KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het was geen mooi zicht gisteren in Polen ,toen vlak na de start de Duitse topper Tim Prümmer
kermend van de pijn de pits kwam in gereden,van zijn motor moest geholpen worden, en daarna
eerst terplekke werd verzorgd en tenslotte werd afgevoerd door de medische diensten.
Er werd aanvankelijk gevreesd voor een dijbeenbreuk , maar dat bleek na onderzoek en een
nachtje ziekenhuis in Gdansk – gelukkig – al bij al nog mee te vallen. Prümmer werd maandag-
ochtend al vanuit Gdansk overgevlogen naar Duitsland, waar ie quasi onmiddellijk terecht kon
voor verder onderzoek. Tim Prümmer stuurde ondertussen maandagnamiddag volgend hoopvol
bericht de wereld in :” Ik heb vanochtend verschillende artsen bezocht en mijn been laten onderzoeken.
Mijn botten zijn intact en er zijn geen breuken. Ook ligament- en peesblessures zijn in eerste instantie
uitgesloten, omdat er geen grote zwelling is opgetreden.
Gelukkig raakte de klap mijn kniebrace en werd daardoor iets beter verdeeld over het been. De spier aan de linkerkant van het been, direct boven de knie, werd het zwaarst getroffen door de kracht. Deze is inmiddels opgezwollen en maakt alle bewegingen zeer pijnlijk. Toch is dit goed nieuws omdat er momenteel van wordt uitgegaan dat zodra de zwelling in de spier en knie weggaat, ik weer volledig operationeel ben.
Ik ben heel blij dat het zo is afgelopen en dat het aanvankelijke vermoeden van een ernstige blessure niet is uitgekomen. Dank aan iedereen die mij heeft geholpen en voor de beterschapswensen.
Over uiterlijk twee weken staan we hopelijk weer aan de start van de WK-race in Lommel." aldus een hoopvolle Tim Prümmer.
Ook onze landgenoot Jarno Steegmans raakte gisteren gewond in Polen,tijdens de eerste manche. Bij een inhaalmaneuver kwam de jonge Limburger naast het span van rijder Davy Sanders terecht, waarbij zijn rechter schouder uit de kom raakte. Steegmans kon aanvankelijk zijn schouder terug in de juiste positie plaatsen,maar enkele bochten verder,schoot die weer uit de kom. De manche werd alsnog aan een traag tempo,waarbij co-piloot Steegmans zich met één hand staande hield,afgewerkt en nadien werd een bezoekje gebracht aan de wedstrijddokter om de pijnlijke schouder te laten inpakken. Steegmans vloog vanochtend vroeg vanuit Gdansk terug richting Eindhoven en kan in de loop van de dag terecht bij sportdokter Nuyts om de definitieve schade te laten vaststellen.
Ook dit keer probeerden de weergoden nog maar eens om in extremis nog roet in het eten te gooien van een geplande motorcross-wedstrijd in eigen land. Hevige regenval op vrijdagavond, en zaterdagnacht bezorgde de organiserende Bangermannen (en vrouwen) een paar slapeloze nachten én onvoorziene vroege ochtendlijke arbeid aan de omloop,maar uiteindelijk viel alles alsnog in de plooi,en kon er ‘s zondags,onder een aangenaam zonnetje gecrosst worden. Maar liefst dertig sidecars boden zich aan op de aanvankelijk vrij zware omloop in Tielt, waaronder zelfs een deelnemer uit USA ! De Amerikaanse zijspancrosser Chris Van Way – ondertussen goed ingeburgerd bij de Oostrozebeekse zijspancrossfamilie Verbrugghe – was in het land en nam – geassisteerd door good old Bart Verbrugghe – de handschoen op tegen negentwintig Vlaamse zijspancoureurs. Een deelnemersaantal waar ze in de Verenigde Staten alleen maar kunnen van dromen.
J. Verhelst – D. Sabbe ,de ganse zondag struggelend met veringproblemen stevenden regelrecht op de zege af in reeks één,tot in de voorlaatste ronde de gaskabel het begaf. Kim de Cock en Stijn de Vylder – nochtans gestart vanaf de tweede rij – kopten netjes binnen en schreven de heat op hun naam.
