KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
UPDATE GRAND PRIX OSS (NL) : REEKS 1
Véél volk op de Witte Ruysheuvel vandaag voor de openingsronde van het WK 2018. Het is er trouwens lekker toeven in het heerlijke voorjaarszonnetje. De Fransman Giraud weet drommels goed wat hij moet doen, als hij in het zand moet strijden tegen zijn Hollandse titelconcurrenten : Op kop starten en proberen in de eerste koershelft – als het circuit nog min of meer in goeie staat verkeert – zo ver mogelijk trachten te geraken. Dit keer geraakte de Fransman wel érg ver ! Tot aan de finish zelfs. Locals Willemsen-Bax waren als tweede – vanaf de tweede startrij nota bene ! - gestart, beenden de ontketende Fransman na ruim een kwartier bij en leken toen klaar om de leiding over te nemen. Precies op dat moment sloeg bij de tienvoudig wereldkampioen de motor even af. Tegen de tijd dat Willemsen terug weg geraakte, hadden koplopers Giraud-Mucenieks voldoende ademruimte om hun vlucht tot op de finish te rekken. Een prestatie om U – excusez ‘vous’ – tegen te zeggen ! Willemsen-Bax moesten nog heel even gas geven om nog es duidelijk te maken aan de achterop komende Vanluchene-vd Bogaart dat die niet hoefden te rekenen op de tweede plek. Vanluchene was als vierde gestart, nam alras de maat van Stuart Brown, maakte zich niet al te druk om de koplopers Giraud en Willemsen en stak als derde de goed berekende 20 WK punten op zak.
Even leek het er nochtans op dat Vanluchene-vd Bogaart pas vierde gingen worden. Etienne Bax en Kaspars Stupelis waren namelijk in de start, samen met Van Werven-Mans ten val gekomen , maar zagen na twintig minuten, op plek vier gearriveerd reeds derde man Vanluchene voor zich uitrijden. Toen sloeg het noodlot echter toe. Bax-Stupelis kwamen ten val, wat meteen het einde van de dag beekende voor de wereldkampioen. Met een pijnlijke schouder en dito grimas moest Bax, en pijnlijke ribben bij co-piloot Stupelis, het strijdperk verlaten. Ondertussen waren vooraan ook al Brown-Millard (kapotte achterband) en de broers Cermak weg gevallen met technische problemen. Hermans-Musset schoven finaal vanaf plek elf door naar vier, na een fel duel in de slotfase met Veldman-vd Putten die vijfde werden. Arne Dierckens, wiens co-piloot Luc Rostingt slingerziek in het bakje, euh, rond slingerde, leverde een wereldprestatie door op zes o.a. trainingssnelste Benjamin Weiss (ja,ja !) en de Finse broers Kunnas af te blokken. Voor Jarno vd Boomen-Kenny van Gaalen waren de laatste tien minuten er teveel aan, maar desondanks gaven zij op negen, toch maar mooi quasi driekwart van het startveld het nakijken. Wilkinson-Chamberlain reden zichzelf van plek zesentwintig naar plek tien, achterna gezeten door een uitstekend presterende Clohse-Van Hal, die zélf werden opgejaagd door Varik-daiders. Santermans sleepte met zijn nieuwe bijrijder Beleckas een veertiende plek uit de brand. Sanders-Haller verzeilden reeds in de eerste ronde in de achterhoede, en raakten daarna niet meer verder dan plaats vijftien. Bjorns Roes en Dagwin Sabbe pakten op negentien, netjes twee WK-punten mee. Bij Vn Werven-Mans gaf in de voorlaatste ronde de motor de geest. De broers Janssens, gecrasht op het startveld , werden op twee ronden 25ste.
Terug naar overzicht