KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
UPDATE GP KAPLICE (CZ) : KWALIFICATIES
Stralend zomerweer, een héérlijk natuurlijk circuit in een prachtig decor, en vierendertig sidecars op de afspraak voor de voorlaatste Grand Prix van het jaar. Wat wil een mens nog meer . Beetje smal en moeilijk om in te halen hoorden we links en rechts. Etienne Bax en Koen Hermans die de kwalificatieheats wonnen vandaag, bewezen alvast het tegendeel. In groep A namen L. Cerny en B.. Chopin slim buitenom de kopstart, op de hielen gevolgd door Keuben-Rietman,Hermans-Musset , Varik-Kunnas en Heinzer-Betschart. Thuisrijder Cerny hield het bijna vier ronden vol vooraan, maar toen werd de druk té hoog; Eerst wisten Keuben-Rietman de koppositie over te nemen, even later stelden Hermans-Musset orde op zaken, en bouwden nog een voorsprong op van twaalf seconden op WK-leiders Varik-Kunnnas die uiteindelijk nog net voor de van ver terug gekeerde Van Werven-vd Bogaart finishten. Keuben-Rietman (vierde) en Heinzer-Betschart (vijfde) volgden op luttele seconden. Daarna was het even wachten op kopstarters Cerny-Chopin,die als zesde binnen liepen.
Tim Leferink,dit keer met zijn zopas zestien jaar geworden broer Sem aan boord, begon voorzichtig als tiende aan de race en wist zich op te werken naar plek zeven. A. Peter-. N. Debruyne zaten na een slechte start lange tijd op de wip, maar wisten in de tweede koershelft met een tiende plaats hun kwalificatie toch veilig te stellen. S. Wisselink-J. Vincent kwalificeerden zich rechtstreeks via een elfde plek. De Franse broers Prunier vielen uit met een kapotte uitlaat. Vele ogen waren gericht op het WK-debuut van de pas zestienjarige Letse tweeling Daniels en Bruno Lielbardis, die helaas in mineur eindigde. De jonge broers hadden een week geleden nog de overstap gemaakt van hun Zabel naar een Mega-krachtbron, en kwamen bij de start langs de binnenkant in de verdrukking en moesten achteraan aan de klus beginnnen. Met nog één ronde te gaan sloot Lielbardis in zevende positie ondertussen, aan bij het voor hem uit rijdende groepje. Bij een ultieme poging om nog een plek op te schuiven werden de jonge Letten genekt door hun jeugdige overmoed, en gingen kopje over, waarbij co-piloot Bruno werd afgevoerd met een gebroken hand.
In groep B was de kopstart voor Bax-Cermak, die echter in de tweede ronde werden terug gewezen door Vanluchene-Bax. Daarna volgde een bijzonder spannend duel waarbij wereldkampioen Bax zich de tanden leek stuk te bijten op koploper Vanluchene, maar uiteindelijk na een vijftal studieronden,toch het gaatje wist te vinden. Op bijna een minuut van de twee koplopers verbaasden Gordejev-Stupelis met een derde plek. Wilkinson,die als vierde binnen kwam,produceerde teveel decibels en werd in de uitslag terug gezet naar plaats negen. Wijers-Soenens wisten zich na een goeie start voorin uitstekend te handhaven en finishten als vierde, voor Sanders-Rostingt die hun start misten en er een ferme inhaalrace hadden opzitten. Ook vdLagemaat-de Veene moesten zich van helemaal achteraan terug in beeld knokken, en eindigden achtste. Iljen Kops,dit keer met de Engelsman Dan Phelps aan boord , redde het op een tiende plek. Jason van Daele die samen met Steve De Schacht het enige complete Belgische koppel vormt in Kaplice, leek na een goeie start vlot op weg naar rechtstreekse kwalificatie tot een afgebroken achtervering na een vijftal ronden roet in het eten gooiden .
Last Chance.
Met negen (geen Lielbardis meer) boden ze zich aan voor de Last Chance waarin zes kwalificatieplaatsen én twee reserveplaatsen te verdienen waren. De Franse broers Prunier snoepten na een tiental minuten nipt de snelste rondetijd af van Van Daele-De Schacht die tweede werden voor Devoldere-Tourbier. De ene ongelukkige die met lege handen achterbleef was de Oostenijker Ewald Schönhofer. (foto's by J Vannhoutte)
Terug naar overzicht