KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Tim Smeuninx, hij is één van Belgisch’ beste bakkenisten ooit, met naast verschillende Belgische kampioenentitels (o.a. met Jan Hendrickx en Jason Van Daele) ook drie bronzen en twee zilveren WK-medailles in de trofeeënkast.
Ook na zijn topsportcarrière bleef Smeuninx steeds sportief bezig, tot daar begin vorig jaar plots een abrupt einde aan kwam.
‘De Smeu’ voelde zich eind april vorig jaar plots niet zo lekker. Een griepje,zo denkt elk weldenkend mens op zo’n moment. Dat veranderde toen Tim een week later plots in elkaar zakte en met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht. Daar werd eerst een hersenvliesontsteking vast gesteld, waarna Smeuninx’ toestand plots zodanig verergerde dat ie in een coma belandde. Verder onderzoek wees uit dat de Broechemnaar een aanval had gehad op het centrale zenuwstelsel. De definitieve diagnose, begin juni 2023, luidde : GFAP Auto immuun ziekte. Een extreem zeldzame aandoening waarvan sedert 2016 worldwide nog maar een paar zeldzame gevallen bekend zijn. Als Tim Smeuninx half juni voor ’t eerst terug naar buiten mag kan hij niet meer stappen, en is hij bijna volledig blind.
Vanaf begin juli 2023 begint de 39-jarige Smeuninx,die van opleiding ingenieur is, aan een héél lange revalidatie,waar ie nu nog steeds volop mee bezig is. Om beter terug te leren stappen heeft Tim nood aan een robotharnas . Een bijzonder duur toestel, waarvan de sessies niet worden terug betaald door het ziekenfonds. Onder andere dààrvoor, en om Tim teurg op de rails te helpen, wordt komende zaterdag, in Wommelgem,een grootse benefietdag op gezet ten voordele van Tim Smeuninx.
De schouderblessure die Jarno Steegmans (co-piloot bij Davy Sanders) opliep zondag jl. in de eerste manche van de Grand Prix van Polen,lijkt erger dan aanvankelijk verwacht. Verder onderzoek in België bracht aan het licht dat pechvogel Steegmans een spierscheur in de bovenarm en een scheur in het opperarmbeen heeft opgelopen. Steegmans kijkt nu sowieso aan tegen een inaktiviteit van minstens vier weken. In die periode moet blijken of een operatie al of niet noodzakelijk is,zodat de revalidatie mogelijks nog langer kan duren. Voor de pas twintigjarige Steegmans een flinke streep door de rekening,waardoor ie sowieso al de thuis Grand Prix in Lommel moet missen.
Steegmans bewees eerder dit seizoen al zijn klasse door in de Grand Prix van Tsjechië tijdens de eerste heat als tweede te finishen,en vierde overall te worden. Resultaten waar de jonge Limburger zich zeker kan aan optrekken, om later dit seizoen op hethoogsteniveau terug te keren in het peloton.
Het volledige bericht van Jarno Steegmans zelf, bij degele knop 'Lees Meer'.
U kon het al lezen in het verslag over de Grand Prix in Polen gisteren, maar nu heeft ook Etienne Bax himself,het nieuws officieel bekend gemaakt : Etienne Bax zal, samen met zijn broer Robbie aan de start staan van de Grand Prix in Lommel binnen twee weken. Het moet een soort van officieel afscheidsfeest worden voor de vijfvoudig wereldkampioen zijspancross. Een afscheidsfeest dat er vorig jaar nooit is geweest doordat er verschillende maanden twijfel was of er nu wél of niet nog zou worden door gegaan in 2024. En met de Belgische Grand Prix in het vooruitzicht lijkt Lommel – op slechts een boogscheut van Bax’ woonplaats Bergeijk – de ideale gelegenheid om officieel afscheid te nemen in het bijzijn van alle fans, vrienden en familieleden. Of de vijfvoudig wereldkampioen veel tijd zal hebben om te feesten gedurende het weekend betwijfelen we echter sterk , want de Bax-brothers stellen zich tot doel om . . . de Grand Prix te winnen in Lommel ! Dan zal het feest in elk geval moeten wachten tot de zondagavond,maar als de Bax-broers dan ook daadwerkelijk slagen in hun opzet, dan wordt het waarschijnlijk een afscheidsfeest dat zal duren tot maandagochtend.
Enfin,het volledige bericht leest u bij de gele knop ‘Extra’.
Het was geen mooi zicht gisteren in Polen ,toen vlak na de start de Duitse topper Tim Prümmer
kermend van de pijn de pits kwam in gereden,van zijn motor moest geholpen worden, en daarna
eerst terplekke werd verzorgd en tenslotte werd afgevoerd door de medische diensten.
