KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Waar de nationale TV-zenders en dagbladen de afgelopen dagen absoluut niét in slaagden – namelijk een waarheidsgetrouw sportjaaroverzicht brengen – lijkt de Westvlaamse regionale televisiezender Focus – WTV wél in te slagen ! 2018 was niet enkel op nationaal vlak een Grand Cru sportjaar, maar ook op regionaal vlak. Met verschillende Westvlaamse individuele wereldkampioenen en medaillewinnaars op het allerhoogste mondiale sportieve toneel ! Misschien was 2018 wel het beste Westvlaamse sportjaar ooit ? Delfine Persoon en Oshin Derieuw werden beiden , in hun gewichtscategorie, wereldkampioene in het boksen ! Nicky Degrendele werd wereldkampioene in het baanwielrennen , discipline Keirin. Yves Lampaert werd Belgisch kampioen wielrennen én wereldkampioen ploegentijdrit ! Emma Plasschaert werd wereldkampioene in het zeilen, en Koen Naert werd Europees kampioen atletiek, in de marathon ! Marvin Vanluchene werd de jongste wereldkampioen ooit in de zijspan motorcross, en afgaande op de trailer van het Focus-WTV sportjaaroverzicht, wordt onze jonge top motorsporter in het Westvlaamse sportjaaroverzicht NIET over het hoofd gezien ! Chapeau Focus-WTV , u slaagt daar waar uw grotere concullegas volledig de mist in gaan. Wij, en samen met ons véle anderen, zullen op 1 januari vanaf 12.30 vastgebeiteld zitten voor het scherm voor uw sportjaaroverzicht 2018 !
(klik op de gele knop ‘extra’ voor de trailer en de link)
We zetten het voor u graag nog even op een rijtje : De resultaten van onze Belgen in het wereldkampioenschap zijspan motorcross van de afgelopen tien jaar : Met dank aan Joris Hendrickx, Sven Verbrugge, Ben Adriaenssen, Jan Hendrickx, en sedert dit jaar ook nog Marvin Vanluchene : Vijf bronzen WK-medailles , drie zilveren WK-medailles en zes (!) wereldtitels. Dit allemaal in het laatste decennium ! Marvin Vanluchene zorgde dit jaar zelfs voor de klap op de vuurpijl door als 22-jarige, de jongste wereldkampioen ooit te worden, in deze fysiek bijzonder zware sporttak. Als we stellen dat zijspancross, met dit soort onweerlegbare resultaten, één van de meest succesvolle sporttakken is voor ons land van de jongste tien jaar, dan doen we daarmee de waarheid allerminst geweld aan.
Dat men daar bij de jaarlijkse verkiezing van sportman van het jaar – wat is de uitslag van dit soort schertsvoorstellingen trouwens eigenlijk waard, als men het gewoonweg vertikt om ook maar de minste aandacht te schenken aan de wereldresultaten van onze beste Belgische (motor)sporters ? – geen enkel oog voor heeft, zijn we stilaan gewoon geworden. Op den duur ga je simpelweg berusten in dit soort lompe – vergeef me de woordkeuze - compleet van de pot gerukte dwaasheden .
Dé hoofdvogel bij uitstek werd vandaag echter afgeschoten door dagblad Het Laatste Nieuws.
Het is vaak een jaarlijks weerkerende vorm van hersens pijnigen, die dan vaak nog uitmondt in de zoveelste inspiratieloze Bongo bon, cadeaubon, reischeque, restaurant cheque, shoppingbon, of welk ander soort bonnen er nog allemaal mogen bestaan anno 2018. Bij nieuwjaar horen nu eenmaal cadeautjes, en die zijn soms 'hard to find'. Of toch niet ? Enkele tips voor wie op zoek moet naar een nieuwjaarsgeschenk voor een liefhebber de rmotorcross !
