KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Komende zondag wordt in het Duitse Rudersberg de WK-finale zijspancross verreden. De kansen op een eerste wereldtitel voor Jan Hendrickx zijn niet onrealistisch en daarom organiseert de supportersclub van het team Hendrickx-van den Bogaart een busreis naar het immer gezellige en sfeervolle Rudersberg.
De bus vertrekt op zondagochtend 18 sept om 04.00 in de vroege ochtend aan de kerk van Tongerlo (nabij Westerlo) voor een rit van 500 km. 's Avonds wordt er na de wedstrijd, met hopelijk een schitterend resultaat, nog wat nagekaart bij een droogje en een natje en vertrekt de bus op een menselijk uur terug richting Tongerlo. Een unieke kans dus om op een zorgeloze manier te gaan genieten van deze WK-finale alwaar de Belgen eens te meer tot de hoofdrolspelers moeten worden gerekend. Voor de prijs - slechts 25 € - hoef je het alvast niet te laten. Inschrijven via email : supportersclub.jan.tim@gmail.com
De Sidecarcross of Nations, één van de hoogtepunten van het jaarlijkse SMX-seizoen, staat dit jaar gepland op 8 en 9 oktober. Het decor is het prachtige valleicircuit van Sainte Radegonde in het Franse Gueugnon-Dardon .
Het had voor team manager René Loodts echter nogal wat voeten in de aarde om een team samen te stellen. De Belgische federatie BMB telt slechts 5 internationale FIM-zijspanrijders in haar rangen , en daarvan waren er – op het moment dat de inschrijvingstermijn afsloot – maar liefst vier geblesseerd.
Uiteindelijk werden toch de kandidaturen van Hendrickx-van den Bogaart, Adriaenssen-Daiders en Vanluchene-Kurpnieks ingediend, met Van Daele-Smeuninx als reservisten. In de hoop dat iedereen klaar gestoomd raakt tegen begin oktober. En dàn zijn de Belgen alvast niet kansloos !
Maar ook aan de Belgische team spirit wordt weer hard gewerkt.
Zouden ze het doen of niet ? Dat was dé vraag waarvoor heel wat Belgen afgezakt waren naar het wondermooie Roggenburg. Helaas zal de definitieve beslissing pas binnen enkele weken vallen in het Duitse Rudersberg. De aanwezigen werden wel getrakteerd op duels op het scherpst van de snee met een oververdiende winnaar aan het eind. Enjoy :-)
De tweede manche werd op gang getrokken door Vanluchene-Kurpnieks die het snelstarten alvast nog niet verleerd zijn. Vanluchene hield het twee ronden vol vooraan, en toen namen de locals Burgler-Betschart het initiatief op vrij brutale wijze over. Hermans, Cermak, Bax, Wilkinson , Brown, Hendrickx en Willemsen zaten mee voorin.
Terwijl Burgler-Betschart het hazenpad kozen , rukten Brown-Chamberlain op naar twee, en konden vanaf de vierde ronde op jacht naar de Zwitserse gevlogen vogels. Brown sloop als een roofdier voorzichtig op zijn prooi af, en na een goeie vijftien minuten koers, had de Engelsman de Zwitser bij zijn nekvel. Na nog een studieronde sloeg Brownie definitief toe en kon Burgler zijn zege-ambities opbergen. Het Engelse koningskoppel nam meteen afstand en werd niet meer bedreigd.
Verschroeiend warm was het toen vanmiddag – opvallend – de linkse spannen de binnenkant, en de rechtse rakkers de buitenkant van het starthek op zochten om zich enkele tellen later vol overgave in de strijd te gooien. De heroptredende Vanluchene-Kurpnieks doken als eersten de eerste bocht in, maar het waren Brown en Bax die er als eersten weer uit kwamen, voor Vanluchene, Wilkinson, Willemsen, Hermans en Hendrickx.
Brown-Chamberlain, die in theorie nog steeds wereldkampioen kunnen worden, grepen hun laatste strohalm met beide handen vast en stoven weg van de rest. De broederparen Bax en Cermak bleven op een kleine tien seconden hangen op twee en drie. Bij de achtervolgers vielen Hermans-Van Gaalen (noodstop contact uit de stekker getrokken) alras terug naar plaats 22, en kwam Vanluchene duidelijk nog kracht tekort om zich te manifesteren in de achtervolgende groep.
Een loden zon, het gekende schitterende panoramische circuit in Roggenburg en 35 equipes die hoopten bij de 32 uitverkorenen te zijn op het einde van de dag, waren de voorgeschotelde ingrediënten in Alpenland. Zes Belgische teams én een Duitstalige Belgische co-piloot in Zwitserse loondienst, waren er van de partij, waarvan er al meteen vier in groep A aan de slag konden.
