleden zat zijspancrosser Marvin Vanluchene, de enige wereldkampioen in de motorsport die ons land nog rijk is , in zak en as. Co-piloot Nicolas Musset (F ) had zopas met veel pijn in het hart,laten weten dat hij wegens rugproblemen in 2024 niét aan de start zou kunnen verschijnen van het op til zijnde motorsportseizoen. Op amper een goeie twee maand voor de start van het nieuwe motorcross-seizoen,kwam wereldkampioen Vanluchene aldus plots voor een huizenhoge hindernis te staan. Een hindernis van het kaliber die hij op de wedstrijdomlopen tijdens het racen, nooit aantreft. Vanluchene is er echter de man niet voor om bij de pakken te blijven zitten. Na een slapeloze nacht en wat overleg binnen het team, werd de bladzijde algauw om geslaan,en begon de zoektocht naar een nieuwe geschikte co-piloot. Not easy op deze tijd van het jaar. De ‘transferperiode’ is voorbij, en de samenstellingen van de teams voor 2024 zijn reeds een feit. Sommigen zijn zelfs al samen op de motor aan het trainen ter voorbereiding van het nieuwe seizoen. Toch wist wereldkampioen Vanluchene in extremis nog een wit konijn uit de hoed te toveren.
Het duurt wel nog even voor het nieuwe zijspancross seizoen zich aandient, maar voor Marvin Vanluchene stelt zich momenteel toch plots een onvoorzien probleem : Co-piloot Nicolas Musset stopt per direct met de motorcross competitie, zodat wereldkampioen Vanluchene ter elfder ure op zoek moet naar een nieuwe geschikte bijrijder om zijn wereldtitel te verdedigen.
Huidig co-piloot Nicolas Musset gaf eind vorig seizoen al geregeld aan dat hij steeds meer last kreeg van de rug ,en het seizoen finaal vol maakte op karakter én de reeds opgebouwde conditie gedurende het seizoen. Voldoende rust nemen in de wintermaanden zou er voor zorgen dat de Franse drievoudige wereldkampioen er begin 2024 terug zou staan om samen met Vanluchene de regenboogtrui te verdedigen. Maar dààr komt nu,totaal onverwacht, niets van in huis.
N. Musset verwoort het zelf met deze woorden : “Ik beëindig noodgedwongen mijn carrière als topsporter. Drie maanden geleden had ik al flink last van pijn in mijn onderrug,die ik toeschreef aan het drukke en intensieve seizoen. Ik had al mijn woord gegeven om samen met Marvin onze wereldtitel te verdedigen in 2024,maar helaas is de pijn in mijn rug na de winterrust nog steeds aanwezig en wordt vooral de pijn in mijn rechterbeen steeds heviger.
Gisteren vond in het Brabantse Waver,in een organisatie van motorclub RMU Wavrien, de jaarlijkse huldging plaats van de Belgische kampioenen in de diverse motorsportdisciplines. De apotheose van deze ceremonie is telkenmale de uitreiking van de trofee ‘het gouden stuur’ , de hoogste onderscheiding die je in België als motorsportman kunt behalen. Voor de tweede keer in zijn carrière mocht zijspancrosser Marvin Vanluchene de hoogste onderscheiding in de Belgische motorsport in ontvangst nemen. Vanluchene was de enige Belgische motorsportman die er in 2023 in slaagde om een wereldtitel in de wacht te slepen, vijf jaar nadat hij in 2018 zijn eerste wereldtitel wist te veroveren. Andere kandidaten voor het gouden stuur 2023 waren o.a. Jago Geerts (vice wereldkampioen MX2) ,Jarne Bervoets (vice wereldkampioen MX Junior 85 cc) en Antoine Magain (bronzen medaille WK enduro E3 ) .
Ook het zijspancrossduo Nick Janssens – Dave Gorris werd gehuldigd als de Belgische kampioenen zijspancross 2023. Co-piloot Dave Gorris had er aan gehouden om aanwezig te zijn in Waver om de trofeeën en bijhorende diploma’s in ontvangst te nemen. Voor de foto fungeerde wereldkampioen Vanluchene als stand-in voor rijder Nick Janssens, die niet aanwezig kon zijn.
