KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Na alweer een weekje noodgedwongen rust staat in Rijkevorsel de volgende wedstrijd op de VLM kalender. Vorige week in Scherpenheuvel was het graan nog niet van het veld maar nu moeten we daar niet voor vrezen. Voormalig VLM piloot Erwin Buys en zijn team ontvangen jullie met het grootste plezier aan de Bolksedijk voor een weer goed gevuld programma. De tent staat recht, de palen zijn geklopt en de koorden gespannen. Het circuit in overal 12 meter breed en heeft een lengte van 1470 meter en heeft maar 1 kort bochtje net voor de finish. De start ligt wat anders ten opzichte van vorig jaar en er zal nu in de andere richting gereden worden. Met andere woorden het kan van start gaan. Vanaf vrijdag 17 uur in de vooravond kan er geparkeerd worden en is het ten strengste verboden om delen van het rennerspark af te spannen. Samen komen is samen staan is het mottto van de club.
Als een donderslag bij heldere hemel kregen we rond 17 uur deze namiddag te lezen dat Christof Van Der Veken met onmiddelijke ingang er mee stopt. Christof was een vaste waarde in de VLM rangen en heeft dit seizoen ook enkele GP's aangedaan. Dat was voor hem niet echt als uitdaging bedoeld maar eerder voor de fun en de ervaring.
Nu verkoopt hij zijn VMC-Zabel 2016 met een blok van 2016 met nieuwe zuiger en drijfstang.
Info vanderveken@mail.be of 0497 / 784 686 of eventueel via zijn Facebook.
De hoofdzakelijk West - en Oostvlaamse MCLB-ers verlieten afgelopen weekend de heimat en trokken richting Tessenderlo, waar , net als voor de andere categorieën, ook voor de sidecars een BK-proef op het programma stond. Bert Soetaert en Dimi Van Deursen wonnen twee keer en lijken regelrecht op de MCLB-titel af te stevenen, mede doordat rechtstreeks concurrent Stijn Matthijs, gekoppeld aan Michael Dhondt, niet verder raakte dan een zevende plaats. Maxime van der Haeghen-Jens Mans, en vaste waarden Yens Delmotte-Tom Verbrugghe mochten mee naar de huldiging.
In de B-categorie ging de zege, het lijkt stilaan vanzelfsprekend , naar Dylan Boussy en Achly Vanlerberghe.
In tegenstelling tot vorig jaar prijkten op de inschrijvingslijst van MSC Arnoldsweiler nu 30 in plaats van de 34 teams waarvan er ook 29 daadwerkelijk aanwezig waren. Slechts 4 Belgische teams tegen 7 vorig jaar onder leiding van Els Bamps voor deze vierde van de zes wedstrijden in het IMBA kampioenschap. Van die vier hadden we de verwachtingen dat er toch twee zouden kunnen meestrijden voor de overwinning of een podium plaats. Het circuit was weer heel mooi klaar gemaakt. De weergoden zaten ook net zoals vorig jaar mee. Het was er in de vroege voormiddag al meer dan aangenaam vertoeven en ook de toeschouwers keken uit naar wat de dag zou brengen. Zouden onze Engelse vrienden, Etheridge & Grahame, de leiders in de tussenstand meer voorsprong kunnen nemen of net zoals vorig jaar de overwinning kunnen pakken ? Of zouden de slokkoppen van vorige week tijdens de Engelse manche de Zwitsers Marco Boller & Marius Strauss nog eens sterk uitpakken ? Of zouden de jonge Nederlanders Julian Veldman & Jorrit Van Der Putten na reekswinst vorige week opnieuw sterk voor de dag komen ? Konden onze Belgen Nick & Glenn Janssens hun kansen doen stijgen met de hoop op verlenging van hun titel ? Of konden Christian Corthouts & Dagwin Sabbe terug aanknopen met een podium plaats en mechanische perikelen en pech van hun afschuiven ? Genoeg vragen dus om te kunnen gewagen van een leuke cross dag in het verschiet.
Tegen de start van reeks twee was het opgehouden met regenen, en deed de zon schuchtere pogingen om de laatste wolken te verdrijven. Zaken waar Hendrickx & van den Bogaart geen oog voor hadden, want zij gingen er meteen weer als een speer vandoor en enkel Bax-Bax waren in staat om het hoge tempo te volgen. Ook Rodionov-Linters deden op drie verwoede pogingen om aan te klampen. Ben Adriaenssen was niet meer gestart, en vanuit het ziekenhuis in Tallinn liep ondertussen het bericht binnen dat de Vlimmerenaar waarschijnlijk moet worden geopereerd aan voorarm en/of pols.
De broers Bax spartelden een kwartier lang tegen , maar dienden dan toch beetje per beetje de ontketende Jan Hendrickx te laten gaan.
Update GP Kivioli (EST) : Reeks 1.