Daniel Willemsen , met stand-in Nicolas Musset -, pakte de kopstart voor Wilkinson, Bax, Jarvis, Van Werven en Visscher. Zowel Dierckens als Hendrickx kwamen slecht weg en kwamen pas rond veertiende positie uit de eerste bocht. Werk aan de winkel dus !
Het heeft niet mogen zijn voor onze tweevoudig wereldkampioen Ben Adriaenssen en zijn Letse compaan Lauris Daiders. . Drie weken , het was dus uiteindelijk toch écht te weinig om voldoende hersteld te geraken tegen de Grand Prix van Roggenburg komend weekend. Daarmee verliest Ben Adriaenssen met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid – want de gebeurtenissen van de afgelopen maanden hebben ons geleerd om met twee woorden te spreken – zijn laatste kans op een derde wereldtitel. Voor Hendrickx-van den Bogaart liggen de kansen nu breed open. Als Jan Hendrickx op zondagavond vijftig punten voorsprong overhoudt op de Engelsman Stuart Brown (het verschil bedraagt momenteel 56 punten) , dan is hij in principe de nieuwe wereldkampioen. Als Hendrickx zwaar faalt, dan komen zowel Brown àls Adriaenssen nog in beeld om in de WK-finale in Rudersberg mee te dingen naar de titel.
Onze tweevoudige wereldkampioen Ben Adriaenssen, tot voor kort met ruime voorsprong WK-leider, en een man die meer van daden dan van woorden houdt, is na zijn pols & armbreuk - annex operatie - van amper twee weken geleden, ondertussen achter de schermen hard aan het werk aan zijn revalidatie. Ben Adriaenssen bezocht gisteren nog es de chirurg, en dit weekend is de gedreven Vlimmerenaar vast van plan om een eerste test te doen. Op de mountainbike weliswaar. En als dat lukt, dan is de volgende stap uiteraard de Grand Prix van Roggenburg volgende week.
Het is uiteraard kort dag voor de onfortuinlijke Adriaenssen, eigenlijk té kort, laat ons wel wezen. Maar langs de andere kant moeten we ook vermelden, dat 'den Adriaenssen gene gewone' is, en beschikt over een bijzonder hoge pijngrens. Laten we vooral niet vergeten dat Ben Adriaenssen in 't verleden al een wereldtitel uit de brand sleepte met én een gebroken voet én een gebroken neus ! Dan weet je het wel zeker ! ?
Nadat eerder al bekend werd dat straks in 2017 de wegen van het Franse koningskoppel Valentin Giraud en Nicolas Musset scheiden, raakte nu ook bekend dat de broers Etienne en Robbie Bax in 2017 niet meer samen op pad trekken. Meer uitleg via het door Motocrossplanet.nl verspreide bericht :
Etienne en Robbie Bax scheiden hun wegen aan het eind van 2016
Etienne en Robbie Bax gaan op het einde van het seizoen op sportief vlak, na goed overleg ieder hun eigen weg. Nadat gebroeders Bax dit jaar een stijgende lijn hebben laten zien in het wereldkampioenschap zijspancross, is toch besloten dat Etienne en Robbie aan het einde van dit seizoen uit elkaar gaan. Voor beiden is dit een hele moeilijke beslissing. ‘’Robbie is een super goede bakkenist maar we passen qua rijden niet bij elkaar vertelt Etienne Bax.
Na eerst de breuk met Nick Maas vrij vroeg op het seizoen en dan de kwetsuren van zijn bakkenisten Jan Bielen en Dennis Van Den Bulck reed Stan een aantal wedstrijden met Kevin Mans. Stan en Kevin zagen dit als in beweging blijven en om het gevoel behouden. Dan is Stan op zondag 7 augustus samen met Thomas Smeuninx gaan trainen in Genk en afgelopen weekend zijn ze ook samen voor 2 dagen naar het Franse Londiniers gegaan om eens duchtig te trainen. En ja dat klikte goed tussen beide. Thomas was vrij door het stoppen van Christof Van Der Veken. Zodoende is er dus besloten om nu samen team te vormen en de resterende GP's van Roggenburg (CH) en Ruddersberg (D) te rijden. Beide hebben immers een FIM licentie. Ook de de resterende BK wedstrijden en misschien ook nog de ONK wedstrijd in Markelo staan op de agenda. De resterende zondagen zullen ze dan in de VLM aantreden. Dit maakte hij me bekend zondagavond in Rijkevorsel na de huldiging van de VLM wedstrijd aldaar. Vanwege sidecarcross.be kunnen we dit enkel maar toejuichen. Veel succes mannen.