KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het nieuwe – magische – jaar 2020 is begonnen. Dan is zijspancross misschien niet meteen het eerste waar je aan denkt, maar toch. Vanaf nu zal het bij velen wel weer opnieuw beginnen kriebelen. Es uitkijken waar er de komende weken kan getraind of getest worden en . . . met de seizoensopener op 16 februari vlak over de grens, in Eersel, en de week erna op 23 februari de start van het Belgische MX en SMX-seizoen in Lommel bij de VLM-federatie , zal de seizoenstart er al weer gauw aankomen. Vanwege www.sidecarcross.be wensen we dan graag ook al onze zijspancross-beoefenaars en hun aanhang, alle mensen die zich inzetten bij de diverse federaties, alle toeschouwers , volgers en ondersteuners van onze site , alle motorcross-organisatoren, m.a.w. iedereen met een motorcross- of zijspancrosshart – en de anderen uiteraard ook – het beste toe voor 2020.
www.sidecarcross.be gaat in 2020 reeds zijn 18de jaargang in, en ook nu weer proberen we de Belgische zijspancross-sport met raad én daad onder de spotlights te brengen en te ondersteunen, in de mate van het mogelijke. Wij volgen de prestaties van onze Belgische zijspancross-beoefenaars ook in 2020 opnieuw op de voet, zowel in binnen – als buitenland, bij om ’t even welke federatie. Succes voor iedereen, en . . . moge de beste winnen !
Sportman van het jaar, het is er opnieuw de tijd van het jaar voor. In België hoeven zijspancrossers er niet wakker van te liggen. Zelfs al word je wéreldkampioen (remember Sven Verbrugge 3 keer ! , Ben Adriaenssen 2 keer ! , Joris Hendrickx, Jan Hendrickx en Marvin Vanluchene, de jongste wereldkampioen ooit ! ), dan geraak je in ons land nog niet eens op de long list , een soort pre-selectie waaruit dan uiteindelijk drie namen worden weerhouden die genomineerd worden voor de finale verkiezing op de jaarlijkse sportgala-avond. Daarnaast worden o.a. ook de sportvrouw van het jaar verkozen, coach van het jaar, sportploeg, belofte van het jaar, enz.
Niet elk land is hetzelfde. Gelukkig maar. In Letland bijvoorbeeld, gaat het er ietsje anders aan toe. Daar worden eveneens longlists gemaakt, waaruit dan de shortlist van vijf namen voortspruit, en diè geselecteerden krijgen dan op de eigenlijke sportgala-avond te horen wie gaat lopen met de hoofdprijs. Co-piloot Kaspars Stupelis, in 2019 wereldkampioen zijspancross aan de zijde van Etienne Bax, ontving in de brievenbus een uitnodiging voor de sportgala-avond in Letland. En – schrik vooral niet – Kaspars Stupelis was genomineerd voor maar liefst vier (!) categorieën : Sportman van het jaar, Populairste sportman van het jaar , Sportman van het jaar in de categorie mechanische sporten (deze categorie is in België zelfs onbestaande) én als Sportvoorbeeld van het jaar voor discipline, toewijding en doorzetting. Stupelis wist op het gala zelf, finaal twee prijzen in de wacht te slepen.
Het is niet altijd even makkelijk, het gepaste nieuwjaarsgeschenk te vinden voor de modale zijspancrossfan, maar dààr heeft het weekblad Motorgazet de perfecte oplosssing voor ! Elk jaar brengt Motorgazet namelijk een prachtig jaarboek uit, met daarin de verslagen en heel veel foto’s van het afgelopen motorcrossjaar. Mét de nodige aandacht voor de zijspannen, zowel bij VLM, MCLB, VMCF, MON , KNMV, IMBA, Belgisch Kampioenschap en uiteraard ook het wereldkampioenschap. Een heerlijk naslagwerk waarin u alles vindt wat u over het afgelopen seizoen wou weten , met vele kleurfoto’s en een verharde voor – en achterkaft. Dit voor de prijs van 36,- € en te bestellen via de website www.motorgazet. Be.
