KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het mooie circuit en de prachtige omgeing ten spijt, tekenden slechts 28 teams present in Sainte Radegonde, zoals het Franse gehucht heet waar de voorlaatste WK-race van het seizoen 2019 wordt verreden. Een Last chance was aldus overbodig. Bijzonderste afwezigen vandaag waren Gert van Werven en Daniel Willemsen, die beiden niet over een co-piloot beschikten.
Hermans-Musset namen resoluut de kopstart in groep A en zouden in het verdere verloop van de race deze plaats niet meer af staan. De als tweede gestarte Compalati kon een vijftal ronden aan de druk weerstaan, maar zag dan de broers Cuche, Stuart Brown en even later Veldman & Janssens langszij komen. Veldman-Janssens ruimden in de daarop volgende ronden ook de voor hen uit rijdende linksen Brown en Cuche op, maar kwamen kort daarna ten val en finishten tenslotte als tiende.
Eergisteren overleed in Engeland Mr. Robbie Rhind-Tutt, de man die de zijspancross in de jaren ’70 een enorme boost gaf, waardoor de sport definitief overstapte op frames die bestonden uit één gelast buizenframe, en niet langer uit aangepaste solo motoren met een ‘zijspanbakje’ er aan gemonteerd. Samen met Hennie Winkelhuis (NL – EML framebouwer) mag Rhind-Tutt worden aanzien als de geestelijke vader van de internationale zijspancross-sport tout court. Robbie Rhind-Tutt, geboren in 1941, werkte aanvankelijk voor het Britse leger, en sleutelde in zijn vrije tijd aan voornamelijk motorcross motoren. RhintdTutt was zelf ook solorijder, daarna zijspancross-rijder en zijspan grasbaanrijder. Begin jaren ’60 begon Mr. Rhintd-Tutt zélf frames te ontwerpen, die op de markt kwamen onder de legendarische naam Wasp.
De vlag dekt eigenlijk niet helemaal de lading, voor de dertiende en voorlaatste Grand Prix van het seizoen 2019, want het circuit bevindt vlakbij het gehucht Sainte Radegonde, en dat ligt het dichtst bij het stadje Toulon sur Arroux. De motorclub van het nabijgelegen Dardon-Gueugnon is de uitbater van het, overigens schitterende, circuit én organiseert de Grand Prix , waarvan – o bitter noodlot – nog steeds Valentin Giraud de affiche siert. WK-leiders Etienne Bax en Kaspars Stupelis reizen af met 65 punten voorsprong op regerende wereldkampioenen Vanluchene en van den Bogaart. Zonder noemenswaardige tegenslagen heeft er aldus alle schijn van dat het Nederlands-Letse koppel zondagavond voortijdig als nieuwe wereldkampioenen zullen worden gekroond. Vanluchene en van den Bogaart op hun beurt, reiken ondertussen de hand naar het WK zilver.
Met een wereldtitel in 2018, een voor het grijpen liggen zilveren WK-medaille in 2019 en een Belgische titel in 2018, heeft de tandem Vanluchene en van den Bogaart in elk geval allerminst reden tot klagen. Daarom besloten beiden om ook in 2020 nog een jaartje samen verder te gaan in het wereldkampioenschap sidecar motorcross. De transfergeruchten doen ondertussen volop de ronde in het immer woelige zijspancrosswereldje, maar na A. Dierckens en R. Bax hebben we nu in elk geval al een tweede Belgische team dat duidelijkheid schept over de nabije toekomst. In Nederland bevestigden o.a. G. van Werven-P. Beunk en het jonge talent S. Wisselink – K. van Gaalen reeds hun samenwerking voor 2020.
Het was eigenlijk al een wonder op zich dat Arne Dierckens en Robbie Bax - na hun crash in Zwitserland een week eerder - vorig weekend überhaupt aan de start stonden van de Belgische Grand Prix, en er nog een zwaar bevochten zevende plaats uit de brand wisten te slepen. Dat dit gepaard ging met héél veel lichamelijk lijden, kon zelfs een mol met een zonnebril op zien. Na het weekend was de schouderblessure van co-piloot Robbie Bax er dan ook niet beter op geworden, en werd beslist om voor de komende Grand Prix van Frankrijk komend weekend op zoek te gaan naar een vervanger.
Arne Dierckens : ‘Robbie had in Gooik het ganse weekend heel veel pijn, en kon ook onvoldoende kracht gebruiken om op een veilige manier voluit te gaan.