In deze digitale tijden bestaat er ook nog iets als een motorsport tijdschrift. Voor de iets jongeren onder ons : Dit is eigenlijk een op papier gedrukte website, om het kort uit te leggen. Geen Wifi voor nodig, geen gescroll en geen geswipe ! Maar wel, ouderwets, paginaatjes omdraaien. Het blad 'Motorgazet', met als ondertitel 'het compleetste motorsportblad van Europa' brengt wekelijks verslagen , foto's, reportages, interviews, motortests, achtergrondinfo, en nog veel meer over alle in het weekend verreden motorsportevenmeneten, gaande van motorcross, over snelheid, speedway, trial, enduro, ijsspeedway, grasbaanraces, lange afstandsraces, enz. Op dinsdagochtend (50 weken per jaar) ligt Motorgazet bij de abonnees in de bus en leest u er àl het nieuws, waarvoor u anders vijfentwintig websites dient te raadplegen om het allemaal te weten te komen. een abonnement op Motorgazet dus, is onze tip nummer één. 89 € voor een gans jaar .
Voor wie al aan een lichte vorm van dementie lijdt, brengt Motorgazet ook jaarlijks een, jawel, Jaarboek uit. Het prachige vierkleurenjaarboek, met alle opmerkelijkste motorcrossprestaties van het afgelopen jaar is momenteel te koop voor 35 €. Dat Motorgazet zowel in haar wekelijks magazine, àls in haar jaarboek voldoende aandacht besteed aan de zijspancross, voegen we hier graag nog even aan toe ! Voor beide kunt u terecht op de website : www.motorgazet.be
Het duurt nog wel enkele maanden eer het motorsport seizoen opnieuw van start gaat, maar het is nu al duidelijk dat de zijspancross atleten die azen op een plekje aan het mondiale zijspancrossfirmament, nu àl druk doende zijn met de voorbereidingen op het komende wereldkampioenschap. Het feit dat de televisie productiefirma WSC (www.fimsidecarcross.com) opnieuw haar schouders onder dit WK steekt, zal daar alvast niet vreemd aan zijn.
De Fransman Valentin Giraud voert een , voor hemzelf gigantische, ommekeer door, door over te schakelen van de vertrouwde viertakt motoren, naar de in opmars zijnde tweetakt Mega-krachtbronnen. De jonge Nederlander Julian Veldman, die het nodige testwerk deed en het Mega-pad effende, maakt ook de overstap.
De revaliderende Belgische belofte Arne Dierckens krijgt in 2019 de ondersteuning van een nieuwe sponsor, namelijk de Nederlandse firma Spijkse Metaalhandel, die in zijspancrossmiddens inmiddels genoegzaam gekend is.
Ex-wereldkampioenen E. Bax-K. Stupelis azen duidelijk terug op een hernieuwing van hun titel, en wisten met Monster Energy drinks , een grote naam als extra sponsor aan te trekken.
Kersverse wereldkampioenen M. Vanluchene en B. vd Bogaart , die erom gekend staan zeer respectvol met hun sponsors om te gaan, konden uiteraard niet onder doen, en wisten hun reeds bestaande sponsorbestand uit te breiden met een nieuwe grote naam, nl Heleon Group. Een grote industriële speler op de markt van voedings en farma-industrie.
Niets dan heuglijk nieuws dus uit het mondiale zijspancrosswereldje, vlak voor de kerstdagen, wat er voor zorgt dat onze gladiatoren op drie wielen, een zorgeloze en vredevolle kerstperiode kunnen tegemoet gaan. De volledige persmededeling over de inbreng van Heleon Group , een nieuwe naam in de zijspancross sport, bij de gele knop ‘lees meer’.
Het was een ietwat vreemde huldiging , gisteren, in Orp le Grand, alwaar alle BMB kampioenen werden verwacht om hun trofeeën en medailles in ontvangst te nemen. Het hoofdgesprek was uiteraard de precaire situatie van ons nationale motorcrossicoon Stefan Everts, die wij langs deze weg dan ook, vanwege ’s lands oudste sidecarcrosswebsite, graag het allerbeste toewensen. Nogal wiedes dat zoon Liam niet aanwezig was om er zijn bronzen FIM EK-plak 85 cc te komen ophalen.
