KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De zon scheen ongenadig en een staalblauwe lucht wachtte de rijders op voor de start van de eerste race om het wereldkampioenschap 2024. Onze landgenoten Vanluchene & Janssens hadden pole position. Noorderbuur Justin Keuben ,die gisteren in de quali-race een gebroken dijbeen opliep, was ondertussen al, in Portugal, geopereerd.
Vanluchene buitte zijn goeie startpositie maximaal uit en pakte nipt de kopstart,voor Hermans-vd Bogaart, de Lielbardissen den de Engelsen D. Foden en B. Wilkinson.
De openingsronde verliep chaotisch. Bij Koen Hermans sloeg de motor af na een halve ronde , en pas als allerlaatste,op grote achterstand,kon de Nederlandse titelfavoriet zijn weg vervolgen. D. Sanders en de Prunier broers haakten bij de start heel even in mekaar, en verzeilden middenin het pak. Bij Jason van Daele vloog in de openingsronde de noodstop eruit en ook hij kon zijn weg pas in de achterhoede verder zetten, als vijfentwintigste.
In tegenstelling tot in België, is het in Portugal wél al lekker warm. Van de 32 aangemelde teams waren er dertig effectief afgezakt naar het zonnige Alqueidao om er onder zomerse omstandigheden deel te nemen aan de twee zaterdagse kwalificatieraces, waarin vanaf dit jaar eveneens WK punten te verdienen zijn (resp. 5 – 4 – 3 – 2 – 1 voor de top vijf van elke groep).
In groep A pokerden D.Foden en J.Keuben in de eerste bocht om de koppositie , een duel dat Keuben & Rietman na een paar bochten in hun voordeel beslechtten, doch het geluk was van korte duur. Bij een kwalijke landing na het opspringen van het startveld in de tweede ronde , kwam het Hollandse koppel zwaar ten val waarbij rijder Justin Keuben een zware beenblessure opliep en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.
Wilkinson-Millard maakten van de consternatie gebruik om de koppositie over te nemen, terwijl even later Vanluchene & Janssens , de eilandbewoners Foden & Humphrey verdrongen van de tweede plaats.
Terwijl in eigen land zowel de vrijetijdswedstrijd van Ranst (zaterdag) als de MCLB wedstrijd van Sinaai (zondag) wegens de spreekwoordelijke aprilse grillen zijn afgelast , zijn de mondiale sidecaristen onderweg naar het zuiderse Portugal alwaar komend weekend, in Alqueidao , het wereldkampioenschap 2024 van start gaat.
Voor ’t eerst sinds lang gaat het WK van start zonder de Nederlandse multi-kampioenen Daniel Willemsen (10 wereldtitels) en Etienne Bax(5 wereldtitels). De taak om de Nederlandse overheersing in deze motorsportdiscipline door te trekken , rust nu voornamelijk op de schouders van Koen Hermans, die in het gezelschap van routinier Ben vd Bogaart , meteen één der grote favorieten is voor de wereldtitel 2024. Ook – en vooral – door het feit dat de regerende wereldkampioen , de Belg Mavin Vanluchene ,zijn voorbereiding door diverse onvoorziene omstandigheden ,in de soep zag draaien en aldus met achterstand aan de start komt in Portugal.
Iets wat niet kan gezegd worden van de jonge Letse broers Lielbardis, die in hun voorbereidingswedstrijden in Frankrijk, Nederland en Duitsland, telkens met de zege gingen lopen.
Het was weer ouwerwets druk, ouwerwets gezellig én ouwerwets spannend bij de sidecars bij MCLB gisteren, en dat belooft alvast voor het vervolg van het seizoen 2024. Tweeëntwintig driewielers verschenen achter het starthek ,een aantal dat de indeling in een A-categorie en een B-categorie zéker rechtvaardigt . En bovendien was het peloton nog niet eens compleet gisteren in Aalter !
De eerste manche was een kolfje naar de hand van een herboren Junior Verhelst, geassisteerd door good old Dagwin Sabbe. De B-kampioenen van vorig jaar , Van Malderen-Kramar gaven weinig toe , en strandden op slechts acht seconden van de winnaars. Even verderop bolden de – eveneens herboren – Bert Soetaert én de A—kampioen van vorig jaar, Yens Delmotte over de meet. Gastrijders S. Wisselink en N. Debruyne volgden een minuut later als vijfde, voor K. Van Grembergen – N. Hoste en de eerste B-rijders R. De Ceuninck en K. Hoste.