Komende zaterdag vindt de jaarlijkse BMB-kampioenenhuldiging plaats. Daarop worden alle Belgische kampioenen uit de motorsport gehuldigd,zowel in de snelheid, classic bikes , motorcross, trial, enduro,endurance-cross , supermoto en e-bike.
Marvin Vanluchene wordt er gehuldigd voor zijn wereldtitel in de zijspancross,en ontvangt eveneens 'het gouden stuur' ,de trofee voor de beste Belgische motorsporter van het afgelopen seizoen. Nick Janssens en Dave Goris worden in de bloemetjes gezet als Belgische kampioenen zijspancross 2023.
De huldiging van alle laureaten vindt plaats op zaterdag 13 januari,vanaf 16:30 uur in Waver en is voor iedereen toegankelijk . GPS : Place des Carmes 5 , 1300 Waver.
Op de valreep, voor de start van het nieuwe jaar,maakte MCLB zijn wedstrijdkalender 2024 bekend. Het seizoen begint op 17 maart in Stekene, sluit af op 6 oktober in Lembeke,en telt negenentwintig wedstrijddagen. Enkele opvallende nieuwkomers - of oude bekenden die terug opduiken - zijn o.a.Ellezelles, Ledegem, Hooglede en Westkapelle. Op elke wedstrijd staat de categorie sidecars op het programma. Ook de MCLB-kampioenschapsproeven zijn ondertussen aangekruist. Voor de sidecars begint het kampioenschap op 14 april in Aalter ,en wordt verreden over elf wedstrijden. De finale is voorzien op 8 september in Lichtervelde. De volledige MCLB-kalender met daarbij de voorziene kampioenschapsproeven,vind je bij de gele knop 'Extra'.
Etienne Bax doet in 2024 geen gooi naar een eventuele zesde wereldtitel. Dat nieuws werd gisteren officieel gemaakt door Etienne Bax zelf , via de social media. Het hing natuurlijk al langer in de lucht, zoals u een maand geleden al tussen de regels door al kon lezen op www.sidecarcross.be in het verslag van de FIM huldiging in Liverpool. But, . . . it ain’t over ‘ till it’s over. Het was dus enkel nog wachten op de bevestiging ,die er dus net voor het afsluiten van het jaar 2023 , alsnog is gekomen.
Etienne Bax behaalde vijf wereldtitels (twee met K. Stupelis, twee met N. Musset en eentje met O. Cermak) ,en bekleedt daarmee in de Worlds Greatests Ever Ranking een gedeelde tweede plaats met Kristers Sergis & Artis Rasmanis, die beiden ook vijf gouden WK-medailles op het schap hebben liggen. Dat Daniël Willemsen met zijn tien wereldtitels deze lijst op eenzame hoogte aanvoerdt, weet ondertussen iedereen.
De vijfendertigjarige Etienne Bax werd in zijn carrière ook negen keer Nederlands kampioen. Een palmares om lichtjes duizelig van te worden dus. De laatste Grand Prix zege van E. Bax en O. Cermak dateert van zeventien september, in het Duitse Rudersberg. Co-piloot Ondrej Cermak liet begin oktober, op de zondagavond, na de SMX of Nations in het Italiaanse Cingoli al weten definitief een punt te zetten achter zijn zijspancrosscarrière op het allerhoogste niveau.
Bij de gele knop ‘Extra’ de mededeling van Etienne Bax himself.
www.sidecarcross.be, Belgisch’ langst bestaande , wenst iedereen die van veraf of dichtbij – en alle anderen ook uiteraard – ook maar iets met de zijspancross te maken heeft, het allerbeste voor het nieuwe jaar 2024. Ook in 2024 proberen we met www.sidecarcross.be opnieuw op de gekende gepaste en correcte wijze de zijspancross de aandacht te geven die ze verdient, met uiteraard in eerste instantie de blik gericht op de verrichtingen van onze Belgische atleten. Op mondiaal vlak zijn we uiteraard verheugd dat we met Marvin Vanluchene, Jason Van Daele en Davy Sanders die met de jonge Jarno Steegmans zelfs een compleet Belgisch team gaat vormen , opnieuw de nodige inbreng hebben in de WK-wedstrijden.