Er waren wel meer afwezigen, daar in Orp gisteren. De Inters Open kampioen Glenn Coldenhoff was niet van de partij, en ook Clement Desalle (WK-brons in de MX-GP) had de weg naar de BMB-huldiging niet gevonden.
Gelukkig hadden wereldkampioenen zijspancross Marvin Vanluchene en Ben vd Bogaart wél tijd vrij weten te maken in hun razend drukke agenda. Ze hadden zelfs hun WK-motor bij om de BMB-huldiging de nodige uitstraling te geven !
Vanluchene-vd Bogaart werden in de bloemetjes gezet als Belgisch kampioen én als wereldkampioen ! Een andere oud gediende uit de zijspancross, Gunther Verbrugghe – thans Belgisch kampioen sidecars wegrace – liet zien de techniek van een motorcross zijspan co-piloot nog niet verleerd te zijn.
Op het einde van de dag ontving Marvin Vanluchene ook ‘het gouden stuur’ , de bekroning als beste Belgische Motorsportman van het Jaar 2018.
In de Halle Communal, Place Communale 2, 1350 Orp-Jauche (vlakbij Orp le Grand) vindt komende zaterdag 8 december de BMB kampioenen huldiging plaats. De Belgische kampioenen in alle motorsportdicsciplines (snelheid, classic bike, enduro, trial, motorcross, e.a. ), worden er vanaf 16.30 uur op passende wijze in de bloemetjes gezet. In de motorcross springen uiteraard de namen van Glenn Coldenhoff (kampioen bij de Inters) en van Marvin Vanluchene-Ben vd Bogaart (kampioen bij de zijspannen er uit). Daarnaast worden ook de winnaars van internationale FIM medailles in 2018, in de spotlights geplaatst. En dan denken we o.a. aan Clement Desalle (brons in het WK motorcross MX GP), Liam Everts (brons op het EK 85 cc) en uiteraard opnieuw Marvin Vanluchene-Ben vd Bogaart als wereldkampioenen bij de sidecars.
Het Gouden Stuur tenslotte, is de bekroning voor de ‘Belgische Motorsportman van het jaar’ . De winnaar is nog niet gekend, maar als jongste wereldkampioen ooit in het WK zijspannen, mogen we Marvin Vanluchene zeker bij de grote kanshebbers rekenen voor deze , in België toch wel belangrijkste motorsport trofee van het jaar !
Het ganse gebeuren in Orp Jauche, start vanaf 16.30 uur, en iedereen is er uiteraard van harte welkom. Ten laatste om 19 uur wordt het officiële gedeelte er afgerond.
Het is ondertussen al ruim twee maanden geleden ( 23 sept, DK ) , dat onze talentvolle Belgische zijspancrosser, Arne Dierckens, in Slägelse tijdens de Sidecarcross of Nations, zwaar onderuit ging, en daarbij zowat alles wat maar kan kapot gaan in een knie, ook effectief kapot wàs ! Een zware operatie en verschillende weken van rust later, lijkt voor de nog jonge Dierckens, stilaan terug de zon te gaan schijnen, ook al bevinden we ons rond deze tijd van het jaar in ‘de donkere zes weken’ .
Arne Dierckens : “ Ik was gisteren, zeven weken na de operatie, opnieuw ter controle in het ziekenhuis. Alles lijkt tot nu toe goed te verlopen, en ik kreeg groen licht om terug te beginnen steunen, en ook de knie plooien mag vanaf nu opnieuw onbeperkt . Dat laatste zal uiteraard wel nog de nodige tijd vergen, maar feit is dat ik nu terug kan beginnen met spieropbouw om mijn been terug sterker te maken, en dan zie ik ook het opnieuw voorzichtig op starten met fietstraining al in beeld komen “, aldus een hoopvolle Arne Dierckens.