Er werd aanvankelijk gevreesd voor een dijbeenbreuk , maar dat bleek na onderzoek en een
nachtje ziekenhuis in Gdansk – gelukkig – al bij al nog mee te vallen. Prümmer werd maandag-
ochtend al vanuit Gdansk overgevlogen naar Duitsland, waar ie quasi onmiddellijk terecht kon
voor verder onderzoek. Tim Prümmer stuurde ondertussen maandagnamiddag volgend hoopvol
bericht de wereld in :” Ik heb vanochtend verschillende artsen bezocht en mijn been laten onderzoeken.
Mijn botten zijn intact en er zijn geen breuken. Ook ligament- en peesblessures zijn in eerste instantie
uitgesloten, omdat er geen grote zwelling is opgetreden.
Gelukkig raakte de klap mijn kniebrace en werd daardoor iets beter verdeeld over het been. De spier aan de linkerkant van het been, direct boven de knie, werd het zwaarst getroffen door de kracht. Deze is inmiddels opgezwollen en maakt alle bewegingen zeer pijnlijk. Toch is dit goed nieuws omdat er momenteel van wordt uitgegaan dat zodra de zwelling in de spier en knie weggaat, ik weer volledig operationeel ben.
Ik ben heel blij dat het zo is afgelopen en dat het aanvankelijke vermoeden van een ernstige blessure niet is uitgekomen. Dank aan iedereen die mij heeft geholpen en voor de beterschapswensen.
Over uiterlijk twee weken staan we hopelijk weer aan de start van de WK-race in Lommel." aldus een hoopvolle Tim Prümmer.
Ook onze landgenoot Jarno Steegmans raakte gisteren gewond in Polen,tijdens de eerste manche. Bij een inhaalmaneuver kwam de jonge Limburger naast het span van rijder Davy Sanders terecht, waarbij zijn rechter schouder uit de kom raakte. Steegmans kon aanvankelijk zijn schouder terug in de juiste positie plaatsen,maar enkele bochten verder,schoot die weer uit de kom. De manche werd alsnog aan een traag tempo,waarbij co-piloot Steegmans zich met één hand staande hield,afgewerkt en nadien werd een bezoekje gebracht aan de wedstrijddokter om de pijnlijke schouder te laten inpakken. Steegmans vloog vanochtend vroeg vanuit Gdansk terug richting Eindhoven en kan in de loop van de dag terecht bij sportdokter Nuyts om de definitieve schade te laten vaststellen.
Ook dit keer probeerden de weergoden nog maar eens om in extremis nog roet in het eten te gooien van een geplande motorcross-wedstrijd in eigen land. Hevige regenval op vrijdagavond, en zaterdagnacht bezorgde de organiserende Bangermannen (en vrouwen) een paar slapeloze nachten én onvoorziene vroege ochtendlijke arbeid aan de omloop,maar uiteindelijk viel alles alsnog in de plooi,en kon er ‘s zondags,onder een aangenaam zonnetje gecrosst worden. Maar liefst dertig sidecars boden zich aan op de aanvankelijk vrij zware omloop in Tielt, waaronder zelfs een deelnemer uit USA ! De Amerikaanse zijspancrosser Chris Van Way – ondertussen goed ingeburgerd bij de Oostrozebeekse zijspancrossfamilie Verbrugghe – was in het land en nam – geassisteerd door good old Bart Verbrugghe – de handschoen op tegen negentwintig Vlaamse zijspancoureurs. Een deelnemersaantal waar ze in de Verenigde Staten alleen maar kunnen van dromen.
J. Verhelst – D. Sabbe ,de ganse zondag struggelend met veringproblemen stevenden regelrecht op de zege af in reeks één,tot in de voorlaatste ronde de gaskabel het begaf. Kim de Cock en Stijn de Vylder – nochtans gestart vanaf de tweede rij – kopten netjes binnen en schreven de heat op hun naam.
De tweede reeks ging van start in droge omstandigheden. Zonder Davy Sanders weliswaar, wiens co-piloot Jarno Steegmans té veel last ondervond van zijn geblesseerde schouder. Er verschenen aldus nog eenentwintig teams achter het starthek, waarvan opnieuw de Lielbardissen de kopstart pakten, voor Van Daele-van der Putten, Hermans-van den Bogaart, Brett Wilkinson en Gert Gordejev. Wereldkampioen Marvin Vanluchene verslikte zich in de eerste bocht, en kon pas als zestiende op pad
Vooraan reed de Letse Lielbardis-tweeling feilloos naar de dubbele reekszege, terwijl in de achtervolging Koen Hermans zich de tanden stuk beet op tweede man Jason Van Daele, en na een kwartier plots de Engelsman Wilkinson aan zijn achterwiel kreeg. Dàt was meteen het sein voor Hermans en vd Bogaart om een tandje bij te steken. Toen Jason Van Daele na twintig minuten in een rechtse bocht even te ver naar buiten dreef en in de wal terecht kwam,glipten Hermans en Wilkinson door naar plaatsen twee en drie,en daar kwam verder geen verandering meer in.