In het Zwitserse Wohlen zijn ze gek van motorcross. Maar liefst twaalfduizend toeschouwers kwamen het afgelopen weekend opdagen om er de eerste race om het IMBA-kampioenschap 2024 te aanschouwen, waarvoor tweeëntwintig sidecarteams het inschrijvingsblad tekenden. Geen Belgen aan de start van het nieuwe IMBA-seizoen, wat waarschijnlijk nog nooit eerder gebeurd is. De reden hiervoor is , euh , vrij simpel . Er waren weliswaar enkele Belgische equipes die graag naar Wohlen wilden afreizen voor deze IMBA-race, maar dan moet je over een VMCF-licentie beschikken , aangezien VMCF de Belgische federatie is die is aangesloten bij IMBA. Echter, VMCF heeft dit jaar - voor ’t eerst trouwens - geen sidecars meer op genomen in hun programma, wegens . . . te weinig interesse van rijderszijde. En dus kunnen er dit jaar geen Belgische zijspanrijders deelnemen aan de IMBA-competitie. Logisch, toch ?
De lokale Marco Heinzer die voor de gelegenheid de vijftigjarige Meinrad Schelbert nog es had opgetrommeld als bijrijder, liet het niet aan zijn hart komen en schreef in Wohlen alle drie de manches op zijn naam.
Nadat ze een paar weken terug al de openingsrace om het Frans kampioenschap in Illats wisten te winnen, en Paaszaterdag de openingswedstrijd om het Nederlands kampioenschap in Oldebroek naar hun hand zetten, hield de Lielbardis-tweeling – onderweg huiswaarts naar Letland – op Paasmaandag ook nog es halt in het Duitse Hänchen waar het Duits kampioenschap zijspancross 2024 op gang werd getrapt. En ook dààr wisten de Lielbardisen via een dubbele reekszege – telkens met ruim veertig seconden voorsprong - de overwinning naar zich toe te halen, voor de broers Weinmann (drie en twee in de heats) die duidelijk blijven progressie maken, en Peter-Hoffmann (vier en drie). Titelverdediger Tim Prümmer werd in de openingsheat tweede na de Letse wonderboys , maar viel in de herneming al vroeg uit In Hänchen kwamen twintig teams aan de start.
In het Franse Chinon werd op de a-typische Franse baan, de tweede proef om het Frans kampioenschap verreden . Met tweeëndertig teams was het startveld er volzet. Davy Sanders,die de knepen van het vak leerde op de hobbelige MCLB-circuits, voelde zich duidelijk thuis in Chinon, maar kreeg af te rekenen met flink wat onvoorziene hindernissen onderweg.
Onze Nederlandse fotograaf én zijspankenner bij uitstek, Jaap Oostermann ,was amper bekomen van de boekvoorstelling van het overigens schitterende boek 'Bart Notten , zijspanlegende met vlag en klompen' ,in Hengelo, of daar wenkte reeds de volgende zijspancross opdracht : Lekkere foto's gaan schieten op Paaszaterdag in Oldebroek, waar de tweede wedstrijd om het Open Nederlands kampioenschap plaats vond. De piepjonge Letse broers Lielbardis gingen er eerder onverwacht,met de dagzege lopen, voor de twee titelkandidaten Hermans - vd Bogaart en Keuben - Rietman. Fotograaf Jaap keerde huiswaarts met een karrevracht haarscherpe actie - en andere foto's van Oldebroek,en die zijn te aanschouwen bij de gele knop 'Lees meer'. Enjoy it !
Zesendertig teams hadden zich aangemeld in de categorieën Nationalen en Inters, en dat zorgde opnieuw voor de nodige drukte in de tijdstrainingen op het overigens perfecte geprepareerde circuit in Oldebroek. Of wat had je verwacht ? Wijers-van Hal pakten verrassend de pole-position voor Van Werven-vd Wiel en de goed op dreef zijnde broers Leferink. De Cock-Mans waren onze snelste landgenoten op plek tien,voor Keuben-Rietman (12de) en favorieten Hermans-vd Bogaart (13de). De Letse broers Lielbardis (16de) , moesten zelfs vanaf de tweede rij starten !
