KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
In 2020 was er helemaal géén wereldkampioenschap zijspancross , en niemand weet momenteel hoe het leven er in 2021 zal uitzien. In afwachting publiceerde promotor WSC alvast toch maar een voorlopige wedstrijdkalender voor volgend jaar, waarop vreemd genoeg géén wedstrijd in België is voorzien ! Toch wel bijzonder eigenaardig , vooral als je weet dat we in België met de teams van Marvin Vanluchene, Arne Dierckens, Davy Sanders en Kristof Santermans maar liefst vier atleten binnen de mondiale top tien ranking hebben staan ! Dan mag je België ,anno 2020 , toch wel een heus zijspancrossland noemen, zo denken wij dan met ons eenvoudig boerenverstand. Hoog tijd dus om her en der es ons licht op te steken ivm de voorlopige WK-kalender van 2021 !
2020 ,het had zo’n mooi jubileumjaar moeten worden voor de zijspancross-sport . Veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross ! Men was er in Rudersberg (D) al lang mee bezig om eind september ,t.g.v.de WK-finale aldaar, deze mijlpaal niet onopgemerkt te laten voorbij gaan. Helaas , de realiteit draaide helemaal anders uit. In plaats van een feestelijk jaar, werd het zelfs een jaar zonder wereldkampîoenschap ! Toch willen we bij www.sidecarcross.be deze mijlpaal in de mooiste sport op aarde, niet zomaar laten voorbij gaan. Veertig jaar wereldkampioenen. Eerder dit jaar belichtten we reeds de allereerste wereldkampioenen R. Bohler – S. Müller (1980) en T. van Heugten – F. Kiggen (1981). Vanaf 1982 drukten de Zwitsers zwaar hun stempel op dit wereldkampioenschap. Niet verwonderlijk overigens . Van 1971 tot 1979 werd aanvankelijk gestreden om het FIM European Championship, en in die negen jaar,gingen maar liefst zeven titels naar Zwitserland,met Robert Grogg (vijf titels) als grootste slokop. Grogg zou er echter , vanaf 1980 dus,niét in slagen om een ‘echte wereldtitel’ te bemachtigen. De eerste Zwitserse wereldtitel ging , zowel in 1982 àls 1983 naar Emil Bollhalder, op een linkse EML- viertakt tweecilinder Yamaha.
1980 -2020 ,veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross . Het had een groot glorieus zijspancrossjaar moeten worden . . . De realiteit is echter geheel anders, en het lijkt er zelfs op dat 2020 een waar tragediejaar wordt in de geschiedenis van de internationale zijspancross sport !
Een Chinese vleermuis kreeg de twijfelachtige eer om het virus Covid 19 aan het licht te brengen, wat er toe leidde dat er in 2020 zelfs helemaal géén wereldkampioenschap werd verreden. Alsof dàt nog niet erg genoeg was, verloren we een goeie maand terug onze noorderbuur Rikus Lubbers. Lubbers werd vierenzeventig, en was in 1971 de allereerste rijder in de geschiedenis die een officiële FIM-titel wist te behalen in de discipline zijspancross. Het heette toen nog ‘European FIM-Cup’ . Bart Notten, die nog steeds een graag geziene figuur is op vele Grand Prix-wedstrijden was dat jaar de co-piloot van dienst die eveneens met deze titel mag pronken.
Eerder deze week dan bereikte ons het nieuws van het overlijden van Friedhelm Zabel. Een man die geschiedenis schreef in de ontwikkeling van de moderne zijspancrosserij. En vanuit Zwitserland bereikte ons deze week ook nog het bericht dat Samuel Haller onlangs is overleden !
Gisteren is op 72-jarige leeftijd , vrij onverwacht Friedhelm Zabel (Wiesenburg , Duitsland) overleden. Dhr Zabel kan zowat aanzien worden als de ’uitvinder’ van de ééncilinder tweetakt krachtbronnen , die heden ten dage nog volop gebruikt worden als krachtbron in de zijspancrossdiscipline. De jongste wereldkampioenen (E. Bax en K. Stupelis 2019) verplaatsten zich op een Zabel-krachtbron, een creatie van de heer Zabel, die in de jaren ’70 werkzaam was als ingenieur in de Maico werkhuizen, waar het roemrijke motorcrossmerk werd vervaardigd. De teloorgang van het Duitse motormerk, begin jaren ’80 ging zowat gepaard met de opkomst van de tweetakt-ééncilinder motorblokken in de zijspancrosserij. Doordat de tweetakt ééncilinders in de solo-klasse 500 cc door hun overvloed aan PK’s stilaan onberijdbaar waren geworden, waren er enkele snoodaards die algauw doorhadden dat deze blokken sterk genoeg waren om in een zijspanframe in te bouwen en in de zijspancrossen te gaan wedijveren met de viertakt-tweecilinder Nortons en Yamaha’s van een kleine 1000 cc,die toendertijd zowat driekwart van het deelnemersveld vormden.
Het is uiteraard nog steeds de vraag of er in de gegeven covid 19-omstandigheden, ûberhaupt een nieuw WK zijspancross komt in 2021, maar sowieso zal of zou dit zonder het koppel Vanluchene-vd Bogaart zijn. Marvin Vanluchene en Ben vd Bogaart hebben vorige week samen aan de spreekwoordelijke tafel gezeten en daar is besloten om eind dit jaar de samenwerking te beëindigen. Vanluchene en van den Bogaart rijden wél nog samen de ONK finale op 24 oktober in Oldebroek. Marvin Vanluchene en Ben van den Bogaart vormden samen een bijzonder succesvol team met o.a. een wereldtitel in 2018,een vice-wereldtitel in 2019 en twee Belgische titels. Het nieuws komt dan ook enigszins als een verrassing. Over de toekomst van beiden doen uiteraard reeds diverse geruchten de ronde, maar bij www.sidecarcross.be wachten we liever af tot de heren zélf met meer nieuws naar buiten komen. Wordt dus binnenkort vervolgd.