Motorgazet is trouwens ook het enige Nederlandstalige motorsport-weekblad – wordt wekelijks reeds op dinsdag bij de abonne’s thuis bezorgd - dat aandacht heeft voor àlle takken van de motorsport en zo kort op de bal speelt. Met ook hier weer, de nodige aandacht voor de zijspancross die de zijspancross verdient. Een abonnement op Motorgazet heb je al voor 89,- € , waardoor je elke week up to date blijft over alles wat reilt en zeilt in de nationale én internationale motorsport ! Als dàt nu es geen fijn cadeau is voor een motorcross/zijspancross-mens, dan weten het ook niet meer.
Ze vormden in 2015 en 2016 reeds samen een team, zodat het voor beiden toch een beetje een blij weerzien wordt , straks in 2020. In de tussentijd vormde Mucenieks een duo met de Fransman Valentin Giraud, met wie ie een zilveren WK-medaille behaalde, mààr met wie ie begin 2018 ook een zwaar ongeval had, tijdens de trainingen voor de Spaanse Grand Prix in Talavera de la Reina. Mucenieks liep daarbij een zwaar rugletsel op met een lange revalidatie tot gevolg. De geplande comeback in 2019 aan de zijde van de Let Gorbenko bleef uit, maar in 2020 zijn Santermans en Mucenieks vast van plan om er terug bij te zijn. Veertiger Kristof Santermans, die in 2019 met een tiende plaats in de WK-eindstand, zijn beste resultaat ooit scoorde, weet nog steeds goed het gashendel zitten en weet het merendeel der jongeren aardig het nakijken te geven. Voor 2020 worden door Kristof Santermans en Elvijs Mucenieks geen grote doelen voorop gezet. Eerst maar voorzichtig beginnen , en dan zien we vanzelf wel waar het schip strandt, luidt het devies in Hasselt.
‘Never change a winning team’ , het wordt in de sportwereld vaak gezien als de logica zelve. In de zijspancrosswereld is dit wél even anders, en vooral bij de overgang naar het seizoen 2020, vindt een ongeziene stoelendans plaats binnen de mondiale top tien van het WK sidecarcross. Terwijl promotor WSC achter de schermen koortsachtig verder werkt om van het veertigste jubileumjaar uit de geschiedenis van het WK zijspancross ook een écht top motorsportjaar te maken, passen de teams de verschillende puzzelstukjes ineen om hun team komend jaar op de rails te krijgen. De top drie van vorig jaar Bax-Stupelis (wereldkampioen) , Vanluchene-vd Bogaart (vice wereldkampioen eén Belgisch kampioen) en Hermans-Musset (Nederlands kampioen, twee GP’s gewonnen én winnaars van de SMXof Nations) had qua sportieve resultaten allerminst te klagen. Desondanks gooien alle drie deze toppers het in 2020 over een andere boeg. En zij zijn overigens niét de enigen. Hoog tijd voor een overzicht dus.
Davy Sanders, één van onze Belgische WK-toppers die dit jaar aardig op weg leek naar een top vijf plaats in het wereldkampioenschap zijspancross, heeft enkele bange maanden achter de rug. De dertigjarige zijspancrosser liep in juli, bij een arbeidsongeval een zware blessure op aan de linkerhand, waarbij een paar pezen werden geraakt. Het was nog maar de vraag in hoeverre de onfortuinlijke Gistelnaar , na een operatie en een maandenlange revalidatie, nog in staat zou zijn, om zijn sportcarrière verder te zetten. Dààr kwam vorig weekend het bevrijdende antwoord op.
Davy Sanders : Ik heb er een revalidatie van vier maanden op zitten, en ben sedert enkele weken terug aan het werk.
December 2019. Liefste Sint !