Tim Prümmer is met zijn Franse bijrijder Rodolphe Lebreton het snelstarten duidelijk nog niet verleerd ,maar dié uitgangspositie blijven vasthouden in een zware zandbak als Oldebroek, was voor de snelle Duitser uiteraard onbegonnen werk. Na enkele ronden namen de Britten Wilkinson-Millard de kop over van Prümmer, en een paar ronden later waren het de Leferink-brothers die waren door gestoten naar de leidersplaats. Met nog een goeie vijf minuten te gaan kregen we met Keuben-Rietman de vierde koplopers van de dag,en dit keer was het de goeie keer. Voor de Leferink-broers was de slotfase bijzonder zuur : Een grote steen blokkeerde het voorwiel waardoor finishen finaal nog onmogelijk bleek. De tweede plek na winnaar Justin Keuben ging naar de Letse broers Lielbardis die zich op kousevoeten vanaf de tweede startrij een weg naar voor hadden gebaand, en finishten aan het achterwiel van winnaars Keuben & Rietman.
Tijdens het lange paasweekend ontwaakt de zijspancross sport zoetjesaan uit zijn winterslaap. Op het legendarische circuit de Bargen, in het Nederlandse Oldebroek (ietsje ten zuidwesten van Zwolle) wordt op Paaszaterdag de tweede race om het Open Nederlands kampioenschap verreden. K. Hermans – B.vd Bogaart voeren na één wedstrijd de ranking aan,op de hielen gevolgd door J. Keuben – D.Rietman. De broers Leferink, een geprikkelde Van Werven-van de Wiel en Wijers-van Hal zijn de lokale challengers van dienst. Van buitenlandse zijde wordt het meeste weerwerk verwacht van het Duitse koppel Prümmer – Lebreton, de Britse kampioenen Wilkinson – Millard en onze landgenoten D. Sanders – J. Steegmans. Voorlopig nog geen wereldkampioenen Vanluchene-Janssens aan de start, die wegens onvoorziene familiale gebeurtenissen moesten afzeggen voor deze race. Het tijdschema voor deze wedstrijd vindt u bij de gele knop ‘Extra’ .
In eigen land wordt er op zondag gezijspancrosst in het Oostvlaamse Evergem ,op een boogscheut van het spaarbekken,tussen Evergem en Ertvelde. GPS : Ovaal van Wippelgem,9940 Evergem. MCLB is de enige Belgische federatie die nog een zijspancrosscompetitie organiseert. Wie er aan de start zal verschijnen is koffiedik kijken. De organisatie is er in handen van het MB-team met hun drijvende kracht Mario Van Laere.
Bart Notten, de Nederlandse levende zijspancrosslegende kreeg gisteravond in het Gelderse Hengelo, in het bijzijn van vrienden en familie en vele genodigden, de eer toegemeten die een kampioen van zijn kaliber verdient : De voorstelling van hét boek, dat terugblikt op de rijke sportieve carrière van B. Notten, zowel voor als nà zijn actieve zijspansportcarrière. Inderdaad ,want ook nadat Bart Notten gestopt was met de internationale zijspancrosscompetitie ,liet het sidecarcross virus Notten niet los. Samen met enkele andere enthousiastelingen stampte Bart Notten het project Kids & Sidecars uit de grond , waarvan we heden ten dage de resultaten kunnen aanschouwen in het wereldkampioenschap zijspancross : Zowel de Nederlanders Koen Hermans als Justin Keuben,als de Letse Lielbardis-broers en de Franse Prunier-broers – momenteel allen toppers in het WK – leerden in het Kids & Sidecars project de eerste kneepjes van het vak.
De inmiddels achtenzeventigjarige Bart Notten ,kwam als co-piloot voor ‘t eerst in the picture in het internationale peloton ,op Pinkstermaandag 1971 tijdens de traditionele internationale zijspancross in Zaltbommel, alwaar Notten als invaller bij de Duitse rijder H. Simon,meteen een tweede plaats liet optekenen.