KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
In het ACC Convention Centre in Liverpool – de stad waar The Beatles geboren en getogen waren, én beroemd werden – streken afgelopen zaterdag de beroemdheden uit de motorsportwereld neer. De Britse motorsportfederatie ACU was toe aan haar honderdtwintigste verjaardag ,en kreeg van de internationale motorsportfederatie FIM de eer om het jaarlijkse FIM gala en de uitreiking van de FIM-Awards te organiseren.
Alle wereldkampioenen uit de diverse disciplines (motorcross, road racing, track racing, enduro, trial ,snowmobile, enz. ) maakten er hun opwachting, en ontvingen er hun gouden FIM WK-medaille. Zo’n vijftig wereldkampioenen in totaal. Onder hen, één Belg : Marvin Vanluchene, die in 2023 zijn tweede wereldtitel in de zijspancross-discipline wist te veroveren,samen met zijn Franse co-piloot Nicolas Musset.
We weten allemaal hoe het gaat met die reünie’s. Iedereen is het er steeds over eens dat het moet gebeuren, maar de mensen vinden die er hun schouders willen onder zetten, da’s natuurlijk een ander paar mouwen. Bart Decaluwé en Martin Bullinck,beiden ex-MCB crossers – de één als solorijder, de ander als succesvol zijspancrosser na een korte solocarrière – voegden de daad bij het woord ,sloegen de handen eerst in mekaar en staken die daarna uit de mouwen. Gisteren,in het Westvlaamse Eernegem , was het zover : Reünie van ex MCB-motorcrossers.
O ja, MCB staat voor Motor Cross Bond ,één van de vele Belgische ‘liefhebbers’ motorcrossfederaties die operationeel was van begin jaren ’60 ,tot in 1992. Toen smolten twee federaties MCB en BLB tesamen, en gingen – ook nu nog – verder onder de noemer MCLB.
Typisch voor MCB en het huidige MCLB : de groen-witte kleuren.
Meer dan honderd ex- MCB crossers die geraced hadden in de periode 1960 – 1992 ,tekenden gisteravond present in Eernegem, waaronder ruim dertig zijspancrossers.
Vroeger was alles anders. De MCLB-federatie heette nog gewoon MCB , VLM heette BLM en VMCF was vroeger BVM. Er bestond geen mobiele telefoon , geen computer , geen internet,geen facebook of instagram. Muziek werd afgespeeld door een naald op een zwarte rond draaiende vinylplaat te laten zakken , die je kon opnemen op een . . . cassettebandje . Om te laten spelen in de auto,als je naar de cross reed bijvoorbeeld. En niemand had een mobilhome om naar de cross te gaan. En toch werd er gemotorcrosst ,kun je het je inbeelden ? Ook kreeg je toen één keer per maand een groen-wit boekje in de brievenbus, het MCB motorcrosstijdschrift met de ronkende titel MCB Gebrom.
De West-Vlaamse motorcrossfederatie MCLB organiseert op zaterdag 18 nov. ,in zaal Kruispunt in Eernegem een reünie. Niet voor MCLB-piloten ! Wél voor zij die er al bij waren van toen de groen-witte motorcrossbond nog gewoon MCB heette. En dat was van eind jaren ’60 tot in 1992. Wie in deze periode crosste- of de MCB-crossen geregeld bezocht – is welkom op 18 november. Bart Decaluwé en Martin Bullinck – zelf beiden ex MCB-crossers – staan in voor de organisatie in Eernegem. Ondertussen hebben reeds vijfentachtig ex-MCB crossers zich aangemeld voor deze reünie ,en ook flink wat supporters uit die periode zullen volgende zaterdag naar Eernegem afzakken.
Zij die actief gecrosst hebben bij MCB wordt gevraagd om zich vooraf aan te melden, zodat men de avond zelf toch weet wie wie precies is. Een mens kan namelijk veel veranderen in de loop der jaren . . .