De zijspancross Grand Prix in Gooik mocht zich verheugen op flink wat media belangstelling. Uiteraard was er de professionele filmcrew van WSC, die de wedstrijden live uitzond via internet, maar ook weer de gekende prachtige samenvattingen bracht van de wedstrijden in Gooik. Via de website www.fimsidecarcross.com kun je het allemaal nog eens herbeleven. Ook de regionale televisie liet zich van zijn beste zijde zien. De Westvlaamse zender Focus-WTV zond een ploeg naar het Pajottenland, die op zondagavond reeds in prime time een prima beeldverslag de Westvlaamse ether in stuurde. Dit verslag is te bekijken via de gele knop ‘Extra’. Ook het Brabantse Ring TV was op de afspraak.
Amper dertien zijspannen - een paar MCLB-enkelingen, een vijftal VMCF-ers , een Nederlander en een Engelsman en nog enkele ‘daklozen’ vormden het deelnemersveld - grepen de unieke kans aan om op het schitterende zijspancircuit, het voorprogramma van de Belgische Grand Prix mee te helpen verzorgen. Een onbegrijpelijke situatie , waarvan we in ons landje al làng niet meer opschrikken. Zélf de eigen ramen mee ingooien, het is in de Belgische motorcrosswereld de jongste jaren niet ongebruikelijk. Gelukkig maakten de dapperen die er wél waren er een aangenaam kijkstuk van. En daarvoor moesten ze op zondagochtend vroèg uit de veren ! Zou dàt misschien de reden kunnen zijn waardoor het Belgische zijspancrosswereldje grotendeels schitterde door afwezigheid achter het starthek van de nevenwedstrijd in Gooik ? Backflipper Jason Van Daele en ex-wereldkampioen Sven Verbrugge waren in elk geval al klaar wakker om acht uur ’s morgens, en pakten meteen de pole position, voor De Cock-Stadeus en Vandecasteele-Van Eecke. Dit drietal was ook bij de start van reeks één bij de pinken, vergezeld door snelstarters Descheemaecker-Meulebroeck en Stalman-Van Leuken.
Om vier uur viel het starthek voor de definitieve heat in Gooik. Dierckens-Bax waren eens te meer de kopstarters van dienst , met Zeno Compalati, Jake Brown, Marvin Vanluchene en Etienne Bax aan het achterwiel. Dit groepje zonderde zich alras af. Het achtervolgend peloton werd aangevoerd door Justin Keuben, Gert van Werven, Julian Veldman en . . .Dylan Boussy, die met zijn maatje Steve de Schacht een wereldstart had genomen. Vooraan gooiden Vanluchene en vd Bogaart de beuk er in, stootten op drie ronden tijd door naar de kop en trokken meteen een gat van een goeie tien seconden. Toen iets voor halfkoers Bax-Stupelis waren doorgestoten naar twee en de tegenaanval inzetten, kregen ze het gat met koplopers Vanluchene-vd Bogaart niet meer gedicht. Ook niet, toen in de slotminuten de koppeling van de leiders het begaf, en ze hun rijstijl grondig dienden aan te passen om alsnog met mooie voorsprong de zege binnen te rijven.
De temperatuur was gedaald, maar het was nog steeds ‘hot enough’ in Gooik, waar de eerste manche een chaotische start kende. Vanluchene, Dierckens,Cuche, Compalati, Van Werven, Bax en Jake Brown ontsnapten aan de zijspan schroothoop, zo leek het wel met minstens vijftien teams die op mekaar in haakten. Santermans-Beleckas, eveneens één van de slachtoffers, werden bij het heropstarten, nog een keer van de sokken gereden en konden als allerlaatste op pad. Brown-chamberlain gingen na een vijftal ronden nog es in de fout en konden eveneens als laatste herbeginnen. Vooraan waren ondertussen Vanluchene en van den Bogaart er met een razende vaart vandoor gegaan. Dierckens-Bax, Compalati-chopin, Bax-Stupelis en Van Werven-Beunk volgden. Op korte afstand.
Met slechts 31 teams op het appèl , stelde zich alvast niet het probleem wie zich niet zou kwalificeren en zou kunnen worden toegevoegd aan de support class, die overigens ook niet moest rekenen op een overdonderende interesse vanwege de Belgische zijspanrijders. Incroyable mais vrai. Enfin, om drie uur in de namiddag ging kwalificatiegroep A van start, in drukkend warme omstandigheden. Brown-Chamberlain waren de snelste starters Bax en Stupelis schoven in de eerste ronde al de Italiaan Compalati opzij en kwamen zo op twee te liggen. Wilkinson-Humphrey, Veldman-Janssens, Santermans-Beleckas en Moulds-Anthony vormden het achtervolgend pelotonnetje. De strijd vooraan spitste zich toe tot een duel Stuart Brown – Etienne Bax , dat na vijf ronden kantelde in het voordeel van de WK-lijstaanvoerder.