Compleet andere omstandigheden dan gisteren. De zon was verdwenen, de temperatuur gedaald en een plaatselijk buitje vlak voor de start, zorgde ervoor dat de omloop in de aanvangsfase er spiegelglad bij lag. Dàt ondervonden o.a. Tim Prümmer, Davy Sanders , Gert Gordejev en Sepp Gommeren die in de eerste bocht al tot stilstand kwamen. Met de Lielbardis-broers, Hermans-vd Bogaart en Vanluchene-Janssens op de drie kopposities kregen we meteen de zware kanonnen voorin.. Dat veranderde in ronde drie,toen de motor van Hermans even stil viel,en de Nederlander pas als achtste zijn weg kon vervolgen. Even verder tuimelde bij de Letse koplopers, co-piloot Bruno Lielbardis even uit het bakje. De broers konden snel weer verder, vlak voor de neus van de aanstormende Vanluchene & Janssens. Vanluchene kon de Letse tweeling goed bijhouden, maar tot een aanval kwam het niet.
In een zonnig, winderig en kurkdroog Gdansk verschenen slechts drieëntwintig equipes voor de kwalificaties van de vijfde WK-race van het seizoen 2024.Er werd flink gesproeid om het stof onder controle te houden. In groep A gingen ze met zijn twaalven op pad, waarvan Hodges-Henderson verrassend helemaal van buitenaf de holeshot afsnoepten van de verbouwereerde Franse broers Prunier. Lielbardis en Leferink konden in de eerste ronde nog de onwennige Engelse leider terug wijzen. Ook Wijers-van Hal kwamen goed weg, maar zakten in de aanvangsfase wat terug naar plek zes. De Pruniers kwamen uiteindelijk als achtste uit de eerste bocht. Weinmann en Van Werven haakten in mekaar en kwamen tot stilstand in de openingsfase. Vooraan reden de Lielbardis-boys vlotjes weg van de broers Leferink die op plek twee eveneens weinig tegenstand kenden . Enkel in de slotfase kwamen de teruggekeerde broers Prunier op plek drie,nog even kijken naar het achterwiel van Leferink. Daarna was het even wachten op Wilkinson-Millard, en Wijers-van Hal die beiden een eenzame race besloten op plaatsen vier en vijf.
Na de diverse nationale titelwedstrijden in de ons omringende landen vorig weekend,wordt er komend weekend opnieuw om de WK-punten gestreden. Ietsje ten zuiden van de grootste Poolse havenstad Gdansk,strijkt het WK-circus neer,voor de vijfde Grand Prix van het seizoen 2024. Op een snel circuit met spectaculaire jumps, zijn er dit jaar reeds punten te verdienen tijdens de kwalificaties,wat van de zaterdag nu telkens een extra interessante dag maakt. Ook in het geval er geen dertig teams aanwezig zijn, moét er dit jaar geknokt worden op zaterdag. De WK-leiders , de broers Lielbardis hebben géén Grand Prix in eigen land. De wedstrijd in Gdansk is voor de jonge Letse tweeling hun ‘dichtste’ wedstrijd van het seizoen,en wordt zo’n beetje aanzien als hun thuiswedstrijd. Voor zover je een wedstrijd op bijna negenhonderd kilometer van je deur als een thuiswedstrijd kunt beschouwen uiteraard.
Feit is dat de zeventienjarige tweeling complexloos naar Polen kan afzakken. Ze hebben reeds twee Grand Prix zeges op zak, én zijn sinds Tsjechië twee weken geleden opnieuw in het bezit van de rode leidersplaat. Hun seizoen kan nù al niet meer stuk, en dat geeft de jongens uiteraard heel veel rust in het hoofd voor de rest van het seizoen.
Er werd duchtig gezijspancrosst in de ons omringende landen afgelopen weekend. Zaterdag al werd in Krasna Lipa gestreden om het Tsjechisch kampioenschap,alwaar Daniel Willemsen en Jens Vincent (invaller voor de geblesseerde Michael Gabor) opnieuw in beide manches oppermachtig waren , voor de lokale broers Vejchoda. Na de race wachtte de jonge Vincent nog een stevige terugreis naar Nederland, want op zondag moest ie ook dààr nog een klusje klaren, in Varsseveld , als co-piloot aan de zijde van Nationalen rijder Niklas Hotze.
In datzelfde Varsseveld zorgden Stefan Wijers en Han van Hal voor de verrassing van de dag,door de wedstrijd op hun naam te schrijven. Voor beiden hun eerste zege ooit in een race om het ONK Sidecars op het hoogste niveau !