Het motorcross seizoen zit er op , de kampioenschappen zijn verdeeld,en de najaarswedstrijden verreden. Of gecancelled, vanwege het slechte weer. Wat moet een mens nu in godsnaam gaan doen tijdens de weekends, de komende donkere maanden ? Jason Van Daele en Birgen Beernaert hebben er iets op gevonden : Gaan backflippen met een sidecar. Een ideetje dat waarschijnlijk slechts voor weinigen is weggelegd, wat zeggen we , dat waarschijnlijk voor nièmand anders is weg gelegd !
Maar geen nood. Je kunt ook doen zoals wij : Gewoon es gaan kijken naar de twee Belgische waaghalzen, want sedert gisteren zijn Jason en Birgen begonnen aan een tournee doorheen Duitsland, als top of the bill in het ‘Night of Freestyle’ event.
De première ervan vond gisteren in Hannover plaats , waar Jason Van Daele en Birgen Beernaert voor een wereldprimeur zorgden door voor de allereerste keer in de geschiedenis een backflip met een sidecar uit te voeren , voor een laaiend enthousiast publiek. Wie vorig jaar op de Grand Prix in Lommel aanwezig was, kreeg er al een voorsmaakje van de toen nog in de maak zijnde stunt.
Gisteravond was het ‘voor echt’. Van Daele & Beernaert hadden in de namiddag al, van de organisatie, slechts één testjump gekregen ter voorbereiding op het event,dat ’s avonds plaats vond. De zo'n drieduizend toeschouwers in de Hannoverse Zag Arena wachtten aldus vol spanning af wat er ’s avonds ging gebeuren.
Vandaag maakten FIM en de WK-promotor WSC de kalender bekend voor het wereldkampioenschap zijspancross 2024. Daar waar dit jaar het WK werd verreden over veertien wedstrijden,zijn er voor volgend seizoen elf voorzien. De meesten zullen er waarschijnlijk niet rouwig om zijn. In 2023 trekt het WK niét richting Engeland en Noord-Ierland,wat vooraf al was aangekondigd. Het WK begint niet echt vroeg volgend jaar, en begint (Alqueidao Portugal) en eindigt (La Colla Italië) trouwens in het zonnige zuiden. De kalender biedt overigens ook flink wat opportuniteiten voor de Belgische en de Nederlandse zijspancrossliefhebber : Lommel, Heerde en Plomion zijn binnen handbereik. Ook Strassbessenbach en Rudersberg zijn niet echt veraf. De heren rijders en bakkenisten hebben in elk geval nog flink wat tijd om ervoor te zorgen dat ze er klaar voor zijn tegen eind april in Portugal.
Iedereen kent uiteraard het dagelijkse programma 'Iedereen Beroemd' , na het zeven uur journaal op VRT . Inderdaad,dàt programma dat in een niet eens zo ver verleden nog 'Man bijt hond' heette, en nu dus al enkele jaren door gaat onder de noemer 'Iedereen Beroemd'. Sedert begin september is er op maandag telkens een rubriek over extreme sporten, met de ietwat laconieke titel 'Goe zot' . We weten natuurlijk allemaal wel dat het WK zijspancross een bijzonder ernstige aangelegenheid is , waar zotten - halve of hele - absoluut niet aan de bak komen. Dat het er voor een buitenstaander soms wél wat zotjes uit ziet, dààr kunnen we in elk geval wél in komen. We vergeven onze nationale televisiezender aldus de keuze van de titel van het programma ,en zijn uiteraard erg blij dat de mooiste sport ter wereld, op prime time op de grote Belgische VRT televisiezender , de nodige aandacht kreeg gisteravond in het reeds vernoemde programma 'Iedereen Beroemd'. Voor zij die de uitzending hebben gemist ,hierbij de link naar de reportage via de gele knop 'Extra' die je via de FB-pagina van Marvin Vanluchene himself, naar het verslag brengt.