Het WK-zijspancross jubileumjaar 2020 staat voor de deur. In 1980 – op een paar uitzonderingen na waren de meeste van de huidige WK-deelnemers toèn nog niet eens geboren – werd door FIM voor de discipline zijspancross de EK-status opgewaardeerd naar een WK-status. De Duitsers Reinhard Böhler (zaliger), en co-piloot Siegfried Müller werden in 1980 de allereerste FIM wereldkampioenen ooit in de zijspancross. In 2020 viert het WK zijspancross aldus zijn veertigste verjaardag ! Op de complete kalender voor deze jubileum-editie van dit wereldkampioenschap zal het vermoedelijk nog eventjes wachten zijn. Een paar dagen geleden kon promotor WSC toch al de eerste tipjes van de sluier oplichten. Het seizoensbegin lijkt alvast reeds vast te liggen. Het Nederlandse Oss trapt het jubileum-WK zijspancross af op 19 april. Halfweg mei trekken de sidecaristen naar resp. het Tsjechische Kramolin en het Oekraïense Bucha, die beiden eveneens hun WK-organisatie reeds bevestigd hebben. Daarna is het , voor wat betreft de zomermaanden, voorlopig nog koffiedik kijken.
Het gebeurt de jongste jaren steeds vaker, dat er benzinetests en dopingscontroles worden uitgevoerd op de WK-wedstrijden. De dopingscontroles kunnen vanuit FIM worden georganiseerd, of vanuit het plaatselijke dopingagentschap van het organiserende land. Benzinecontroles komen vanuit FIM, en worden pas aangekondigd, vlak voor de start van de wedstrijd, wanneer iedereen zich reeds in het gesloten park bevindt. Er is dus geen ontkomen aan. Op de Nederlandse Grand Prix in Markelo (7 juli 2019) werden benzinestalen afgenomen van de motoren van Kert Varik, Arne Dierckens en Stuart Brown . De uitslag ervan werd nu pas bekend. Twee laatst genoemden gaan vrijuit, bij Kert Varik was de benzine niét conform. De Estse rijder dient nu zijn behaalde WK-punten aldaar en zijn prijzengeld opnieuw inleveren. Varik werd in Markelo een keer zevende en een keer tiende, wat in totaal 25 punten opleverde. Punten, die Varik nu terug kwijt is.
Het was er vorig jaar al gezellig én druk, en dit jaar steekt organisator Davy Maris nog een tandje bij. Voor de kleinsten is er een aparte jeugdbaan, én er is ook een springkasteel voorzien. Op de 'echte' crossbaan kan er naar hartelust gereden, getest, en gebakkenist worden. Verschillende grote namen hebben reeds hun aanwezigheid bevestigd, maar uiteraard is iederéén die over een zijspan beschikt welkom op deze specifieke zijspancross opstapdag, die zeker en vast géén wedstrijd is, maar een gezellig onderonsje waarbij iedereen die dat wil, kan proeven van de zijspansport op eigen tempo en volgens eigen mogelijkheden, maar waarbij af en toe toch wel es een – al dan niet potentiële – co-piloot op de rooster wordt gelegd en het gas toch es iets verder wordt open gedraaid. Nieuw dit jaar is dat de kleine tent wordt vervangen door een heuse feesttent, en dat er na het opstappen een huldiging wordt voorzien voor de top drie van diverse federaties. Samenwerking tussen de verschillende federaties zal hier dus geen ijdel begrip zijn op deze opstapdag.
Na het vertrek van co-piloot Lari Kunnas naar de Estse hardrijder Kert Varik, begon voor onze Davy Sanders de zoektocht naar een nieuwe co-piloot voor 2020. De keuze viel uiteindelijk op de Fransman Johny Badaire, die in het seizoen 2018 grote vorderingen maakte aan de zijde van Valentin Giraud, toen diens vaste co-piloot Elvijs Mucenieks uit viel met een zware rugblessure. Dit jaar echter miste Badaire de seizoenstart aan de zijde van Giraud door een aanslepende knieblessure, en toen de resultaten van Valentin Giraud met nieuwe invaller Andres Haller plots pijlsnel de hoogte in gingen, waren de kansen voor J. Badaire verkeken om zijn plaats aan de zijde van Giraud terug in te nemen. De onlangs vijfentwintig jaar geworden Franse dakwerker Badaire, kwam dit seizoen slechts één keer in actie in het WK, en dat was in het Duitse Strassbessenbach aan de zijde van Daniel Willemsen. Meer dan één keer een tiende plaats zat er voor dit gelegenheidskoppel niet in toen.