Op nationaal vlak hopen we in elk geval op een beter jaar dan 2023. Met een stuk minder geannuleerde races, en vooral een heropflakkering van de zijspancross in het oostelijke landsgedeelte, waar de kaarten in handen liggen van de VMCF en VLM federatie , maar evenzeer van de zijspancross-beoefenaars uit deze regio. De sidecarcross Service opstapdag van eind oktober in Houtvenne bracht in elk geval aan het licht, dat er aan potentiële competite-zijspancrossers nog steeds geen gebrek is. Er is dus nog hoop.
Onze diepste dank gaat uit naar onze sponsors, die we met plezier driehonderdvijfenzestig dagen per jaar bovenaan onze website in de spotlights zetten, en zonder wie het onmogelijk is een up to date sidecarcross website van deze orde te blijven runnen. Ook onze medewerkers verdienen ons diepste respect. Braïn, François en Jean zijn onmisbare schakels in de www.sidecarcross.be ketting. Bij onze noorderburen kunnen we ten gepaste tijde beroep doen op E. Bilars en J. Oostermann, twee cracks op het vlak van zijspancross verslaggeving in woord en beeld. Aan elk van hen, duizendmaal dank !
Het kwam een beetje als een donderslag bij heldere hemel , de aankondiging dat WK zijspancross promotor WSC in 2024 opnieuw alle WK-wedstrijden live zal uitzenden. We kennen ondertussen allemaal de fel gesmaakte reportages van WSC, die enkele dagen nà elke Grand Prix te bekijken zijn via de website www.fimsidecacross.com. Professionele wedstrijdverslagen doorspekt met de nodige interviews, en . . . het onovertroffen deskundig commentaar van de juiste man op de juiste stoel voor de juiste microfoon, Barry Nutley. Voor rechtstreekse live-uitzendingen leek – en lijkt – deze kleine tak van de motorsport eigenlijk te klein. Maar zie, in 2024 wil promotor WSC er blijkbaar toch nog een keertje zijn schouders onder steken en kondigde onlangs verrassend aan om volgend seizoen alle WK-wedstrijden alsook de Sidecarcross of Nations via het internet live uit te zenden,zowel op zaterdag àls op zondag ,zodat ook de thuisblijvers straks niets van de actie hoeven te missen.
Tot 2 januari biedt WSC overigens een jaarabonnement aan voor de gunstprijs van honderdvijftig euro. Wie de races straks wedstrijd per wedstijd wil bekijken kan dat ook. Daarvoor is de prijs dan vastgesteld op twintig euro per wedstrijdweekend. Alle info : www.fimsidecarcross.com
Als er een wereldtitel zou zijn voor wie het meest doorzettingsvermogen heeft in het WK zijspancross, dan had Jason Van Daele die ongetwijfeld al enkele malen binnen gehaald. Na een denderende seizoenstart eerder dit jaar kwam Van Daele opnieuw in een spiraal van mechanische , maar vooral, fysieke ellende terecht en half juli had de meervoudig Belgische kampioen er toch even de buik van vol. Van Daele zocht – en vond – een geschikte chirurgische oplossing en werd aan beide heupen geopereerd. Waarna de Pittemnaar beetje per beetje al opnieuw de blik begon te richten op het WK-seizoen 2024. Maar eerst . . . nog even een backfliptourneetje afwerken doorheen Duitsland,geassisteerd door durfal Birgen Beernaert,en ondertussen op zoek gaan naar een co-piloot voor de WK-campagne 2024. En diè is nu gevonden in de persoon van de drieëntwintigjarige noorderbuur Loet van der Putten. Van der Putten was afgelopen seizoen, met succes, aan de slag in het WK aan de zijde van Stephan Wijers,en geldt als één van de meest gedreven co-piloten uit het WK-circus,die met volle overgave het maximum uit zijn carrière wil halen. Een ideale match dus voor de al even gedreven Jason Van Daele.
Van der Putten was onlangs te gast in het Westvlaamse Pittem om samen met Jason Van Daele de laatste details voor het nieuwe motorcross seizoen nog es te overlopen. De Zabel werd terloops es aangetrapt en even warm gedraaid. Of Van der Putten vooraf was geïnformeerd dat daar ook een backflip bij behoorde, kwamen we niet te weten.
Met Vanluchene-Musset, Sanders-Steegmans en Van Daele-van der Putten kunnen we met drie Belgische topteams alvast opnieuw reikhalzend uitkijken naar het WK-seizoen 2024.
Bij de gele knop ‘Extra’ het kenningsmakingsfilmpje van Loet van der Putten met Jason Van Daele.