En ,o ja, bij het bekijken van de reportage ging ons Belgische zijspancrosshart toch wel even wat sneller slaan. Toen de reportage werd opgenomen (begin oktober) was co-piloot Nicolas Musset niet in de mogelijkheid om bij de opnames aanwezig te zijn. Hij werd in het bakje, aan de zijde van wereldkampioen Marvin Vanluchene ,vervangen door de getalenteerde stand-in Robbe de Veene die het 'co-piloteren' op bijzonder attractieve wijze tentoon spreidde. We zagen aldus iets wat onze ongebreidelde fantasie meteen op hol deed slaan : Twee Belgen op één zijspan, allebei met de regenboogtrui aan ! Zou dit een voorteken kunnen zijn dat Vanluchene-de Veene in de toekomst het àllereerste complete Belgische koppel wordt,dat gezamenlijk voor een Belgische wereldtitel zal zorgen ? Voor ons niet gelaten ,in elk geval ! Enjoy de reportage bij de gele knop 'Extra' .
Het is elk jaar weer een grijze en nare tijd, zo rond 1 november. Het bericht dat we vandaag ontvingen past helemaal bij deze tijd van het jaar,en maakt het allemaal nog ietsje grijzer dan het al is. Eerder op de dag overleed in het AZ teTurnhout dhr René Loodts. René Loodts was jarenlang official bij de Belgische Motorsport Federatie BMB , en was gedurende een kleine tien jaar team manager van het Belgische team voor de Sidecarcross of Nations. En met succes ! Zowel in 2011 (Jauer ) ,2014 (Markelo) als 2016 (Dardon Gueugnon) slaagde het Belgische team,onder leiding van de immer goedlachse René Loodts er in om de Sidecarcross of Nations te winnen. De gezondheid liet de succesvolle team manager de jongste tijd niet meer toe om nog langer motorcross wedstrijden te bezoeken,en vanochtend heeft R. Loodts dan ook stilletjes het tijdelijke voor het eeuwige ingeruild. Het gaat overigens erg hard de jongste tijd in het zijspancrosswereldje dat onlangs al afscheid moest nemen van andere zijspancross-monumenten zoals Friedhelm Zabel, Siep de Wit, Jan Bakens, Willie Liebl en Henny Vruwink , zeg maar de uitvinder van de VMC –zijspancross frames.
We herdenken René Loodts graag met bijgevoegde archieffoto’s van de succesvolle overwinningen van team Belgium in Dardon Guegnon in 2016 en in Markelo 2014.
Dhr René Loodts werd onlangs tweeëntachtig jaar. Er wordt afscheid van hem genomen op maandag 6 november om 12 uur in de aula van het crematorium Pontes, Steenweg op Merksplas 68, te Turnhout.
Eens het seizoen erop zit, is het een jaarlijks gegeven in de wondere wereld der zijspancross : Rijders kiezen een andere co-piloot , co-piloten kiezen een andere rijder. Het lijkt de vermenigvuldigingsdans wel. Ook zijn er elk jaar verschillende atleten die aankondigen te stoppen. Sommigen stoppen ook écht. Anderen staan enkele maanden later opnieuw vrolijk fluitend achter het starthek. Een ingewikkelde puzzel dus , waarvan het grootste deel der stukjes dit keer al – relatief vroeg - op zijn plaats is gevallen. Wereldkampioenen M. Vanluchene en N. Musset lieten zopas weten dat ze er samen nog een jaartje bij doen. Met als hoofddoel uiteraard de verlenging van hun wereldtitel. Ook Koen Hermans bilijft Ben van den Bogaart trouw. Hetzelfde geldt voor B. Wilkinson en J. Millard, de broers Lielbardis en J. Keuben en D. Rietman. Tim Prümmer rijdt in 2024 met de Fransman Rodolphe Lebreton , Davy Sanders gaat op pad met landgenoot Jarno Steegmans. En de broers Prunier blijven mekaar ook in 2024 trouw. Daarmee is de samenstelling van de WK top tien – op twee teams na – voor 2024 een feit . Marco Heinzer en Ruedi Betschart (zevende in het WK 2023) kondigden al vroeg in het jaar aan dat 2023 hun laatste seizoen zou zijn. Het grootste vraagteken blijft momenteel achter de naam staan van vice world champion Etienne Bax. De ondertussen 38-jarige co-piloot Ondrej Cermak verkondigde op de Sidecarcross of Nations in Italië op vrij overtuigende wijze dat hij er volgend seizoen niet meer wou mee doorgaan. Of daar ondertussen verandering is in gekomen , of , als Etienne Bax ondertussen een nieuwe bijrijderop het oog heeft,valt nog even af te wachten. Het is momenteel het nog enige ontbrekende puzzelstukje om de mondiale WK-top puzzel voor volgend seizoen te vervolledigen.