Met Rodionov-Linters in pole-position en Adriaenssen-Daiders – na hun pech van gisteren- op de tweede startrij, kregen we een niet alledaagse startopstelling voorgeschoteld. Hendrickx-van den Bogaart moesten vol aan de bak, wilden zij hun kansen op de wereldtitel gaaf houden en kozen dan ook van meetaf aan voor de aanval. Kopstart voor, jawel, Rodionov-Linters die helemaal de binnenkant van het starthek hadden gekozen. Hendrickx, Brown, Van Werven, Bax, Cerny , Willemsen, Jarvis, Dierckens en Hermans volgden in het spoor. WK-leiders Adriaenssen-Daiders kwamen als 16de uit het geharrewar na de start en kwamen bij de eerste doortocht al als twaalfde door.
Russische doorzetter zorgt voor verrassing.
36 teams tekenden present in Kivioli. De Zwitser Kevin Battaglia was er niet meer bij, nadat ie vorige week in Stelpe in de allerlaatste ronde van de tweede reeks ten val kwam waarbij co-piloot Patrick Furrer zijn arm brak. Silvio Senz had zijn Letse passagier van vorige week, vervangen door Nederlander Enrico Meulebroeck die in allerijl nog een retourtje Estland had geregeld.
Het had hard geregend de dagen vooraf en ook vandaag bleef het lange tijd regenen in Kivioli. De organisatoren hadden hun circuit de afgelopen maanden zodanig aangelegd dat het water er quasi overal kon aflopen, zodat er zich qua berijdbaarheid , geen enkel probleem stelde.
De Duitse rijder Adrian Peter haalde de kwalificaties niet, na een crash tijdens de trainingen waarbij ie zijn dijbeen brak en later op de dag nog geopereerd werd.
In groep A namen Adriaenssen-Daiders kopstart, voor Wilkinson, Rodionov, Cerny, de broers Bax, en Brown. Voor Adriaenssen leek het een easy victory te worden, tot ie na drie ronden problemen kreeg met zijn radiator en de pits in moest. Ondertussen waren de Bax-broers opgerukt naar twee, voor Wilkinson en Brown. Voor hen uit reed enkel nog de Rus Igor Rodionov, die tot ieders verbazing stilaan wegreed van zijn concurrenten en op de finish een veilige voorsprong van vijf seconden overhield op Bax-Bax, Wilkinson-Chamberlain en Brown-Chamberlain. De onstuimige Nick Jarvis werd vijfde . Pole position dus voor de Russisch-Letse combinatie Rodionov-Linters. De Finse broers Kunnas beslechten een fel duel met Cerny-Musil om plaats zes, in hun voordeel. Adriaenssen-Daiders reden strompelend de wedstrijd uit op plaats tien, net na een goed sturende Tobias Blank.
Die het vorig jaar misten krijgen dit jaar de herkansing! De ingeschreven organisatie van de Kempendrivers op het circuit van de Oosterbergen te Tessenderlo is een meerwaarde aan de kalender VJMO-MCLB en zeker en vast de moeite om de uitstap te maken. Als specials krijgen we op zaterdag de LADIES CUP 2016. Zie dat je dit niet moet missen en we geven afspraak in het limburgse Tessenderlo...
Zaterdag inschrijven vanaf 20.30 tot 21.30 uur voor M.C.L.B.
Zondag schrijven we voor deze wedstrijd in vanaf 7.15 uur tot TEN LAATSTE 9.00 uur.
De reeksen van de zijspannen zijn om 13u51 en om 18u26, dit met de nodige spanning.
De GPS-coördinaten om u te leiden naar het circuit zijn: Industrieweg. Vandaar zullen de gekende pijlen u verder de richting aanwijzen.
Dit kan en mag je gewoonweg niet missen !
Tekst: MCLB
Foto’s: archief, MCLB – Tessenderlo 2015
De Grand Prix van Estland in Kivioli dit weekend, is op beide dagen niet enkel via live timing, maar ook via livestream te volgen. Er staan een aantal vaste camera's opgesteld langs het circuit en er is een regiekamer geïnstalleerd, wat het zal mogelijk maken de Grand Prix thuis op je computerscherm te volgen.
Alle info hieromtrent uiteraard via de website van deze Grand Prix : www.msport.ee
Toch er graag nog even op wijzen dat er in estland een uur tijdverschil is met West-Europa. De kwalificaties op zaterdag worden aldus verreden om 14.00 uur en om 15.00 uur Belgische tijd.
Op zondag wordt er om de WK punten gestreden om 12.15 uur en om 15 uur Belgische tijd.
Kivioli, reeds jaren met kop en schouders, de mooiste , leukste en beste Grand Prix organisatie van het jaar , verwelkomt komend weekend de heren WK-rijders op hun prachtige site in het noorden van Estland, en biedt er opnieuw een overvol programma. Het evenement heet er dan ook niet Grand Prix sidecarcross, maar wordt gepromoot als ‘Kivioli Motofestival’. Een vlag die volledig de lading dekt, want naast de zijspancross Grand Prix, zijn er ook wedstrijden voor Quads, een nachtelijke stadioncross voor MX1/MX Open, een hillclimb race, én – nooit eerder gezien - een hillclimb race voor straatmotorfietsen , een downhill voor zelfgemaakte voertuigen, zip line rides, sky jump trampolines, de Auto 24 mountaindownhill track, en uiteraard de live optredens en het vuurwerk.
Je komt er ogen en oren te kort.