Enkele weken geleden startten we op www.sidecarcross.be met de reeks ‘veertig jaar FIM wereldkampioenschap zijspancross 1980 – 2020’ . Het had een memorabel jubileumjaar moeten worden dus dit jaar, maar helaas. Een memorabel jaar is het in elk geval wél, want in 2020 wordt er geen enkele Grand Prix verreden en helemaal géén wereldkampioen gekroond.
Terug dus naar de beginperiode van het WK, 1980 dus. De Duitsers Bohler-Müller hadden, vrij onverwacht, de allereerste wereldtitel ooit in het zijspancrossen behaald. Hoe dit allereerste ofiiciële FIM WK zijspancross verliep, vindt u terug in één van onze eerdere artikels. Het jaar er op, in 1981 werd er voor de twééde keer gestreden om de wereldtitel in het zijspancrossen. Titelverdedigers Bohler-Müller werden, samen met de Zwitserse specialisten Robert Grogg, Emil Bollhalder en Hansi Bachtold tot de titelfavorieten gerekend. Grogg (vijf keer) en Bollhalder (één keer) hadden in de seventies al wat Europese titels verzameld, en wilden maar al te graag ook es ‘echt’ wereldkampioen worden. Dat wilde ook Nederlander Ton van Heugten, die in 1975 eveneens al eens Europees kampioen was geworden , toen met Dick Steenbergen als bijrijder.
Ondanks de Covid19 pandemie zorgde voor de annulering van het WK 2020 , en het nu nog maar de vraag is of er überhaupt nog zijspancross op competitie-niveau zal te beleven vallen in de lage landen dit jaar, bleven vice wereldkampioenen Marvin Vanluchene en Ben van den Bogaart steeds verder trainen alsof er niets aan de hand was. Het spreekt voor zich dat beiden dan ook nog steeds topfit zijn. Vorige zondag waren Vanluchene en zijn bijrijder van den Bogaart op trainingsweekend in het Noordfranse Condé s. Escaut. Onze Nederlandse collega's van www.motocrossplanet.nl waren er bij, keken er naar, en blikten er een video in van Belgisch' snelste zijspancrossers. Die kun je bekijken bij de gele knop 'Extra' .
Bij WSC, de promotor achter het WK zijspancross, zitten ze – corona of geen corona – niet stil. Geregeld interviewt de vlotte WSC-presentator, én zelf ex-zijspancrosser, Barry Nutley , de huidige grootheden der aarde in het mondiale zijspancrossen. En daarbij worden ook onze landgenoten niet vergeten ! Komende zondag, 5 juli, is het de beurt aan onze Belgische topper Arne Dierckens. De 24-jarige Dierckens, maakte in 2019 , ondanks een erbarmelijke seizoensvoorbereiding, een flinke stap vooruit, en staat momenteel te kloppen aan de grote poort van de WK-top om er zijn plaatsje op te eisen. A. Dierckens won in 2019 , samen met Robbie Bax, zijn eerste Grand Prix , en stootte door van plek tien naar plaats vijf in de eindafrekening van het WK. Het Covid19-virus verhinderde in 2020 een vervolg van de steile opgang van Arne Dierckens, die gelukkig nog jong genoeg is en nog alle tijd heeft om de komende jaren verder te bouwen aan zijn motorsportcarrière. U kunt Arne Dierckens nu zondagavond 5 juli live horen én zien, om 20 uur via de facebookpagina van WSC.
Nieuwsbrieven van teams die binnenlopen, het raakt in de zijspancrosswereld stilaan ook een ingeburgerd gegeven. En we zijn steeds bijzonder dankbaar voor de telkens weer interessante informatie die het oplevert. Maar om die nieuwsbrieven nu klakkeloos te gaan kopiëren en plakken, daar hebben we toch altijd een beetje een wrang gevoel bij. En het is absoluut niet onze stijl. Enfin, dit keer moeten we echter van ons hart een steen maken, en moeten we mee met 'the flow' als we onze naam als oudste zijspancross-site van het land willen hoog houden . Bij deze dus, de vierde nieuwsbrief van 2020 van onze vice-wereldkampioenen Marvin Vanluchene en Ben van den Bogaart. Lekker knippen en plakken. Easy stuff dus. Lees meer bij de gele knop 'Lees meer' .
Veel nieuws valt er momenteel niet te rapen in de zijspancrosswereld. Zowel het WK , als de sidecarcross of Nations, àls het Belgisch kampioenschap zijn geanulleerd en het is nog maar de vraag of we onze Belgische sidecaristen nog ergens aan het werk zullen zien dit jaar.
Zondag avond 14 juni, kan daar misschien uitsluitsel over brengen. Via de facebookpagina van WSC worden de wereldkampioenen van 2018 Marvin Vanluchene en Ben vd Bogaart aan de tand gevoeld, door Barry Nutley, wedstrijcommentator bij WSC en zélf begenadigd Grand Prix rijder in een ver verleden. Het interview is live te volgen, en is uiteraard in het Engels, maar dat hoeft geen struikelblok te zijn. Het zijspancross-Engels van onze Marvin en onze Ben is voldoende ‘Flemish’ getind, zodat het voor iedereen verstaanbaar is. Vanaf 20 uur op zondagavond 14 juni , via de gele knop ‘Extra’. Of via deze link : https://www.facebook.com/fimsidecarcross/videos/286450945827103/