Het seizoen zit er op en de prijzen zijn verdeeld. Veel rust wordt de zijspancrossers echter niet gegund, want achter de schermen is men alweer druk bezig met het samenstellen van het team voor volgend seizoen. Hier en daar moet een nieuwe co-piloot worden gezocht of een nieuwe mekanieker, de sponsoring voor volgend seizoen dient bij mekaar te worden geschraapt,de banden met de bestaande sponsors aangehaald , een supporters – of eetavond georganiseerd en daarna zal het alweer tijd worden om de motor en de fysieke conditie terug op te bouwen. Veel rust kennen ze dus niet, onze sidecaristen all over the world. Het is én blijft een way of life , dat zijspancrossen.
Het nieuws dat Davy Sanders en Jarno Steegmans volgend seizoen samen in zee gaan was nog niet helemaal koud,of daar kwam van bij onze Oosterburen al het bericht dat Duitslands hoop in bange dagen,Tim Prümmer volgend seizoen wordt geassisteerd door de Fransman Rodolphe Lebreton,die dit jaar trouwens al enkele malen inviel bij snelstarter Prümmer.
Ook vanuit Nederland bereikten ons positieve geruchten.
Het Belgische zijspancross seizoen werd afgelopen weekend afgesloten op een manier die zijn voorgaande niet kent. Als je je,als buitenstaander, zou baseren op de gigantische opkomst voor zowel de huldiging van wereldkampioenen Vanluchene-Musset op donderdagavond in Oostrozebeke ,als voor de zijspancross opstapdag zaterdag in Houtvenne, dan zou je zowaar vermoeden dat de zijspancross één der grootste sporten in ons land is. De realiteit is iets genuanceerder weten we ondertussen,maar dat neemt niet weg dat zowel donderdag àls zaterdag uitgroeiden tot twee topevenementen en ware propaganda brachten voor de zijspancross, die – laat ons eerlijk wezen – toch wel de mooiste sport ter wereld is.
Het feestweekend begon al op donderdagavond, waar Marvin Vanluchene en Nicolas Musset in Oostrozebeke – rijdend op hun sidecar door de straten van het dorp – op feestelijke wijze werden ingehaald en gehuldigd werden in een speciaal voor deze gelegenheid opgetrokken gigantische feesttent die tot de nok gevuld was,en waar velen tot laat op de avond moesten wachten om een plaatsje te bemachtigen binnen in de tent zelf.
Vanluchene en Musset showden hun regenboogtuien en hun gouden medailles, gingen gewillig met iedereen op de foto, en kregen van de plaatselijke burgemeester de belofte dat er nog voor het eind van het jaar een zijspancross standbeeld komt op een rond punt in de gemeente. Er werd bovendien in niet mis te verstane woorden verkondigd dat de motor – en zijspancross organisaties in Oostrozebeke op hun beide oren mogen slapen,en er ‘voor altijd’ zullen blijven bestaan. Een burgemeester naar ons hart dus,als je het ons vraagt. De rockband Impact zorgde voor , alweer, een legendarisch optreden waarbij Marvin en Nicolas samen met zangeres Marieke live het nummer ‘We are the Champions’ van Queen ten gehore brachten.
Na min of meer uitgerust te zijn van de Oostrozebeekse feestnacht,wachtte zaterdagmiddag al de volgende afspraak : zijspancross opstapdag in Houtvenne.