KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Zeven Grand Prix van de veertien zijn achter de rug. Het seizoen 2017 is halfweg. Het idyllische Strassbessenbach wordt de achtste in de rij. Op het gekende panoramische circuit van Strassbessenbach is de organiserende club – ontstaan in 1967 - aan haar vijftigste (!) verjaardag toe. Da’s alvast straffere koffie dan 15 jaar www.sidecarcross.be ! Op vrijdagavond wordt er in de gezellige feesttent reeds gestart met een Warm up Party, en op zaterdagavond is er de gekende rijdersvoorstelling & Grand Prix Party. Maar wij, wij gaan uiteraard enkel en alleen voor het sportieve gedeelte. Of wat had je gedacht !?
Bax-Musset zijn quasi onklopbaar. De reële voorsprong mag dan weliswaar slechts zes punten bedragen, de morele voorsprong is véél groter. Opponent Valentin Giraud werd in de tweede manche in Lommel zelfs op één ronde (!) gereden door Tjenne Bax. Dan weet je wel wie onze topfavoriet is voor Strassbessenbach !
De MCLB zijspancategorie bloeit als nooit tevoren. Wedstrijden met 20 a 25 teams aan de start zijn geen uitzondering bij de groen-witte federatie. De huidige doorstroming richting Grand Prix zijspancross vanuit de MCLB-kweekschool is de beste die er ooit is geweest, sedert het wereldkampioenschap zijspancross in 1980 werd opgericht. Mannen als een Marvin Vanluchene, Arne Dierckens, Davy Sanders zijn momenteel internationaal topniveau . Afgelopen weekend slaagde zelfs hudig MCLB-rijder, de nog piepjonge Dylan Boussy er in om zich te kwalificeren voor de Belgische WK-ronde in Lommel. Komende zondag staat Boussy, ondanks een in Lommel opgelopen blessure terug achter het starthek bij MCLB in Erpe-Mere, waar er kampioenschapspunten te rapen zijn.
Naast de interviews en de nabeschouwingen van onze regerende wereldkampioen Jan Hendrickx en onze coming man Marvin Vanluchene op de GP in Lommel, die u op deze pagina vindt, kan er uiteraard, zoals elke week, weer gekeken worden naar een prachtige reportage over de afgelopen Grand Prix. Die van Lommel dus, in dit geval. Via de gele knop ‘Extra’ vind u de teaser voor de reportage, waarin onze jeugdige landgenoten Marvin Vanluchene en Arne Dierckens een hoofdrol spelen.
Voor de volledige reportage, genoemd 'Lommel 2017 Highlight' wijzen we u graag door naar de website van het WSC-team www.fimsidecarcross.com , via de knop 'videos' die u er bovenaan terug vindt.
En als alles goed zit, kan u komend weekend via dezelfde site – na de geslaagde testen in Lommel – straks de Grand Prix van Strassbessenbach live volgen via het internet. Zowel de beide kwalificatieheats op zaterdag, als de beide GP manches op zondag. Weliswaar voor een kleine financiële bijdrage, maar als je ziet wat dààr tegenover staat qua logistiek en mankracht , dan vervalt die prijs van die paar pintjes meteen in het niets. Enjoy it.
Op de GP van Belgie in Lommel voelde we ook Marvin Van Luchene aan de tand,over het zware Lommelse zand en zijn eigen prestaties,en zijn kijk op , op de toekomst.
Beleef het mee in het interview , en hop nu richting strassbessenbach.
We hadden reeds van een goede bron het gerucht gehoord , maar we zouden www.sidecarcross niet zijn om zo maar geruchten gaan te verspreiden.
Sidecarcross.be moet eerst bevestiging krijgen voor we iets publiceren.
Afgelopen Zondag op de GP van Lommel vroegen we Jan achter een interview van de wedstrijd en met onze stouten schoenen aan ,gingen we een stapje verder.het antwoord kan je zien in onze videoclip.
Daar onze eigen video crew momenteel geniet van een welverdiende vakantie , zullen de videoclips van de wedstrijden zelf pas online staan na de vakantie ,belangrijk nieuws op video en interviews zullen we wel direct online plaatsen op voorwaarde dat we een goede internet verbinding vinden. Enjoy it.