De tweede reeks ging van start in droge omstandigheden. Zonder Davy Sanders weliswaar, wiens co-piloot Jarno Steegmans té veel last ondervond van zijn geblesseerde schouder. Er verschenen aldus nog eenentwintig teams achter het starthek, waarvan opnieuw de Lielbardissen de kopstart pakten, voor Van Daele-van der Putten, Hermans-van den Bogaart, Brett Wilkinson en Gert Gordejev. Wereldkampioen Marvin Vanluchene verslikte zich in de eerste bocht, en kon pas als zestiende op pad
Vooraan reed de Letse Lielbardis-tweeling feilloos naar de dubbele reekszege, terwijl in de achtervolging Koen Hermans zich de tanden stuk beet op tweede man Jason Van Daele, en na een kwartier plots de Engelsman Wilkinson aan zijn achterwiel kreeg. Dàt was meteen het sein voor Hermans en vd Bogaart om een tandje bij te steken. Toen Jason Van Daele na twintig minuten in een rechtse bocht even te ver naar buiten dreef en in de wal terecht kwam,glipten Hermans en Wilkinson door naar plaatsen twee en drie,en daar kwam verder geen verandering meer in.
Compleet andere omstandigheden dan gisteren. De zon was verdwenen, de temperatuur gedaald en een plaatselijk buitje vlak voor de start, zorgde ervoor dat de omloop in de aanvangsfase er spiegelglad bij lag. Dàt ondervonden o.a. Tim Prümmer, Davy Sanders , Gert Gordejev en Sepp Gommeren die in de eerste bocht al tot stilstand kwamen. Met de Lielbardis-broers, Hermans-vd Bogaart en Vanluchene-Janssens op de drie kopposities kregen we meteen de zware kanonnen voorin.. Dat veranderde in ronde drie,toen de motor van Hermans even stil viel,en de Nederlander pas als achtste zijn weg kon vervolgen. Even verder tuimelde bij de Letse koplopers, co-piloot Bruno Lielbardis even uit het bakje. De broers konden snel weer verder, vlak voor de neus van de aanstormende Vanluchene & Janssens. Vanluchene kon de Letse tweeling goed bijhouden, maar tot een aanval kwam het niet.
In een zonnig, winderig en kurkdroog Gdansk verschenen slechts drieëntwintig equipes voor de kwalificaties van de vijfde WK-race van het seizoen 2024.Er werd flink gesproeid om het stof onder controle te houden. In groep A gingen ze met zijn twaalven op pad, waarvan Hodges-Henderson verrassend helemaal van buitenaf de holeshot afsnoepten van de verbouwereerde Franse broers Prunier. Lielbardis en Leferink konden in de eerste ronde nog de onwennige Engelse leider terug wijzen. Ook Wijers-van Hal kwamen goed weg, maar zakten in de aanvangsfase wat terug naar plek zes. De Pruniers kwamen uiteindelijk als achtste uit de eerste bocht. Weinmann en Van Werven haakten in mekaar en kwamen tot stilstand in de openingsfase. Vooraan reden de Lielbardis-boys vlotjes weg van de broers Leferink die op plek twee eveneens weinig tegenstand kenden . Enkel in de slotfase kwamen de teruggekeerde broers Prunier op plek drie,nog even kijken naar het achterwiel van Leferink. Daarna was het even wachten op Wilkinson-Millard, en Wijers-van Hal die beiden een eenzame race besloten op plaatsen vier en vijf.
Na de diverse nationale titelwedstrijden in de ons omringende landen vorig weekend,wordt er komend weekend opnieuw om de WK-punten gestreden. Ietsje ten zuiden van de grootste Poolse havenstad Gdansk,strijkt het WK-circus neer,voor de vijfde Grand Prix van het seizoen 2024. Op een snel circuit met spectaculaire jumps, zijn er dit jaar reeds punten te verdienen tijdens de kwalificaties,wat van de zaterdag nu telkens een extra interessante dag maakt. Ook in het geval er geen dertig teams aanwezig zijn, moét er dit jaar geknokt worden op zaterdag. De WK-leiders , de broers Lielbardis hebben géén Grand Prix in eigen land. De wedstrijd in Gdansk is voor de jonge Letse tweeling hun ‘dichtste’ wedstrijd van het seizoen,en wordt zo’n beetje aanzien als hun thuiswedstrijd. Voor zover je een wedstrijd op bijna negenhonderd kilometer van je deur als een thuiswedstrijd kunt beschouwen uiteraard.
Feit is dat de zeventienjarige tweeling complexloos naar Polen kan afzakken. Ze hebben reeds twee Grand Prix zeges op zak, én zijn sinds Tsjechië twee weken geleden opnieuw in het bezit van de rode leidersplaat. Hun seizoen kan nù al niet meer stuk, en dat geeft de jongens uiteraard heel veel rust in het hoofd voor de rest van het seizoen.