Twee Westvlaamse jongelingen, twee streekgenoten bovendien, twee Belgische kampioenen, twee wereldkampioenen . . . op wielen. De ene op twee wielen, de andere op drie wielen. Beiden waren gisteren te gast op een schitterende locatie , ten huize Meor. Ze konden er te voet naartoe, zo dicht was het in de buurt. Maar gelukkig. Yves Lampaert had zijn fiets bij, en Marvin Vanluchene zijn kampioenenmotor. Want er moesten uiteraard ook wat foto’s worden genomen. De lokale kranten waren er bij, Belgisch oudste motorcross website www.sidecarcross.be was present , televisiezender Focus-WTV maakte opnames voor het Sport Jaaroverzicht 2018, en ook Motorgazet – het meest complete motorsport weekblad van de lage landen, was er bij. Het dubbbel interview met Yves Lampaert en Marvin Vanluchene, waarbij toch wel enkele verrassende zaken aan het licht kwamen, mag u trouwens binnen enkele weken verwachten in Motorgazet.
Ook wij besteden binnenkort aandacht aan dit dubbelinterview, maar eerst krijgt u van ons alvast de foto’s van deze opmerkelijke ontmoeting met twee Westvlaamse wereldtoppers uit de wieler – en de motorsport.
Young, fast and beautiful. Het zijn drie termen die zeker toepasselijk zijn op MCLB-sidecars B kampioene 2018 Kelly Debruyne . Kelly sleepte, geassisteerd door haar broer Niki, bij MCLB de kampioenentitel in de wacht na een felle strijd met o.a. Siongers-Valcke en Valcke-De Veene. Volgend jaar zoekt La Debruyne het een trapje hogerop. De wegen van zus en broer Debruyne gaan uit mekaar, en Jens Mans – in 2018 nog succesvol aan de slag in het WK aan de zijde van noorderbuur Gert van Werven – komt in 2019 zijspanrijdster Kelly assisteren.
Kelly Debruyne : “ Ik wil graag es mijn grenzen aftasten in deze sport, en dat leidt me , naast een MCLB-programma, ook richting WK alwaar Jens en ik van plan zijn om toch minstens aan zes Grand Prix deel te nemen. Met Lommel, Gooik, Oldebroek, Markelo, Plomion en Strassbessenbach hebben we al zes WK-races die niet eens echt ver van huis zijn. (Lachend) Wie weet kan er zelfs niet nog een zevende bij ! “
Davy Sanders. Hij stond er zelf ook versteld van toen zijn Duitse co-piloot Andres Haller – na amper één seizoen , waarin het koppel Sanders-Haller Duits kampioen werd, én in het WK door stootte naar plaats negen – eind september liet weten de samenwerking met de talentvolle Belg stop te zetten. Een echte reden kwam er niet, en meningsverschillen waren er gedurende het seizoen nooit geweest.
Davy Sanders : “ Tja, Andres liet wel es van zijn tong rollen dat hij in 2019 misschien terug wilde verder studeren, maar of dit er nu wel of niet mee te maken heeft, weet ik eigenlijk zelf niet. We hebben goed samen gewerkt in 2018, bereikten samen onze voorop gestelde doelen, maar gaan in 2019 inderdaad niét samen verder. Er zijn absoluut geen hoge woorden gevallen, dus wie weet, kruisen onze wegen mekaar nog es in de toekomst. Never say never. “
Ondertussen moest Davy Sanders wel op zoek naar een nieuwe co-piloot voor 2019. Voor wie zich binnen de mondiale top tien wil handhaven, geen eenvoudige zoektocht.
Davy Sanders : “Dat was inderdaad geen simpele opdracht. Eindelijk kan ik na al die jaren en