Dat de Nederlanders zouden heersen in de Lommelse zandbak, dat hadden de meesten vooraf wel goed ingeschat. Maar toch bleken er weer enkele addertjes onder het gras , euh zand , te zitten.
Velen hadden hun hoop gevestigd op Koen Hermans, maar die beet in Lommel letterlijk en figuurlijk in het zand.
En ook in Valentin Giraud was het geloof groot, maar ook hij viel – omwille van het rijm – volledig door de mand.
Brian Vullers behaalde met 22 op 30 de hoogste score en is de winnaar. George Noukens kwam eveneens op 22 punten uit, maar diende zijn pronostiek iets later in dan Brian, en is dus tweede. Dorine Bultynck – wie kent hààr niet ? – is een schone derde met 20 punten.
In de tussenstand maakt George Noukens een geweldige sprong voorwaarts en staat nu tweede met 90 punten. Kristof Nolf houdt, ondanks een mindere score, de leiding in handen met 94 punten. Op drie hebben we Davy Sanders en Yves Brigitte, beiden met 88 punten.
Op zaterdagavond, na de Last Chance , verdwenen uit het gesloten park op mysterieuze wijze de twee aangeefborden ‘Two minutes’ en ‘One minute’ , gebruikt door de Denicol meisjes vlak voor de start van de kwalificaties (zie foto). Op zondag bleven die spoorloos en konden aldus voor de beide manches niet meer worden gebruikt. Voor alle duidelijkheid : Het meisje zélf op de foto is niét verdwenen ! Wie de borden op zondagochtend per ongeluk in zijn tent of caravan aantrof , of weet waar ze heen gegaan zijn, gelieve ons te contacteren via de knop ‘contacteer ons’ , helemaal onderaan onze website. Eeuwige dankbaarheid van onzentwege zal u te beurt vallen ! Oké, je kunt die borden inderdaad ook gebruiken als dienbord om het ontbijt aan bed te brengen voor je liefste schat. Of om straks , in de winter, sneeuw mee te ruimen op de stoep. Maar geef toe, daar bestaan handiger zaken voor.
Op zondag na afloop van de wedstrijden bleef in het gesloten park een zakje met crossbril(len) achter. Ook wie hiervan de rechtmatige eigenaar kent, mag ons gerust contacteren.
Er werd met argusogen uitgekeken naar de Denicol Belgian Grand Prix sidecars. De verhuis van Genk naar Lommel was niet vanzelfsprekend. Het zware Lommelse zand schrikte op voorhand velen af. Geen nevenklasse oldtimers, wegens te zwaar. Er zouden diepe sporen komen waar de zijspannen zich zouden in vast rijden, met vele opstoppingen tot gevolg. Het zouden enkel maar de Nederlandse teams zijn die het circuit in Lommel aan konden. En of het publiek de weg naar Lommel zou vinden, was ook nog maar de vraag. MC Maasland, de jarenlange organisator van de Belgische WK-ronde voor zijspannen, was er dan ook niet helemaal gerust in . Op zondagavond keerde echter gelukkig iedereen met een glimlach huiswaarts. MC Maasland had de zoveelste grote hindernis in haar bestaan, met gemak overwonnen en bewees i.s.m. de mensen van FMB-BMB dat Lommel en sidecars – mits de nodige zorgen voor het circuit – wél degelijk kunnen samengaan. Proficiat MC Maasland !
Slechts zes teams aan de start in Heldergem. Twee A-rijders, drie B-rijders, en een gelegenheidscombinatie met ex co-piloot Bram Verbrugghe aan het roer en Klaas Deroo in het bakje. De geringe opkomst in Heldergem had uiteraard alles te maken met de Grand Prix zijspannen die op dezelfde dag werd verreden in Lommel, en waar de huidige Belgische toppers in het WK , Vanluchene, Dierckens, Sanders en – voor het eerst Boussy - vooral uit MCLB-middens afkomstig zijn.
De beide reeksen waren voor Delmotte-Verbrugghe in de gegeven omstandigheden dan ook piece of cake. ‘Het Ploegske’ Frank Vanderhaeghen en Peters Slegers werden tweede.