Er werd duchtig gezijspancrosst in de ons omringende landen afgelopen weekend. Zaterdag al werd in Krasna Lipa gestreden om het Tsjechisch kampioenschap,alwaar Daniel Willemsen en Jens Vincent (invaller voor de geblesseerde Michael Gabor) opnieuw in beide manches oppermachtig waren , voor de lokale broers Vejchoda. Na de race wachtte de jonge Vincent nog een stevige terugreis naar Nederland, want op zondag moest ie ook dààr nog een klusje klaren, in Varsseveld , als co-piloot aan de zijde van Nationalen rijder Niklas Hotze.
In datzelfde Varsseveld zorgden Stefan Wijers en Han van Hal voor de verrassing van de dag,door de wedstrijd op hun naam te schrijven. Voor beiden hun eerste zege ooit in een race om het ONK Sidecars op het hoogste niveau !
Opnieuw geen zijspancrosserij dit weekend in eigen land ,dus moet er opnieuw over de landsgrenzen heen worden gekeken. Bij onze noorderburen bijvoorbeeld,waar in Varsseveld - ietsje ten westen van Doetinchem – de strijd om het Open Nederlands kampioenschap wordt verder gezet. En dat wordt niet zomaar een wedstrijd ! Volgens de overlevering, wordt er zondag in Varsseveld voor de vierhonderdste keer gestreden om de Nederlandse kampioenschapspunten, in de geschiedenis van de KNMV. Voor de organiserende club zelf – Vamac Varsseveld – is het bovendien de vijfentwintigste keer dat zij instaan voor een kampioenschapswedstrijd ! Een wedstrijd met een gouden randje dus. In de tussenstand lijken Koen Hermans en Ben van den Bogaart regelrecht op de Nederlandse titel af te stevenen. Hun voorsprong bedraagt ondertussen reeds vijftig punten . Wijers-van Hal, Prümmer-Lebreton, de broers Leferink en Van Werven-van de Wiel strijden om de dichtste ereplaatsen. O ja, ONK-leider Koen Hermans won tot nog toe slechts één keer in Varsseveld,en dat is ondertussen geleden van 2018 ! Een extra motivatie om het in dit jubileumjaar nog es over te doen. In Varsseveld zijn er ook wedstrijden voor de Nationalen Sidecars, de Cup klasse, en de Quads.
Bij onze zuiderburen een ietwat gelijkaardig scenario. Daar zijn het de broers Killian en Evan Prunier die overtuigend leiden en ondertussen reeds zeventig punten voorsprong hebben op de broers Carcreff en Devoldere-Tourbier die strijden om plek twee.
Totaal andere omstandigheden na de koffie,met een lekker schijnende zon die zorgde voor een snel opdrogende omloop. Hermans-vd Bogaart, geprikkeld door hun pech van daarnet, zonnen op wraak,en pakten de kopstart, voor Lielbardis en Vanluchene en Janssens. Meteen de top drie uit de WK-tussenstand bij mekaar dus,die zich algauw afscheidde van de rest van het peloton dat werd aangevoerd door Prümmer-Lebreton, Prunier, Van Daele-vd Putten, en de Leferinks.
Lielbardis en Vanluchene moesten vooraan alle zeilen bij zetten om koploper Hermans bij te houden. Echter,voor Koen Hermans , die in Kramolin aan de honderdste Grand Prix uit zijn carrière toe was , loerde de pechvogel ook in déze heat, letterlijk om de hoek. Toen een grote steen zich vast klikte tussen het voorwiel en de swingarm ,kwam het Hollandse koppel plotsklaps stil te staan, en schoven Lielbardis en Vanluchene vrolijk door naar één en twee.
Amper twee uur na het af vlaggen de ochtendlijke kwalificatietrainingen moesten de rijders én hun machines al klaar zijn voor de start van reeks één. Er kwam flink wat kunst – en vliegwerk bij kijken voor de mekaniekers , om de motoren tijdig terug tiptop in orde te krijgen. Vlak voor de start passeerde er een flinke plensbui over Kramolin, die het circuit meteen herschiep in een glibberige bruine modderpiste. De twee trainingssnelsten, Benjamin Weiss en Koen Hermans,beleefden weinig plezier aan hun goeie startpositie. Weiss-Schneider verzeilden meteen in de achtergrond en hielden het na vier ronden voor gezien. Hermans-van den Bogaart – als kersverse WK-leiders voor de gelegenheid getooid in een spiksplinternieuw hagelwit crosspak – bleven terplekke staan toen het starthek viel, en moesten van helemaal achteraan aan de mudrace beginnen. Prümmer-Lebreton pakten nog maar eens de kopstart, voor Sanders-Steegmans, Vanluchene-Janssens en de Prunier-broers.